Spring naar bijdragen

Racisme in de Bijbel??


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Nee, ik sta inderdaad absoluut niet open voor apologeten die mij wijs willen maken dat het oude verbond niet racistisch was. Dat heb je goed gezien ja.
smile.gif

Wat is dan je bedoeling met dit topic? Credible is een discussieforum he.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Wat is dan je bedoeling met dit topic? Credible is een discussieforum he.

Ik vroeg in mijn openingspost hoe we het racisme in de Bijbel in deze tijd moeten interpreteren. Daar wil ik graag over debatteren, maar niet over de vraag of het racisme is, want dat is voor mij een vaststaand feit waar ik geen topic over hoef te openen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat werd mij niet duidelijk. Want dat is precies wat ik claim en daar was je het niet mee eens.
smile.gif

Als je mijn posts leest, zie je dat ik je niet weerspreek, maar dat gelovige joden en christenen altijd een streepje voor hebben gehad; joden/Israëlieten onder het OT en christenen onder het NT. Net als Machiavelli, Bonaventura enzo zou ik het echter geen 'racisme' noemen, omdat dat geen Bijbels begrip is. Ook moedigt God geen racisme aan zoals dat in de moderne tijd onstond. Bij God is het juist zo dat Hij iedereen wil zegenen; zoveel mogelijk mensen.

In Israël werden in het OT een Kanaänitisch gezin gezegend, een Moabitische vrouw, een Syriër en een 'Libanese' vrouw. Jezus zegende ook een heidense vrouw en een heidense man, nog voordat Hij het Offer had gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is, of het in de bijbel echt gaat om verschillende rassen: de hebreën, amorieten, perizzieten, kanaänieten, filistijnen en hoe ze verder ook mogen heten. Waren ze wel van verschillend 'ras'? De bijbel spreekt over volkeren.

Ik denk dat je de hebreëen beter nationalistisch kunt noemen en de bijbel een nationalistisch boek dan racistisch. Er is geen rassentheorie in uitgewerkt. Maar in andere opzichten lijkt het wel op Mein Kampf. In Jozua hoofdstuk 1 belooft Jahwe Lebensraum aan de Hebreeën, en wat volgt in het boek Jozua is de beschrijving van een invasie in Kanaän, waar de barbarij van de Duitsers bij Operatie Barbarossa bij verbleekt: niet alleen de strijdbare mannen, maar vrouwen, kinderen en vaak ook dieren worden massaal afgeslacht en Marinus wist mij te vertellen dat er ergens zelfs de opdracht in voorkomt het land met zout te bestrooien zodat het onvruchtbaar wordt.

Gelukkig zijn het allemaal maar verhalen en heeft zo'n massale intocht nooit plaatsgevonden. Het is, heb ik bij het vak Wordingsgeschiedenis Oude Testament geleerd, een allegaartje van groeperingen geweest (vluchtelingen uit Egypte gemengd met herdersvolken aan de rand van de Kanaïtische samenleving) die zich verenigden en zichzelf een geschiedenis schreven, toen ze onder koning David eenmaal verenigd waren. Archeologie heeft bijvoorbeeld aangetoond, dat er helemaal geen verwoesting van Jericho is geweest in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de Bijbel een nationalistisch i.p.v. racistisch boek is kan ik wel in meegaan, want ik denk ook dat de uiterlijke verschillen tussen de volken te verwaarlozen waren.

De discussie over archeologische vondsten en de Bijbel wil ik graag nog eens met je aangaan, maar als je expeditie Massada hebt gevolgd valt er zeker wat voor te zeggen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid