Spring naar bijdragen

Goud een veilige toevlucht ?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Goud is meer een luchtbel. Zilver wordt meer dan goud als grondstof gebruikt. Dus zilveren munten hebben naast een verzamelwaarde nog een intrinsieke grondstofwaarde die ook kan meestijgen met de zilverkoers.

Waarde van die grondstof is ook wat de gek ervoor geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waarde van die grondstof is ook wat de gek ervoor geeft.

De industrie wil zilver.

Als de welvaart toeneemt wil men mobieltjes/tv's, computers, mp3 spelers etc aanschaffen.

Al deze artikelen bevatten zilver omdat zilver een hele goede geleider is.

In dat opzicht zijn er meer zaken die de prijs van zilver bepalen, dan slechts "wat de gek ervoor geeft" Zeker als je afhankelijk bent van een bepaalde grondstof.

Jouw stelling gaat meer op voor goud dan voor zilver. Als je alle toepassingen van zilver op een rijtje zet verbaas ik me eigenlijk erover dat zilver al jaren zo goedkoop is gebleven.

Nu zie je de prijs wat stijgen, maar ik denk dat de zilverprijs al zoveel jaren is gemanipuleerd dat we nog maar in de beginfase zitten wat prijsstijging betreft.

Daarbij ook nog meegenomen dat in de tijd dat zilver net zo hoog stond als nu, zilver nog niet eens zoveel werd toegepast in de electronicaindustrie als nu.

Ik denk zelf dus dat zilver alle potenties heeft om nog flink in waarde te stijgen.

Het zou me eigenlijk eerder verbazen als de prijs van zilver op de lange termijn zou dalen. Niet de dipjes die veroorzaakt worden op de beleggingsmarkt, die korte dipjes zijn vrij normaal. Maar het zou gezien de omstandigheden abnormaal zijn als je de prijs van zilver in de komende 10 jaar zou zien dalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Danny, de waarde van elk product, elke grondstof wordt bepaald door de vraag en door wat men bereid is ervoor te betalen. Dat is bij zilver zo, net zoveel als met postzegels en schilderijen.

Zilver heeft echt de potentie om nog flink in waarde te stijgen.

Als de industrieele vraag al jaren hoger is dan het aanbod van zilver en opkomende industrieën zoals China flink veel zilver nodig gaan hebben zie ik de prijs van zilver nog knallen.

Er is namelijk een verschil tussen postzegels en kunst en zilver.

Namelijk dat je met een postzegel intrinsiek gezien weinig kunt, puur wat de gek er voor geeft.

Een zilveren munt heeft op 2 vlakken waarde

1. de verzamelwaarde door de eventuele schaarste van de munt.

2. de intrinsieke grondstofwaarde van de munt.

Omdat men per produkt slechts een klein beetje zilver gebruikt zal zeker de industrie nog steeds zilver blijven gebruiken in hun artikelen. Maar alle produkten bijelkaar zie je dat er dan nog steeds heel veel zilver wordt verbruikt.

Daarbij nog het feit dat de waarde van geld slechts gestoeld is op vertrouwen. Geld is een soort illusie.

Pak een kilogram zilver beet en vraag je dan af of zilver ook een illusie is knipoog_dicht.gif

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar er speelt wat de zilverprijs betreft nog veel meer zaken mee dan simpelweg vraag en aanbod. In bepaalde gevallen zou zilver ook gebruikt kunnen worden ivm met zijn monetaire eigenschappen.

Ik kocht voor 16 euro beleggingsmunten, die kosten nu na een jaar al 28 euro per stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zilver heeft echt de potentie om nog flink in waarde te stijgen.

Maar wat heeft dat voor nut als de munt waarin de waardering in plaats vind aan (hyper)inflatie onderhevig is? Dan maakt die stijgende waarde niet uit, omdat je voor $1000 dan minder kan halen dan nu het geval is. Dat is geen waarde stijging, maar oogt wel zo op papier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar wat heeft dat voor nut als de munt waarin de waardering in plaats vind aan (hyper)inflatie onderhevig is? Dan maakt die stijgende waarde niet uit, omdat je voor $1000 dan minder kan halen dan nu het geval is. Dat is geen waarde stijging, maar oogt wel zo op papier.

Laat ik het uitleggen door simpelweg met een voorbeeld te komen uit het nog recente verleden.

Zimbabwe ken je waarschijnlijk nog wel?

Je had op een gegeven moment biljetten van een triljoen zimbabwaanse dollars. Het geld was niks meer waard.

De mensen die ipv zimbabwaanse dollars ook goud hadden konden wel dingen kopen. Hoe deed men dat?

Men kon of rechstreeks met goud goederen kopen bij handelaren(zoals in het filmpje waar ik een linkje van heb geplaatst). Ipv met zimbabwaanse dollars kon je met goud een brood kopen.Deze handelaar accepteerde je goud omdat dit goud weer ingewisseld kon worden voor amerikaanse dollars, die wel weer overal geaccepteerd worden.

Dus zolang maar 1 valuta onderhevig is aan hyperinflatie kan goud, maar ook zilver een zinvol bezit zijn als ruilmiddel.

Als alle valuta's instorten op hetzelfde moment, ja dat is dan weer een ander verhaal.

Vaak als een valulta instort gaat men over op een andere valuta zoals de euro of de dollar.

Storten alle valuta's in dan heb je weer een ander verhaal.

Maar als slechts 1 bestaande valuta instort dan kan goud deze klap opvangen. Vaak krijg je dan een situatie waarbij je of rechstreeks met goud en zilver kan betalen zoals in Zimbabwe waarbij de slimme handelaren dit goud waar ze mee betaald worden omzetten in bijvoorbeeld dollars (of euro's)

Of je kan ipv van je goud rechstreeks ruilen voor goederen, deze eerst omruilen voor een andere valuta zoals de amerikaanse dollar omdat men die dan als alternatieve valuta gaat gebruiken, en je daar vervolgens gewoon goederen en diensten kan betalen.

Dus het nut van goud is in Zimbabwe al eens bewezen. Je beschermd dus je koopkracht met goud.

link

Dus om direct antwoord te geven op je vraag:

Quote:
[...]Maar wat heeft dat voor nut als de munt waarin de waardering in plaats vind aan (hyper)inflatie onderhevig is? Dan maakt die stijgende waarde niet uit, omdat je voor $1000 dan minder kan halen dan nu het geval is. Dat is geen waarde stijging, maar oogt wel zo op papier.

Het hebben van goud heeft dus nut als je het direct kan ruilen voor een andere valuta die wel wereldwijd geaccepteerd wordt, of als je je goud direct met goederen kan ruilen zoals in het filmpje.

Dus je moet je goud niet ruilen voor de valuta die aan hyperinflatie onderhevig is, dat zou dom zijn, en is zinloos, daar je de volgende dag al niet meer weet wat de waarde van die valuta dan weer is.

Vaak kiest men dan voor andere valuta waarmee je dan kan betalen of met goud kan ruilen.

En uiteraard heeft een waardestijging van zilver onder normale omstandigheden wel zin zolang de waarde stijging van deze grondstof hoger ligt dan het percentage aan inflatie. De waarde van zilver is nu zeker ver boven de 1,6% inflatie gestegen. Dus zilverbezit heeft meer opgeleverd dan een gemiddelde spaarrekening. Als je 1,5% rente had dan heeft het zelfs niks opgeleverd.


Samengevoegd:

Lees trouwens wel een vervelend bericht.

Men heeft het btw tarief van zilveren munten verhoogd. Baren vielen al onder de 19% btw regeling. Maar munten vielen onder de 6% btw regeling.

Per ingang van 1 jan vallen ook munten onder de 19% btw tarief regeling.

Dus dat is vervelend.

Wellicht is het investeren in oud zilveren muntgeld nog een goedkopere optie. Zilveren tientjes bijvoorbeeld.

Dat is meteen een domper voor de belegger in zilver in 2011 not_happy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft ons de natuur gegeven,daar hedden we geen geld of goud voor nodig,nog steeds niet!

Geld goud is macht,macht,en nog maar eens macht,en hebzucht!

We kunnen gebruik maken van de natuur om te wonen,eten en drinken

geld en of goud smaakt niet echt geloof ik!

Wat ik bedoel is, de nattur is Gratis,het groeid en bloeid

en niet omdat we een kwartje in de grond stoppen!

Maar ook zonder geld zal alles ongeveer het zelfde zijn denk ik

Macht of hebzucht zit niet in geld , maar in de of een mens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God heeft ons de natuur gegeven,daar hedden we geen geld of goud voor nodig,nog steeds niet!

Geld goud is macht,macht,en nog maar eens macht,en hebzucht!

We kunnen gebruik maken van de natuur om te wonen,eten en drinken

geld en of goud smaakt niet echt geloof ik!

Wat ik bedoel is, de nattur is Gratis,het groeid en bloeid

en niet omdat we een kwartje in de grond stoppen!

Maar ook zonder geld zal alles ongeveer het zelfde zijn denk ik

Macht of hebzucht zit niet in geld , maar in de of een mens

Ik zie zilver en goud juist als Gods geld.

Goud en zilver zijn gemaakt door God.

Papiergeld is gemaakt door mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De hele natuur is Gods natuur toch!( en wij mogen er gebruik van maken )

Voor niets!!

God vraagt geen cent!!

Welke natuur zouden wij dan in nederland moeten gebruiken om in ons levensonderhoud te voorzien? Moeten al die mensen in de Bijlmer worteltjes gaan kweken op hun balkonnetje als de euro instort? Dat werkt niet hoorknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geld werkt niet!

Kijk hoeveel mensen het hebbben!!!!!!

Meer arme dan rijke!!

Terwijl alles nogmaals gratis is!!

Oja ,papier geld of munt stukken,komen uit de natuur!!

Maar toch hebben we geld nodig!!!

Je werkt in een kringloopwinkel. Dat vind ik erg nobel. Ik breng geregeld dingen naar de kringloop. Maar vraag me af waarom mijn goederen die ik gratis weggeef vervolgens voor een best leuk bedrag weer in de verkoop gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verdedig het geld maar!

Wererd crisis!

Armoede!!

Mensen die niet mee kunnen in een on natuurlijke omgeving

denk aan fabrieken!

Alles kost altijd meer dan je heb!

Als het goed is weet u zelf wat het antwoord is

op je vraag!

Het gaat naar een goed doel!

En niet omdat mensen Geld nodig Hebben,maar omdat het zo

is ingesteld?! dat we geld nodig hebben..

Appels komen van een boom!!!!

en niet van Ah ,of emte , of what ever!!

En als je niet wil dat je spullen opnieuw worden geprijst,DUMP dan je rotzooi ergens anders


Samengevoegd:

excuus , ... spullen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verdedig het geld maar!

Wererd crisis!

Armoede!!

Mensen die niet mee kunnen in een on natuurlijke omgeving

denk aan fabrieken!

Alles kost altijd meer dan je heb!

Als het goed is weet u zelf wat het antwoord is

op je vraag!

Het gaat naar een goed doel!

En niet omdat mensen Geld nodig Hebben,maar omdat het zo

is ingesteld?! dat we geld nodig hebben..

Appels komen van een boom!!!!

en niet van Ah ,of emte , of what ever!!

En als je niet wil dat je spullen opnieuw worden geprijst,DUMP dan je rotzooi ergens anders


Samengevoegd:

excuus , ... spullen!

Geld werkt niet zeg je. Worteltjes kweken op je balkon wel? Als we geld afschaffen, zijn alle boeren ineens rijk, want zíj hebben de basisvoorzieningen in handen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als geld afgeschaft wordt, dan moet je huizen ook afschaffen.

Gewoon allemaal een plaggenhutje.

Want ja, als je anders ooit bij je ouders weg moet, hoe kom je dan aan een huis? Als je in een flat woont met 1 slaapkamer en je raakt in verwachting, hoe kom je dan aan een groter huis?

Geld om het te kopen is er niet.

Ruilen? Ja vast, wie ruilt zijn huis nu voor een appartement met 1 slaapkamer..

Of je moet er een kudde schapen bij geven. Maar je hebt geen schapen want je woont in een flat. En je kunt ook geen schapen kopen want er is geen geld om schapen te kopen. En wat moet iemand in een flat met schapen?

Moraal van het verhaal, we moeten blijkbaar allemaal terug naar de oertijd. In grotten en hutten, op ons eigen voer jagen en onze eigen aardappels kweken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Moraal van het verhaal, we moeten blijkbaar allemaal terug naar de oertijd. In grotten en hutten, op ons eigen voer jagen en onze eigen aardappels kweken.

Inderdaad, en dat gaat niet meer, want alle nederlandse natuur is volgebouwd en dus blijft geld toch de beste optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als geld afgeschaft wordt, dan moet je huizen ook afschaffen.

Gewoon allemaal een plaggenhutje.

Want ja, als je anders ooit bij je ouders weg moet, hoe kom je dan aan een huis? Als je in een flat woont met 1 slaapkamer en je raakt in verwachting, hoe kom je dan aan een groter huis?

Geld om het te kopen is er niet.

Ruilen? Ja vast, wie ruilt zijn huis nu voor een appartement met 1 slaapkamer..

Of je moet er een kudde schapen bij geven. Maar je hebt geen schapen want je woont in een flat. En je kunt ook geen schapen kopen want er is geen geld om schapen te kopen. En wat moet iemand in een flat met schapen?

Moraal van het verhaal, we moeten blijkbaar allemaal terug naar de oertijd. In grotten en hutten, op ons eigen voer jagen en onze eigen aardappels kweken.

Als je bijdrage een reactie is op het onderwerp van dit topic denk ik dat je mijn bijdragen niet helemaal goed begrepen hebt.

Waar ik het hier over heb is niet ruilhandel. Ik heb het met name over het mechanisme van ons monetaire stelsel waar ik kritiek op heb.

We hebben nu een monetair stelsel waarbij geld gedekt wordt door niks dan gebakken lucht. En ik vind dat geen gezond systeem. Het is een gigantisch piramidespel. Jouw huis bijvoorbeeld indien je een koophuis hebt is gedekt door gebakken lucht namelijk. Jouw bank heeft het geld van je hypotheek namelijk tevoorschijn getoverd uit het niets.

Veel mensen weten niet hoe dit systeem werkt en zeggen dan dat ik terug wil naar de oertijd. Of men vindt goud en zilver iets ouderwets wat niet meer past in deze tijd.

Dit komt omdat we met z'n allen zo zijn losgeweekt van dat vroegere gezonde systeem dat iets zoals geld wel een bepaald dekking moet hebben van iets wat echt waarde heeft.

Sinds de loskoppeling van geld van de goudstandaard is geld niet meer gedekt door iets van waarde, maar wordt geld uit het niets gecreeërd zoals ik in eerdere bijdragen heb uitgelegd, en daar staat dan een schuld tegenover waarvan men hoop dat die ooit in de toekomst wordt terugbetaald.

Nu ben ik me bewust dat er te weinig goud is om al het geld te dekken. Maar ik blijf wel voorstander van het oude principe dat geld door iets van waarde gedekt moet worden. En of dat nu goud of olie of wat dan ook is maakt mij op zich niet eens zoveel uit. Zolang geld maar een anker heeft.

Mensen hebben elke dag geld in handen, en betalen elke dag met geld. Maar slechts weinig mensen weten dat het briefje waar ze mee betalen gedekt wordt door niks, en het slechts vertrouwen is waardoor de bakker je papiertje met wat getallen erop omruilt voor een brood.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Inderdaad, en dat gaat niet meer, want alle nederlandse natuur is volgebouwd en dus blijft geld toch de beste optie.

Uiteraard ben ik niet tegen geld maar meer tegen de manier waarop geld nu gecreeërd wordt.

Zolang fiatgeld onbeperkt kan worden bijgedrukt omdat het nergens aan gekoppeld is heb ik liever edelmetalen.

Zolang we nog steeds een ongezond monetair systeem hebben waarbij banken als geldscheppende instanties onbeperkt geld mogen bijdrukken uit het niets kun je beter het geld wat je niet gebruikt omzetten in iets van echte waarde.

Als je wat goud in een kluis stopt twv 10.000 euro, en je legt contant 10.000 euro in een andere kluis.

Wat zal na 10 jaar aan koopkracht hebben ingeboet denk jij?

De kluis met de stapels bankbiljetten waarin de loop van die 10 jaar weer heel wat van de drukpers zijn gerold, of de kluis met goud waar in die tussentijd maar slechts mondjesmaat wat van naar boven is gehaald uit de goudmijnen?

Dit zegt iets over de staat van onze monetaire geldmechanisme.

Wij werken ons de hele dag uit onze naad voor al dat geld. We zijn eigenlijk gestoord dat we ons daar voor uit de naad werken. Daar waar wij hard voor sparen dat creeeren centrale banken met 1 druk op de knop!

En inderdaad als dit systeem instort kom je automatisch terrecht bij ruilhandel. Niemand kan zich daar wat bij voorstellen, maar bij het instorten van een geldsysteem keert een dergelijke manier van handeldrijven altijd weer terug, hoe modern een beschaving ook lijkt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Geld werkt niet zeg je. Worteltjes kweken op je balkon wel? Als we geld afschaffen, zijn alle boeren ineens rijk, want zíj hebben de basisvoorzieningen in handen..

Inderdaad zij zijn de mensen die echt zaken van waarde hebben.

Zonder geld kan je overleven als je zelfvoorzienend bent, geld dient slechts als ruilmiddel. Maar eten heb je altijd nodig.

Dus als je eten hebt overleef je wel. Dus de mense kan wel zonder banken, maar niet zonder boeren die voor ons eten zorgen.

Uiteraard staat dit nog los van de kwestie wat het beste ruilmiddel is namelijk goud of fiatgeld.

Want wat dat betreft kun je beiden niet eten. Maar als je onder normale omstandigheden (dus dat je wel eten kan kopen) een papieren briefje vergelijkt met goud heeft goud de perfecte eigenschappen om als geld te dienen, met name dat je het niet kan bijdrukken en het een schaars goed is.

Papier geld kan je zo bijdrukken en dit gebeurd dan ook op grote schaal door banken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

In feite kan alles als geld dienen! In Michigan een staat in amerika daar kan je behalve met papieren dollars ook met zilver goud of zelfs dmv ruilhandel betalen. Ik vind het zelf wel een goed initiatief.

Overheden verplichten hier in Nederland dat je bijvoorbeeld euro's als geld dient te aanvaarden. Maar in deze staat in Amerika accepteren winkels ook zilveren 1 ounce munten(in mijn ogen zijn goud en zilver echt geld!) of als iemand een taart maakt kan hij daar een behandeling voor krijgen.

Klinkt misschien ouderwets, maar niet alles wat ouderwets is, is meteen slecht, leuk initiatief:

Link naar bericht
Deel via andere websites
We blijven in een cirkel redeneren hier met dat goud. :P

De vraag of het lang zal blijven bestaan dat initiatief. Er is op Internet ook dat betaalsysteem met bitcoin (digitaal muntgeld), waarvan niemand de eigenaar is.

Die bitcoin is een leuk initiatief, maar ik zie de bitcoin toch minder als een vorm van geld dan goud of zilver. Maar ik zag dit filmpje en dacht meteen: waarom niet? Ik zou als winkelier best een zilveren 1 ounce munt accepteren in ruil voor goederen ipv euromunten of biljetten.

Ik vond het wel leuk dat dit bestaat: in de clip vond die arts het ook prima als iemand hem met een taart betaald voor een behandeling. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid