Spring naar bijdragen

Wat is (nodig voor) een opwekking?


Aanbevolen berichten

Mensen uit alle lagen van de samenleving die massaal op de knieën gaan voor Jezus Christus. Die in woord en daad Jezus verhogen en van Hem getuigen met het effect van een olievlek. Met structurele, zichtbare resultaten op het interkerkelijke, morele, sociale en (misschien wel) politieke vlak.

Het lijkt een droom, te mooi om waar te zijn. Toch bidden veel christenen voor een opwekking. Is het bidden daarvoor genoeg om een opwekking te ontketenen? Wat zouden we zelf kunnen doen? Of is het puur Gods werk?

Wat denk jij ervan? Wat is (nodig voor) een opwekking?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een wonder dat alleen God kan geven:

Matt 16:15

15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’      

16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus.      

17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.

Petrus belijdt hier Jezus' godheid, waarop Jezus hem prijst en vertelt dat dit door God is ingegeven.

Mensen hebben God dus nodig om zich te kunnen bekeren. Moeten wij dan achterover leunend wachten tot mensen spontaan tot bekering komen?

Nee, want:

Matt 10:7

7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.â€

en

2 Tim 4:2

Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist

Kort samengevat:

Wij mensen kunnen alleen maar zaaien. Wat er daadwerkelijk geoogst gaat worden is aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig, ik zat net een preek te luisteren van Jonathan Edwards, namelijk Sinners in the hands of an angry God en heb wat rondgeneusd op het internet over deze preek. Het schijnt dat deze preek een onderdeel was van een opwekking in Amerika onder de First Great Awakaning. ( link )

Het Nederlandse equivalent vinden we in de Nijkerkse Beroeringen ( link en link ) natuurlijk dankzij de genade van God, maar onder de prediking van Gerardus Kuypers. Ik had hier al eens over gehoord in een preek in Rafaël Amersfoort en het verbaast me dat de bekendheid van deze gebeurtenis kleiner is dan bijvoorbeeld de introductie van de pinksterkerk op het Malieveld in het zwartwit-televisietijdperk. Eulogia had hier eens een interessant filmpje van gepost die ik niet meer terugkan vinden.

Maar om terug te komen op de opwekkingsbewegingen in de achttiende eeuw, deze hadden als kenmerk dat de mensen opeens een groot zondebesef hadden en zich volop afhankelijk stelden van Gods genade met als gevolg een grote geloofsgroei, plaatselijke Sodompjes en Gomorraatjes in de vorm van dorps- en stadskroegen die fungeerden als bijeenkomst plaatsen voor gelovigen of failliet gingen.

Ik zeg dus dat er voor een blijvende opwekking een zondebesef nodig is bij mensen die verwijst naar Jezus Christus als verlosser. Een besef dat het Offer het enige is wat kan redden.


Samengevoegd:

Oja, en dan wel op zo'n manier dat mensen na een manifestatie niet in de auto naar huis stappen en tegen elkaar zeggen dat ze lekker geopwekkingd hebben, als je dingen leest als 4 dagen zonder eten of drinken alleen maar op de grond kan liggen vanwege je zondebesef voordat je toekomt aan verlossing en dankbaarheid vind ik dat wat minder vrijblijvend. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites


Samengevoegd:

Quote:

Oja, en dan wel op zo'n manier dat mensen na een manifestatie niet in de auto naar huis stappen en tegen elkaar zeggen dat ze lekker geopwekkingd hebben, ...

Goeie! Zouden ze dat in de file na de jaarlijkse pinkstercomferentie bij Walibi ook tegen elkaar zeggen: 'We hebben lekker geopwekkingd'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als manifestatie bedoelde ik niet een conferentie of iets dergelijks in de eerst plaats knipoog_dicht.gif Even om alles duidelijk te hebben en charismatenbashen uit te sluiten.

Maar ik denk dat er weinig, of op zijn minst te weinig mensen existentieel veranderd zijn tijdens het evenement. Heeft er ook mee te maken dat een opwekking meer effect moet hebben in een samenlevingsverband zoals een stad of een dorp of een kerk dan als je met zijn allen naar Flevoland tuft, da's toch iets meer vrijblijvend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Wat is zaaien?

Evangeliseren?

Zeepkistje? Vriendschapsevangelisatie? Daad en woord?

Hoeveel kun je doen? Heeft Opwekking dan een zaaiquotum?

Zaaien omvat elke manier waarbij je de boodschap van de verlossing door Jezus' bloed aan een ander overbrengt.

Dat hoeft dus niet persé om grote getallen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik denk dat er weinig, of op zijn minst te weinig mensen existentieel veranderd zijn tijdens het evenement. Heeft er ook mee te maken dat een opwekking meer effect moet hebben in een samenlevingsverband zoals een stad of een dorp of een kerk dan als je met zijn allen naar Flevoland tuft, da's toch iets meer vrijblijvend.

Lijkt me een goed aandachtspunt voor stichting Opwekking. Ze heten toch niet voor niets zo? Mail jij ze effe, Jas?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had hier al eens over gehoord in een preek in Rafaël Amersfoort en het verbaast me dat de bekendheid van deze gebeurtenis kleiner is dan bijvoorbeeld de introductie van de pinksterkerk op het Malieveld in het zwartwit-televisietijdperk. Eulogia had hier eens een interessant filmpje van gepost die ik niet meer terugkan vinden.

Deze? >

Algemeen:

Ik geloof dat een nederigheid nodig is waarbij mensen niet de eigen ideeën belangrijk vinden, maar Gods ideeën belangrijker gaan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oja, en dan wel op zo'n manier dat mensen na een manifestatie niet in de auto naar huis stappen en tegen elkaar zeggen dat ze lekker geopwekkingd hebben, als je dingen leest als 4 dagen zonder eten of drinken alleen maar op de grond kan liggen vanwege je zondebesef voordat je toekomt aan verlossing en dankbaarheid vind ik dat wat minder vrijblijvend.
widegrin.gif

O, en vergeet ook niet al die visioenen, mensen die in extase raken en meer van dat soort dingen.

Minder fraai was het gekibbel tussen de grote opwekkingspredikers. Zo had Edwards de nodige kritiek op Whitefield's manier van prediken en handelen. Waarschijnlijk mede doordat Whitefield zijn positie als de grote opwekkingspredikant bedreigde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zaaien omvat
elke manier waarbij je de boodschap van de verlossing door Jezus' bloed aan een ander overbrengt
.

Dat hoeft dus niet persé om grote getallen te gaan.

Nee, maar Henriëtte gaf het aan als mogelijke oorzaak van het uitblijven van een opwekking. Waar zit de kortsluiting dan?

Natuurlijk kan je een opwekking niet afdwingen bij God. Ik geloof ook dat het Gods werk is. Maar waarom doet Hij het (nog) niet? Is het niet Gods wil om een opwekking te willen?

Link naar bericht
Deel via andere websites


Samengevoegd:

Quote:

Beetje flauw Ode de meeste mensen die Opwekking bezoeken zijn allang bekeerd en het is vooral een sociaal gebeuren. Niets mis mee, maar daar komt niet direct plaatselijk een opwekking van.

Ik maak veel flauwe grappen, dat geef ik toe. Maar dit bedoel ik serieus. Ze heten toch Opwekking? Ze willen een opwekking, anders hadden ze zichzelf niet zo genoemd. Dat de conferentie nu verworden is tot een massale christelijke happening met veel sociale doeleinden, dat moet toch een reden voor ze zijn om achter de oren te krabben? Of heten ze zo omdat het woord lekker in de evangelische markt ligt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, maar Henriëtte gaf het aan als mogelijke oorzaak van het uitblijven van een opwekking. Waar zit de kortsluiting dan?

Misschien hier:

Luc 13:23

23 Iemand vroeg hem: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ Hij antwoordde:      

24 ‘Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er niet in slagen.

Quote:
Natuurlijk kan je een opwekking niet afdwingen bij God. Ik geloof ook dat het Gods werk is. Maar waarom doet Hij het (nog) niet? Is het niet Gods wil om een opwekking te willen?

Dat doet Hij zeker wel, maar misschien niet in zulke grote getale als je graag zou zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Deze? >

Algemeen:

Ik geloof dat een nederigheid nodig is waarbij mensen niet de eigen ideeën belangrijk vinden, maar Gods ideeën belangrijker gaan vinden.

Nee, maar deze gaat na het koken wel eventjes bekeken worden smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Lijkt me een goed aandachtspunt voor stichting Opwekking. Ze heten toch niet voor niets zo? Mail jij ze effe, Jas?

Nou dat niet, maar het is denk ik wel nodig om kritiek te leveren op Opwekking met betrekking tot hun opwekking als buitenstaander. De opbouwende kritiek, de vruchtbare dialoog die ons dichter bij God brengt. Het is alleen verschrikkelijk moeilijk om dit tactvol, vruchtbaar en vanuit de Geest te doen omdat je zo snel in en vanuit hokjes discussiëert. Daar heb ik te snel een te groot handje van. Het is ook maar de vraag of Opwekking hetzelfde verstaat onder opwekking als ik dat doe. Misschien zijn ze tevreden en vinden zij dat ze ieder jaar opnieuw een echte opwekking neerzetten.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

O, en vergeet ook niet al die visioenen, mensen die in extase raken en meer van dat soort dingen.

Minder fraai was het gekibbel tussen de grote opwekkingspredikers. Zo had Edwards de nodige kritiek op Whitefield's manier van prediken en handelen. Waarschijnlijk mede doordat Whitefield zijn positie als de grote opwekkingspredikant bedreigde.

Wat dat betreft had ik er best als een andere predikant erbij willen staan om te zeggen dat het allebei pannenkoeken zijn. Menselijk, al te menselijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien willen ze wel gewoon in opgewekte stemming hele opgewekte liedjes maken.

Opwekking doet natuurlijk wel meer dan het organiseren van een pinksterconferentie en het uitgeven van een liederenbundel. En natuurlijk ligt het ontketenen van een opwekking niet bij stichting Opwekking. Maar met zo'n naam pretendeer je natuurlijk wel iets wat je niet waar kunt maken. Dat is het punt wat ik wilde maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid