Spring naar bijdragen

Gelovige ex-atheïst, en nu?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi allemaal,Ik ben al zes jaar op zoek naar God. Mijn ouders hebben mij nooit iets meegegeven over religie: voor hen was het onzin en deed het er niet toe. Zij vonden andere dingen wel belangrijk dat ik niet egoistisch ben en probeer voor andere mensen klaar te staan. Ik vind dat mijn ouders prima werk hebben geleverd.Toen ik ging studeren kreeg ik ineens veel christelijke vrienden en ben ik over het geloof gaan nadenken. Alpha cursussen, eo cursussen, Praise & Worshipdiensten, traditioneel gereformeerde diensten. Ik heb het allemaal gezien en toch voel ik me nergens op mijn plek: ik vind het fijn om op mijn gevoel te worden aangesproken, maar veel evangelische diensten gaan mij te ver...tegelijkertijd heb ik veel aan rationele preken die me aan het denken zetten, maar kan ik vanwege mijn achtergrond simpelweg niet streng in de leer zijn wat betreft punten als het homohuwelijk e.d. In bepaalde gemeenten voel ik me daarom als ex-atheist ook niet op mijn plek.Hebben jullie tips? Hoe moet je verder als je in God bent gaan geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja daar vraag je wat. Gereformeerd heb je natuurlijk ook in soorten en maten, hetzelfde geldt voor evangelisch gemeenten. Je kan kijken of je in een meer traditionele PKN terecht kunt. Daar is het homohuwelijk e.d. op centraal niveau in ieder geval geaccepteerd. Verder, blijf met je christelijke vrienden omgaan. Blijf bijbel lezen en blijf bidden want dat heb je broodnodig. En als je vragen hebt, stel ze gerust hier. Er komt hier een breed spectrum van christenen en ook enkele atheïsten en pantheïsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

C.S. Lewis was een atheïst die er alles aan deed om het geloof in God te bestrijden. Maar hoe meer hij onderzocht en nadacht, hoe meer hij moest erkennen dat er wel degelijk een God moest zijn. Zo is hij christen geworden en een groot apologeet, zeg verdediger van het christelijke geloof. Als je het hebt over geloven en ratio, zit je met zijn boeken wel in een goeie hoek, denk ik.

Onversneden Christendom, Wonderen, Brieven uit de hel zijn zo een paar titels die ik je zou kunnen aanraden. Ook de Narnia-serie is van zijn hand. Daarin komen bijbelse waarheden aan bod, als je van verhalen houdt met een dubbele bodem. Hij heeft ze geschreven voor kinderen die tijdens de tweede wereldoorlog bij hem hadden gelogeerd en met wie hij veel gesprekken had over God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe moet je verder als je in God bent gaan geloven?

Hoi Josine,

Wat een goede vraag eigenlijk. Ik ben zelf wel (orthodox) protestants-christelijk opgevoed, maar ik ben een tijd atheïst geweest en op latere leeftijd weer bekeerd. Dat was een roerige periode. Ik heb veel kerken voor langere en korte tijd van binnen bekeken dus ik begrijp die zoektocht maar al te goed. Remonstrants, pinkstergemeente (dat was overigens voor ik stopte met geloven), rooms-katholiek, ik ben er allemaal geweest, heb geprobeerd mee te doen en vooral veel met mensen gepraat, ook met voorgangers. Ik kon het niet vinden. Uiteindelijk heb ik mijn plek nu redelijk gevonden (denk ik) in een PKN-gemeente met een oecumenisch karakter. Er komen onderwerpen aan bod die ik belangrijk vind, ook zwaardere onderwerpen als zonde, leven na de dood, onze persoonlijke relatie met God, enz. Ondanks mijn homoseksuele geaardheid voel ik me daar zeer welkom (al weet ik niet hoe ze denken over het homohuwelijk maar dat is in mijn geval niet echt aan de orde op de korte termijn). Het kan dus wel, je zult er alleen naar moeten zoeken. Wat niet wil zeggen dat jij ook in een dergelijke gemeente thuis hoort natuurlijk. Dus ga veel rondkijken, en praat vooral veel met andere christenen. Afhankelijk van waar je woont, kunnen wij op Credible je misschien ook wel tips geven. Misschien is het een idee een soort bijbelkring of (jongeren)gespreksgroep te zoeken?

Tja, en theologische boeken. Ik heb destijds, toen ik terugkeerde naar het geloof, (naast in eerste instantie aan natuurlijk de Bijbel) heel erg veel gehad aan de boeken van Wim (W.R.) van der Zee, dat was een hervormd predikant. Erg mooi vond ik bijvoorbeeld Opnieuw geloven, waarin hij de apostolische geloofsbelijdenis uitlegt. Zo heeft hij nog meer boeken geschreven over dat soort thema's: de tien geboden, de Bergrede, het Onze Vader. In eenvoudige taal maar wel met veel gevoel, niet droog verstandelijk. Misschien is het ook iets voor jou? Ze zijn echt voor een habbekrats te koop op www.boekwinkeltjes.nl.

Een lijst met zijn boeken vind je hier: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, natuurlijk
:-)
Ps. Tips voor theologische boeken heel welkom!

Wat ook interresant kan zijn is Apocriefe boeken zoals :

Boek van Henock

Book van Joshua

Testament of Solomon

Heb ze alle drie gelezen zwaar interresant als je de bijbel al van kaft tot kaft hebt gelezen en nog meer van bijbels geschiedenis wilt genieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi allemaal,Ik ben al zes jaar op zoek naar God. Mijn ouders hebben mij nooit iets meegegeven over religie: voor hen was het onzin en deed het er niet toe. Zij vonden andere dingen wel belangrijk dat ik niet egoistisch ben en probeer voor andere mensen klaar te staan. Ik vind dat mijn ouders prima werk hebben geleverd.Toen ik ging studeren kreeg ik ineens veel christelijke vrienden en ben ik over het geloof gaan nadenken. Alpha cursussen, eo cursussen, Praise & Worshipdiensten, traditioneel gereformeerde diensten. Ik heb het allemaal gezien en toch voel ik me nergens op mijn plek: ik vind het fijn om op mijn gevoel te worden aangesproken, maar veel evangelische diensten gaan mij te ver...tegelijkertijd heb ik veel aan rationele preken die me aan het denken zetten, maar kan ik vanwege mijn achtergrond simpelweg niet streng in de leer zijn wat betreft punten als het homohuwelijk e.d. In bepaalde gemeenten voel ik me daarom als ex-atheist ook niet op mijn plek.Hebben jullie tips? Hoe moet je verder als je in God bent gaan geloven?

Ik denk dat je bedoeling goed is, maar je uitgangspunt verkeerd. Je zoekt in feite naar een geloofsgemeenschap die bij je 'gevoel' en denkbeelden past.

Het christelijk geloof is echter radicaal. God kan mensen bekeren en daaraan kun je als mens meewerken. Dat houdt ook het loslaten in, van wat niet met het geloof in overeenstemming is. Bekering is overigens een continu proces.

De norm is dus God, niet jezelf. Wat betreft morele punten: het gaat om het navolgen van de geboden van God (zie de Tien Geboden), niet om het gelijktijdig instandhouden van morele punten van jezelf, als die daarmee in strijd zijn. 'Niemand kan twee heren dienen', om het Bijbels te zeggen.

Het gaat dus om: 'Wat is waar?' en niet om: 'Waar voel ik me goed bij?' Je haalt toevallig het punt van het 'homohuwelijk' aan. Als je de Bijbel van voor naar achteren gelezen zou hebben en gewoon leest wat er staat, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de H. Schrift het 'in praktijk brengen' van homoseksualiteit als zonde beschouwt. Het zou dan bijzonder vreemd zijn, wanneer men in de eigen geloofsgemeenschappen relaties zou gaan inzegenen van mensen van gelijk geslacht. Toch gebeurt dat in bepaalde kring. Dat kun je beschouwen als een toegeven aan de wensen van onze maatschappij (want vroeger gebeurde het in die geloofsgemeenschappen ook niet) in combinatie met 'liberaal bijbellezen' waarbij je de 'minder goed verteerbare' stukken afdoet als 'daar dachten ze toen anders over' of 'het staat er zo wel maar ze bedoelen wat anders dan dat er letterlijk staat.'

Uitgangspunt zou dus moeten zijn: wat is de waarheid van God en welke Kerk bemiddelt dus volledig in het heil dat Jezus Christus ons gebracht heeft.

Jezus Christus heeft maar één Kerk gesticht. Die ene Kerk heeft 4 kenmerken:

. ze is één (in geloof en in leiding),

. ze is heilig (= bemiddelt in het heil d.m.v. sacramenten, brengt heiligen voort)

. katholiek (= algemeen, voor alle mensen van alle tijden),

. ze is apostolisch (= rechtstreeks voortvloeiend uit de apostelen, je kunt een lijn trekken van nu tot de apostelen toe.)

Als je deze 'maatstaf' neemt bij het op zoek gaan, zul je zien dat er uiteindelijk maar één Kerk overblijft die vanaf het allereerste begin bestaat en ten volle aan alle vier die kenmerken voldoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Josine86, als ik jou was, zou ik me eerst eens gaan verdiepen in wat je gelooft en waaróm je gelooft. Geloof je in Christus omdat Hij de Waarheid is, het christelijk geloof werkelijk verwoordt wat er binnen in je leeft en je daarom geen keuze hebt, of geloof je in Christus voor zover Hij mooie dingen te zeggen heeft?

Je zegt niet "streng in de leer" te willen zijn, maar waarom niet? Omdat je door eigen studie erachter bent gekomen dat een strenge leer zoals door de Kerk beleden wel onjuist moet zijn, waarbij je je argumentatie ontleent aan de christelijke Traditie, waar de Bijbel een belangrijk onderdeel van is, of omdat die leer je niet echt aanstaat? Dat zul je zelf nauwkeurig bij jezelf moeten onderzoeken.

Of de Leer mooi, fijn, modern, of praktisch is, dat is niet van belang namelijk. Het gaat erom wat juist en onjuist is, wat goed voor je is en wat niet. Christen zijn betekent dan ook willen luisteren naar Christus, je door Hem laten onderrichten, in samenspraak met Hem en je medegelovigen. Hoe? Door dagelijks gebed, door je te laten dopen als je dat niet al bent (als kind), door je aan te sluiten bij en trouw te blijven aan een goede, degelijke kerk, daar catechese te volgen en het lezen van goede, opbouwende boeken die ook door haar worden aanbevolen.

Eén ding kan ik je wel zeggen: een goede kerk volgt Jezus na in zowel zijn strenge, ethische moraal en leer (óók als het om zaken als abortus en euthanasie gaat) als in zijn barmhartigheid voor gelovigen die nu eenmaal niet binnen één dag heilig worden, maar door vallen en opstaan. Als je meer over Jezus wilt lezen, begin dan in de Schrift bijvoorbeeld in het Evangelie van Lucas. Een mooi geschreven, toegankelijk verhaal over wat Jezus gedaan en geleerd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ de laatste 2 posters: Het probleem voor Josine86 is dan, wiens interpretatie van Gods woord moet ze opvolgen? Het is echt onzin om te beweren dat er maar interpretatie mogelijk is, dat weten jullie zelf ook wel. Je kunt wel reclame maken voor jouw versie, maar je merkt al gauw dat er een flinke concurrentie is. Ook boeken, preken, gebedsgroepen en aanverwante zaken zijn door mensen en dus menselijke denkbeelden beïnvloedt (ook als je van inspiratie door de Heilige Geest uitgaat) Het is daarom menselijk om op zoek te gaan andere mensen waar jij bij past, bij wiens denken je je thuis voelt. (Zie BookerT, Hongerige wolf en vele anderen hier)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Josine86,

Mijn advies is een combinatie van (delen van) de posts van MarinusCopy en Computoon smile.gif

Inderdaad is de Bijbel de basis en het is goed de hele Bijbel te lezen en zo God beter te leren kennen.

Daarnaast is het niet aan te raden een kerk te zoeken die bij je ideeën aansluit, maar je ideeën aan te passen aan God / de Bijbel / de waarheid en Jezus Christus radicaal te volgen.

Mijn eigen toevoeging is: je leeft maar één keer. Wil je je tijd hier op aarde uitzitten, of wil je Gods plan met je leven ontdekken en jouw unieke en uitdagende rol in Zijn koninkrijk op aarde vervullen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Vanuit katholiek standpunt denk ik dat het goed is te wijzen op enkele zaken:

- Enerzijds moeten we onze eigen stem en onze eigen wil niet overschatten. We hebben een geweten, maar dit moet gevormd worden. De mens is nu eenmaal feilbaar.

- Anderzijds is het van belang te bedenken wat het geweten feitelijk is: "Het geweten is de meest verborgen kern en het heiligdom van de mens, waar hij alleen is met God, wiens stem klinkt in zijn binnenste" (Gaudium et Spes)

We mogen dus vertrouwen op ons geweten aan de ene kant, we moeten ons geweten vormen aan de andere kant. De katholieke Kerk leert dat we ons geweten moeten volgen.

Hebben Computoon en RobertF gelijk? Ik twijfel er niet aan. Schiet Josine86 daar veel mee op? Daar twijfel ik wel aan.

God gaat met iedere mens een weg, en voor mij bestaat er geen twijfel over dat die weg uiteindelijk in volledige communio met de katholieke Kerk en in volledige overeenstemming met het katholieke geloof is. Maar dat wil NIET zeggen dat die weg altijd rechtstreeks in die richting gaat.

De apostel zegt "Melk moest ik u geven, geen vast voedsel; dat kon u nog niet verdragen." en ook "toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke achter mij gelaten."

Hij wijst hier op de geestelijke en gelovige groei die een mens kan en mag doormaken in Christus. Is het zinvol iemand die slechts melk verdraagt te vertellen dat zij vast voedsel tot zich zou moeten nemen?

Iemand heeft God net leren kennen, en is op zoek naar een plaats om zich thuis te voelen. Laat haar dan toch vooral haar eerste stappen zetten in de waarheid en de goedheid van Christus, die immers ook buiten de zichtbare grenzen van de Kerk gevonden kan worden! Stoot haar niet af met de tekenen van verdeeldheid in Christus. Geen zorgen, ze zal die hindernissen nog veel meer dan goed is voor een mens ontmoeten en moeten zien te overwinnen. Gelegenheden genoeg om te struikelen. Zet haar niet de hoogste hindernissen voor, maar laat haar eerst maar eens op snelheid komen, vertrouwen krijgen, met kleine hindernissen leren omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid