Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, dit onderstaand artikel kwam ik eerder al tegen, maar ik vind een opmerking zo gek:

\"http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2009/deta il_objectID696297_FJaar2009.html

\"Bissschop Gledhill ageert in een parochieblad tegen de tendens religieuze uitingen uit de openbaarheid te weren. Hij wijst op bedrijven die werknemers ontslaan omdat zij een kruisje als sieraad dragen.\"

Blijkbaar zijn er dus mensen die ontslagen worden omdat ze een kruisje dragen en voet bij stuk houden...Maar waarom zou je je kruisje dan niet gewoon onder je trui dragen? Als je daardoor je baan kan behouden...Of zie ik dit verkeerd? Wat denken jullie? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik draag zelf ook een kruisje en ik ben zeker niet van plan om het te verbergen als ik daar niet zélf voor kies.

We leven in een land waar vrijheid van godsdienst geldt en daar heeft iedereen respect voor op te brengen. Net zoals ik mensen respecteer wanneer ze openlijk toegeven niet in God te geloven.

Quote:
Maar waarom zou je je kruisje dan niet gewoon onder je trui dragen? Als je daardoor je baan kan behouden...Of zie ik dit verkeerd?

Omdat dat tegen mijn principes is. Niet eens omdat ik het als symbool zou dragen o.i.d. Nee, ik ben gewoon te trots...

Ik heb trouwens makkelijk praten want in de IT sector is heel veel werk, dus mij zullen ze er niet om kwijt willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen moeten zich gewoon volop kunnen uiten, zonder dat aanstellerige gedoe van relativisten. Daarom moeten christenen, als ze dat willen, gewoon vol trots het kruis om de nek dragen, als een prachtig sieraad. In een zogenaamde multiculturele samenleving dient juist volop vrijheid te zijn om onbeschaamd van zich te laten horen, ongeacht de godsdienst of levensbeschouwing die je aanhangt. Dat alles willen verbergen heeft niets met vrijheid te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen moeten zich gewoon volop kunnen uiten, zonder dat aanstellerige gedoe van relativisten. Daarom moeten christenen, als ze dat willen, gewoon vol trots het kruis om de nek dragen, als een prachtig sieraad. In een zogenaamde multiculturele samenleving dient juist volop vrijheid te zijn om onbeschaamd van zich te laten horen, ongeacht de godsdienst of levensbeschouwing die je aanhangt. Dat alles willen verbergen heeft niets met vrijheid te maken.

Even een nuance, als je een heel groot kruis hebt of een grote ketting en je werkt met bewegend materiaal, dan vindt ik dat je je kruisje ook af moet doen.

Als er vanwegen een hygienebeleid geen sierraden gedragen mogen worden, betekent dat ook geen kruisje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een kruis om de nek heeft niks te maken met christen zijn.Voor velen is het een afgod en denken erdoor op een bovennatuurlijke manier door beschermd te worden of er zelfzuchtig voordeel uit te halen (sportlui).

Dus omdat sómmigen er een soort amulet van maken heeft een kruis om de nek niets met christen-zijn te maken? Sorry maar dat is echt boerenkinkelslogica.

Overigens draag ik ook een kruisje, niet onder mijn kleren want ik hou niet van hoogsluitende dingen. En ik heb er nog nooit, maar dan ook echt nog nóóit, commentaar op gekregen. Het hangt er ook maar net vanaf hoe groot en smaakvol zo'n dingetje is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken en dat dat iets is wat afhangt van de relatie tussen de gelovige en God.

(Zelf draag ik niet zo'n ketting, dus voor mij geldt dat niet. Een uiterlijk symbool vind ik niet belangrijk. Ik vind belangrijk wat in het hart van een gelovige is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het niet kunnen dat men je daarvoor kan ontslaan. Wat maakt het uit of er aan een ketting een hartje, bloemetje, kruisje of weet ik veel wat hangt? Je bent toch vrij in wat je draagt? De één wil een kruisje, de ander een ander figuurtje, boeiend.

Bovendien kan je het niet verbieden als uiting van je geloof, want sommige mensen dragen het niet eens als teken van christen zijn, maar met een andere reden. Dan zou het oneerlijk zijn als mensen die christen zijn én een kruisje dragen ontslagen worden, en mensen die het om een andere reden dragen wel mogen blijven. Logisch. verbaasd.gif

Als je, zoals zvnna al zei, voor je beroep geen sieraden mág dragen om bijv. hygiënische redenen, is het terecht dat men je erop attendeert dat je geen kruisje mag dragen.

Als ik dit soort dingen (die krantenartikelen) lees hè, denk ik altijd: men, waar zijn we mee bezig? In wat voor 'trieste' maatschappij leven we? Laten we ons eens bezig houden met belangrijke zaken ipv te miepen over een ketting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@iedereen, zouden jullie dan maar voor ontslag kiezen als jullie werkgever zou eisen dat je het af deed?

gr. mackie

Dan zou ik als jurist en hart en nieren mijn werkgever aanklagen... Dat mag namelijk niet (hygiëne maatregelen, etc daargelaten)

Ik zou het wel even moeilijk vinden (het is toch je baan...), maar eigenlijk kies je tussen je baan/werkgever en God. Ik denk dat ik weg zou gaan, voor zo iemand hoef ik niet te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja de werkgever zou kunnen zeggen dat er geen religieuze uitingen op de werkvloer mogen worden toegelaten omdat het religieus neutraal moet zijn? Of vanuit veiligheidsoverwegingen? Ja, ik zou daar persoonlijk niet zoveel moeite mee hebben, ik zou het dan gewoon onder mijn trui doen denk ik...

En wat zouden jullie doen als je zelf geen kruisje draagt, maar een collega wordt bijvoorbeeld ontslagen omdat hij/ zij wel een kruisje draagt?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nouja de werkgever zou kunnen zeggen dat er geen religieuze uitingen op de werkvloer mogen worden toegelaten omdat het religieus neutraal moet zijn? Of vanuit veiligheidsoverwegingen? Ja, ik zou daar persoonlijk niet zoveel moeite mee hebben, ik zou het dan gewoon onder mijn trui doen denk ik...

En wat zouden jullie doen als je zelf geen kruisje draagt, maar een collega wordt bijvoorbeeld ontslagen omdat hij/ zij wel een kruisje draagt?

gr. mackie

Ligt eraan welke reden ze opgeven. Zodra de kruisjes niet mogen, moeten de hoofddoekjes ook de deur uit. Dan zijn het niet alleen de christenen die de kont tegen de krib gaan gooien denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus omdat sómmigen er een soort amulet van maken heeft een kruis om de nek niets met christen-zijn te maken? Sorry maar dat is echt boerenkinkelslogica.

Dus iemand met een kruis rond de nek is een christen?

Trouwens wanneer is men van een kruis een symbool

beginnen maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus iemand met een kruis rond de nek is een christen?

Onzin. Veel gothics en metaljunks dragen kruisjes en zeker niet omdat ze christelijk zijn, maar omdat het spiritueel staat.

Ik draag mijn kruisje niet als geluksbrengertje, maar omdat ik het mooi vind en zodat anderen kunnen zien waar ik voor sta smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik draag mijn kruisje niet als geluksbrengertje, maar omdat ik het mooi vind en zodat anderen kunnen zien waar ik voor sta
smile.gif

Same here, ik draag ook het kruisje omdat ik vind dat iedereen mag weten in Wie ik geloof. Het dingetje op zich is slechts een dood stukje staal, de enige emotionele waarde die er voor mij aan zit is het feit dat ik hem van mijn ouders heb gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar wordt in onze tijd het bewijs geleverd dat religieuze symbolen eigenlijk weinig nut hebben , in een multiculturele samenleving.Elkeen vind zich in zekere zin geprovoceerd.

Komt men er tegenop,gaan sommigen nog meer provoceren en werken ze onverdraagzaamheid in de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aimé, als JG, heb jij ook zo'n koffertje? Zo'n heel typisch koffertje waar mijn moeder mij de JG's vroeger aan leerde herkennen? (Niet dat ze me leerde dan de deur dicht te laten, dat dan weer niet knipoog_dicht.gif)

Als je dat niet meer in openbare ruimten mocht meedragen, wat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Blijkbaar wordt in onze tijd het bewijs geleverd dat religieuze symbolen eigenlijk weinig nut hebben,

Nee hoor. Ik ken mensen die juist door het dragen van een religieus symbool hebben kunnen vertellen vanuit welke Bron men leeft.

Quote:

in een multiculturele samenleving.

Juist daar heeft het zin. Een crucifix dragen in een samenleving die geheel Orthodox is, is niet zo zinnig als je er je Orthodoxe geloof mee wilt uitdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor. Ik ken mensen die juist door het dragen van een religieus symbool hebben kunnen vertellen vanuit welke Bron men leeft.

Fout manneke! Dan moet je niks meer zeggen want ze weten het al!

Beter ware het dat je een onzelfzuchtige christelijke daad stelt,en dat dit een gesprek teweeg brengt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In je prive-tijd kan je natuurlijk alles aan (of uit-) trekken wat je maar wil,

Maar in dit geval gaat het om werk-tijd.

Dan moet je kijken naar de functie die iemand heeft. Er zal niet zo snel een probleem onstaan wanneer iemand op kantoor zit en verder geen klanten of andere contacten heeft.

Dan kan je zoveel kettingen, ringen of piercings dragen als je wil.

Maar zoals in dit geval, Openbaar vervoer, kan me goed voorstellen dat er van je gevraagd word bepaalde kleding te dragen, en verder er representatief uitziet. En zo zijn er nog wel meer banen.

We kunnen ook moeilijk een uitzondering gaan maken voor religie.

Het zal volstrekt normaal zijn dat een Neo-Nazi die bij de politie werkt ook niet zijn swastika-hangertje mag dragen tijdens het werk. (of een baliemedewerker bij de gemeente met een che-guevara shirt)

Terwijl, als de Pinkstergemeente opeens morgen besluit dat de leden vanaf nu roze hoedjes mogen dragen als uiting van hun religie, dat dat dan gerespecteert moet worden door werkgevers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aimé, als JG, heb jij ook zo'n koffertje? Zo'n heel typisch koffertje waar mijn moeder mij de JG's vroeger aan leerde herkennen? (Niet dat ze me leerde dan de deur dicht te laten, dat dan weer niet
knipoog_dicht.gif
)

Als je dat niet meer in openbare ruimten mocht meedragen, wat dan?

Jehovah's Getuigen worden aangemoedigd discreet te prediken.

Ik ga soms prediken zonder tas,met de bijbel in een zak van mijn vest.

Maar wanneer ik 2 verschillende Bijbelvertalingen bij heb wordt het wel wat moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus iemand met een kruis rond de nek is een christen?

Trouwens wanneer is men van een kruis een symbool

beginnen maken?

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een kruis geen onchristelijk symbool is alleen omdat een paar mensen het niet hanteren als christelijk symbool. Een symbool is meer dan wat een paar mensen er van maken, het draagt zijn eigen betekenis ondanks onwetendheid van een enkeling.

En nu ga ik een verhaaltje vertellen. In mijn oude woonplaats had je zo'n winkeltje met religieuze prullaria, waar ik graag in rondneusde in mijn lunchpauze. Werkelijk práchtige porseleinen beeldjes van Theresia van Lisieux met allemaal bloemen er omheen en zo (not). Stel, er komen twee mutsen van zestien binnen waarvan er eentje een crucifixhangertje wil kopen.

"Nee niet zó eentje. Ik wil er eentje met zo'n mannetje er aan.(hihi)"

Nu kun je twee dingen doen:

a) Van mening zijn dat die religieuze symbolen toch echt blijkbaar niets waard zijn;

B) Het meisje in kwestie vertellen Wie dat Mannetje is.

En daarom ben ik, ook mede in reactie op Machiavelli, een voorstander van kruisjes.


Samengevoegd:

Quote:

[...]
rofl.gif
Je meent het. Nooit iets van gemerkt.

Dat is ook een soort discreet ...

Mwa er waren er laatst bij mij thuis en ik moet zeggen dat dat wel echt een leuk gesprek was. Maar ik denk niet dat ze terugkomen, ondanks dat ze banketletter kregen bij de koffie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid