Spring naar bijdragen

Johnny Cash


Aanbevolen berichten

Ik vind hem geweldig zingen over Jezus

bijv i talk to jesus everyday

And i talk to jesus everyday

and he's interested in every word i say

no secretary ever say to me he's been called away

i talk to jesus everyday

men in black

to beat the devil

the gospel road

Kent iemand er nog meer van zulke mooie nummers van johnny cash??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja.

Maar goed Johnny Cash heeft zich na een woelige periode in zijn leven met veel drugsgebruik en alles wat daarbij hoort bekeerd tot Jezus inderdaad. Dat heeft creatief niet zijn beste werk opgeleverd - die gospelsongs zijn aardig hoor, maar kunnen natuurlijk helemaal niet tippen aan diverse oude nummers of zijn laatste American Recordings-reeks (die overigens ook gekenmerkt wordt door diverse christelijke verwijzingen en uitingen van zijn geloof, niet in de laatste plaats uit zich dat in de keuze voor covers van weliswaar niet-christelijke artiesten, maar die een heel andere lading krijgen als hij ze zingt). Ik heb er in 2008 nog een mooi artikel over geschreven, over Cash, in Katholiek Nieuwsblad. Ik zal 's kijken of ik dat hier een keer kan plaatsen.

Verder is het opmerkelijk dat de overduidelijk christelijke periode in het werk van Cash zowel als van Dylan erg pover is vergeleken bij andere albums. De religieuze platen van Dylan zijn voor 't overgrote deel ook bijzonder ongeïnspireerd. En dat geldt voor meer artiesten. Ik vind de gospels van Elvis ook niet allemaal zo geweldig in vergelijking met zijn echte rock-'n-roll-werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, wat Kurt zegt: zijn gospel-werk is qua muzikale kwaliteit maar pover materiaal. En boven geciteerde tekst komt níet uit 'Man in black'. Daarin zingt hij wel waarom hij altijd zwart draagt (I wear the black for the poor and beaten down), maar niet dat hij elke dag tot Jezus praat. (Gelukkig maar smile.gif ). Een mooi nummer. Ik zou er ook wel zwart om willen dragen, de redenen die hij noemt.

Overigens staan er op 'American Recordings' wel goeie nummers, die toch een religieuze inslag hebben: Het titelnummer van American IV bijvoorbeeld, 'The man comes around' dat een sterk Apocalyptische toon heeft.

(sorry, ik ben nu te lui om songteksten op te gaan zoeken en daarmee wat ik hier schrijf te staven)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johnny Cash, een fantastisch artiest! Ik vind zijn muziek echt super, ook de gospel die volgens sommigen dus een stuk minder is. Tekstueel is het niet zo hoogvliegend als veel van zijn vroegere werk, maar juist voor mij als Christen heeft het extra waarde.

Het mooiste nummer vind ik "The Wanderer" wat hij samen met U2 heeft opgenomen. Een apocalyptisch gevoel krijg ik daar altijd bij. De tekst gaat diep, de muziek is mooi, het geeft me de bibbers op een positieve manier. Kan het je zeker aanraden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Walk the Line met Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon is ook een geweldige aanrader. Beste film van 2005. Kwa muziek vind ik maar een tiental nummers interessant, maar juist in zo'n film komt de muziek beter tot zijn recht en vind ik meer nummer leuk.

Verder hou ik vooral van het jaren 50, early 60 werk, maar dat komt vooral omdat ik die muziek periode sowieso geweldig vind. Hij maakte overigens in 1959 al een puur christelijke plaat 'Hymns by Johnny Cash"

Get Rhythm!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

meen je dat nou?britney spears die over Jezus zingt?
puh2.gif

Salaam,

Wel ja, zoals Robbie Williams zeker...

Alleen: "your" Jesus (vzmh)? really tried for me... Hoe moet je dat opnemen... Om van de rest van de tekst maar te zwijgen, ik vind het dubbelzinnig.

link

Vrede zij met u,

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahem, topic titel is Johnny Cash, niet Britney of Robbie Williams. BOT?


Samengevoegd:

De lyrics van "The Wanderer" - mooi mooi mooi!

I went out walking through the streets paved with gold

lifted some stones

saw the skin and bones

of a city without a soul

I went out walking under an atomic sky

where the ground won't turn

and the rain it burns

like the tears when I said goodbye

CHORUS

Yeah I went with nothing

nothing but the thought of you

I went wandering

I went drifting through the capitals of tin

where men can't walk

or freely talk

and sons turn their fathers in

I stopped outside a church house

where the citizens like to sit

they say they want the kingdom

but they don't want God in it

CHORUS

I went out with nothing

nothing but the thought of you

I went wandering

I went out walking

down that winding road

where no one's trusting no one

and conscience...a too heavy load

I went out riding, down that ol'eight lane

I passed by a thousand signs

looking for my own name

CHORUS

I went with nothing

but the thought you'd be there, too

Looking for you

I went out there in search of experience

to taste and to touch and to feel's as much

as a man can before he repents

I went out searching, looking for one good man

A spirit who would not bend or break

Who could sit at his father's right hand

I went out walking with a bible and a gun

The word of God lay heavy on my heart

I was sure I was the one

Now Jesus, don't you wait up

Jesus, I'll be home soon

Yea I went out for the papers

told her I'd be back by noon

Yeah I left with nothing

but the thought you'd be there too

looking for you...

Yeah I left with nothing

nothing but the thought of you...

I went wandering

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, geweldig he?
smile.gif

Z'n stem klinkt erg mooi.. gebroken...

Volgens mij was dat toch ook z'n laatste album, toch?

Ja, volgens mij ook. Vooral in combinatie met de videoclip is het huiveringwekkend goed. Eigenlijk heb ik me nooit zo verdiept in zijn muziek, totdat ik Hurt hoorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch heeft Cash genoeg gospel gemaakt hoor... luister zn albums er maar op na

Zeg ik dan dat dat niet zo is? Ik zeg alleen dat ik zijn christelijke platen een stuk minder interessant vind dan zijn 'seculiere' platen (waarop hij overigens ook niet zelden 'gewoon' over religieuze zaken zingt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn leven is boeiend en zijn stem is meesterlijk.

Ik heb de film WALK THE LINE thuis... Een van mn favorieten yes.gif

Een film over zijn leven...

Briljant geacteerd door Joaquin Phoenix (Johnny Cash) en Reese Witherspoon (June Carter)

Een absolute aanrader als je van zijn muziek houdt...

En al doe je dat niet, dan nog is het een aanrader knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooiste in die film vind ik de scéne in de studio waar hij met zijn bandje voor het eerst auditie doet. Als hij er enkele gospels zingt, wordt hij door de platenbaas afgewezen en niet gelooft. Na enige frustratie van zijn kant uit ("hij gelooft niet dat ik in Christus geloof"), geeft de platenbaas hem de tip nu nogmaals te zingen, maar nu alsof hij in de goot ligt, zijn laatste adem uitblaast en nog één keer kan roepen wat hij te zeggen heeft. Pas dán begint Johnny echt te zingen en te begrijpen wat muziek écht inhoudt.

Misschien dat juist die scéne wel heel fijntjes het verschil laat zien tussen zijn gospels en zijn meer seculiere nummers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid