Spring naar bijdragen

Gods leiding


Aanbevolen berichten

Gods leiding in mijn (ons) leven, is iets wat me best wel bezighoud, zowel positief als negatief, het geeft me hoop en zorgen. Een mooi artikel met wat ik bedoel is onderstaande:

link

Een punt waar ik niet uitkomt, en wat me echt doet twijfelen aan hoe erg God ons leven echt leid:

Als God iedereens leven leid (of zelfs al was het maar alleen van gelovigen), waarom is het dan dat van zoveel mensen hun leven in de soep loopt? Ook mensen die echt het beste willen, kunnen aan lager wal raken, aan de drugs, baan verliezen, en uiteindelijk zelfmoord plegen of iets dergelijks. Als Gods leiding in iedereens leven aanwezig is, hoe kan zoiets dan gebeuren?

Ik heb het dan nog niet eens over extreme externe factoren, zoals dat iemand dood kan gaan door een autoongeluk, maar gewoon, iemand die door verkeerde beslissingen, of eigen zwakte, zijn leven \"vergooid\", hoe moet ik Gods leiding in iedereen leven zien, icm die gevallen...

Ik ben hier erg nieuwsgierig naar, omdat ik soms ook twijfel aan Gods leiding in mijn leven, of ik daarop mag vertrouwen, ik zou immer ook zo'n verloren geval kunnen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Loenatiek,

Als God iemand leiding geeft, wil dat nog niet zeggen dat iemand daar altijd naar luistert. Er zijn behalve Gods stem, een heleboel andere stemmen in deze wereld die soms veel harder klinken. En soms luisteren mensen liever naar die stemmen, dan naar Gods stem.

Een simpel voorbeeldje:

Stel dat een man zich heel ellendig voelt en in een kroeg zit. Dan kan het zijn dat God tegen hem zegt: "Ga naar huis, zoek contact met mij. Leg je zorgen in mijn handen." Of iets dergelijks. Maar aan de andere kant ziet die persoon om zich heen dat allemaal mensen alcohol drinken. Hij weet dat de alcohol even zijn pijn zal verdoven, en eigenlijk wil hij dat wel. Uiteindelijk besluit hij dus niet naar huis te gaan en stille tijd te houden, maar het op een drinken te zetten. De man vindt het fijn, gaat de volgende dag weer naar de kroeg, en ontwikkelt een drankprobleem.

In dat geval is het drankprobleem deels ontstaan doordat die man niet naar God luisterde, maar doordat hij voor alcohol koos.

Het fijne van God is dat Hij er altijd voor je is, mocht je weer naar hem willen luisteren. Denk aan het verhaal van de verloren zoon!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar wil je het over hebben. Dat ontgaat mij een beetje
smile.gif

waar ik het over wil hebben samengevat:

Gods leid ieders leven, maar waarom zijn de levens van sommige mensen dan zo verpest, terwijl sommige van die mensen toch echt wel proberen naar Zijn stem te luisteren?

Onderliggende reden van die vraag: ik ben onzeker over Gods leiding in mijn leven, omdat ik dat bij anderen vaak ook niet terugvind.


Samengevoegd:

Quote:

@ Loenatiek,

Als God iemand leiding geeft, wil dat nog niet zeggen dat iemand daar altijd naar luistert. Er zijn behalve Gods stem, een heleboel andere stemmen in deze wereld die soms veel harder klinken. En soms luisteren mensen liever naar die stemmen, dan naar Gods stem.

Een simpel voorbeeldje:

Stel dat een man zich heel ellendig voelt en in een kroeg zit. Dan kan het zijn dat God tegen hem zegt: "Ga naar huis, zoek contact met mij. Leg je zorgen in mijn handen." Of iets dergelijks. Maar aan de andere kant ziet die persoon om zich heen dat allemaal mensen alcohol drinken. Hij weet dat de alcohol even zijn pijn zal verdoven, en eigenlijk wil hij dat wel. Uiteindelijk besluit hij dus niet naar huis te gaan en stille tijd te houden, maar het op een drinken te zetten. De man vindt het fijn, gaat de volgende dag weer naar de kroeg, en ontwikkelt een drankprobleem.

In dat geval is het drankprobleem deels ontstaan doordat die man niet naar God luisterde, maar doordat hij voor alcohol koos.

Het fijne van God is dat Hij er altijd voor je is, mocht je weer naar hem willen luisteren. Denk aan het verhaal van de verloren zoon!

bedankt voor het antwoord....ik neig ook een beetje naar jouw uitleg. Lastige hieraan vind ik dan alleen dat je toch weer terugkomt bij een stukje "zelf sterk zijn", "zelf verstandig zijn". Vind dat een lastige afweging. Voor mij is dat in sommige gevallen eigenlijk conflicterend: moet ik nou zelf meer mn best doen, of moet ik gewoon "mezelf" zijn en meer vertrouwen op God stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God's leiding in ons leven is er, alleen wij zien dat lang niet altijd. Kunnen dat ook niet omdat, zoals AndreasJ al aan geeft, ons kennen te kort schiet. Waaraan kunnen we God's leiding dan zien? Aan de dingen die nog goed gaan ondanks ons mensen. Want als God ons helemaal aan ons zelf over zou laten dan was de aarde een nog grotere hel dan dat hij nu al soms is. Dat veranderd niets aan onze eigen verantwoordelijkheid, die blijft maar we weten dat God ook het kwade om zal buigen zodat het uiteindelijk goed mag komen. Dat weten en dat aanvaarden zijn overigens twee heel verschillende dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me alleen af waar het idee vandaan komt dat God alles en iedereen leidt. Ik geloof absoluut dat God het leven van iedereen wíl leiden, maar dat vraagt uiteraard wel om een antwoord van de persoon die geleid dient te worden. Als iemand mij bij de hand wil meenemen, dan zal ik toch zelf moeten meewerken. Als ik dat niet doe wordt het ontzettend moeilijk.

Zo moeten wij ook ons leven láten leiden door God. Dat begint bij een leven te leiden in gehoorzaamheid aan wat God zegt door Zijn Woord. Persoonlijk geloof ik daarnaast ook in directe leiding van God, maar dat is ondergeschikt aan wat Hij al heeft gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede posts van Skippy en Mark1987.

Jak 4,8a

Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

Matth. 6

31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Als je leeft voor het Koninkrijk van God, zal God Zijn werk in je leven (kunnen) volbrengen.

Zet je tijd, geld en energie in voor het Koninkrijk van God en een grote zegen van God zal zichtbaar worden in je leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus mensen die naar het woord van God leven kennen geen tegenslagen in hun leven?

Ook Christenen kennen tegenslagen.

Quote:
Slechte dingen overkomen ook goede mensen.

Het kan iedereen overkomen, zolang het niet gebeurd mogen we daar dankbaar voor zijn. En als het wel gebeurd laat God dan kracht geven om ons lijden te dragen als Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus mensen die naar het woord van God leven kennen geen tegenslagen in hun leven?

Slechte dingen overkomen ook goede mensen.

Christenen zijn meer dan overwinnaar in Jezus Christus. Elke tegenslag zal een christen kunnen overwinnen in Jezus Christus. Elke overwinning leidt tot grotere zegen in het leven van een christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Christenen zijn meer dan overwinnaar in Jezus Christus. Elke tegenslag zal een christen kunnen overwinnen in Jezus Christus. Elke overwinning leidt tot grotere zegen in het leven van een christen.

Barba, ouwe metalhead, speciaal voor jou:

knipoog_dicht.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ook Christenen kennen tegenslagen.[...]Het kan iedereen overkomen, zolang het niet gebeurd mogen we daar dankbaar voor zijn. En als het wel gebeurd laat God dan kracht geven om ons lijden te dragen als Christus.

God voorkomt het slechte niet, maar zou dan wel helpen om het slechte te overwinnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God voorkomt het slechte niet, maar zou dan wel helpen om het slechte te overwinnen?

Wie zegt dat God het slechte niet voorkomt en waarom zou God niet helpen in het lijden van een mens?

Echter dit topic gaat niet over lijden, maar over leiden. Om verder off-topic te voorkomen verwijs ik je naar andere topics om over het lijden te praten. Hier weer terug naar de vraag hoe God's leiding te ontwaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt het vergelijken met een arts. Artsen worden ervoor opgeleid om mensen weer beter te maken. Zo simpel is het eigenlijk. Tóch zie je in het ziekenhuis niet enkel gezonde mensen rondlopen, integendeel. Om de paar meter ligt er weer een patient pijn te lijden, wet te teren of op sterven te liggen. En er zijn ook patienten die nooit genezen.

Wat mensen weleens vergeten, is dat het christendom leert dat de mens van nature geestelijk ziek is - dood zelfs. Veel mensen nemen als vertrekpunt een gezond mens die uit zichzelf door God verder geleid wil worden, maar het christendom leert dat de mens wel goed is, maar zwaar beschadigd is door de zonde en daardoor zeer sterk geneigd nu juist onverstandige tot kwade dingen te doen.

Dat is dus een totaal ander vertrekpunt. Zo komt een arts niet mensen tegen die nóg gezonder willen worden, maar vooral mensen die überhaupt een beetje gezond proberen te worden. Ziekten zijn echter hardnekkig en geven zich niet zomaar gewonnen. De zonde zou je het beste dan ook kunnen vergelijken met een uitgezaaide tumor dat als voornaamste symptoon oplevert dat je het besef verliest dat je de tumor hebt en daardoor van nature niet naar de Geneesheer wilt.

Genezing is wel mogelijk, maar duurt zeer lang en is een uiterst precies werkje. De Geneesheer moet immers alle restjes van de tumor vernietigen, zónder het gezonde vlees aan te tasten. Dat kan alleen als de patient stil ligt of meewerkt, maar dat belet de tumor dus grotendeels. De zonde is een heel ernstige ziekte en vaak duurt genezing dan ook tot over de dood heen.

Zo heb je dus mensen die überhaupt niet genezen willen worden en de tumor niet zien, maar ook mensen die wél proberen te genezen, maar daardoor gewoon een zware strijd leveren. Delen van de ziel worden weer schoon, de tumor keert weer terug of wordt nog erger en zo voltrekt het genezingsproces met overwinningen en (soms écht zware) terugvallen.

Sommige patiënten willen de symptonen niet meer de baas zijn, geven de strijd op, zijn daardoor uiteindelijk niet meer te genezen en worden door de tumor, de zonde uiteindelijk opgezwolgen. Wees dus niet verbaasd als je in een ziekenhuis vooral zieke mensen tegenkomt, die tóch menen steeds meer te genezen. Wees dus niet verbaasd als je christenen ziet die nog altijd zondigen of dat Gods leiding bepaald niet meteen betekent dat alles helemaal koek en ei is.

Je ziel is ziek, zeer ernstig beschadigd en moet hersteld worden. En daar ben je, zoals al gezegd, over het algemeen een leven lang bezig. Een leven vol strijd en flinke teleurstellingen, maar ook vol schoonheid en liefde, omdat de Geneesheer uit pure Liefde je wil genezen en zelf ook dat zware lijden heeft doorstaan en de symptonen heeft ondergaan. Hij heeft de strijd gestreden en overwonnen, zodat Hij jou nu ook kan helpen met strijden en uiteindelijk overwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waar kun je die grotere zege dan uit opmaken?

Die zegen kan op veel gebieden bestaan, bv. zegen op het gebied van gezondheid, rust, vrede, blijdschap, voorspoed, vrijheid, bescherming, enz. .

Christenen gaan van overwinning naar overwinning wat gevolgen heeft voor het leven.

2 Kor 3,18

En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

De Geest van God heiligt en reinigt de mens meer en meer wat tot zegen lijdt. In de Bijbel kun je lezen wat die zegen inhoudt. Volgens de Griekse grondtekst van het NT is het woord 'zegen' het woord 'eulogía' en gaat over geestelijke en financiële/materiële zegen. De zegen betreft onder meer de zegen van Abraham en alle zegeningen van de Heilige Geest (Gal. 3:14).

In de bovenstaande tekst lijkt het weer dat God dit allemaal doet, maar de mensen zijn het die moeten antwoorden op Gods werk.

In Koll. 3:5-17 staat dat we het nieuwe leven aan moeten doen. Hoe meer de mensen in het nieuwe leven gaan wandelen en overwinnen, hoe meer de mensen in de zegen gaan wandelen en deze binnenhalen. God wil je erbij helpen op ieder gebied de overwinningen te behalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mensen weleens vergeten, is dat het christendom leert dat de mens van nature geestelijk ziek is - dood zelfs. Veel mensen nemen als vertrekpunt een gezond mens die uit zichzelf door God verder geleid wil worden, maar het christendom leert dat de mens wel goed is, maar zwaar beschadigd is door de zonde en daardoor zeer sterk geneigd nu juist onverstandige tot kwade dingen te doen.

Dit vind ik een stukje, waar veel mensen inderdaad vaak overheen kijken...de mensen (als individuen), en de wereld an sich, is NIET perfect....tenminste, niet meer...dat is ook denk ik wel een deel van het antwoord...

Maar die zegen, waar mensen t over hebben, en dat God je behoed voor slechte dingen door Zijn leiding, daar heb ik eens een interessant stukje over gelezen.

De schrijver stelde daar, dat hij niet geloofde dat God mensen die in Hem geloven behoed voor pijn/gevaar/dood.

Hij basseerde dit op het volgende: als je statistieken bekijkt van aantallen slachtoffers van vliegtuigrampen, treinrampen en dergelijke, en je kijkt hoeveel christenen daar bij zitten, en hoeveel ongelovigen, dan waren de verhoudingen volgens hem hetzelfde als de algehele verhoudingen in de maatschappij, wat dus inhoud dat je als christen net zoveel kans hebt om bij zo'n ongeluk om het leven te komen als een ongelovige.

Wat denken jullie daarvan? Hoe moet je Gods leiding zien in dit soort dingen, als het per saldo eigenlijk geen verschil maakt in dit soort dingen?

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe trouwens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dus niet dat het per saldo niet uitmaakt.

Ik geloof dat mensen zo kunnen leven volgens de Bijbel, dat ze behoed blijven voor ellende en gevaar enzo.

Inderdaad zijn er ook veel christenen die niet zo leven, maar christenen zouden zo kunnen leven dat ze in alles beschermd worden.

Matth. 2

13 Toen zij weggetrokken waren, zie, een engel des Heren verschijnt Jozef in de droom en zegt: Sta op, neem het kind en zijn moeder en vlucht naar Egypte, en blijf aldaar, totdat Ik het u zeg; want Herodes zal alles in het werk stellen om het kind om te brengen. 14 Hij stond op en hij nam in de nacht het kind en zijn moeder en week uit naar Egypte, 15 en daar bleef hij tot de dood van Herodes, opdat vervuld zou worden hetgeen de Here door de profeet gesproken heeft, toen hij zeide: Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen.

16 Toen Herodes zag, dat hij door de wijzen misleid was, ontstak hij in hevige toorn en zond bevel om in Betlehem en het gehele gebied daarvan al de jongens van twee jaar oud en daar beneden om te brengen, in overeenstemming met de tijd, die hij bij de wijzen had uitgevorst.

Vaak worden gelovigen door God gewaarschuwd voor naderend onheil.

2 Tim 3,11

vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered.

Paulus maakte ook wel dingen mee. Overal waar hij de hele waarheid van het evangelie vertelde, kwam er opschudding. Maar uit elke omstandigheid redde God hem. Zo zal God elke gelovige redden uit elke situatie, als de gelovige in het plan van God blijft leven, binnen Zijn wil.

Ex 8,22

Maar op die dag zal Ik het land Gosen, waar mijn volk verblijf houdt, uitzonderen, dat daar geen steekvliegen voorkomen; opdat gij weet, dat Ik, de HERE, in het land ben.

Ex 9,26

Alleen in het land Gosen, waar de Israëlieten woonden, hagelde het niet.

De plagen kwamen wel voor in Egypte, maar niet in het land Gosen waar de Israëlieten woonden.

Christenen leven wel in de wereld, maar zijn niet van de wereld. Mensen in de wereld kunnen wel elke ramp of plaag meemaken, maar gelovigen hoeven dit niet mee te maken.

We zien wel dat gelovigen daar soms iets voor moeten doen. De Israëlieten moesten op een gegeven moment bloed op de deurposten doen, zodat ze niet door een zware ramp werden getroffen.

Ze hadden soms wel te maken met gevaar, maar God zorgde op het juiste moment dat de Rode Zee in tweeën werd gesplitst.

Veel mensen op dit forum stellen zichzelf gelijk met mensen uit de wereld, terwijl gelovigen bij een uitverkoren volk horen, waar heel andere geestelijke wetten gelden dan in de wereld. Teveel mensen weten niet wat hun status in Jezus Christus is en in wat voor een gezegend/beschermt leven God hen wil laten leven.

Veel mensen denken -geestelijk gezien- dat ze toch geen bloed op de deurposten hoeven te doen, omdat ze denken dat het toch niets uitmaakt voor hun bescherming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@barbapapa: mooi verwoord...ik ben het ook met je eens, dat er vaak krom wordt gekeken naar dit soort dingen. Een beetje net als AIDS in afrika: de kerk krijgt gedeeltelijk de schuld omdat zij condooms "verbieden"...wat vergeten wordt, is dat als seksleven zo beleefd wordt als de bijbel het voorschrijft, mensen er daar ECHT beter van zouden worden.

Echter, 1 ding wat je zegt heb ik moeite mee:

Quote:
Maar uit elke omstandigheid redde God hem. Zo zal God elke gelovige redden uit elke situatie, als de gelovige in het plan van God blijft leven, binnen Zijn wil.

Genoeg mensen komen om voor hun geloof...hebben al die mensen geen plaats in Gods plan? Ik heb hier moeite mee. Geloof zeker dat het zo kan zijn, maar dat past niet zo in mijn beeld van een God die met iedereen een plan heeft, en ons bij zal staan als we in vertrouwen op Hem leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal proberen het iets toe te lichten.

Ten eerste maak ik graag een onderscheid in lijden. Er is een lijden als ziekte en ik geloof niet dat het Gods wil is dat gelovigen aan hun eind komen door ziekte, maar dat gelovigen ziekte overwinnen en genezen en gezond blijven. Ook geloof ik in de voorspoed van God en rust, vrede, blijdschap, vrijheid, bescherming, verlossing, enz. .

Daarnaast is er een lijden waarvan wel in de Bijbel staat dat het ten deel valt aan degenen die het ware evangelie verkondigen. Er kan vervolging en verdrukking komen. Hier is ook weer een verschil in. Bijvoorbeeld Petrus, Paulus en Silas werden allen bevrijd uit de gevangenis. Maar toen het werk van Paulus erop zat, kwam hij uiteindelijk weer in hechtenis, schreef hij de brieven en kwam zijn leven door mensen ten einde, toen hij de wedloop had volbracht.

Ook Daniël en zijn vrienden werden gered uit de leeuwenkuil en de brandende oven, omdat hun werk er nog niet op zat en zij God nog konden verheerlijken op aarde.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld Johannes de Doper en Stefanus die al vroeg aan hun eind kwamen. Maar deze kunnen niet door alle christenen op aarde als voorbeeld worden gebruikt dat het iedereen zo zal vergaan. Er zijn mensen die het zo zal vergaan, maar dat kwam omdat ze zich verzetten tegen wereldlijke en religieuze macht.

Mar 6,17-18

Want hij, Herodes, had Johannes laten grijpen en geboeid gevangen gezet, ter wille van Herodias, de vrouw van zijn broeder Filippus, omdat hij haar tot vrouw genomen had. Want Johannes had tot Herodes gezegd: Gij moogt de vrouw van uw broeder niet hebben.

Hand. 6 en Hand. 7.

Een christen moet heel goed weten dat het Gods wil is om tegen zulke machten in opstand te komen en of het Gods wil is om dan aan het eind te komen. Als het Gods wil is en de gelovige wil zich daaraan onderwerpen, dan is het goed zo aan het eind te komen. Maar over het algemeen geldt dit niet voor alle christenen en hebben christenen gewoon net als Paulus een groot werk te verrichten dat volgens het plan van God is. Een gelovige moet goed weten wat Gods plan is en het is goed om dat plan op te volgen en te volbrengen en geen radicale ondoordachte acties uit te voeren. Ik geloof dat Johannes de Doper en Stefanus heel goed wisten wat ze deden en wat ze riskeerden en dat ze er bewust voor kozen dit te doen en dat het volgens Gods wil was.

Er zijn dus mensen die zo doelbewust aan het einde komen, maar over het algemeen mag een christen er stellig van overtuigd zijn dat God hem/haar zal bevrijden, verlossen, beschermen, genezen, voorzien enz. . Paulus overwon ziekte, werd gebeten door een slang, leed schipbreuk, werd gestenigd en het deed hem allemaal niets, maar hij kon gewoon doorgaan met het volbrengen van zijn opdracht.

Het is voor christenen belangrijk Gods wil en karakter te kennen, zodat christenen niet bij elke tegenslag of ziekte denken 'God zal er wel een bedoeling mee hebben', maar dat de christen weet dat dit niet van God komt, maar dat het een situatie is die de christen met de kracht van God kan overwinnen. Er zijn dus uitzonderingen, maar dan weet de gelovige het ook en gebeurt het doelbewust. En ziekte komt al helemaal nooit van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid