Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik denk dat het christenen het destijds een beetje verbruidt hebben met de heksenverbrandingen en zo. Historisch gezien is het christendom sowieso veel kwaadaardiger dan de natuurgodsdiensten.

Dat betwijfel ik. Het christendom is voor een groot deel gekomen met het begin van de geschiedenis (de geschreven bronnen). Uit de tijd van de Europese natuurgodsdiensten weten we dus weinig behalve wat de Romeinen ons hebben overgeleverd. En daar komen ze nu niet bepaald over als een stel pacifisten.

Daarbij geven de Indiaanse godsdiensten ook niet echt blijk van een erg verlichte insteek. Zo waren mensenoffer bij de Azteken letterlijk aan de orde van de dag. Geeft dat de kolonisten een legitimatie op ze over de kling te jagen? Absoluut niet. Maar het geeft wel aan dat we zeker niet met een verlichte cultuur te maken hebben.

Ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt. Het zit denk ik toch vooral in de aard van het beestje (de mens).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Ik kwam eens op internet een wicca-/heksenforum tegen, waarbij ik niet het idee had dat deze mensen de naam 'Jezus Chistus' goed konden verdragen.

Goh, gek he, ik las eens op een forum van nogal hardcore christenen een wicca topic en die zeker wisten dat elke wiccan de duivel toegewijd was en zeker in de hel zou komen,

Hoe zou dat toch komen hamer.gif

En mensen die een keus maken hebben het veelal nodig om die keus te vuur en te zwaard te verdedigen. Een christen die moslim wordt zal ook zoiets doen. Een christen die JG wordt zal ook roepen hoe verstrikt ie heeft gezeten en een JG die uitstapt roept hetzelfde over "die kliek" en een christen die wicca wordt zal over christenen misschien ook de vreselijkste dingen roepen.

Maar veel wiccan zijn pubertjes die zich afzetten tegen het geloof van pa en ma of gewoon tegen pa en ma en die keren negen van de tien keer weer terug bij hun oude huis. maar aangezien de meeste ouders niet meer super geschokt reageren als de kindertjes van 11 een keer een breezer drinken of een joint roken moet je wel wat extremers bedenken...wicca worden is dan nog mild..wie echt wil shockeren wordt natuurlijk satanist.

weet je hoe je ze heel snel geneest van wicca? Ze het geloof laten bestuderen en de veronderstelde wil om tijd aan zelfstudie en zelfontwikkeling en zelfontdekking te besteden en studeren en kijken welke kwaliteiten je hebt dus kennis en studie van chakra's of kennis en studie van eneergetisch healen of kennis en studie van de tarot etc etc. Er op staan dat ze 12-13 maanfeesten en 8 jaarfeesten moeten vieren, in ieder geval in hun eerste jaar om wicca goed te begrijpen.... OOOOh, shit man, het is echt een religie en je moet je ook nog eens vormen en aaargh, man, het is nog veel meer werk dan christen worden ook widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik kwam eens op internet een wicca-/heksenforum tegen, waarbij ik niet het idee had dat deze mensen de naam 'Jezus Chistus' goed konden verdragen.

Dàt wil ik nog wel eens proberen, ik heb alleen maar van verhalen gehoord dat wicca's direct in feutushouding liggen en huilend en krijsend terug naar hun duistere hol kruipen als er iemand met een diepe zware donkerbruine stem de naam van Jezus Christus uitspreekt die doet denken aan een combinatie tussen Candlelight en 'THIS IS SPARTAAAAA!!!'. Het is mij zelf nog niet gelukt, ook heb ik geen enkele wicca gehoord over christenen die ze zagen als intimiderend, witte stralende figuren of wezens waar zij geen invloed op konden uitoefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dàt wil ik nog wel eens proberen, ik heb alleen maar van verhalen gehoord dat wicca's direct in feutushouding liggen en huilend en krijsend terug naar hun duistere hol kruipen als er iemand met een diepe zware donkerbruine stem de naam van Jezus Christus uitspreekt die doet denken aan een combinatie tussen Candlelight en 'THIS IS SPARTAAAAA!!!'. Het is mij zelf nog niet gelukt

Ik zie het je wel doen hoor:

vampire_cross.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het kwaad onder de indruk raakt van een kruissymbool. Er zijn geen aanwijzingen vanuit de Bijbel dat er kracht zou zijn verbonden aan het kruissymbool. Het is zelfs een symbool van de vloek. Daarnaast schijnen gestraften destijds niet te worden gehangen aan een + -symbool, maar aan een paal met een dwarsbalk, zoals een T -symbool.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat het kwaad onder de indruk raakt van een kruissymbool. Er zijn geen aanwijzingen vanuit de Bijbel dat er kracht zou zijn verbonden aan het kruissymbool.

Het hoeft toch niet te gaan om een kracht verbonden aan een symbool zelf? Het kan ook gaan om de betekenisgeving door en psygisch effect op degene die het symbool aanschouwt.

Zo heb ik weleens een kerel achter mij aangehad die van mij wilde dat ik mijn T-shirt uittrok omdat hij gek werd van de 777 op mijn rug. Hij zei letterlijk: "ik kan het niet aanzien!" hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit zoiets niet uit, maar vanuit de Bijbel kan ik überhaupt geen symbool bedenken waaraan kracht is verbonden, anders dan bv. een handeling, zoals het dopen in water, het opleggen van handen, het zalven met olie, het eten van brood en het drinken van wijn, het spreken van bepaalde woorden enz. , als dit op de juiste manier en samen met geloof gebeurt.

Net zo min als er iets dergelijks staat over een kruissymbool, staat er ook niet iets dergelijks over (het aansteken van) een kaars. Er staat alleen iets over een vloek in combinatie met het hangen aan een kruis/hout/boom (Gal. 3:13).

Helaas zien velen het kruis als een heilig symbool, terwijl het een symbool is van een martelwerktuig. Het heilige bij een gelovige is de Heilige Geest in het hart van de gelovige en niet een symbool. Net zo min is een kerktoren heilig, maar het is een bouwwerk van heidense oorsprong.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Handelingen 19:11-16 staat een sterk staaltje van 'trucjes' nadoen

En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus, 12 zodat ook zweetdoeken of gordeldoeken van zijn lichaam aan de zieken gebracht werden en hun kwalen van hen weken en de boze geesten uitvoeren.

13 En ook enige van de rondreizende Joodse geestenbezweerders waagden het over hen, die zulke boze geesten hadden, de naam van de Here Jezus te noemen met de woorden: Ik bezweer u bij de Jezus, die Paulus predikt. 14 Het waren nu zeven zonen van een zekere Skevas, een Joodse overpriester, die dit deden. 15 Maar de boze geest antwoordde en zeide tot hen: Jezus ken ik en van Paulus weet ik, maar wie zijt gij? 16 En de mens, in wie de boze geest was, sprong op hen af, overweldigde hen tezamen en bleek zoveel sterker dan zij, dat zij zonder kleren en gewond uit dat huis moesten vluchten.


Samengevoegd:

Of hekserij en de Bijbel samen gaan is denk ik niet zo'n moeilijke vraag. Belijdt een heks dat Jezus zijn/haar Heer, Koning en Verlosser is? Als hij/zij dat belijdt, denk ik dat er van wicca weinig over blijft. En is die belijdenis te merken in het dagelijkse leven?

Weer even een citaat: Mattheus 7:21-23

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.


Samengevoegd:

Overigens is het makkelijk om dit op anderen toe te passen. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je het eerst op jezelf toepast. Herken ik de 'heks' in mezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens is het makkelijk om dit op anderen toe te passen. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat je het eerst op jezelf toepast. Herken ik de 'heks' in mezelf?

Klopt. Toverij en afgoderij beginnen bij weerspannigheid, ongezeggelijkheid en het verwerpen van Gods woord, volgens 1 Sam 15,23:

Voorwaar, weerspannigheid is zonde der toverij en ongezeggelijkheid is afgoderij en dienen van terafim. Omdat gij het woord des HEREN verworpen hebt, heeft Hij u verworpen, zodat gij geen koning meer zult zijn.

God ziet dit soort zaken veel breder dan pure hekserij. Hekserij begint bij onzorgvuldigheid bij het doen van Gods wil (1 Sam. 15) en ieder mens kan kritisch naar zijn/haar eigen leven kijken op dit punt.

(Ik zie zelf overeenkomsten tussen 1 Sam. 15 en Hosea 4, maar dat terzijde smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid