Spring naar bijdragen

Is Paulus' leer conform de wet?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Waar staat het woord 'christenen' dan?


Samengevoegd:

[...]

Paulus noemde toch alle gemeenten die hij stichtte:Heidengemeenten (Rom.16.4b)

Daar bedoelde hij mee dat het christengemeenten waren die voortkwamen uit de 'heidenen' ofwel ze waren samengesteld uit niet-joden(Goj's)!

Logisch omdat de predikingsactiviteiten van Paulus zich ook buiten Israel voordeden, en er ook buiten de joodse gemeenschap christelijk gemeenten werden gesticht door mensen die oorspronkelijk tot de heidense volkeren behoorden(dus niet-joden zoals grieken/romeinen etc..)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 222
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Daar bedoelde hij mee dat het christengemeenten waren die voortkwamen uit de 'heidenen' ofwel ze waren samengesteld uit niet-joden(Goj's)!

Logisch omdat de predikingsactiviteiten van Paulus zich ook buiten Israel voordeden, en er ook buiten de joodse gemeenschap christelijk gemeenten werden gesticht door mensen die oorspronkelijk tot de heidense volkeren behoorden(dus niet-joden zoals grieken/romeinen etc..)

Waaróm noemde Paulus de gemeenten, die hij stichtte nóóit christenen? Dat móet toch een reden hebben!Bovendien: Er zijn slechts twéé goepen mensen die door de bijbel aangesproken worden, namelijk Joden en heidenen. Géén drie, dus! Een God van Joden, christenen en heidenen, bestaat niet, want Paulus schreef:

Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen, Zeker,ook der heidenen'

Een zg. derde groep komt in de bijbel niet voor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waaróm noemde Paulus de gemeenten, die hij stichtte nóóit christenen? Dat móet toch een reden hebben!Bovendien: Er zijn slechts twéé goepen mensen die door de bijbel aangesproken worden, namelijk Joden en heidenen. Géén drie, dus! Een God van Joden, christenen en heidenen, bestaat niet, want Paulus schreef:

Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen, Zeker,ook der heidenen'

Een zg. derde groep komt in de bijbel niet voor!

Dat deed hij wel, want Christus betekent gezalfde en Christenen zijn gezalfden.

2 Kor 1,21

Maar Die ons met u bevestigt in Christus, en Die ons gezalfd heeft, is God;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waaróm noemde Paulus de gemeenten, die hij stichtte nóóit christenen? Dat móet toch een reden hebben!Bovendien: Er zijn slechts twéé goepen mensen die door de bijbel aangesproken worden, namelijk Joden en heidenen. Géén drie, dus! Een God van Joden, christenen en heidenen, bestaat niet, want Paulus schreef:

Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen, Zeker,ook der heidenen'

Een zg. derde groep komt in de bijbel niet voor!

*Zucht* De gelovigen, dus Joden en heidenen krijgen in Antiochië de naam christenen. Vervolgens worden deze christenen door de apostelen en oudsten aangesproken als broeders dus er is inderdaad geen sprake van drie groepen maar van twee groepen die tezamen christenen heten. Maar wilt u nu weer ontopic verder gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waaróm noemde Paulus de gemeenten, die hij stichtte nóóit christenen? Dat móet toch een reden hebben!Bovendien: Er zijn slechts twéé goepen mensen die door de bijbel aangesproken worden, namelijk Joden en heidenen. Géén drie, dus! Een God van Joden, christenen en heidenen, bestaat niet, want Paulus schreef:

Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen, Zeker,ook der heidenen'

Een zg. derde groep komt in de bijbel niet voor!

Wat een drogredenen eerlijk gezegd. Er bestonden inderdaad joden en christenen. Maar zoals je weer waren er joden die gewoon volgens de joodse wet bleven leven zoals ze nu nog bestaan, je had een deel van de joden die christen werden, maar ook had je heidenen die christenen werden.

Het is allemaal vrij logisch te beredeneren P. Strootman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat een drogredenen eerlijk gezegd. Er bestonden inderdaad joden en christenen. Maar zoals je weer waren er joden die gewoon volgens de joodse wet bleven leven zoals ze nu nog bestaan, je had een deel van de joden die christen werden, maar ook had je heidenen die christenen werden.

Het is allemaal vrij logisch te beredeneren P. Strootman.

Beste Daniel, christenen betekent niets anders dan gezalfden en Paulus liet duidelijk weten dat ook de heidenen gezalfd, dus christenen waren. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Beste Daniel, christenen betekent niets anders dan gezalfden en Paulus liet duidelijk weten dat ook de heidenen gezalfd, dus christenen waren.
smile.gif

Wel wat laat,Piebe, maar dit gaat niet meer op. Als u Johannes 1.42 en 43 en 4.24 en 25 nauwkeurig bestudeert, komt u ervan terug!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wel wat laat,Piebe, maar dit gaat niet meer op. Als u Johannes 1.42 en 43 en 4.24 en 25 nauwkeurig bestudeert, komt u ervan terug!

Nee hoor, doordat de heidenen op de edele olijfboom geënt werden deelden ze in de zalving en werden christenen. Doch indien u Genesis met een open vizier bestudeert komt u terug op uw kabbalistische standpunten! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, doordat de heidenen op de edele olijfboom geënt werden deelden ze in de zalving en werden christenen. Doch indien u Genesis met een open vizier bestudeert komt u terug op uw kabbalistische standpunten!
smile.gif

Jazeker, Piebe, daar heb je inderdaad groot gelijk in! Maar dat ge-ent worden op de stam van de Olijfboom Israel, behoorde nog tot de Abrahamitisch zegeningen voor de volkeren,want De Schrift had voorzien, dat alle volkeren der aarde in Abraham gezegend zouden worden! Maar je kunt toch moeilijk volhouden, dat dit nu nóg het geval is, als Paulus over dit volk een citaat uit de de profetie van Jesaja citeert en wel in Handelingen 28.26 en 27 waar van het volk Israel gezegd wordt:

'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren zijn harthorend geworden en hun ogen hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'

Zouden wij, heidenen,die tot geloof komen of gekomen zijn, dan nog op deze Stam ge-ent worden? Nee, beslist niet, want Paulus schreef hierover in Efeze 3 over wat hem geopenbaard werd, nádat het volk Israel als Heilsnatie op een zijspoor werd gezet, namelijk:

'Gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade aan mij met het oog op u (heidenen) gegeven, dat mij door openbaring het geheimenis bekend gemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. Daarnaar kunt gij u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van de vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen...'

Zoals de Abrahamitisch zegeningen voor de volkeren bekend gemaakt waren, die dus wél voorzien waren!

Wij zullen dus werkelijk moeten leren onderscheiden, waar het op aankomt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rom 11,17

En zo enige van de takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in hun plaats zijt ingeënt, en de wortel en de vettigheid van de olijfboom mede deelachtig zijt geworden,

De Romeinen (heidenen) waren de WORTEL van het christendom deelachtig geworden, hoe kan u dan beweren dat ze geen christenen waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jazeker, Piebe, daar heb je inderdaad groot gelijk in! Maar dat ge-ent worden op de stam van de Olijfboom Israel, behoorde nog tot de Abrahamitisch zegeningen voor de volkeren,want De Schrift had
voorzien,
dat alle volkeren der aarde in Abraham gezegend zouden worden! Maar je kunt toch moeilijk volhouden, dat dit nu nóg het geval is, als Paulus over dit volk een citaat uit de de profetie van Jesaja citeert en wel in Handelingen 28.26 en 27 waar van het volk Israel gezegd wordt:

'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren zijn harthorend geworden en hun ogen hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'

Zouden wij, heidenen,die tot geloof komen of gekomen zijn, dan nog op deze Stam ge-ent worden? Nee, beslist niet, want Paulus schreef hierover in Efeze 3 over wat hem geopenbaard werd, nádat het volk Israel als Heilsnatie op een zijspoor werd gezet, namelijk:

'Gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade aan
mij
met het oog op u
(heidenen)
gegeven, dat mij door openbaring het geheimenis bekend gemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. Daarnaar kunt gij u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van de vroegere geslachten
niet
bekend is geworden aan de kinderen der mensen...'

Zoals de Abrahamitisch zegeningen voor de volkeren bekend gemaakt waren, die dus wél
voorzien
waren!

Wij zullen dus werkelijk moeten leren onderscheiden, waar het op aankomt!

De zegen van Abraham (de vader der gelovigen) is tot de heidenen gekomen in Jezus Christus. Daardoor zijn alle zegeningen (waaronder rijkdom én de belofte van de Geest; de Doop in de Heilige Geest met de charismata; de zalving; hulp, bijstand, troost, openbaring) van Abraham tot de heidenen gekomen.

Gal. 3

13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rom 11,17

En zo enige van de takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in hun plaats zijt ingeënt,
en de wortel en de vettigheid van de olijfboom mede deelachtig zijt geworden
,

De Romeinen (heidenen) waren de WORTEL van het christendom deelachtig geworden, hoe kan u dan beweren dat ze geen christenen waren?

Laat ik eerst vragen, Piebe, of je je kunt vinden in wat ik schreef? Maar worden wij, gelovigen van vandaag nú nog gezegend in Abrhaham, of in Christus? Over wél of niet 'christenen' heb ik niets geschreven. Natuurlijk waren het gelovigen, waarover Paulus schreef, die toen nog ge-ent waren op de Olijfboom Israel. Toen was het inderdaad nog zoals je schreef:

Eerst voor de Jood maar ook voor de Griek(heiden)'

Maar later, in zijn brief aan Efeze,verviel dit onderscheid, want dáár schreef Paulus dat wij beiden (dat zijn zowél Joden als heidenen)door één Geest toegang hebben tot de Vader!Hier is het dus niet meerengel.giferst de Jood en ook de Griek (heiden)!


Samengevoegd:

Piebe,

Ik heb nog een aanvulling als je mijn reactie bestudeert.Paulus schreef zijn brief aan de Romeinen zo ongeveer halverwege de Handelingentijd, toen het volk Israel nog functioneerde als een Heilsnatie voor de volkeren. De Efezebrief werd echter veel later geschreven, nadat het keiharde oordeel in Handelingen 28.26 en 27 over dit volk door Paulus werd uitgesproken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laat ik eerst vragen, Piebe, of je je kunt vinden in wat ik schreef? Maar worden wij, gelovigen van vandaag nú nog gezegend in Abrhaham, of in Christus? Over wél of niet 'christenen' heb ik niets geschreven. Natuurlijk waren het gelovigen, waarover Paulus schreef, die
toen
nog ge-ent waren op de Olijfboom Israel. Toen was het inderdaad nog zoals je schreef:

Eerst
voor de Jood maar ook voor de Griek(heiden)'

Maar later, in zijn brief aan Efeze,
verviel
dit onderscheid, want dáár schreef Paulus dat wij
beiden
(dat zijn zowél Joden als heidenen)door één Geest toegang hebben tot de Vader!Hier is het dus niet meer
engel.gif
erst de Jood en ook de Griek (heiden)!

Dat staat er inderdaad, maar de manier waarop u 'eerst de Jood en ook de Griek' interpreteert lijkt me niet correct. Wanneer ik Romeinen 11 lees krijg ik eerder de indruk dat de heidenen een voorsprong hadden op de Joden.

'Het is terecht; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Wees niet hooggevoelende, maar vrees.' (Rom 11,20)

Ik denk dat beide Joden en heidenen reeds toen door dezelfde Geest toegang tot de Vader hadden en beide christenen werden doordat ze de wortel en de vettigheid deelachtig waren geworden.

Quote:

Piebe,

Ik heb nog een aanvulling als je mijn reactie bestudeert.Paulus schreef zijn brief aan de Romeinen zo ongeveer halverwege de Handelingentijd, toen het volk Israel nog functioneerde als een Heilsnatie voor de volkeren. De Efezebrief werd echter veel later geschreven, nadat het keiharde oordeel in Handelingen 28.26 en 27 over dit volk door Paulus werd uitgesproken

Dat denk ik niet want Paulus leert ons in Romeinen 11,2:

'God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt?'

God had zevenduizend man bewaard die niet voor Baäl hadden geknield (Rom 11,4) en zo was er in de eerst eeuw ook een klein deel van Israel naar het vlees bewaard (Rom 11,5) dus nee, God heeft zijn volk niet geheel verstoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De zegen van Abraham (de vader der gelovigen) is tot de heidenen gekomen in Jezus Christus. Daardoor zijn alle zegeningen (waaronder rijkdom én de belofte van de Geest; de Doop in de Heilige Geest met de charismata; de zalving; hulp, bijstand, troost, openbaring) van Abraham tot de heidenen gekomen.

Gal. 3

13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Dat is geheel juist!Daar gaat het ook niet om, want Paulus wees de Galaten erop, dat het om het gelóóf gaat, dat Abraham had! Niet om de zégeningen voor de volkeren! Zij dreigden immers terug te gaan naar rechtvaardiging uit werken der wet? En waarom schreef Paulus dan in Efeze 3, dat aan hem een geheimenis geopenbaard was, dat zo niet aan de vroegere geslachten bekend geworden was, zoals de Abrahamitische zegeningendat wél waren? En wat hield dit geheimenis van Paulus dan in? Dat alles gewoon op Joodse wijze door zou gaan is moeilijk aan te nemen, want het ging hier om een diepgaande kwestie. Er waren immers Joden in de heidengemeente binnengedrongen, die de heidenen leerden, dat zij zich naar de wet van Mozes moesten laten besnijden. Ik denk daarom,dat het in de brief aan de Romeinen nog steeds éérst de Jood was en dán pas de Griek, maar in Efeze is het: Zowel de Joden als Grieken (heidenen),want beiden hebben nu in één Geest toegang tot de Vader.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat staat er inderdaad, maar de manier waarop u 'eerst de Jood en ook de Griek' interpreteert lijkt me niet correct. Wanneer ik Romeinen 11 lees krijg ik eerder de indruk dat de heidenen een voorsprong hadden op de Joden.

'Het is terecht; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Wees niet hooggevoelende, maar vrees.' (Rom 11,20)

Ik denk dat beide Joden en heidenen reeds toen door dezelfde Geest toegang tot de Vader hadden en beide christenen werden doordat ze de wortel en de vettigheid deelachtig waren geworden.

[...]

Dat denk ik niet want Paulus leert ons in Romeinen 11,2:

'God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft,
niet
verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt?'

God had zevenduizend man bewaard die niet voor Baäl hadden geknield (Rom 11,4) en zo was er in de eerst eeuw ook een klein deel van Israel naar het vlees bewaard (Rom 11,5) dus nee, God heeft zijn volk niet geheel verstoten.

Hoe verklaar jij Handelingen 28.26 en 27 dan? Vinden de zegeningen voor ons, heidenen, dan nog steeds middels het volk Israel plaats? En moeten we ook niet onderscheiden tussen het 'Israel Gods' en het Joodse volk als zodanig. Paulus scheef toch dat niet alles Israel is, wat Israel genoemd wordt! Als alles 'gewoon' doorging, wát heeft Paulus in Efeze 3 dan met het geheimenis bedoeld, dat vroeger nog niet bekend was geworden,zoals de Abrahamitische zegeningen voor de volkeren dat wél waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israel is de zoon van God (Hos 11,1) die hij uit de slavernij heeft bevrijd. Dat is in de eerste eeuw opnieuw gebeurd, God riep bevrijde zijn zoon van het slavenjuk te Jeruzalem. Nadat de heidenen op de edele olijfboom waren geënt werden zij ook Israëlieten en deel van het lichaam van Christus, de zoon van God.

Met geheimen doelde Paulus op alles wat er sinds de komst van de Messias in de eerste eeuw geschied is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vroeg ik helemaal niet, Piebe! Ik vroeg om een verklaring van Handelingen 28.26 en 27. En ik vroeg wat Paulus bedoelde met zijn geheimenis, dat aan hem geopenbaard was en niet bekend was onder de mensenkinderen, zoals de Abrahamitische zegeningen voor de volkeren dat waren. En het ge-ent worden van tot geloof gekomen heidenen, kon alléén plaatsvinden gedurende de Handelingenperiode, toen het volk Israel nog een Heilsnatie voor de volkeren was!In Handelingen 28. 27 en 28 wat dit definitief afgelopen!Het gaat dus nu om het geheimenis van Paulus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Paulus' openbaringen betrekking hadden op het volgende.

Ef. 1

15 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, 20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Ef. 3

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

Gal. 3:14 gaat niet alleen over de zegen van Abraham, maar ook over de belofte van de Geest. Ik geloof dat Paulus over beiden zeer grote openbaringen had gehad, namelijk in welke mate rijkdom, gezondheid, de belofte van de Geest; de Doop in de Heilige Geest met de charismata; de zalving; hulp, bijstand, troost, enz. tot de heidenen was gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia,

U schreef:Ik geloof dat Paulus' openbaringen betrekking hadden op het volgende. En dan volgt uw citaat uit de Efezebrief. En hier zeg ik volmondig 'Amen'op!

Maar het gaat met Piebe en mij over iets anders! De vraag is namelijk, wat het geheimenis van Paulus inhoudt t.o.v.de Heilsweg voor ons, heidenen, toen het volk Israel het had laten afweten en de 'Olijfboomwaarheid' verviel?Dat betekende in elk geval een andere 'gang van zaken'!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb geen idee, wilt u het me vertellen?

Het ging om Galaten 3.8 en Efeze 3.2-7, waar staat:

'En de Schrift die tevoren zag, dat God de heidenen rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd:In u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden'

En wat Paulusin Efeze 3.2-7:

'Gij hebt immers gehoord van de bediening door God genae aan mij met het oog op u gegeven, dat mij door openbaring het geheimenis bekend gemaakt is, gelijk ik hierboven van schreef.Daarnaar kunt gij bij

het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van vroeger geslachten, niet bekend is geworden(zoals de Abrahamitische zegeningen voor de volkeren) aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest is geopenbaard aan de heiligen,zijn apostelen en profeten.Dit geheimenis, dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medegenoten van de belofte in Christus Jezus

(Niet in Jézus Christus, dus!).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Piebe,

Ik heb nog een aanvulling als je mijn reactie bestudeert.Paulus schreef zijn brief aan de Romeinen zo ongeveer halverwege de Handelingentijd, toen het volk Israel nog functioneerde als een Heilsnatie voor de volkeren. De Efezebrief werd echter veel later geschreven, nadat het keiharde oordeel in Handelingen 28.26 en 27 over dit volk door Paulus werd uitgesproken

Ik heb dit nog even nagezocht, Paulus brief aan de Romeinen wordt rond het jaar 58 gedateerd en zijn brief aan de Efeziers rond het jaar 62, dus vier jaar later. Wat is er in die korte periode zo drastisch veranderd dat heidenen opeens geen christenen meer genoemd werden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@P. Strootman:

Even op dezelfde manier antwoorden dan smile.gif >>

Ef. 3:8-12

Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom (geestelijke en materiële/financiële rijkdom dus, aangezien hierin geen onderscheid wordt gemaakt en aangezien het Grieks hierin geen onderscheid maakt) van Christus te verkondigen, en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd, in wie wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben door het geloof in Hem.(Het geldt dus niet voor álle heidenen, maar voor degenen die geloof in Hem hebben!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid