Spring naar bijdragen

Waar gaan dieren heen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 18:45:16 schreef RobertF het volgende:

De discussie over het verschil tussen mensen en dieren is volgens mij een oneindige. De ene zegt dat er geen enkel verschil is tussen de mens en het dier, de ander ziet weer wél verschillen. Moet je als christen geloven dat de mens een uniek schepsel is?

Ja en nee. Eerst de nee. Experimenten (soms omstreden) als het Stanford Prison Experiment tonen aan dat de mens in weze een dier is, daar in elk geval sterke gelijkenissen mee vertoond. Zet een groep mensen in een bepaalde omgeving, en ze zullen redelijk voorspelbaar reageren. Ook wat DNA betreft vertonen we heel veel gelijkenissen met diersoorten. Wetenschappelijk gezien is de mens gewoon een zoogdier.

Maar we hebben de ja nog. Want ook wetenschappelijk gezien onderscheid de mens zich van het dier. De mens is het enige diersoort dat zich echt ontwikkelt en echt essentiële dingen bijleert. Een doorsnee mier bouwt over 2000 jaar nog steeds vrijwel dezelfde mierenhoop. Maar mensen leven over 2000 jaar weer héél anders. Ondanks de minieme verschillen tussen dier en mens, maakt de mens tóch vorderingen die geen enkel dier maakt.

Belangrijker nog is het gegeven dat God de mens een speciale opdracht heeft gegeven. En dan maakt het niet meer uit of de mens een dier is of niet, de mens heeft een speciale opdracht gekregen. God heeft een bepaald doel met de mens. Wát voor doel, daar gaan legio christelijke sites, boeken en geschriften over. Met de bijbelse geschriften als meest gezaghebbend.

De mens heeft een speciale bestemming, ondanks dat ze nu van nature op bepaalde momenten dierlijk reageert. En dáár gaat het hele verhaal nu om. Het gaat er niet zozeer om of de mens een dier is of niet. Daar hebben we de wetenschap wel voor, die zoekt dat maar uit. Nee, het gaat erom wat God met de mens van plan is. En daar gaat de bijbel voornamelijk over. Dus zodoende heeft deze discussie gewoon bestaansrecht.

Dankjewel Robert,

met jouw bijdrage kun je tenminste iets. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hemel is altijd beter dan je je hier ooit kan voorstellen. In de bijbel wordt de hemel omschreven dat het zo mooi is, dat is eigenlijk al mooi om dat zo te lezen.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dieren naar de hemel gaan, ik weet niet of er dieren naar de hel gaan, maar het lijkt me niet echt logisch. Ik weet niet of een dier Godsbesef heeft, of een duidelijke keuze kan maken om God te dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 23:39:43 schreef Dave-PL het volgende:

Ik weet eigenlijk wel zeker dat dieren naar de hemel gaan, ik weet niet of er dieren naar de hel gaan, maar het lijkt me niet echt logisch.

Je weet helemaal niks zeker want, je weet niet of God wel echt bestaat.

Ten 2de, ik ben niet godsbewust, ga ik nu ook naar de hemel???

Ten 3de, dan had ik liever een beest geweest want dan ga je altijd naar de hemel smile.gif

ten 4de, sommige mensen kunnen het nou eenmaal niet aannemen dat god bestaat, het komt denk ik ook hoe bij mensen hun hersenen werken. Dus zij kunnen er niks aan doen dat ze niet in God gaan geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is naar mijn idee een 'wereldse' theorie.

Ik weet dat God echt bestaat, en dat heeft hij zo laten zien in deze tijd. Dat is moeilijk uit te leggen en ik schrijf dit ook niet om je ineens over te gaan halen om toch in God te geloven. Dat is iets wat ik niet kan doen, dat is iets wat alleen God kan doen. Wel mag ik bidden dat God zich aan jou wilt openbaren en dat je Jezus op een dag in je hart mag aan nemen.

Ik denk dat je liever een mens bent, naar de hemel gaan is niet het belangrijkste, het belangrijkste is dat je God leert kennen, en dat je met hem een relatie op kan bouwen. De bijbel spreekt over de Mozes met God van aangezicht tot aangezicht sprak. Ik geloof dat het nu nog steeds kan, het is immers dezelfde God.

Begrijp je misschien nu waarom ik liever als mens naar de hemel ga dan als een dier? Ik geloof dat God ons als mens veel meer lief heeft dan een dier. Jezus zegt in de bijbel dat God zorgt voor elk dier op aarde en dat ze zich geen zorgen hoeven te maken om eten of drinken. Daarna zegt Jezus hoeveel meer God dan voor ons niet zou doen. Is dat niet een geweldige belofte?!

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die hun hart verharden, maar ik weet ook dat God ze kan open breken. En als God met ze aan de slag gaat, dan kan er zoveel moois uit komen. Ik geloof dat hij dat met jou ook kan doen. Anyway ik denk dat dit een beetje uit het topic gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 07 juni 2004 17:55:37 schreef Loppesj het volgende:

Ja, sorry het houdt maar niet op, maar ik heb ook zoveel vragen
knipoog_dicht.gif
... Waar denken jullie dat dieren heen gaan als ze dood zijn? En maakt het volgens jullie nog uit of ze een lief konijntje waren, een mug of een 1e graads mensonvriendelijke haai?

Loppesj

We zullen maar weer even terug gaan naar de vraag.

De hele discussie komt eigenlijk door het feit dat er een verkeerde kijk op het woordje ziel is ontstaan.

Kreeg de mens bij de schepping nu een ziel of werd hij een ziel? Lees Genesis 3:15.

De mens werd een ziel net zoals een dier een ziel werd. Vergelijk Numeri 31:28. Hier worden mens en dier beiden ziel genoemd.

Kijk ook even naar Genesis 1:24, hier wordt niet over de mens gesproken. Of Levitucus 24:18.

Is er dan een verschil tussen mens en dier wanneer ze sterven? Nee, Prediker 3:19,20 zegt dat ze dezelfde adem hebben. Vergelijk dat nog eens met de levensadem van God tijdens de schepping, dat maakte de mens tot een levende ziel. Ze gaan dezelfde weg.

Krijgen dieren dan een opstanding in de hemel?

Daarvoor moeten we eerst de volgende vraag beantwoorden:

Wat gaan personen met een hemelse opstanding doen volgens de bijbel? Volgens Lucas 8:22,28-30 krijgen zij konings- en priestertaken te verrichten. Ten behoeve van wie? Ten behoeve van de personen die een aardse opstanding krijgen. In Psalm 37:29 staat dat de mens voor eeuwig op aarde zal wonen. Dit is de nieuwe aarde waarover in Openbaring 21:1 wordt gesproken.

Op die nieuwe aarde zal het wemelen van de dieren want het paradijs wat in Eden begon zal een realiteit worden en nooit meer verdwijnen. Zo zal alles wat God heeft gesproken uit komen (Jes.55:11).

mvg,

Shoppy

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bart,

Niemand weet of God echt bestaat, als iemand het zeker wist (en dit zou kunnen bewijzen) zou het geen Geloof meer zijn, veel mensen hebben het gevoel dat hij echt bestaat en vertrouwen daarop, is dus ook niet een kwestie van het gebruiken van je hersens maar op je gevoel afgaan.

@Dave.

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 23:57:46 schreef Dave-PL het volgende:

Dat is naar mijn idee een 'wereldse' theorie.

....

Wel mag ik bidden dat God zich aan jou wilt openbaren en dat je Jezus op een dag in je hart mag aan nemen.

....

Bart moet er zelf ook wat aan doen, en de handrijkingen van God aanpakken, want zoals jij het beschrijft zou het een "fout" van God zijn dat Bart niet gelooft. Als dat zo is zou je beter af zijn om niet te geloven want dan kom je altijd in de Hemel want het is niet jouw fout dat je niet gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 00:08:49 schreef Polleke het volgende:

@Dave.

[...]

Bart moet er zelf ook wat aan doen, en de handrijkingen van God aanpakken, want zoals jij het beschrijft zou het een "fout" van God zijn dat Bart niet gelooft. Als dat zo is zou je beter af zijn om niet te geloven want dan kom je altijd in de Hemel want het is niet jouw fout dat je niet gelooft.

Dat is niet wat ik bedoelde. Kijk als mens ben je zelf verantwoordelijk of je kiest voor God. En daar is God niet goed of fout in. Was de vader soms fout toen de zoon hem verliet? Was de vader fout geweest toen de zoon weer terug kwam? Nee zeg ik. Wat ik bedoel, ik geloof dat God je wel kan openbaren dat er bijvoorbeeld een leegte in je hart is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 00:08:49 schreef Polleke het volgende:

@Bart,

Niemand weet of God echt bestaat, als iemand het zeker wist (en dit zou kunnen bewijzen) zou het geen Geloof meer zijn, veel mensen hebben het gevoel dat hij echt bestaat en vertrouwen daarop, is dus ook niet een kwestie van het gebruiken van je hersens maar op je gevoel afgaan.

Hoi Polleke,

Wil je eens lezen wat er in Hebreen 11:1 staat? Je kunt gewoon op de link klikken!

Daar staat dat geloof 'een bewijs der zaken is'. Het griekse grondwoord kun je vergelijken met een handelsdocument. Je hebt dat wat je gekocht hebt nog niet in huis maar door middel van het handelsdocument (bonnetje) kun je bewijzen dat je het al wel gekocht hebt.

Geloof is dus niet iets aannemen wat je niet kunt bewijzen, dat is lichtgelovigheid!

Daarnaast is het simpel op je gevoel afgaan een gevaarlijke zaak. Daar staat de geschiedenis vol van.

Lees in dit verband eens Johannes 17:3. Hier hangt eeuwig leven zelfs af van het leren kennen van God en van Zijn Zoon. Vergelijk ook 2 Petrus 1:2.

Hoe leren we Hen dan kennen? Door in de bijbel te speuren als naar verborgen schatten (Spreuken 2:3-5).

mvg,

Shoppy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Shoppy,

Wat je zegt is geheel waar, gezien met onze ogen. Mensen die (nog) niet geloven kun je wijzen op passages uit de Bijbel maar dat werkt meestal niet zo goed.

Dat is net zoiets als voordat je een contract met iemand sluit hem al aan regels wilt binden die hij nog niet heeft goed gekeurd (getekend).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 00:08:49 schreef Polleke het volgende:

@Bart,

Niemand weet of God echt bestaat, als iemand het zeker wist (en dit zou kunnen bewijzen) zou het geen Geloof meer zijn, veel mensen hebben het gevoel dat hij echt bestaat en vertrouwen daarop, is dus ook niet een kwestie van het gebruiken van je hersens maar op je gevoel afgaan.

@Dave.

[...]

Bart moet er zelf ook wat aan doen, en de handrijkingen van God aanpakken, want zoals jij het beschrijft zou het een "fout" van God zijn dat Bart niet gelooft. Als dat zo is zou je beter af zijn om niet te geloven want dan kom je altijd in de Hemel want het is niet jouw fout dat je niet gelooft.

Gevoel is helaas zelden betrouwbaar. Bewijs en feiten wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 01:11:17 schreef bart1984 het volgende:

Euh meestal zijn bewijs en feiten wel goed ja, maar ook niet altijd is het zo als men iets heeft aangetoond dat het ook echt zo is.

Klopt Bart. Ook ik trek bewijs en feiten vaak in twijfel. Niets is 100% zeker. Zoekt en gij zult uiteindelijk vinden. We zijn nog steeds gebonden aan menselijke perceptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 01:08:41 schreef Jan Pruimboom het volgende:

[...]

Gevoel is helaas zelden betrouwbaar. Bewijs en feiten wel.

Het zoeken naar bewijs en feiten is de tweede stap. Eerst moet je een gevoel (bewustwording) van iets hebben, dit ga je proberen te onderbouwen (onderzoek) en dan neem je het besluit of je gevoel klopte.

-----

Oeps iets te lang nagedacht en getypt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 01:16:32 schreef Hester het volgende:

Het onderwerp van het topic is 'Waar gaan dieren heen?' Gelieve om dan ook bij dit onderwerp te blijven. Vragen over het wel of niet bestaan van God zijn nuttig en interessant, maar hier niet ontopic.

Lieve Hester,

soms moet je kort een zijstraatje nemen om op de grote weg te komen. Er leiden meer wegen tot Rome.

Jan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 04 juli 2005 01:28:29 schreef Hester het volgende:

Lieve Jan,

Soms moet je wat wegwijzers neerzetten om te voorkomen dat mensen door het volgen van het uiterst boeiende zijpaadje in Milaan terechtkomen in plaats van op de grote weg naar Rome.

Hester

En dan nu weer écht ontopic.
knipoog_dicht.gif

Lieve Hester,

Nog kort een steegje. Goed antwoord, het brengt me een glimlach. smile.gif Ik ben dol op gevatte beeldspraak.

Jan

Nu weer OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 03 juli 2005 01:34:46 schreef Tasan het volgende:

[...]

Als je ooit in de ogen van een dier hebt gekeken weet je toch wel dat ze een ziel hebben?

Ja, als je een hond of kat neemt wel. Maar een mier kan niemand iets schelen. Die gaan gewoon dood, denken de meeste mensen. En dan denk ik dat alle dieren gewoon dood gaan. Of God moet onderscheid maken tussen een mier en een hond, maar dat is niet te hopen.

(hihi, trouwens, in de ogen van een mier kijken vind ik wel een grappig idee)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid