Spring naar bijdragen

Kerk in de Gemeente Groningen


Aanbevolen berichten

Quote:

Beste mensen,

Ik verhuis na deze zomer richting groningen/helpman.

Ik vraag mij af of iemand van jullie daar een leuke, actieve en betrokken gemeente weet.

Liefs,

Derya

Ik ben niet thuis in het Groningse kerkleven. Maaruh, wat voor soort gemeente zoek je? Gereformeerd, evangelisch, katholiek, luthers, etc ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn zusje studeert in Groningen en gaat wel eens naar de plaatselijke Gergem. Het schijnt een leuke, fijne en actieve gemeente te zijn

Wat lijkt me dat een positieve en fijne gemeente!

Daar zou ik wel eens een dienst van bij willen wonen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hey mensen,

Bedankt voor jullie lieve antwoorden, ik zie er een paar hele nuttige tussen staan.

Ik ben christelijk evangelisch, dus zoekt ook naar een christelijk evangelische gemeente. En met een actie gemeente bedoelde ik een gemeente die niet op sterven ligt, maar met bijbelkringen, bidstonden etc. etc.

Liefs,

Derya

Wat niet wil zeggen dat er geen enkele mogelijkheid is dat de andere kerken misschien ook niet wat voor je zijn. Gewoon eens kijken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@cvdberg: kun je me iets meer vertellen over deze gemeente?

Ik ben net naar Groningen verhuisd en de gemeente die waarschijnlijk mijn wijkgemeente is, ziet er errug grijs uit (althans, wat ik zo zie op hun site, zondag ga ik er voor het eerst heen). Dat is trouwens De Ark, in Helpman, en ik denk dat dat mijn kerk is omdat dat geografisch gezien de pkn-gemeente is die het dichtsbij is. Tegelijk is deze kerk volgens mij van oorsprong gereformeerd en ben ik ingeschreven bij de hervormden (als ik niet ben teruggeperforeerd naar Rotterdam aangezien ik daar nog in ambt ben).

Wat moet ik me voorstellen bij een confessionele (pkn)gemeente met een bonds-dominee? Is dat psalmen op hele noten, dames bij voorkeur in een rok, geen vrouwelijke ambstdragers? Of denk ik nu veel te 'zwaar'?

En hoe is jullie samenstelling?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk vooral mijn eigen gemeente (in Rotterdam dus) ken, dus dat dit soort termen me weinig zeggen.

Kreeg verder al als tip om eens te kijken bij de Nieuwe Kerk en volgens mij is ook de Immanuelkerk als PKN jonger en actiever dan De Ark.

Ik ben benieuwd naar je verhalen en evt. je visie op de andere gemeentes van pkn Groningen.

De andere gemeentes die in dit topic zijn genoemd, heb ik wel bekeken, maar zijn niet echt gemeentes waar ik me denk ik snel in kan voegen (heb niet zo veel met evangelisch/charismatische gemeentes en ik vermoed dat mijn denken te weinig aansluit bij de visie van bijv. de GerGem).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Is dat psalmen op hele noten, dames bij voorkeur in een rok, geen vrouwelijke ambstdragers? Of denk ik nu veel te 'zwaar'?

En hoe is jullie samenstelling?

Ik weet het niet van de Martini, maar van alle Bondsgemeenten geldt het volgende:

Geen hele noten (uitzondering daargelaten), dames ook in broek, soms wel voorkeur voor rok en/of hoed, maar broek/geen hoed komt is daar 50/50. Bondsgemeenten hebben geen vrouwelijke ambtsdragers. In Utrecht, Jacobi hebben ze het wel.. Conf. gemeente met Bondspredikant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@cvdberg: kun je me iets meer vertellen over deze gemeente?

Ik ben net naar Groningen verhuisd en de gemeente die waarschijnlijk mijn wijkgemeente is, ziet er errug grijs uit (althans, wat ik zo zie op hun site, zondag ga ik er voor het eerst heen). Dat is trouwens De Ark, in Helpman, en ik denk dat dat mijn kerk is omdat dat geografisch gezien de pkn-gemeente is die het dichtsbij is. Tegelijk is deze kerk volgens mij van oorsprong gereformeerd en ben ik ingeschreven bij de hervormden (als ik niet ben teruggeperforeerd naar Rotterdam aangezien ik daar nog in ambt ben).

Wat moet ik me voorstellen bij een confessionele (pkn)gemeente met een bonds-dominee? Is dat psalmen op hele noten, dames bij voorkeur in een rok, geen vrouwelijke ambstdragers? Of denk ik nu veel te 'zwaar'?

En hoe is jullie samenstelling?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk vooral mijn eigen gemeente (in Rotterdam dus) ken, dus dat dit soort termen me weinig zeggen.

Kreeg verder al als tip om eens te kijken bij de Nieuwe Kerk en volgens mij is ook de Immanuelkerk als PKN jonger en actiever dan De Ark.

Ik ben benieuwd naar je verhalen en evt. je visie op de andere gemeentes van pkn Groningen.

De andere gemeentes die in dit topic zijn genoemd, heb ik wel bekeken, maar zijn niet echt gemeentes waar ik me denk ik snel in kan voegen (heb niet zo veel met evangelisch/charismatische gemeentes en ik vermoed dat mijn denken te weinig aansluit bij de visie van bijv. de GerGem).

Martini is dus qua liturgie confessioneel, wat in dit geval inhoud dat er liedboek gezongen wordt en er wel vrouwelijke ambtsdragers zijn (trouwens ooit ingevoerd vanwege noodzaak). Verder vormen zij een hervormde wijkgemeente binnen de PKN. Hoeden en rok zijn niet verplicht en zie je ook weinig. De gemeente is ook redelijk oud, al komen er de laatste tijd steeds meer jonge gezinnen bij. Ook zitten er een hoeveelheid studenten. Ik moet zeggen dat de indruk die de gemeente wekt, in de 7 jaar dat ik er naar toe ga, een stuk positiever is geworden. Ook heb ik de indruk dat het kerk bezoek toeneemt. Verder zijn ze liturgisch redelijk vrij, zo kan er bij een jeugd dienst bijvoorbeeld een band in de kerk staan. Maar het moet wel een doel hebben, dus niet zomaar de dienst aanpassen omdat dat nu eenmaal "modern" is.

Onze dominee, ds. van den Berg (ja familie puh2.gif), is een erg fijne en jonge predikant die goed en bevlogen kan preken, en zijn preken ook nog eens theoretisch goed onderbouwt, helaas heeft hij een aanstelling van 70% dus komt het nog wel eens voor dat hij niet preekt.

Wat ik weet van de overige pkn wijken is dat ze allemaal tegen het vrijzinnige aanzitten, of het zijn. Daar heb ik niks mee, dus ik heb mij ook laten overschrijven naar de Martini, alwaar ik dus sinds een week of 4 diaken ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid