Spring naar bijdragen

Driekoningen


Aanbevolen berichten

Quote:

We weten ook helemaal niet dat het
drie
koningen/wijzen/tovenaars waren. Maar wat boeit het?

We weten inderdaad niet dat het er drie waren. Dat wordt alleen afgeleid aan de hand van de drie geschenken die ze meebrachten (goud, wierook en mirre.)

De katholieke liturgische aanduiding voor dit feest is 'Openbaring des Heren'. Als 6 januari niet op zondag valt, wordt het gevierd op de zondag tussen 2 en 8 januari.

In de aanbidding van de wijzen uit het Oosten ziet de Kerk de vervulling van de profetie van Jesaja: ‘Sta op, word licht, Jeruzalem!' De Heer zal zijn licht doen stralen in Jeruzalem, zodat de heidenvolken er heen zullen optrekken.’ De Kerk viert dat het Kerstkind zich heeft geopenbaard aan alle volkeren der wereld. Niet alleen voor Israël is Jezus de Verlosser, maar voor de gehele mensheid.

Als je oppervlakkig leest, zou je vermoeden dat er maar een zeer korte tussentijd zit tussen de geboorte van Christus en het bezoek van de wijzen. Maar uiteraard was het onmogelijk om met de vervoermiddelen van die tijd binnen enkele dagen op de plaats van bestemming te arriveren. Ze zullen er ongeveer twee jaar over gedaan hebben. Aanwijzing daarvoor is de opdracht die Herodes aan zijn manschappen gaf om alle jongetjes tot 2 jaar te vermoorden toen hij merkte dat hij door de wijzen uit het oosten misleid was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het waren geen koningen maar magi; Perzische tovenaars. Ze symboliseren de onderwerping van de volkeren aan het Kerstkind.

In de Leidse Vertaling wordt het desbetreffende woord dan ook met „sterrenwichelaars†weergegeven.

link

Matth 2:1

Toen dan Jezus te Bethlehem in Judea ten tijde van koning Herodes geboren was, kwamen enige sterrenwichelaars uit het Oosten te Jeruzalem,

Raar dat mensen zo graag dat verhaal gaan romantiseren!

Denk ook eens diep na over het volgende:

De „Ster†(of wat het ook was) verscheen aan heidense astrologen, niet aan herders;die leidde hen naar Herodes, die Jezus trachtte te doden; dus wat die sterrenwichelaars zagen was blijkbaar niet van God.

Als astrologen waren zij dienaren van valse goden, en zij lieten zich bewust of onbewust leiden door iets wat hun een bewegende „ster†toescheen. Zij maakten Herodes opmerkzaam op het feit dat de „koning der joden†geboren was, en Herodes probeerde vervolgens Jezus te laten doden. Het snode plan mislukte echter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Raar dat mensen zo graag dat verhaal gaan romantiseren!

Dat is niet raar, maar volkomen natuurlijk, omdat mensen van mooie verhalen houden en ze dus ook graag mooi doorvertellen.

Quote:
Denk ook eens diep na over het volgende:

De „Ster†(of wat het ook was) verscheen aan heidense astrologen, niet aan herders;

Niemand die dat beweert.

Quote:
die leidde hen naar Herodes, die Jezus trachtte te doden; dus wat die sterrenwichelaars zagen was blijkbaar niet van God.

Lees de Schrift eens wat beter, want dan zul je opmerken dat de ster hen pas leidde nádat ze Herodus bezocht hadden:

Toen ze de koning aanhoord hadden, gingen ze weg. Opeens ging de ster die ze hadden zien opkomen voor hen uit, tot ze bleef staan boven de plaats waar het kind was. Toen ze de ster zagen, werden ze met buitengewoon grote vreugde vervuld. (Matteüs 2:9-10)

Dit heeft een diepe zin. De magiërs gingen eerst op eigen initiatief naar Herodus, omdat ze bij die ster en haar positie meteen dachten dat Herodus een kind had gekregen. Ze lieten zich dus eerst leiden door hun eigen astrologische kennis. Dat liep dus niet goed af.

Pas bij Herodus hoorden ze waar het Kind geboren zou worden. De hogepriesters en schriftgeleerden wezen Herodus en de wijzen erop dat de koning der Joden in Bethlehem geboren zou worden. Nu lieten de wijzen zich dus leiden door de Profeten en dat liep wél goed af: de ster kon hen nu leiden naar de H. Familie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

[...]

Dat valt blijkbaar niet altijd mee.

widegrin.gif

haha nee dat is lastig inderdaad, want veel kinderen krijgen dit wel te horen de drie wijzen mja wie zegt dat haha.

Maar goed de essentie van dat verhaal zijn niet de Wijzen natuurlijk, vraag me af of het soms ook niet raadzaam is niet te ver na te denken en meer verdiepen wat er letterlijk staat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand heeft nog hun namen genoemd!

Balthasar, Melchior en Kaspar.

Als kind waren dit verreweg mijn favoriete namen, vooral Balthazar. Stoer en mysterieus! En niemand heette zo in het echt, iedereen in christelijke kringen heet gewoon Daniel, David of al die varianten op Johannes en Petrus... (Maria, Hannah etc voor meisjes)

Als ik ooit nog eens een hond krijg, dan noem ik hem Balthasar, dat beloof ik hierbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niemand heeft nog hun namen genoemd!

Balthasar, Melchior en Kaspar.

Als kind waren dit verreweg mijn favoriete namen, vooral Balthazar. Stoer en mysterieus! En niemand heette zo in het echt, iedereen in christelijke kringen heet gewoon Daniel, David of al die varianten op Johannes en Petrus... (Maria, Hannah etc voor meisjes)

Als ik ooit nog eens een hond krijg, dan noem ik hem Balthasar, dat beloof ik hierbij.

Bron?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bron?

Huh? Dat is toch algemene kennis?

Balthasar heeft een donkere huid, Melchior een witte baard en Caspar is een jongeling van het stel. Ze representeren de heidense volken die Christus komen aanbidden. Er zij vaak schilderijen van gemaakt in de renaissance en erna, bv

250px-WiseMenAdorationMurillo.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Huh? Dat is toch algemene kennis?

Balthasar heeft een donkere huid, Melchior een witte baard en Caspar is een jongeling van het stel. Ze representeren de heidense volken die Christus komen aanbidden. Er zij vaak schilderijen van gemaakt in de renaissance en erna, bv

Algemene kennis of niet. Hoe kom je er eigenlijk op. Ik heb het ook vaker gehoord hoor, daar niet van. Maar ik heb het eigenlijk nog nooit echt ergens gezien dat het deze mannen waren.

Overigens denk ik wel dat uitmaakt wat het nou was. Het wonder van de geboorte van Jezus word niet groter, maar het is toch wel frappant van die magiërs (die toch zeker niet echt met God bezig waren, in die vorm dat ze God eerden). Als het nou mensen waren die diepgelovig waren en veel met God bezig waren zou het een ''logisch'' iets zijn. Vergeet ook niet dat ze van die kostbare geschenken meenamen voor iemand die ze eigenlijk niet goed kenden. Blijkbaar was er toch ergens iets duidelijk geworden voor ze hoe belangrijk de geboorte was, als zelfs magiërs Hem zo ''welkom heetten''.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De namen en zelfs het aantal staat niet in de bijbel dus er is een grote kans dat het inderdaad geromantiseerde en gemoraliseerde bedenksels zijn uit later tijd. Tegelijkertijd is het ook heel goed mogelijk dat de namen uit de orale overlevering stammen. Maar hoe het ook zij het feit dat ze kwamen was belangrijk genoeg om in de bijbel vermeld te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid