Spring naar bijdragen

Voor de katholieken onder ons...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

We kennen een aantal grote controverses in de kerk. Denk aan Wir sind Kirche, FSSPX, NOM vs TR (of tegenwoordig GR vs BR natuurlijk), maar ook op Nederlands niveau: eerst de ruk naar vrijzinnigheid, naar \"links\", en nu een groeiend geluid van de orthodoxie, de conservatieven, pogingen een ruk naar \"rechts\" te doen.

Om maar wat namen te noemen van hoofdrolspelers, bijrolspelers, of roependen vanuit de marge, kan je denken aan Hans Küng, en in Nederland abt Baeten, Bodar pr, mw Stienstra, en bloggers als Observatrix.

Zijn dit kwesties die je volgt, waar je een mening in hebt, of laat je dit als \"gedonder ver van mijn bed\" voorbij gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om maar wat namen te noemen van hoofdrolspelers, bijrolspelers, of roependen vanuit de marge, kan je denken aan Hans Küng, en in Nederland abt Baeten, Bodar pr, mw Stienstra, en bloggers als Observatrix.

Een aantal van de personen die je noemt waren denk ik ook vooral in het verleden van belang. Ik zie tegenwoordig eerder een proces van normalisatie optreden waarbij de meeste jongere priesters en parochianen overschillig worden tegenover de controverses en weer "gewoon katholiek" willen zijn. Het is volgens mij vooral een strijd in de media.

Quote:
Zijn dit kwesties die je volgt, waar je een mening in hebt, of laat je dit als \"gedonder ver van mijn bed\" voorbij gaan?

Ik volg ze met grote interesse. En over een aantal heb ik wel een, meer of minder uitgesproken, mening.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik op mijn web-log al beschreven hoe ik ermee om ga. Een belangrijke alinea daaruit:

Mijns inziens kan ik het sowieso dus nooit echt helemaal goed doen. En daarom kies ik dus de weg waar ik mijns inziens de minste fouten maak. Niet om mijzelf, maar om de ander niet tekort te doen. Een weg van bidden, dankbaar blijven voor wat er wél goed en mooi is, toch wel de discussie blijven volgen en biddend hopen op betere tijden. Het discussieren laat ik wel aan mijn medebroeders en -zusters met meer kennis over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een aantal van de personen die je noemt waren denk ik ook vooral in het verleden van belang. Ik zie tegenwoordig eerder een proces van normalisatie optreden waarbij de meeste jongere priesters en parochianen overschillig worden tegenover de controverses en weer "gewoon katholiek" willen zijn. Het is volgens mij vooral een strijd in de media.

Dit kan ik wel onderschrijven...

Wat ik zelf merk in ons bisdom, is dat het vooral de houding is die verandert. Ik heb zelf denkbeelden die tamelijk ultramontaan zijn. Maar ik kan me in deze oecomenische gemeenschap, die ook min of meer herstellende is van een al te linkse koers, prima uitten. Wat dat betreft vind ik de houding van een bisschop de Korte en ook Antoine Bodar wel tekenend voor wat ik hier aantref in het bisdom zelf én de contacten in de oecomene. De jongeren zijn over het algemeen meer uitgesproken in hun denkbeelden, maar tegelijkertijd is er het besef dat we moeten roeien met de riemen die we hebben, dat we pragmatisch met verschillen, die ook meer divers zijn dan een goed afgebakende 'linker' en 'rechterzijde' moeten omgaan.

Ik denk dat dát een groot verschil is met het 'consumentendenken' dat je zowel ter linker- als ter rechterzijde in de tijd van de polarisatie aantrof.

Quote:

Zelf heb ik
al beschreven hoe ik ermee om ga. Een belangrijke alinea daaruit:

Mijns inziens kan ik het sowieso dus nooit echt helemaal goed doen.

Ja, meestal is het juist een goed teken als ze aan alle kanten ongeveer evenveel klagen. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnet na de mis weer sprekend gezien hoe de controverses tussen een nieuwe lichting theologen-in-spe al losbarsten. knipoog_dicht.gif Een nogal "vrij" liturgie zorgde meteen voor stevige discussie tussen een nogal orthodoxe jongen die erg geïrriteerd was door het verloop van de mis, en een aantal meer vrijzinnige studenten die hem maar conservatief en ouderwets vonden en de mis net een voorbeeld vonden van een hedendaagse, persoonlijke viering waarin te strak vasthouden aan voorschriften in de weg staat van warmte en betrokkenheid. Goed om te weten dat onze faculteit de traditie van sterke onderlinge discussies dit jaar ook weer zal voortzetten. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, volgen, volgen... Niet echt. Af en toe, tijdens mijn wiki-speurtochten, kom ik eens wat dingetjes tegen en dan ben ik daar een paar uur zoet mee. Maar verder ben ik vooral lokaal gericht denk ik. Als mijn parochie maar goed zit knipoog_dicht.gif En daarbij heb ik een 'komt wel weer goed want de Heer is met ons' gedachte. Ik kan de Kerk niet hervormen mocht ik dat willen, dus waarom me er druk over maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid