Spring naar bijdragen

zondagsplicht


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, hoe zit het eigenlijk met de zondagsplicht voor mensen die in landen werken waar er geen/ nauwelijks kerken zijn? Stel je bent diplomaat in een islamitisch land of je werkt bij een hulporganisatie ergens in verwegistan? Ben je dan vrijgesteld van de zondagsplicht of hoe zit dat? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is in elk land wel een kerk en kun je altijd wel een gemeente vinden.

Zelfs in Mekka is een geheime kerk en in China zijn kerken en vast ook wel in Noord-Korea.

Als er echt geen gemeente is, kun je in je eigen huis met je eigen gezin een kerkdienst houden. Bijvoorbeeld in Noord-Korea kan het best lastig zijn om naar een gemeente te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, uiterst geheim... Het staat op internet en iedereen weet het hier nu ookbig-smile.gif

gr. mackie


Samengevoegd:

Maar even om terug te komen. In Thailand of Bhutan of Birma zijn er bijna geen kerken volgens mij. Je zou dan als je daar werkt/ woont dus vele honderden kilometers moeten afreizen voor een Mis of dienst...Lijkt mij niet echt te doen...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad smile.gif Die kerk in Mekka zal misschien telkens op een andere plaats worden gehouden, of heel verborgen, net als bv. het Achterhuis, waar Anne Frank woonde smile.gif

Iedereen weet nu wel dat er een gemeente is in Mekka, maar waar die is, is niet bekend. Er zijn wel vaker uiterst geheime gemeenten geweest in plaatsen waar vervolging was.

Als je inderdaad honderden kilometers zal moeten reizen, zul je misschien dus gewoon in je eigen huis met je familie een kerkdienst/mis moeten houden.

In sommige Afrikaanse landen reizen mensen volgens mij soms wel dagenlang om een kerkdienst bij te wonen of om een bepaalde prediker te kunnen horen. Die mensen hebben er vaak meer voor over dan verwende westerse mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad.

Heb 10,25

Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

Hier is te lezen wat gedaan kan worden als er geen gemeente is. In vers 3 staat: 'En Saulus verwoestte de gemeente, en hij ging het ene huis na het andere binnen en sleurde mannen en vrouwen mede, en hij leverde hen over in de gevangenis.'

De gemeente bestond dus niet meer, maar de vroegere gemeenteleden gingen allerlei dingen doen in Jezus' Naam. Mensen denken vaak dat ze afhankelijk zijn van een ingestelde gemeente, maar mensen kunnen gewoon het werk gaan doen dat Jezus hen heeft opgedragen.

In het volgende hoofdstuk wordt dan ineens weer gesproken over de gemeente. (Vers 31: De gemeente dan door geheel Judea, Galilea en Samaria had vrede; zij werd opgebouwd en wandelde in de vreze des Heren, en zij nam in aantal toe door de bijstand van de heilige Geest. )

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal, hoe zit het eigenlijk met de zondagsplicht voor mensen die in landen werken waar er geen/ nauwelijks kerken zijn? Stel je bent diplomaat in een islamitisch land of je werkt bij een hulporganisatie ergens in verwegistan? Ben je dan vrijgesteld van de zondagsplicht of hoe zit dat? Alvast bedankt!

gr. mackie

De antwoordne die je krijgt zijn, hoe vriendelijk ook, niet katholiek. Vanuit katholiek standpunt is de oplossing eigenlijk heel simpel: overleg vooraf goed met je biechtvader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

@Cornelius, maar wat zou het antwoord van die biechtvader eventueel kunnen zijn? Het komt toch wel vaker voor dat katholieken in het buitenland werken/ wonen waar bijna geen gemeentes zijn?

gr. mackie

Dat antwoord zou eventueel alles kunnen zijn. Als deze kwestie voor je speelt, ga in gesprek met je biechtvader smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

CvW, Volgens mij heb jij -of een andere katholiek op dit forum?- wel een keer gezegd dat bv. een doop in een noodgeval door iemand zou kunnen worden gedaan die er normaal gesproken niet direct voor bevoegd is? Geldt dit niet voor het doopsel en ook voor andere sacramenten enz.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

CvW, Volgens mij heb jij -of een andere katholiek op dit forum?- wel een keer gezegd dat bv. een doop in een noodgeval door iemand zou kunnen worden gedaan die er normaal gesproken niet direct voor bevoegd is? Geldt dit niet voor het doopsel en ook voor andere sacramenten enz.?

Volgens mij heb ik dit hier (ook) een keer gezegd. In geval van nood (= stervensgevaar) mag (en moet) iedereen dopen. Dit heeft met de heilsnoodzakelijkheid van het Doopsel te maken. Een noodgeval is bijv. dat een kind bij de bevalling dreigt te overlijden. De verloskundige/gynaecoloog (of wie er verder ook maar medische assistentie verleent) kan dan het kind dopen, met gewoon water uit de kraan dat uitgegoten wordt over het kind, onder het uitspreken van de doopformule. Het gaat erom dat degene die doopt, de intentie heeft 'te doen wat de Kerk doet' (de bedoeling van de Kerk tot zijn recht wil laten komen). De dopende persoon hoeft niet noodzakelijk katholiek of zelfs christen te zijn.

Geldt deze 'noodmogelijkheid' ook voor andere sacramenten? Ik kan nog maar één ander sacrament bedenken: het sacrament van het huwelijk. Dit wordt namelijk door de man aan de vrouw toegediend en vice versa. De priester is 'slechts' de getuige namens de Kerk die ook de huwelijkszegen uitspreekt.

Stel: man en vrouw zijn in de rimboe, er is (buiten eigen oorzaak) kennelijk een zodanige situatie ontstaan dat de kans uiterst klein is dat ze binnen een redelijke tijd een katholieke priester zullen treffen: dan zijn ze, ervan uitgaande dat minstens één van beiden katholiek is, kerkelijk getrouwd als ze wederzijds 'ja' zeggen en op het huwelijksmoment voldaan werd aan de voorwaarden voor een geldig kerkelijk huwelijk. (Ik vermoed dat er voor de geldigheid wel een getuige bij moet zijn die dit ja-woord kan bevestigen. Bovendien zal het met de huidige transport- en communicatiemiddelen een theoretische optie zijn.)

Voor de bediening van alle andere sacramenten is onder alle omstandigheden de priester- of bisschopswijding vereist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

CvW, Volgens mij heb jij -of een andere katholiek op dit forum?- wel een keer gezegd dat bv. een doop in een noodgeval door iemand zou kunnen worden gedaan die er normaal gesproken niet direct voor bevoegd is? Geldt dit niet voor het doopsel en ook voor andere sacramenten enz.?

Ik heb de noodgevallen/"minimum-bedienaar" even nagezocht, alles met een slag om de arm:

1 Doop: iedereen met de vereiste intentie

2 Huwelijk: diaken

3 Biecht: priester

4 Vormsel: priester

5 Eucharistie: priester

6 Ziekenzalving: priester

7 Wijding: bisschop

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb de noodgevallen/"minimum-bedienaar" even nagezocht, alles met een slag om de arm:

2 Huwelijk: diaken

Die (praktisch nooit voorkomende) uitzonderingsbepaling voor het huwelijk -die ik hierboven postte- was een voorbeeld bij deze, uit de Codex Iuris Canonici:

"In geval van stervensgevaar of indien men naar wijs oordeel een maand lang niet over een bevoegde kerkelijke assistent kan beschikken is het mogelijk om geldig en geoorloofd te huwen ten overstaan van alleen de getuigen (c. 1116 § 1). Als er een (ongedelegeerde!) diaken of priester aanwezig is, moet deze er bij geroepen worden. Echter indien dit niet gebeurd blijft het huwelijk geldig. (c. 1116 § 2)."

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k., bedankt. (In mijn gemeente ziet die praktijk (van 'sacramenten') er nogal anders uit smile.gif Om van het rijtje van CvW uit te gaan, in de praktijk, ongeveer: 1 Doop: iedereen 2 Huwelijk: diaken/oudste "3 Biecht: iedereen" 4 Doop in de Heilige Geest: iedereen 5 Avondmaal: iedereen 6 Ziekenzalving: iedereen 7 Wijding: diaken/oudste. Stel dat ik zonder contact met de buitenwereld zou aanspoelen op een eiland met heidense inboorlingen die tot geloof zouden komen, dan zou ik waarschijnlijk alle dingen doen, incl. 2 en 7, aangezien er dan geen diakenen/oudsten zouden zijn. In dat geval zou ik die rol van diaken/oudste waarschijnlijk op me moeten/mogen nemen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Die (praktisch nooit voorkomende) uitzonderingsbepaling voor het huwelijk -die ik hierboven postte- was een voorbeeld bij deze, uit de Codex Iuris Canonici:

"In geval van stervensgevaar of indien men naar wijs oordeel een maand lang niet over een bevoegde kerkelijke assistent kan beschikken is het mogelijk om geldig en geoorloofd te huwen ten overstaan van alleen de getuigen (c. 1116 § 1). Als er een (ongedelegeerde!) diaken of priester aanwezig is, moet deze er bij geroepen worden. Echter indien dit niet gebeurd blijft het huwelijk geldig. (c. 1116 § 2)."

Ik moet de CIC er toch eens wat vaker bij pakken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit heeft met de heilsnoodzakelijkheid van het Doopsel te maken.

Houdt dat in dat je op enigerlei wijze de sigaar bent als het niet gebeurt? Ik begrijp eigenlijk ook niet goed waarom het dan in "normale" gevallen, zonder levensgevaar, met alle geweld door een priester of diaken (?) gedaan moet worden.

Wat de zondagsplicht betreft: ik moet niks. Ik mag. En ik vind het een logisch antwoord op Gods liefde dat je op gezette tijden naar Zijn huis gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid