Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste forum vriendjes en vriendinnetjes,

Momenteel volg ik het 4e en laatste jaar van mijn HBO studie. Ik voorzie geen problemen en verwacht in februari af te studeren, wat zou betekenen dat ik in mei/juni 2010 mijn diploma heb.

Nu zit ik te denken om hierna door te studeren, omdat ik het studeren/studentenleven nog niet zat ben en nog geen zin heb om zo jong al te beginnen met werken tot aan mijn 67e.

Momenteel ben ik aan het kijken om een Master over \"Intelligent Agents\" te volgen, omdat ik dat erg interessante materie vind en er waarschijnlijk op ga afstuderen.

Het doel van dit topic is om feedback te krijgen smile.gif Wat vinden jullie ervan? Wat kunnen jullie me aanraden? Die Master of toch maar gaan werken? Of misschien een andere Master? Of... ? Heeft er verder iemand ervaringen die gedeeld kunnen worden hierover?

Ik ben benieuwd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mjah kan ik moeilijk advies over geven. hangt er vanaf welke master je precies wil gaan doen, en of er met HBO-diploma al goed werk te vinden zou zijn.. studeren is duur dus hangt ook beetje af van je financiele situatie enzo

Ik kan sowieso nog 1 jaar prestatiebeurs krijgen voor een master. En aangezien de meeste masters (slechts) 2 jaar duren zou dat financiële aspect geen probleem hoeven te vormen.


Samengevoegd:

Quote:

Wil je gauw een gezin stichten?

Dan moet ik eerst weer een vriendinnetje vinden knipoog_dicht.gif

Quote:
Kan je je het financieel veroorloven om verder te studeren

Ja dus.

Quote:
Biedt jouw diploma voldoende kans op werk? Etc...

Ja. Ik zou met mijn HBO diploma zo aan de slag kunnen. De vraag is alleen waarin dan. Ik heb me afgelopen maanden rot gezocht naar een afstudeer stage in mijn interesse gebied, maar stuitte alleen maar op webdevelopment en daar hoop ik eerlijk gezegd niets meer mee te hoeven doen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het doel van dit topic is om feedback te krijgen
smile.gif
Wat vinden jullie ervan? Wat kunnen jullie me aanraden? Die Master of toch maar gaan werken? Of misschien een andere Master? Of... ? Heeft er verder iemand ervaringen die gedeeld kunnen worden hierover?

Ik neem aan dat die master aansluit op je huidige studie en je dit gaat volgen via een pre-master traject?

Als je nog de motivatie hebt om door te studeren, je het leuk lijkt, het niveau denkt aan te kunnen en het financieel allemaal trekt, dan zal ik er zeker voor gaan. Hoe hoger je kwalificaties, hoe beter je in de arbeidsmarkt ligt (nou ja, over het algemeen gesproken). Het voordeel van een academische master is ook dat je nog weer breder terecht kunt omdat er tal van banen zijn die academisch denkniveau of een master graad vragen zonder er bij te eisen welke concrete studie je gevolgd zou moeten hebben.

Daarnaast als HBO je te makkelijk was kan zo'n studie je meteen ook extra van je vragen waardoor het uitdagender zal zijn. En als het onderwerp van je studie je enorm boeit dan is het natuurlijk heel leuk om zo nieuwe en extra kennis op te doen.

Verder denk ik dat de universiteit ook een verrijking van je algemene ontwikkeling kan zijn.

Master richt zich doorgaans erg op onderzoeksvaardigheden, waar je denk ik best veel aan zult hebben later. En helpt tevens ook nog weer een stukje beter de wetenschap te begrijpen.

Anyway, als je gemotiveerd bent en je het trekt, dan zou ik het zeker doen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik kan sowieso nog 1 jaar prestatiebeurs krijgen voor een master. En aangezien de meeste masters (slechts) 2 jaar duren zou dat financiële aspect geen probleem hoeven te vormen.

Veel masters duren (iig in Nederland) één jaar.

Als je een pre-master traject gaat volgen zul je idd op twee jaar aankomen. Maar dat is 1 jaar pre-master en 1 jaar master.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik neem aan dat die master aansluit op je huidige studie en je dit gaat volgen via een pre-master traject?

Jep. Ik studeer nu Technische Informatica wat gaat over het ontwikkelen van software, volg nu een onderzoekssemester in Intelligent Agents en ga er waarschijnlijk op afstuderen. Een pre-master traject is niet verplicht voor TI-studenten, dus dat ga ik ook maar niet doen denk ik. Ik heb al eens eerder rondgeneusd op de universiteit, dus ik weet hoe het er aan toe gaat.

Thanks voor de reacties so far smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Veel masters duren (iig in Nederland) één jaar.

Als je een pre-master traject gaat volgen zul je idd op twee jaar aankomen. Maar dat is 1 jaar pre-master en 1 jaar master.

Oh dan heb ik me vergist, ik dacht dat het gemiddeld 2 jaar was smile.gif De master die ik op het oog heb duurt in elk geval 2 jaar, exclusief pre-master.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houd er wel rekening mee dat er een groot verschil is tussen studeren op het HBO en studeren op de universiteit. Niet alleen de lesstof is natuurlijk zwaarder, maar ze is wetenschappelijker, analytisch en dus erg gericht op het weten om het weten. Ook de sfeer op een universiteit en de manier van lessen volgen is er heel anders. Veel HBO-ers die enthousiast aan een master begonnen, zijn daar al op stukgelopen. Het is bepaald geen "HBO+" wat je doet, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Houd er wel rekening mee dat er een groot verschil is tussen studeren op het HBO en studeren op de universiteit. Niet alleen de lesstof is natuurlijk zwaarder, maar ze is wetenschappelijker, analytisch en dus erg gericht op het weten om het weten. Ook de sfeer op een universiteit en de manier van lessen volgen is er heel anders. Veel HBO-ers die enthousiast aan een master begonnen, zijn daar al op stukgelopen. Het is bepaald geen "HBO+" wat je doet, zeg maar.

Hiervan ben ik op de hoogte; een paar maanden terug heb ik voor enkele weken twee vakken gevolgd op de universiteit Utrecht. Waarschijnlijk kan ik tijdens mijn afstuderen daar al een aantal vakken volgen, dus dan kan ik nog eens goed nadenken wat ik daarvan vind.

Ik zal ongetwijfeld mijn wiskunde en mijn kennis van logica wat moeten opkrikken, maar ik had al een paar mooie tips voor goede boeken van een docent gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, het ligt er helemaal aan wie jij bent, wat je kan en wat je wil. Kortom, daar kunnen wij niet over oordelen smile.gif.

Ik ben zelf bezig met een premaster na het hbo, en ik vind het leuk (het is het geld voor mij waard). Maar dat komt ook omdat ik vrij makkelijk leer, omdat ik nadenken en studeren leuker vind dan projecten, en omdat ik liever zelfstandig werk dan in groepen.

Op het hbo kende ik ook veel mensen die volgens mij helemaal niet geschikt waren voor de universiteit. Die zouden het niet volhouden zoveel te leren, zouden het te theoretisch vinden, en zijn meer 'doeners'.

Ik kan het je aanraden, maar alleen als je er geschikt voor bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb HBO Docent Muziek gedaan en doe nu een universitaire master Orhopedagogiek. Daarvoor moest ik wel een toelatingsexamen en een schakeltraject doen. Best intensief, maar ik heb er totaal geen spijt van. Voor mij is het een verademing om nu universiteit te doen, juist omdat het zo anders is dan het HBO.

Oftewel: aan mijn ervaring heb je geen zak, maar ik zou zeggen: doen! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid