Spring naar bijdragen

Is de Bijbel een preuts boek?


Aanbevolen berichten

Soms betrap ik mezelf op een soort preutsheid die zijn oorsprong wel eens in de hervorming kan hebben. Bijvoorbeeld snel wegkijken als een mooie vrouw terugkijkt en vervolgens voel je haar ogen branden op je wang.

Volgens mij komt preutsheid niet uit de Bijbel, want ondanks de duidelijke geboden, lezen wij een aantal opvallende zaken.

Hooglied 4

3 Als een koord van karmozijn zijn je lippen,

je mond is betoverend.

Als het rood van een granaatappel

fonkelt je lach,

door je sluier heen.

4 Je hals is als de toren van David,

die in ringen is gebouwd,

die met schilden is behangen,

met wel duizend schilden van helden.

5 Je borsten zijn als kalfjes,

als de tweeling van een gazelle,

die tussen de lelies weidt.

Zou dit vers als erotisch bestempeld kunnen worden of niet? Over koning David is nooit een slecht woord gesproken en toch blijkt duidelijk dat hij er wel pap van lustte!

2 Sam 5,13       

Na zijn komst uit Hebron nam David nog meer vrouwen en bijvrouwen, afkomstig uit Jeruzalem, en kreeg hij nog meer zonen en dochters.

1 Kron 14,3

In Jeruzalem nam David nog meer vrouwen en verwekte hij nog meer zonen en dochters.

En ook de zoon van David was niet bepaald vies van de vrouwtjes en geef hem eens ongelijk! knipoog_dicht.gif

1 Koningen 11

1 Koning Salomo beminde vele buitenlandse vrouwen: behalve de dochter van de farao beminde hij ook vrouwen uit Moab, Ammon, Edom en Sidon, en Hethitische vrouwen. 2 Ze waren afkomstig uit de volken waarover de HEER tegen de Israëlieten had gezegd: ‘Jullie mogen je niet met hen inlaten en zij mogen zich niet met jullie inlaten, anders zullen zij jullie ertoe verleiden hun goden te gaan dienen.’ Juist tot die vrouwen voelde Salomo zich aangetrokken.

Dus wat ik me afvraag: is preutsheid eigenlijk wel zo christelijk? Graag uw meningen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bv. Spr. 6:20-35 en 1 Kon. 11:4. En natuurlijk 2 Samuël 11.

Deze vind ik sterk.

Als een man vuur in een plooi van zijn mantel steekt,

vat zijn mantel dan geen vlam?

Dank voor de vers nummers. Ik heb gelezen dat Salomo het inderdaad nogal bont maakte en door God ontzien werd vanwege zijn vader. Omdat David zich zo voortreffelijk had gedragen werd Salomo zijn gedrag wat door de vingers gezien en werd Jezus niet ook de zoon van David genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante hoofdstukken, ik kan iedereen die meeleest aanbevelen 2 Samuel 11 te lezen, David deed wat kwaad was in de ogen van de HEERE, doch aan het eind van de rit was David in de ogen van God toegewijd en daar had Salomo geluk mee. smile.gif

'Maar omwille van je vader David zal ik wachten tot na je dood, en pas je zoon het koningschap ontnemen. En omwille van mijn dienaar David en omwille van Jeruzalem, de stad die ik heb uitgekozen, zal ik je zoon niet het hele koninkrijk ontnemen; één stam zal ik hem laten houden.' (1 Koningen 11,12-13)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi voorbeeld:

Job 40:15-17 (Willibrordvertaling, de NBV maakt er staart van - ooit een nijlpaard gezien met een staart als een ceder?)

15 Kijk naar het nijlpaard, [...]

16 [...] let eens op hoe sterk zijn lendenen zijn,

hoe krachtig zijn buikspieren,

17 hoe gespannen zijn lid, als een ceder,

hoe gebundeld de bilspieren,

Achteraf vind ik het helemaal niet zo erg, dat ik volgens het kletstopic een nijlpaard geworden was widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mooi voorbeeld:

Job 40:15-17 (Willibrordvertaling, de NBV maakt er staart van - ooit een nijlpaard gezien met een staart als een ceder?)

15 Kijk naar het nijlpaard, [...]

16 [...] let eens op hoe sterk zijn lendenen zijn,

hoe krachtig zijn buikspieren,

17
hoe gespannen zijn lid, als een ceder,

hoe gebundeld de bilspieren,

Achteraf vind ik het helemaal niet zo erg, dat ik volgens het kletstopic een
geworden was
widegrin.gif

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel is inderdaad niet preuts.

Daarnaast laat de Bijbel zien welk gevaar vrouwen kunnen vormen (zie Spreuken en het einde van Salomo's leven) als verkeerd wordt omgegaan met verleidingen.

Ik zou niet zeggen welk gevaar vrouwen vormen als verkeerd wordt omgegaan met verleidingen. Ik zou eerder zeggen welk gevaar een man voor zichzelf is als hij meent dat alles wat hem opwindt aan een vrouw uit haar voortkomt ipv uit zijn onbeheerste lust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook maar net hoe je het noemt. Vrouwen zijn een gevaar, maar inderdaad pas als een man er verkeerd op reageert.

Je kan zeggen dat vuur gevaarlijk is, maar je kan ook zeggen dat vuur pas gevaarlijk is als het verkeerd wordt gebruikt. Op een beheerste manier is vuur niet gevaarlijk en kan het goed zijn.

Tegen kleine kinderen zeg je ook over vuur: 'Pas op, gevaarlijk', maar bedoeld wordt natuurlijk dat het gevaarlijk is als je te dichtbij komt.

Twee teksten die aansluiten op wat je schreef, zijn:

link

Matth. 15

Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.

@Piebe, je vroeg in het begin om teksten en ik noemde Spreuken en gaf je een tekst uit Spreuken, maar zo zijn er nog meer teksten in Spreuken, zoals in Spreuken 5 .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus wat ik me afvraag: is preutsheid eigenlijk wel zo christelijk? Graag uw meningen!

Christenen zijn niet preuts, maar kuis. Preutsheid is een negatief geladen woord dat vooral uit deze tijd komt, om daarmee kuisheid in een slecht daglicht te stellen. Volgens sommigen ben je al preuts als je geen buitenhuwelijke seks hebt, of als je durft te zeggen dat bij seksualiteit ook het willen stichten van een eigen gezin hoort. Dan maakt men graag een parodie van je ideeën.

Kuisheid is echter een bijzonder mooie genade, wat samen met gehoorzaamheid en soberheid meer zegen en vrijheid oplevert dan een losbandige levenswijze. Wie zo op een gezonde, volwassen en kuise wijze met seksualiteit omgaat, zal dus ook niet vreemd opkijken bij het lezen en overwegen van Hooglied en zal juist in die teksten ook zonder enige terughoudendheid het beeld van Gods liefde voor zijn Kerk zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 Kronieken 10:10

      

De jongemannen zeiden tegen hem: ‘Het volk heeft je gevraagd om het te ontlasten van het zware juk dat je vader het heeft opgelegd. Welnu, zeg tegen hen: “Mijn pink is dikker dan het lid van mijn vader!

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Piebe, je vroeg in het begin om teksten en ik noemde Spreuken en gaf je een tekst uit Spreuken, maar zo zijn er nog meer teksten in Spreuken, zoals in
.

Uit de geschiedenis van David en Salomo blijkt duidelijk dat God het hart aanziet. Ergens deelde Salomo in de zegeningen van zijn vader David en zo deelde het gezin van Noach in de zegeningen die hij kreeg van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou niet zeggen welk gevaar vrouwen vormen als verkeerd wordt omgegaan met verleidingen. Ik zou eerder zeggen welk gevaar een man voor zichzelf is als hij meent dat alles wat hem opwindt aan een vrouw uit haar voortkomt ipv uit zijn onbeheerste lust.

Mee eens. Want het is in dit geval niet de vrouw die iets verkeerds doet, maar de man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niemand specifiek een schuld geven. Beide zijn verantwoordelijk; mannen en vrouwen. Vrouwen kunnen verleiden, mannen kunnen zich laten verleiden. En in deze moderne maatschappij kan het zelfs andersom. Een vrouw is soms een slachtoffer van een man. Een man is soms een slachtoffer van een vrouw. Als een verleidt of wordt verleid, zijn er twee waar iets fout bij gaat.

Quote:

Uit de geschiedenis van David en Salomo blijkt duidelijk dat God het hart aanziet. Ergens deelde Salomo in de zegeningen van zijn vader David en zo deelde het gezin van Noach in de zegeningen die hij kreeg van God.

Klopt.

Quote:

[...]Christenen zijn niet preuts, maar kuis. Preutsheid is een negatief geladen woord dat vooral uit deze tijd komt, om daarmee kuisheid in een slecht daglicht te stellen. Volgens sommigen ben je al preuts als je geen buitenhuwelijke seks hebt, of als je durft te zeggen dat bij seksualiteit ook het willen stichten van een eigen gezin hoort. Dan maakt men graag een parodie van je ideeën.

Kuisheid is echter een bijzonder mooie genade, wat samen met gehoorzaamheid en soberheid meer zegen en vrijheid oplevert dan een losbandige levenswijze. Wie zo op een gezonde, volwassen en kuise wijze met seksualiteit omgaat, zal dus ook niet vreemd opkijken bij het lezen en overwegen van Hooglied en zal juist in die teksten ook zonder enige terughoudendheid het beeld van Gods liefde voor zijn Kerk zien.

Helemaal mee eens. Mensen die anderen 'beschuldigen' van preutsheid, willen hen eigenlijk overhalen tot losbandigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In tegenstelling tot wat velen is wijsgemaakt, veroordeelt de Bijbel niet preuts alle seksuele verlangens als zondig.

Maar de Bijbel geeft wel deugdelijke raad over de bevrediging van seksuele verlangens.

De Bijbel leert dat seksuele omgang voorbehouden is aan een man en een vrouw die met elkaar getrouwd zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb een mooi voorbeeld van een 'on-preutse' tekst smile.gif

Deze tekst is gebaseerd op de Aramese Bijbel (NT) (vertaling Engels door G.D. Bauscher) (dus niet te verwarren met het Grieks, die hier een stuk preutser is)

1 Korintiërs 7:5

Onthoud [het] elkaar daarom niet, behalve wanneer jullie beiden een tijd overeenkomen die jullie besteden aan vasten en gebed. Keer daarna weer terug naar het genot, anders zou Satan jullie beproeven vanwege de lusten van het lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In tegenstelling tot wat velen is wijsgemaakt, veroordeelt de Bijbel niet preuts alle seksuele verlangens als zondig.

Maar de Bijbel geeft wel deugdelijke raad over de bevrediging van seksuele verlangens.

De Bijbel leert dat seksuele omgang voorbehouden is aan een man en een vrouw die met elkaar getrouwd zijn

Dat wordt inderdaad geleerd, maar hielden David en Salomo zich daar aan?

Bovendien veroordeelt de Bijbel polygamie eveneens niet, want God zelf was symbolisch gehuwd (Ez 23,4) met twee vrouwen.

Iemand die geboren werd met zijn achterste in de boter, kon zich dus vele seksuele uitspattingen permitteren zonder te zondigen, maar een arme sloeber daarentegen, mocht blij zijn als hij één vrouw kon onderhouden! Ergens klopt dat niet en dat ziet u ook wel! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een mooi voorbeeld van een 'on-preutse' tekst
smile.gif

Deze tekst is gebaseerd op de Aramese Bijbel (NT) (vertaling Engels door G.D. Bauscher) (dus niet te verwarren met het Grieks, die hier een stuk preutser is)

1 Korintiërs 7:5

Onthoud [het] elkaar daarom niet, behalve wanneer jullie beiden een tijd overeenkomen die jullie besteden aan vasten en gebed. Keer daarna weer terug naar het genot, anders zou Satan jullie beproeven vanwege de lusten van het lichaam.

Genot, dat is een opmerkelijk woordkeuze daar het altijd haaks lijkt te staan op het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat wordt inderdaad geleerd, maar hielden David en Salomo zich daar aan?

Bovendien veroordeelt de Bijbel polygamie eveneens niet, want God zelf was symbolisch gehuwd (Ez 23,4) met twee vrouwen.

Iemand die geboren werd met zijn achterste in de boter, kon zich dus vele seksuele uitspattingen permitteren zonder te zondigen, maar een arme sloeber daarentegen, mocht blij zijn als hij één vrouw kon onderhouden! Ergens klopt dat niet en dat ziet
u
ook wel!
knipoog_dicht.gif

Bedenk evenwel dat Jehovah polygamie niet in het leven heeft geroepen.

Hij gebruikte echter wel de Mozaïsche wet om polygamie onder zijn volk te reglementeren en misbruik ervan te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid