Spring naar bijdragen

Liefde & haat.


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Hoe kan God, die liefde is(1John 4:8) zeggen;

-Ik haat de zondaar(psalm 11:5)

-haat alle werkers der ongerechtigheid.(psalm 5:4)

Zie ook Math.5:43; Hou van uw vijhanden dan ben je zoals je hemelse vader.

God is onveranderlijk; Maleachi 2:4, 3:6,Jacobus 1:17 Exodus 3:14, 1Sam.15:29 Hebr.13:8

Dus God is altijd al liefde geweest.

Aan de vruchten herkent men de boom.

Vruchten van haat kunnen toch nooit aan 'n boom van liefde groeien?

Of is( God) dit dan de boom van goed & slecht?

God is rechtvaardig in haat zoals ook in lievde.

Maar waarom moeten wij dan houden van onze vijhanden om kinderen van onze hemelse vader te mogen zijn.

Kunnen we niet gewoon hun haten zoals God soms ook doet?

En hoe rechtvaardig je haat voor een bepaald persoon.Terwijl liefde voor diezelvde persoon ook te rechtvaardigen is?

Ben benieuwd of wat jullie hiervan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Xander,

Liefde en haat liggen dichter bij elkaar dan je denkt en zijn in feite vrijwel één. Tegenover liefde staat dan ook niet haat, maar onverschilligheid. Haat is ook vuur en emotie en haat kan heel gemakkelijk weer in liefde omslaan en vice versa.

Zoals Herman Finkers prachtig omschrijft:

Maar een vijand is altijd trouw.

Een vijand hecht zó graag aan het leven van jou

dat hij graag het zijne geeft

als hij het jouwe daarmee heeft

[...]

Dus, daarom: wil je m'n vijand zijn?

Ik heb iets nodig waar ik werkelijk op kan bouwen.

Een iemand die ik altijd kan vertrouwen.

Wie het goede daarbij intens liefheeft, kan niet anders dan het kwade intens haten. Omdat het kwade namelijk alles bedreigd wat het goede is en je het goede koste wat het kost wilt beschermen, vasthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God haat het als je aan Zijn lievelingetjes komt. God haat het als sterken zo leven dat het ten koste gaat van zwakken. Als het om anderen gaat, is Hij dus liefdevol en haat Hij de tegenstanders.

Daarnaast wil Hij dat mensen zelf liefdevol zijn voor hun vijanden, omdat vijanden zich altijd kunnen bekeren, zodat ze alsnog gered kunnen worden. Toen God op aarde was in Jezus Christus, liet Hij ook zien dat Hij Zijn vijanden liefhad en dat Hij Zich liever liet vernederen om mensen te redden, dan dat Hij voor Zichzelf opkwam.

Het gaat er dus om welke rol God aanneemt. Als het om Zichzelf gaat, gaat Hij de weg van de liefde, maar als je aan Zijn geliefden komt, haat Hij de tegenstanders van Zijn geliefden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo staat het niet in mijn bijbel (Statenvertaling)

"1 Een psalm van David voor de opperzangmeester. Ik betrouw op de HEERE; hoe zegt gij tot mijn ziel: Zwerft heen naar uw gebergt, als een vogel? 2 Want ziet, de goddelozen spannen de boog, zij schikken hun pijlen op de pees, om in het donker te schieten naar de oprecht van hart. 3 Voorzeker, de fundamenten worden omgestoten; wat heeft de rechtvaardige bedreven? 4 De HEERE is in het paleis Zijner heiligheid, de troon des HEEREN is in de hemel; Zijn ogen aanschouwen, Zijn oogleden proeven de mensenkinderen. 5 De HEERE proeft de rechtvaardige maar de goddeloze, en hem, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel. 6 Hij zal op de goddelozen regenen strikken, vuur en zwavel; en een geweldige stormwind zal het deel van hun beker zijn. 7 Want de HEERE is rechtvaardig. Hij heeft gerechtigheden lief; Zijn aangezicht aanschouwt de oprechte."

Als je het letterlijk leest, dan staat er inderdaad dat God de goddelozen haat. Maar ik denk dat je het in dit geval niet zo moet zien! Zo staat er ook proeft de rechtvaardige, dit betekend dat hij de rechtvaardige zeer goed kent! Wat er met haten hier bedoelt wordt, is denk ik dat het God verdriet doet wat de zondaar doet. Maar dat Hij de zonden haat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het dan rechtvaardigheid wat lievde & haat bij elkaar brengt of van elkaar scheid?

De tegenstanders van God's gelievden zijn in mijn ogen z'n vijhanden.

& z'n zoon zegt dat God van hun houd.

In mijn staten vertaling(2006) staat dat God de rechtvaardige toetst.( zo staat 't ook in de grondtext)

Ook is het denk ik niet nodig om hier iets anders in te zien.Het komt namelijk vaker voor dat God rechtvaardige toetst.zie Job

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, maar het ging hier over de zondaren, niet over degenen die al oprecht in God geloven!

En vers 5&6 zou dan ook weer in strijd komen met vers 7...

En ik houd nog steeds liever de oude statenvertaling aan!

En Gd haat de zondaar niet, Hij heeft de zondaar lief. Maar de zonde die de zondaar doet is een gruwel in Zijn ogen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog twee uitleggingen ooit gehoord.

- De vijanden uit het oude testament kunnen worden vergeleken met de demonen onder het nieuwe verbond. Onder het oude verbond werd gevochten tegen vijanden van vlees en bloed. Onder het nieuwe verbond hebben gelovigen niet meer te vechten tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden van het kwaad.

- 'haten' wordt gelijk gesteld met 'op de tweede plaats stellen'.

Rom 9,13

gelijk geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.

Jacob stond bij Jahweh op de eerste plaats, Esau stond voor Hem op de plaats daarna.

Daarnaast:

Rom 5,10

Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden worden, doordat Hij leeft

Alle heidenen waren ooit vijanden van God, maar door het werk van Jezus Christus konden vijanden zich bekeren en zelfs worden geadopteerd als kinderen van God.

Rom. 3

21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt, maar het ging hier over de zondaren, niet over degenen die al oprecht in God geloven!

En vers 5&6 zou dan ook weer in strijd komen met vers 7...

En ik houd nog steeds liever de oude statenvertaling aan!

En Gd haat de zondaar niet, Hij heeft de zondaar lief. Maar de zonde die de zondaar doet is een gruwel in Zijn ogen!

Heb je het dan over gelievde zondaren.En daar de tegenstanders van?

5 God toetst de rechtvaardige, maar z'n ziel haat de goddeloze & wie het slechte lief heeft.

6 Hij zal op de goddelozen een regen storten van vastrikken,vuur en zwavel; een geweldige stormwind zal het deel van hun beker zijn.

7 Want God is rechtvaardig, hij heeft gerechtigheid lief.

Zijn aangezicht aanschouwd de oprechte.

Ik zie niet in dat 5&6 7 tegenspreken.

God kan iemand toetsen & als de rechtvaardige dan de proef doorstaat zal ie God's aangezicht mogen zien.

In de grondtext staat dan ook "de oprechten zullen z'n aangezicht zien"


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind het nogal lastig om zo conclusies te gaan trekken!

Je weet niet zeker wat er bedoelt wordt!

Ik weet wel dat God de zondaar zelf niet haat, maar wel de zonde die hij doet! Dit wordt meerdere malen in de bijbel gezegt!

Ja in de tijd van genade houd God van allen.

(Math.5:43)

God kan de mogelijkheid hebben om te haten & houden van wie, wanneer ie dat wil.

Quote:

Sjaloom Xander,

Liefde en haat liggen dichter bij elkaar dan je denkt en zijn in feite vrijwel één. Tegenover liefde staat dan ook niet haat, maar onverschilligheid. Haat is ook vuur en emotie en haat kan heel gemakkelijk weer in liefde omslaan en vice versa.

Wie het goede daarbij intens liefheeft, kan niet anders dan het kwade intens haten. Omdat het kwade namelijk alles bedreigd wat het goede is en je het goede koste wat het kost wilt beschermen, vasthouden.

Dan is het rechtvaardigheid wat lievde & onverschilligheid van elkaar scheid.

Is het dan de vrije wil die kiest voor lievde of haat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als je het letterlijk leest, dan staat er inderdaad dat God de goddelozen haat. Maar ik denk dat je het in dit geval niet zo moet zien! Zo staat er ook proeft de rechtvaardige, dit betekend dat hij de rechtvaardige zeer goed kent! Wat er met haten hier bedoelt wordt, is denk ik dat het God verdriet doet wat de zondaar doet. Maar dat Hij de zonden haat.

Is dat niet een beetje selectief lezen wat je wil lezen? Er staat gewoon expliciet en ondubbelzinnig dat God degene die het geweld lief heeft, haat. Niet de zonde, maar de zondaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik ook meer een taalprobleem. Het gezegde is dat God de zondaar lief heeft maar hoe zou dat kunnen? God heeft de mens(en) lief maar haat de zonde. En die haat is zo groot dat wij alleen door Jezus verzoenend werk voor Hem kunnen bestaan. Dat is in deze dan: zonder zonde. En aangezien een zondaar niet zonder zonde is, kan God de zondaar niet liefhebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onthoud wel, wat voor ons onmogelijke is, is mogelijk bij God!

Wij kunnen ons mensen niet vergelijken met God!

Ook dat maakt het begrijpen van de bijbel zo moeilijk. We denken alleen aan ons mensen situatie.

En staan zonde en zondenaar blijken los te staan bij God.

Bij de zonden hoort de duivel en God haat hem. Maar zoals ik het nu lees en begrijp staan zonden(duivel) en zondenaar los van elkaar voor God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is denk ik ook meer een taalprobleem. Het gezegde is dat God de zondaar lief heeft maar hoe zou dat kunnen? God heeft de mens(en) lief maar haat de zonde. En die haat is zo groot dat wij alleen door Jezus verzoenend werk voor Hem kunnen bestaan. Dat is in deze dan: zonder zonde. En aangezien een zondaar niet zonder zonde is, kan God de zondaar niet liefhebben.

stel: mijn moeder is verslaafd aan drugs. ik ka drugs haatten, maar toch heel veel van mijn moeder houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is denk ik ook meer een taalprobleem. Het gezegde is dat God de zondaar lief heeft maar hoe zou dat kunnen? God heeft de mens(en) lief maar haat de zonde. En die haat is zo groot dat wij alleen door Jezus verzoenend werk voor Hem kunnen bestaan. Dat is in deze dan: zonder zonde. En aangezien een zondaar niet zonder zonde is, kan God de zondaar niet liefhebben.

Ik denk het eerder is dat de zondaar de liefde niet kan ontvangen. (dat zou btw. weer heel Calvinistisch het probleem terugbrengen naar de mens puh2.gifknipoog_dicht.gif) En dan zit ik een beetje in deze lijn te denken:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

stel: mijn moeder is verslaafd aan drugs. ik ka drugs haatten, maar toch heel veel van mijn moeder houden.

Ja, ik zei al het is taal! Om jou voorbeeld te gebruiken, je kan van je moeder houden terwijl je gelijkertijd de junkie (met bijbehorend gedrag) die ze is kan haten. Zo kan God wel van mensen houden maar niet van zondaren, als Hij dat wel kon welk nut zou dan het offer van Jezus hebben gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus god kan alleen van iedereen houden omdat jezus voor onze zonden gestorven is? (even achterwege laten dat god almachtig is en alles zou kunnen)

Ja, God is almachtig en volmaakt goed, dat maakt dat zondaars niet voor hem kunnen staan en leven. Mensen wel, uiteindelijk heeft Hij ons zelf gemaakt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik denk het eerder is dat de zondaar de liefde niet kan ontvangen. (dat zou btw. weer heel Calvinistisch het probleem terugbrengen naar de mens
puh2.gifknipoog_dicht.gif
) En dan zit ik een beetje in deze lijn te denken:

God als een verterend vuur is een heel bijbels beeld maar ook een naijverige of afgunstige God zoals de NBV zegt. Als God bij de berg Sinai verschijnt zijn de mensen enkel nog vrezen en beven zo imponerend is Hij. Wij hebben wat dat betreft maar heel weinig besef van zijn grootheid en onze kleinheid.

Sterker nog ons besef van Zijn liefde voor ons mensen is ook maar heel klein, wij zien ons zelf als niet heel slecht en beschouwen Hem als vergelijkbaar met onze aardse vader (als we het met die het redelijk kunnen vinden).

Met een dergelijk beeld van God doe je Hem wel tekort, temeer Hij wel ons tegemoet moet komen omdat we anders simpelweg tegen Hem kiezen.

Dat beeld speelt in dit topic ook duidelijk mee. Een soort valse geruststelling van och ik doe wel wat verkeerd maar dat geeft niet want God haat de zonde en niet de zondaar. Maar God verlangt wel van ons dat we Zijn wil doen en niet onze eigen idolen en idealen nalopen buiten Hem om. De bijbel noemt het zelfs vreselijk om te vallen in de handen van de levende God.

Ook Jozua laat er bij de verbondsvernieuwing geen twijfel over bestaan dat je alleen voor of tegen God kunt kiezen en niet een beetje voor God en daarbij nog tientallen afgoden.

Betekent dat nu alleen christenen voor God's aangezicht kunnen komen? Nou nee, als Jezus op de aarde rondloopt gaat hij net zo goed om met hoeren, tollenaars en ieder ander mens die een "geneesheer" nodig heeft. Ook zegt hij duidelijk dat iedereen die Zijn wil doet aangenomen wordt als kinderen van God.

Maar dat is wel het punt. Zijn wil doen, dat is niet eenvoudig en gaat gepaard met vallen en opstaan. Hoe blij mogen we zijn met Jezus als onze advocaaat bij God.

En om weer terug te komen bij de start van dit topic, zowel liefde als haat kunnen een verterend vuur zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid