Spring naar bijdragen

Heb jij een bijbelse naam?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

kun de betekenis van je naam opzoeken.

Zo kom je nog eens wat te weten van je naam. Wist dat het zoiets betekende als man uit het volk maar de rest:

Leander

Geslacht:

m

verklaring:

Gri. `man uit het volk'. Naam van een bekende figuur uit de Gri. mythologie. Heiligennaam: Leander, afkomstig uit een Romeinse familie in Cartagena. In 584 werd hij aartsbisschop van Sevilla; gest. ca. 600; kerk. feestdag: 27 febr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik realiseer me zonet dat het Bijbels personage waar mijn naam van komt, de moeder is van het Bijbels personage waar de naam van mijn lief van komt (nuja, één van de opties toch). Grappig.

smile.gif

Al heb ik me altijd meer lopen associëren met de evangelist. widegrin.gif Maar daar heb ik totaal geen bewijs en argumentatie voor, dus wie weet moet ik het maar herzien. knipoog_dicht.gif

M.m.maar ik wil niet onthoofd worden, de evangelist is iig de (enige?) dude die het er levend an afbrengt. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik realiseer me zonet dat het Bijbels personage waar mijn naam van komt, de moeder is van het Bijbels personage waar de naam van mijn lief van komt (nuja, één van de opties toch). Grappig.

We zijn geen vreemdelingen van de Here, als we zijn woord bestuderen en lezen vinden we ons zelf in Hem.

Psalm 78

5 Hij stelde een richtlijn vast voor Jakob

en kondigde in Israël een wet af.

Onze voorouders gaf hij de opdracht

die aan hun kinderen te leren.

6 Zo zou het volgende geslacht ervan weten,

en zij die nog geboren moesten worden,

zouden het weer aan hun kinderen vertellen.

7 Dan zouden zij op God vertrouwen,

Gods grote daden niet vergeten

en zich richten naar zijn geboden.

8 Dan zouden zij niet worden als hun voorouders,

een onwillig en opstandig geslacht,

onstandvastig van hart en geest,

een geslacht dat God ontrouw was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan het ook uitleggen.
smile.gif

Volgens onze God horen we de spannende verhalen uit het Oude Testament aan onze kinderen te vertellen. Ik vind het daarom ook heel mooi dat we zoveel mogelijk op onze profeten horen te lijken. Dat zijn onze idolen, onze voorbeelden. David, Salomon, Simson (wat was ik toch een grote fan van hem). Vandaar dat ik het wel leuk zou vinden om mijn kinderen later naar 1 van mijn idolen later te vernoemen. Dat hebben jouw en mijn ouders ook gedaan. En daar mag je best wel trots over zijn en dat mis ik bij sommige christenen. Dat vind ik zo jammer. Als mensen een beetje de tijd nemen en te onderzoeken waar hun naam vandaan komt dan kijken ze denk ik toch wel echt anders naar hun naam. Want het Johan en Peter zijn meer dan namen. Die twee namen zijn afgeleid uit het Nieuwe Testament dat waren de Grote Apostelen van Jezus Christus. Ik bedoel staan mensen hier echt bij stil waar ze naar vernoemd zijn tegenwoordig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, op die manier. Maar je reactie had dus niets te maken met de in mijn ogen best grappige toevalligheid waar de post die jij citeerde, over ging?

Mijn ouders hebben me overigens niet bewust een Bijbelse naam gegeven, ik denk niet dat ze daar überhaupt mee bezig waren, ze hebben gewoon gekozen voor namen die ze mooi vonden. Bij mij en mijn jongste broer is dat toevallig een naam die afgeleid is van een Bijbelse naam (de mijne is een afkorting van Elisabeth, die van mijn broertje is afkomstig van de naam Jozef), maar die van mijn middelste broer is een afkorting van Alexander, wat voor zo ver ik weet geen Bijbelse naam is. Maar ik kan me natuurlijk vergissen, ik bedoel, katholiek he, wij doen niet aan bijbelkennis. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, op die manier. Maar je reactie had dus niets te maken met de in mijn ogen best grappige toevalligheid waar de post die jij citeerde, over ging?

Mijn ouders hebben me overigens niet bewust een Bijbelse naam gegeven, ik denk niet dat ze daar überhaupt mee bezig waren, ze hebben gewoon gekozen voor namen die ze mooi vonden. Bij mij en mijn jongste broer is dat toevallig een naam die afgeleid is van een Bijbelse naam (de mijne is een afkorting van Elisabeth, die van mijn broertje is afkomstig van de naam Jozef), maar die van mijn middelste broer is een afkorting van Alexander, wat voor zo ver ik weet geen Bijbelse naam is. Maar ik kan me natuurlijk vergissen, ik bedoel, katholiek he, wij doen niet aan bijbelkennis.
widegrin.gif

Ow oke. Ja ik citeerde maar wat uit het Oude Testament wat ik de laatste tijd af en toe nog weleens. Meer dan het Nieuwe Testament. Die versen gaan over dat onze ouders het aan onze kinderen en de volgende generatie de tradities van God door moeten geven. Zodat onze kinderen tot aan de duizenste geslacht gezegend worden. Maar je moet je kinderen dus wel een Bijbelse naam nu geven dan he? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien doe ik dat wel als ik ooit kinderen zou krijgen, maar misschien ook niet, ik zie er zelf de noodzaak niet zo van in eigenlijk. Moet ik het over heel veel jaren maar eens met mijn lief over hebben, aangezien ik het een tikkeltje over the top vind om nu al discussies over babynamen te gaan voeren. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien doe ik dat wel als ik ooit kinderen zou krijgen, maar misschien ook niet, ik zie er zelf de noodzaak niet zo van in eigenlijk. Moet ik het over heel veel jaren maar eens met mijn lief over hebben, aangezien ik het een tikkeltje over the top vind om nu al discussies over babynamen te gaan voeren.
widegrin.gif

Hmm, jammer dat je dat zo ziet. Vind ik hoor! Maar in ieder geval moet je dat zelf natuurlijk weten. knipoog_dicht.gifyes.gif Zo zie je maar weer van mij hoe fundamenteel ik weer bezig ben met mijn geloof. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kinderen een geloofsopvoeding geven doe je volgens mij op zoveel manieren, een naam kan daar een rol in spelen maar lijkt mij niet echt het belangrijkste punt (te meer omdat heel veel populaire namen uit de Bijbel komen, zonder dat mensen daar nog bij stilstaan, veel ouders geven die namen ook gewoon omdat ze ze mooi vinden en verder niets). Maar als jij de naamgeving van je kinderen ziet als een factor van betekenis in de geloofsopvoeding van je kinderen, is daar natuurlijk niets mis mee hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kinderen een geloofsopvoeding geven doe je volgens mij op zoveel manieren, een naam kan daar een rol in spelen maar lijkt mij niet echt het belangrijkste punt (te meer omdat heel veel populaire namen uit de Bijbel komen, zonder dat mensen daar nog bij stilstaan, veel ouders geven die namen ook gewoon omdat ze ze mooi vinden en verder niets). Maar als jij de naamgeving van je kinderen ziet als een factor van betekenis in de geloofsopvoeding van je kinderen, is daar natuurlijk niets mis mee hoor.
smile.gif

Nee dat is zeker niet het belangrijkste. Bijbel verhalen voorlezen en samen met je kinderen naar de kerk gaan. Dat is het beste. Je kind een bijbelse naam geven is gewoon een manier om te zorgen dat ze een identiteit vinden in de Here en dat ze meer op onze profeten gaan lijken en mischien handelen? Als God het wilt natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn naam is Rene.

Dat betekend de wedergeborene en zo is het ook.

Ik ben wedergeboren. Past perfect met hoe ik in dit leven sta of wil staan.

Mijn Zoontje heet Alexander de beschermer. En dat mag ook wel; want mijn dochter is nogal onbewust; te goeder trouw.

Ander zoontje heeft Manuel; naar zeggen: "Ga met God".

Maar daar waren we ons niet bewust van. We wilden deze naam omdat we een grote liefde voelen voor het spaanse leven en het temperament uit die streken. Maar mijn geloofsfanatieke vader was natuurlijk kraaiend zo blij dat we deze naam hadden gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anouk, wat 'de lieflijke, de begenadigde' betekent, is voor zover ik weet geen bijbelse naam.

Mijn tweede naam (Roelien) is een samentrekking van de 2 doopnamen van mijn moeder, en ook geen bijbelse naam.

Niemand in onze familie heeft een bijbelse naam volgens mij, bedenk ik me nu.puh2.gif

Edit: nuja, m'n moeder en oom wel een afkorting ervan, maar ik betwijfel of mijn grootouders dat om die reden hebben gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Heb jij een bijbelse of christelijke georiënteerde naam? Zoja, naar wie ben je vernoemd of wat is de betekenis van je naam?

Mijn ouders hebben me een germaanse naam gegeven, zonder Bijbelse of christelijke achtergrond. Deze naam betekent "hij die heerst als een adelaar".

Bij mijn H. Vormsel heb ik daarnaast twee namen aangenomen. De betekenis van de eerste weet ik niet, maar het is de naam van mijn patroon, tevens de "vader" van de spiritualiteit waar ik me thuis voel. De betekenis van de tweede weet ik evenmin. Het is de naam van de vrouw wier kinderen strijden met de draak op het strand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb uiteindelijk een bijbelse naam.

Mijn ouders hebben die alleen niet met opzet gegeven.

Mijn naam betekend 'Vrouw van Judea'

En Judith was in de bijbel een hoer...

een naam; een geuzennaam om trots op te zijn.

Hoeren zijn net zo goed mensen en ik snap ook niet waarom christenen vaak daarover zon taboe maken.

ken het verhaal van Jericho toevallig ook. God vond hoereren volgens mij helemaal niet zo erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid