Spring naar bijdragen

Legalisering van marihuana?


Aanbevolen berichten

Quote:

Wat ik nog wil toevoegen aan mijn voorgaande bericht. Nederland zit met zijn gedoogbeleid in de middenmoot wanneer je het cannabisgebruik vergelijkt met andere landen. Anders dan het beeld dat de VS van Nederland wil tentoon spreiden, namelijk: In Nederland rookt iedereen de hele dag wiet... Is juist de VS koploper op het gebied van cannabisgebruikers. En daar is wiet illegaal en worden harde maatregelen genomen.

Denk je dan echt dat het illegaal maken van wiet ons iets zal opleveren?

Weet ik niet, maar ik betwijfel ook of legaliseren ons iets zou opbrengen en gedogen is gewoon fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 150
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Persoonlijk vind ik nog wel het hoogtepunt AJ, die kennelijk meent dat wiet verboden moet worden omdat hij een hekel heeft aan hippies.

En toch even nuanceren, ik pak het denk ik voor de discussie te breed omdat ik wiet zie bij de hippies en de hippies weer als radertje in een groter geheel. Maar het komt blijkbaar slecht uit de verf.

Maar op zich vind ik het argument dat hippies stom zijn ook prima hoor, hippies zijn namelijk ook gewoon stom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, op goed christelijk gedachtengoed.
puh2.gif

Dus als ik het goed heb associeer jij wiet met de liberalisering die tot stand kwam in de jaren '60, en dit gaat tegen het gedachtegoed in dat jij aanhangt... en dáárom is wiet slecht...

Wel eens geprobeerd deze zaken van elkaar los te koppelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als ik het goed heb associeer jij wiet met de liberalisering die tot stand kwam in de jaren '60, en dit gaat tegen het gedachtegoed in dat jij aanhangt... en dáárom is wiet slecht...

Wel eens geprobeerd deze zaken van elkaar los te koppelen?

Jawel hoor, maar waarom dan? Dan streep je namelijk een hoop dingen weg die bij de aard van het beestje horen. Deze discussie gaat, zoals eerder aangegeven, niet om de intrinsieke slechtheid van van wiet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eens, ik vind het gedoogbeleid ook raar in elkaar zitten, daarom ben ik voor legalisatie. Want het de illegaliteit inkwakken gaat echt niet helpen.

Maar is dat juist niet een oppervlakkige redenatie? Een verbod op zich is ook niet een oplossing, het zit em in het veranderen van de maatschappelijke benadering van wiet en wietgebruik. Als je zoals jij redeneert moeten slechts een hoop mensen ineens verboden dingen doen om het te legaliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, voor ons Nederlanders van de 21ste eeuw is recreatief gebruik al zo ingeburgerd dat het onlosmakelijk met onze cultuur verweven is.

Ook de indruk die ik heb als ik zo eens rondkijk in mijn vrienden- en kennissenkring. Daar gaat het natuurlijk over een specifiek deel van de maatschappij (met name hoogopgeleide twintigers), maar binnen die "subcultuur" leidt een jointje algemeen genomen tot weinig ophef. Wat normaal is in een cultuur verandert gewoon doorheen de tijd.

(En moest je het je afvragen: nee, de mensen waar ik het over heb zijn heus geen verzameling voor vrije liefde pleitende neo-hippies.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook de indruk die ik heb als ik zo eens rondkijk in mijn vrienden- en kennissenkring. Daar gaat het natuurlijk over een specifiek deel van de maatschappij (met name hoogopgeleide twintigers), maar binnen die "subcultuur" leidt een jointje algemeen genomen tot weinig ophef. Wat normaal is in een cultuur verandert gewoon doorheen de tijd.

(En moest je het je afvragen: nee, de mensen waar ik het over heb zijn heus geen verzameling voor vrije liefde pleitende neo-hippies.)

Zo is het ook in mijn vriendenkring. Ik vind het persoonlijk beide zorgelijk. Heb van zowel alcohol als nicotine als van wiet de nare gevolgen meegemaakt in mijn directe omgeving, dus ik zou graag zien dat het allemaal wat minder normaal werd gevonden...

(Veel) alcohol drinken zou bijvoorbeeld onder studenten niet de norm moeten zijn... (Ook niet onder 65 plussers trouwens want juist in deze bevolkingsgroep zijn de cijfers schrikbarend... )

Het illegaal maken van al deze middelen is alleen niet de oplossing naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook de indruk die ik heb als ik zo eens rondkijk in mijn vrienden- en kennissenkring. Daar gaat het natuurlijk over een specifiek deel van de maatschappij (met name hoogopgeleide twintigers), maar binnen die "subcultuur" leidt een jointje algemeen genomen tot weinig ophef. Wat normaal is in een cultuur verandert gewoon doorheen de tijd.

(En moest je het je afvragen: nee, de mensen waar ik het over heb zijn heus geen verzameling voor vrije liefde pleitende neo-hippies.)

Klopt, blowen heeft helemaal niets meer met hippies te maken, want die zijn er al decennia niet meer. Ik ben dankbaar dat God ons hennep heeft gegeven want de mooiste muziek danken wij aan dit geweldige genotsmiddel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo is het ook in mijn vriendenkring. Ik vind het persoonlijk beide zorgelijk. Heb van zowel alcohol als nicotine als van wiet de nare gevolgen meegemaakt in mijn directe omgeving, dus ik zou graag zien dat het allemaal wat minder normaal werd gevonden...

(Veel) alcohol drinken zou bijvoorbeeld onder studenten niet de norm moeten zijn... (Ook niet onder 65 plussers trouwens want juist in deze bevolkingsgroep zijn de cijfers schrikbarend... )

Het illegaal maken van al deze middelen is alleen niet de oplossing naar mijn idee.

Ik geloof niet dat de nadelige gevolgen aan het middel liggen, want de gebruikers reageren er niet eensgezind op. Als iedereen er een rood hoofd van zou krijgen kon je zeggen van blowen krijg je een kop als een boei, maar de een functioneert er prima op, terwijl een ander ontspoort, dus: het is niet het middel wat het probleem veroorzaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al aangaf maken hippies op hun beurt ook weer onderdeel uit van een beweging. Desondanks zijn hippies nog steeds stom. Dezelfde beweging die de hele maatschappij liberaler heeft gemaakt, natuurlijk niet zo radicaal als in de stomme hippie-subcultuur. Maar feit is wel dat je amper nog echte hippies hebt, gelukkig maar, stomme stomme hippies, maar de hele maatschappij wel een stukje hippie-achtiger geworden is. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals ik al aangaf maken hippies op hun beurt ook weer onderdeel uit van een beweging. Desondanks zijn hippies nog steeds stom. Dezelfde beweging die de hele maatschappij liberaler heeft gemaakt, natuurlijk niet zo radicaal als in de stomme hippie-subcultuur. Maar feit is wel dat je amper nog echte hippies hebt, gelukkig maar, stomme stomme hippies, maar de hele maatschappij wel een stukje hippie-achtiger geworden is.
widegrin.gif

Ik heb ook niets met liberalen, vind ze ook stom, maar ik lust wel een jointje! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik trouwens op doel in mijn vorige post is op de echt ernstige gevallen, die vrij veel voorkomen. Zoals groepjes jongens die élke dag een gram weed roken, ik heb een paar jongens echt zo passief zien worden... totaal geen ambitie meer, en een paar hebben last van paniekaanvallen en ze zijn allemaal inmiddels gestopt omdat ze er niet meer tegen kunnen.. Daarnaast ken ik zat studenten die 4 a 5 keer per week helemaal los gaan met drank.

Ik ben dus absoluut niet tegen drank en drugs, gebruik het zelf ook regelmatig, maar het is wel belangrijk welk signaal je uitzend. Vooral naar de jeugd (ok, nu klink ik echt als een bejaarde, haha), maar blikjes red bull neerzetten bij de kassa met daarin wodka, in felle kleurtjes naast de lolly's op zaterdagavond, vind ik bijvoorbeeld nét iets té...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb ook niets met liberalen, vind ze ook stom, maar ik lust wel een jointje!
smile.gif

Ja, en daarom was deze discussie denk ik ook grotendeels meer gebaseerd op een botsing van levensbeschouwing in plaats van een objectieve kijk of wiet nou slecht is, lichamelijk en maatschappelijk. Gelukkig hebben we CvW weten te vermaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof niet dat de nadelige gevolgen aan het middel liggen, want de gebruikers reageren er niet eensgezind op. Als iedereen er een rood hoofd van zou krijgen kon je zeggen van blowen krijg je een kop als een boei, maar de een functioneert er prima op, terwijl een ander ontspoort, dus: het is niet het middel wat het probleem veroorzaakt.

Klopt, maar na 10 jaar van dichtbij elke dag mensen om me heen die élke dag weed roken, kan ik je wel zeggen dat dit voor geen mens goed kan zijn puh2.gif Maar met een blowtje af en toe is niks mis, daar ben ik het grondig mee eens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar ik trouwens op doel in mijn vorige post is op de echt ernstige gevallen, die vrij veel voorkomen. Zoals groepjes jongens die élke dag een gram weed roken, ik heb een paar jongens echt zo passief zien worden... totaal geen ambitie meer, en een paar hebben last van paniekaanvallen en ze zijn allemaal inmiddels gestopt omdat ze er niet meer tegen kunnen.. Daarnaast ken ik zat studenten die 4 a 5 keer per week helemaal los gaan met drank.

Ja daar krijgen veel twintigers mee te kampen, maar ik wed dat het probleem bij henzelf ligt want waarom anders kan een andere twintiger roken tot hij erbij neervalt en nog slagen voor zijn doctoraal ook? smile.gif

Quote:

Ik ben dus absoluut niet tegen drank en drugs, gebruik het zelf ook regelmatig, maar het is wel belangrijk welk signaal je uitzend. Vooral naar de jeugd (ok, nu klink ik echt als een bejaarde, haha), maar blikjes red bull neerzetten bij de kassa met daarin wodka, in felle kleurtjes naast de lolly's op zaterdagavond, vind ik bijvoorbeeld nét iets té...

Jongeren drinken toch wel, dat willen ze en om dat te voorkomen moet je een algeheel verbod op alcohol invoeren, waardoor ze gaan blowen en als je dat verbied gaan ze naar de smartshop, verbied je dat zoeken ze hun vertier weer elders. Je verandert het aard van de mens niet door drugs te verbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan zijn we weer bij het punt: geen middel is op zichzelf slecht, het gaat erom hoe de mens ermee omgaat. Sommigen lukt dat prima, anderen niet. In hoeverre je mensen ervan af kan houden weet ik niet. De meeste extreme gebruikers van welk middel dan ook, gaan er willens en wetens in, zelfdestructieve neiging, vluchtgedrag, teveel pijn van binnen, etc. Die vinden toch wel een middel om hun pijn te bestrijden, enige oplossing zou zijn om die mensen al eerder beter op te vangen... dan kom je uit op het verbeteren van de hulpverlening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt, maar na 10 jaar van dichtbij elke dag mensen om me heen die élke dag weed roken, kan ik je wel zeggen dat dit voor geen mens goed kan zijn
puh2.gif
Maar met een blowtje af en toe is niks mis, daar ben ik het grondig mee eens

Nee het is ook niet goed als mensen de hele dag sigaretten roken, maar helaas zijn we gulzig van nature en kunnen slechts enkelen mate houden, helaas behoor ik niet tot die gedisciplineerde soort!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan zijn we weer bij het punt: geen middel is op zichzelf slecht, het gaat erom hoe de mens ermee omgaat. Sommigen lukt dat prima, anderen niet. In hoeverre je mensen ervan af kan houden weet ik niet. De meeste extreme gebruikers van welk middel dan ook, gaan er willens en wetens in, zelfdestructieve neiging, vluchtgedrag, teveel pijn van binnen, etc. Die vinden toch wel een middel om hun pijn te bestrijden, enige oplossing zou zijn om die mensen al eerder beter op te vangen... dan kom je uit op het verbeteren van de hulpverlening.

En dan zit je weer in een oerwoud van regels, voorwaarden, voorschriften en afspraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee het is ook niet goed als mensen de hele dag sigaretten roken, maar helaas zijn we gulzig van nature en kunnen slechts enkelen mate houden, helaas behoor ik niet tot die gedisciplineerde soort!

Ik zeg niet dat roken wél goed is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En dan zit je weer in een oerwoud van regels, voorwaarden, voorschriften en afspraken.

Vervelend he, dat heet nou een democratie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan zijn we weer bij het punt: geen middel is op zichzelf slecht, het gaat erom hoe de mens ermee omgaat. Sommigen lukt dat prima, anderen niet. In hoeverre je mensen ervan af kan houden weet ik niet. De meeste extreme gebruikers van welk middel dan ook, gaan er willens en wetens in, zelfdestructieve neiging, vluchtgedrag, teveel pijn van binnen, etc. Die vinden toch wel een middel om hun pijn te bestrijden, enige oplossing zou zijn om die mensen al eerder beter op te vangen... dan kom je uit op het verbeteren van de hulpverlening.

Ik heb nog nooit wiet gerookt waarmee mijn innerlijke pijn bestreden werd, als je een adresje weet waar ze zulk moois verkopen mag je het me altijd mailen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb nog nooit wiet gerookt waarmee mijn innerlijke pijn bestreden werd, als je een adresje weet waar ze zulk moois verkopen mag je het me altijd mailen!
smile.gif

Om even een boekje open te doen, ik heb jaren drugs gebruikt en voor mij was het wel degelijk een vorm van zelfmedicatie. Onder pijn versta ik bijvoorbeeld ook stress, in dat geval gebruik je de drugs als manier om te ontspannen. Komt dat je misschien wel bekend voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid