Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wij houden niet van geweld, niet van discriminatie, niet van racisme, niet van een heleboel andere nare dingen. Het feit dat al die dingen nog steeds bestaan, soms ook in Nederland doet daar niks aan af. Wij hebben Wilders én Marianne Thieme.

Opzich zijn er ook tal van figuren uit het verleden op te noemen die ook heel vredelievend waren. Er bestaan ook hele regelgevingen van vroeger om geweld te kanaliseren en vrede te brengen. Bijvoorbeeld de PAX DEI, is daar een voorbeeld van. Probleem was dat je vroeger zoveel rijkjes had, itt tot nu. Maar er was een hele politiek in de middeleeuwen om geweld te voorkomen. Zeker de laatste tijd hebben historici aangetoond dat het in de middeleeuwen minder oorlogszuchtig er aan toe ging dan men voorheen dacht. Er zijn prachtige onderzoeken gedaan naar middeleeuwse conflict beheersing.

Anderzijds is het ook maar net wat voor figuur je aan de macht hebt. Een oorlogszuchtige heer en hopla, men loopt er weer op los te strijden. Maar dan is het wel interessant dat 65 jaar geleden wij nog een gruwelijke oorlog gehad hebben. Nu heeft voorlopig Europa de gelederen gesloten en expansie doen we dmv aansluiting en het westen is de wereldmacht met hun eigen leger, de NAVO. Dan is het makkelijker vrede te behouden dan in een versnipperd Europa.

En nu nog lopen we oorlogen te voeren, die dan met een bepaald idealisme gepaard lijken te gaan. Maar eerlijk gezegd wekte de oproep van de eerste kruistocht van Urbanus II ook een dergelijke indruk op.

We boffen als Nederlanders maar met onze welvaart en de vrede die we hebben, daar doe ik niks aan af. Maar ik vind ons totaal niet beschaafder dan de mensen in andere tijden, zoals de middeleeuwen. Nog geen 70 jaar geleden hadden we Hitler aan de macht en die had een redelijke aanhang.

We zijn m.i. niet beschaafder dan vroeger, maar we zijn gewoon gezegend met een goed en stabiel staatsbestel en een hoop welvaart. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad. Bij ons hebben veel beesten het beter dan in sommige andere landen de mensen.

Is dit soms een vrijgeleide voor dierenmishandeling? Ik krijg het op mijn heupen, wanneer mensen dierenbescherming gaan ridiculiseren omdat "sommige mensen ook hulp nodig hebben"... Ieder zijn domein!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je de wereld over reist dan zul je herkennen wat ik bedoel. Neem bv de houding tegenover dieren. In bv Egypte, Thailand en Griekenland heb ik vreselijke dierenmishandeling (oa ezels, honden, kamelen) gezien gewoon op straat. Niemand die op of omkijkt, het is normaal. Wij zouden meteen de politie bellen.

Zijn wij daarom beter? In zekere zin wel. Dat is mijn mening. Waarom vinden wij het erg dat iemand een dier slecht behandeld. Waarom vinden die mensen daar het niet erg?

Toch hebben wij hier in het westen een bio industrie waar dieren in hele kleine hokjes gepropt worden, via vee transporten in eveneens kleine hokjes door het land gesleept worden, kuikens worden versnipperd, ganzen om hun lever met een buis in hun slokdarm vetgemest worden, vogels levend kaal geplukt worden, dieren preventief geruimd worden omdat het economisch voor de markt nadelig is om ze in te enten, kalveren expres bloedarmoede geven omdat hun vlees dan mooier is, etc.

En dan doen we zielig over dat arme huisdiertje. Dat vind ik niet beschaving maar ongelooflijk hypocriet. (Nu ben ik niet tegen het goed behandelen van huisdieren, maar ben tegen de bio industrie). En dat all in the name of vleesconsumptie voor een lage prijs.

Ik vermoed dat in de middeleeuwen het gemiddelde varkentje een beter bestaan had dan het tegenwoordig heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dit soms een vrijgeleide voor dierenmishandeling? Ik krijg het op mijn heupen, wanneer mensen dierenbescherming gaan ridiculiseren omdat "sommige mensen ook hulp nodig hebben"... Ieder zijn domein!

Nee, dat schrijf ik niet. Door de Ark van Noach weten we dat God het goede wil voor mens en dier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeker, dat zag je toen we naar Zuid Amerika gingen.

Onee, toen gingen al die Indianen dood door ziektes die we meenamen.

Nog ter aanvulling..

Helaas kan het bréngen van het evangelie wel eens tijdelijke problemen tot gevolg hebben, maar uiteindelijk verandert dat in grote zegen. Een land als Guatemala is nu voor een groot deel katholiek en voor een groot deel charismatisch. Westerse medische wetenschap is naar dat land gegaan evenals de kennis van het opleggen van handen tot genezing.

Quote:

Excuseer me, het was eerder een foute interpretatie, waarvoor mijn oprechte verontschuldigingen.

O.k. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet waar, er zijn dan geen priesters enzo die reageren dus volgens mij is het dan geen theocratie

(Openbaring 1:6) . . . en hij heeft ons gemaakt tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader — ja, . . .

(Openbaring 5:10) 10 en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het feit dat je (en velen met je) je opwindt over bioindustrie geeft aan hoe beschaafd je bent.

En we zijn wél beschaafder dan vroeger, maar dat komt door die grote welvaart, hetgeen ik ook al eerder aangaf. Die welvaart is er nog geen 65 jaar, die is er pas zo'n 40 jaar. Van 1900 tot 1945 (en nog even daarna, maar einde oorlog is een mooie grens) was het nog grote armoe onder een flink deel van de bevolking. Neem je de welvaart weg, dan geef ik je meteen gelijk, dan zal ook de 21ste eeuwse nederlander weer snel in onbeschaving terugvallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, dat schrijf ik niet. Door de Ark van Noach weten we dat God het goede wil voor mens en dier.

Nou, als ik me niet vergis roeide god meer dan 99,99999% van de dieren uit. Je moet maar een wonder willen zien in (een al dan niet fictieve) bijna totale destructie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat maakt het niet o.k. . Daarom hadden de mensen niet zo moeten leven en hadden ze anders moeten leven. De mensen zijn verantwoordelijk voor de aarde en wat er op leeft.

Quote:
Gen. 1

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. 28 En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch hebben wij hier in het westen een bio industrie waar dieren in hele kleine hokjes gepropt worden, via vee transporten in eveneens kleine hokjes door het land gesleept worden, kuikens worden versnipperd, ganzen om hun lever met een buis in hun slokdarm vetgemest worden, vogels levend kaal geplukt worden, dieren preventief geruimd worden omdat het economisch voor de markt nadelig is om ze in te enten, kalveren expres bloedarmoede geven omdat hun vlees dan mooier is, etc.

En dan doen we zielig over dat arme huisdiertje. Dat vind ik niet beschaving maar ongelooflijk hypocriet. (Nu ben ik niet tegen het goed behandelen van huisdieren, maar ben tegen de bio industrie). En dat all in the name of vleesconsumptie voor een lage prijs.

Ik vermoed dat in de middeleeuwen het gemiddelde varkentje een beter bestaan had dan het tegenwoordig heeft.

Mooi gezegd ja, ik vind dat ook vreselijk hypocriet. Als je er goed over nadenkt zou je nooit weer een hamburger eten toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belangrijk in deze discussie is denk ik een punt dat Dostojevski al aanstipte, namelijk wat we verstaan onder theocratie.

Als we theocratie verstaan als het erkennen van God als Heer van het Al, inclusief onze eigen kikkerlandje, dan hoeft het helemaal geen eng spookbeeld te zijn met predikanten als ministers en de wetten uit het Oude Testament als vervanging van ons huidige wetboek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid