Spring naar bijdragen

Mythologien en christendom


Aanbevolen berichten

Zonder overigens de evangelischen te willen bashen(want geloof me, dat wil ik echt niet), denk ik wel eens dat ik er een bepaalde erfenis aan over heb gehouden, zeker omdat ik me in bepaalde charismatische kringen ophield.Ik vind het nog steeds moeilijk om dingen uit andere religies en mythologien te bestuderen, te bang dat ik 'occult' belast word etc. Dit is rationeel gezien gewoon te verklaren door mijn neurotische persoonlijkheid en een ongezonde manier van dingen filteren. Ik bedoel, een Zoon van God die uit een maagd word geboren is niet iets wat voor het eerst opdook in het christendom. Toch heb ik daar persoonlijk niet zoveel moeite mee.

Nou ben ik nogal gek op mythologie en heb er nog steeds spijt van dat ik het Gilgamesj-epos niet gekocht heb toen ik het afgelopen woensdag bij de Slegte zag liggen.Met name Griekse, Germaanse en Keltische mythologie mag zich in mijn warme belangstelling verheugen. Ik denk ook dat hierdoor mijn fantasy-manie een beetje gevoed werd.

Ik wil hier een stelling poneren waar ik het NIET mee eens ben, maar ik ben benieuwd hoe mensen uit verschillende denominaties hier over denken:

Als christen zou je je niet met mythologien bezig moeten houden, je zet de deur open voor de duivel.

(Nogmaals, dit is niet mijn mening, maar wat is een discussietopic zonder prikkelende steling he?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het ook niet met de stelling eens. Er staat letterlijk in de bijbel dat je alles moet onderzoeken en het goede moet behouden.

Sowieso zal een 'sterke' christen niet zo snel overdonderd worden door de duivel.

Daarnaast denk ik dat je mythologie moet lezen als fictie. Hans en Grietje is volgens mij ook ongevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarbij komt natuurlijk dat in de Mesopotamische mythologien ook veel gebeurtenissen die in Genesis beschreven staan, voorkomen.De zondsvloed komt dus in het Gilgamesj-Epos, de Bijbel(Genesis) en de Koran. Ook zijn er nog meer volksverhalen die op een zondsvloed wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het ook niet met de stelling eens. Er staat letterlijk in de bijbel dat je alles moet onderzoeken en het goede moet behouden.

De tekst die je bedoelt is een van de meest misbruikte teksten uit de Bijbel. De tekst wordt vooral misbruikt door mensen die daarmee (ten onrechte) denken aan te tonen dat alles zou mogen en dat niets schadelijk is. Er staat dat het goede moet worden behouden. Dit houdt in dat het slechte moet worden verworpen. Het betekent niet dat alles moet worden uitgeprobeerd.

Quote:
Sowieso zal een 'sterke' christen niet zo snel overdonderd worden door de duivel.

Klopt.

Quote:
Daarnaast denk ik dat je mythologie moet lezen als fictie. Hans en Grietje is volgens mij ook ongevaarlijk.

Ik vraag me alleen af wat een christen met mythologie zou willen. Wat brengt het je? Bouwt het je op? Wat is het nut? Zijn er geen alternatieven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De tekst die je bedoelt is een van de meest misbruikte teksten uit de Bijbel. De tekst wordt vooral misbruikt door mensen die daarmee (ten onrechte) denken aan te tonen dat alles zou mogen en dat niets schadelijk is. Er staat dat het goede moet worden behouden. Dit houdt in dat het slechte moet worden verworpen. Het betekent niet dat alles moet worden uitgeprobeerd.

Daar heb je wel gelijk in... bloos.gif Maar lezen lijkt mij juist een voorzichtige vorm van uitproberen, tenzij je erg zwak van geest bent en snel overtuigd bent.

Quote:
[...]Ik vraag me alleen af wat een christen met mythologie zou willen. Wat brengt het je? Bouwt het je op? Wat is het nut? Zijn er geen alternatieven?

De verhalen zijn vaak erg spannend (van wat ik ervan weet althans (niet veel)). Ik denk dat het net 'zoveel' opbouwt als het lezen van science fiction of fantasy: vermaak. Tenzij je de stof bestudeert met het oog op de antropologie (of zeg ik nu hele rare dingen?).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat kennis van mythologie enorm zinvol is om bepaalde zaken uit de Bijbel, met name het OT, beter te kunnen begrijpen. Mythen zijn niet zomaar aardige verhaaltjes voor het slapen gaan ofzo, ze zijn vaak heel fundamentele verhalen die iets uitdrukken over de manier waarop volkeren hun wereld waarnemen en zin geven. Heel wat Bijbelverhalen hebben mythologische trekken en zelf vind ik het ontzettend handig om een en ander te weten over de eigenheden van het mythologische genre, zowel om de mythe-achtige delen van de Bijbel beter te kunnen plaatsen als om te zien hoe die teksten zich toch ook onderscheiden van mythen. Het is voor mij ook heel verhelderend om te zien hoe een op het eerste zicht gelijkaardige mythe uit een andere cultuur vaak, bij nadere studie, toch heel andere uitgangspunten lijkt te hebben.

En verder zijn het vaak ook gewoon ontzettend interessante verhalen, die erg nuttig zijn voor mensen die interesse hebben in antropologie en literatuur. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als christen zou je je niet met mythologien bezig moeten houden, je zet de deur open voor de duivel.

(Nogmaals, dit is niet mijn mening, maar wat is een discussietopic zonder prikkelende steling he?)

Oneens!

Maar als dat niet je eigen mening is, waarom heb je dat boek dan laten liggen wat je mooi vindt? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als christen zou je je niet met mythologien bezig moeten houden, je zet de deur open voor de duivel.

Ik vraag me dan vooral af wat "bezig houden met" precies betekent. Persoonlijk vind ik enige basiskennis van Griekse, Romeinse en Germaanse mythologie gewoon behoren bij je algemene ontwikkeling. Kennis hiervan helpt je in het begrijpen van allerlei Europese cultuuruitingen. In die zin is het net zoiets als Bijbelkennis voor niet-christenen: zonder dat soort kennis mis je gewoon nogal eens iets in Europese cultuuruitingen, ook hedendaagse uitingen.

Als je interesse, om welke reden dan ook, uit gaat naar de Schrift of naar het christelijke geloof, dan helpt dat soort kennis je helemaal om e.e.a. beter te kunnen verstaan. Om maar een totaal willekeurig voorbeeld te noemen: als je Ovidius kent, snap je de naam "Lucifer" beter (zie ook: link met overigens een voorbehoud, dat het me nu als redelijk speculatieve onzin voorkomt widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke kwestie

Ik sluit me aan bij Iriacynthe en Cornelis. Enige kennis is handig voor het verstaan van (cultuur)geschiedenis. Zo helpt het dingen beter te verstaan, omdat je meer weet krijgt waar dingen vandaan komen en hoe mensen aan bepaald gedachtengoed komen. Uiteindelijk kan het dan ook helpen om de Bijbel en je relatie met God beter te verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me logisch dat je de deur openzet voor de duivel als je je met mythologie bezig gaat houden. Los van de Joodse en christelijke mythologie gaat het zeer vaak om godenverhalen die geplaatst zijn binnen een andere religie. Nu kun je natuurlijk zeggen dat Wodan niet bestaat, maar op zich zijn zijn papieren net zo goed als van JHWH.

Als mensen de Bijbel gaan lezen omdat ze vinden dat er van die prachtige verhalen instaan. Zetten die mensen iig de deur op een kiertje voor God. Lees je over Wodan, word je daar ook door beïnvloed. Het is namelijk heel simpel, waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. En zoals onderzoek heeft uitgewezen, het zijn altijd de anderen die door reclame worden beïnvloed en niet jij. En zo geldt dat ook voor mythologie.

Overigens, de deur openzetten betekent nog niet direct dat je bezeten raakt... Net zoals je ook niet meteen christen wordt als je de Bijbel leest. Maar zie iig dat er enige analogie is. Iriacynthe is ook redelijk beïnvloed door haar bezig zijn met de christelijke traditie zou ik zeggen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat terwijl ik de voorbije twee jaar nota bene onderzoek gedaan heb naar de verschillen en gelijkenissen tussen Soedanese scheppingsmythen en de eerste hoofdstukken van Genesis. Bof ik even, ik had net zo goed een Dinka kunnen worden! widegrin.gif Ik heb me in mijn studie altijd meer georiënteerd op comparatieve godsdienstwetenschap dan op hardcore christelijke theologie en toch is het zomaar goed met me gekomen. Gek genoeg heb ik de voorbije maanden zelfs erg veel over mijn geloof geleerd door samen te leven met een hindoe-asceet. Zo zie je maar, dat van die beïnvloeding werkt vaak toch nét iets minder rechtlijnig dan je zou vermoeden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dat terwijl ik de voorbije twee jaar nota bene onderzoek gedaan heb naar de verschillen en gelijkenissen tussen Soedanese scheppingsmythen en de eerste hoofdstukken van Genesis. Bof ik even, ik had net zo goed een Dinka kunnen worden!
widegrin.gif
Ik heb me in mijn studie altijd meer georiënteerd op comparatieve godsdienstwetenschap dan op hardcore christelijke theologie en toch is het zomaar goed met me gekomen. Gek genoeg heb ik de voorbije maanden zelfs erg veel over mijn geloof geleerd door samen te leven met een hindoe-asceet. Zo zie je maar, dat van die beïnvloeding werkt vaak toch nét iets minder rechtlijnig dan je zou vermoeden.
knipoog_dicht.gif

Ook eensch. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is het woord van God, door de Heilige Geest geïnspireerd. Ongelovigen die het lezen KUNNEN daardoor beïnvloed worden, maar het is geen toverboek. Veel, zo niet alles, hangt af van je wil. Aan de andere kant: God kan het willen en het werken in je bewerken (Filip. 2:13).

Werkt dat ook zo met mythologische verhalen? Kan.

Werkt dat ook zo met entertainment? Kan.

Werkt dat ook zo met niet-christelijke filosofieën? Kan.

Het kan met alles zo werken, als het je van God afhoudt, want dat is Satans plan. Dat weet je toch wel?

Dus wanneer je merkt dat iets (zelfs het lezen van mythologische verhalen) je verder bij God vandaan drijft: copper2.gif |: copper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gif ( copper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gifcopper2.gif


Samengevoegd:

Da's de wolk van getuigen (Hebr. 12:1)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bezig houden als in actief beoefenen of zie je dat meer als je verdiepen in andere culturen en religies om je eigen geloof beter te begrijpen?

Nou, niet zozeer zelf actief beoefenen, gewoon meer te weten te komen over andere volkeren.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik vraag me dan vooral af wat "bezig houden met" precies betekent. Persoonlijk vind ik enige basiskennis van Griekse, Romeinse en Germaanse mythologie gewoon behoren bij je algemene ontwikkeling. Kennis hiervan helpt je in het begrijpen van allerlei Europese cultuuruitingen. In die zin is het net zoiets als Bijbelkennis voor niet-christenen: zonder dat soort kennis mis je gewoon nogal eens iets in Europese cultuuruitingen, ook hedendaagse uitingen.

Als je interesse, om welke reden dan ook, uit gaat naar de Schrift of naar het christelijke geloof, dan helpt dat soort kennis je helemaal om e.e.a. beter te kunnen verstaan. Om maar een totaal willekeurig voorbeeld te noemen: als je Ovidius kent, snap je de naam "Lucifer" beter (zie ook:
met overigens een voorbehoud, dat het me nu als redelijk speculatieve onzin voorkomt
widegrin.gif
)

Bezig houden met bedoel ik mee, gewoon er over lezen. Meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, niet zozeer zelf actief beoefenen, gewoon meer te weten te komen over andere volkeren.


Samengevoegd:

[...]

Bezig houden met bedoel ik mee, gewoon er over lezen. Meer niet.

Je verdiepen in andere religie's mythologieën, kan denk ik geen kwaad. In het geval er wel een bepaalde angst is beïnvloed te kunnen worden door het Kwaad, kan er vooraf gebeden worden om met de Leiding van de Geest deze teksten door te nemen.

Door eens stuk algemene ontwikkeling kan je voor jezelf ook dingen in een bepaald perspectief plaatsen, wat je eigen geloof weer meer naar volwassenheid kan brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als christen zou je je niet met mythologien bezig moeten houden, je zet de deur open voor de duivel.

Niet gek meer dan zoals je met alles wel een deur voor de duivel open zet. Als je dat in het extreme trekt zelfs door te eten en te drinken of contact met mensen te hebben.

Als mythologie je geestelijke gezondheid in gevaar breng, dan kun je het misschien maar beter naast je leggen, maar ik raad niet aan om nu meteen op basis daarvan iedereen z´n ogen uit te rukken of handen af te hakken. Als iemand geen problemen met mythologie heeft en er plezier in heeft of het nuttig vindt, dan zou ik zeggen 'leuk, vooral doen!'

Mythologie kan heel nuttig zijn. Tal van christelijke Bijbelschrijvers waren wel degelijk op de hoogte van mythologieën. De Bijbel bevat ze zelf en verwijst iig naar diverse mythologieën van andere volkeren. Ook verschillende christelijke schrijvers hebben door de eeuwen heen verwijzingen erheen gemaakt (C.S. Lewis bijvoorbeeld). Kortom, een beetje kennis hebben er over is wel handig. smile.gif

Daarnaast is het erg handig om kennis er over te hebben als je je interesseert in culturen van nu of uit de geschiedenis. Je kunt m.i. geen goede historicus of antropoloog zijn als je een cultuur onderzoekt en dan dwangmatig de mythologieën negeert.

Verder vind ik persoonlijk mythologieën echt prachtig. Mooie tot de verbeelding sprekende verhalen met boodschappen die een bepaalde interpretatie uitspreken van zaken die eigenlijk ombeschrijfbaar zijn. In de moderne westerse samenleving heb je een proces gehad van ‘ontmythologiseren’. Ik denk dat we daardoor iets belangrijks kwijt geraakt zijn. Niet alleen rond het punt dat bepaalde mensen die zich voor zetten op hun zo rationele denken, kennelijk de ratio missen om mythes op een juiste manier te interpreteren ipv ze als een primitief sprookje af te doen. Maar ook gewoon voor de mens hun eigen wereld en levensbeschouwing.

Ennuh, ik vind zelf die verhalen trouwens ook gewoon leuk en boeiend. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door eens stuk algemene ontwikkeling kan je voor jezelf ook dingen in een bepaald perspectief plaatsen, wat je eigen geloof weer meer naar volwassenheid kan brengen.

De bijbel geeft andere oorzaken die tot volwassenheid leiden (vooral vs. 10-16).

Quote:
Ef. 4

1 Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt,

2 met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen,

3 en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes:

4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping,

5 één Here, één geloof, één doop,

6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.

7 Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt.

8 Daarom heet het:

opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,

gaven gaf Hij aan de mensen.

9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten?

10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,

12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,

13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,

15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.

16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik had al wat meer boeken vast en heb een beperkt budget
knipoog_dicht.gif

zoekt in de bibliotheek en je zult vinden, en dat voor bijna geen geld, en ze hebben er ook massa's filosofie en theologie (en mythology)

En als je in een klein dorp woont, zelfs in het kleinste dorpstheekje kun je titels reserveren, die worden dan vanuit een grote stadsbieb gestuurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid