Spring naar bijdragen

Communion of Reparation


Aanbevolen berichten

Bedoel je misschien de H. Communie van Eerherstel aan het Goddelijk Hart van Jesus? Nóóit van gehoord!

eentje van Paus Pius XII

nog eentje van Paus Pius XII

eentje van de Dochters van het H. Hart

eentje over de stichteres van de Dochters van het H. Hart

en hier even kijken naar het twaalfde gebed van boven

Heb je hier iets aan?

Anders misschien deze link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn van die van oorsprong Franse devoties die te maken hebben met de opkomst van de devotie voor het H. Hart van Jezus. Een soort volksdevote reactie op de seculariseringsbeweging die door de Revolutie en de Verlichting zijn ingezet. Het zijn vooral zoete gebeden en teksten. Je kunt het ook terugzien bij heiligen van die tijd zoals bijvoorbeeld de pastoor van Ars.

Na het Tweede Vaticaans Concilie zijn dat soort devoties een beetje naar de achtergrond geraakt maar het bestaat nog steeds. De maand juni is van oudsher aan het heilig Hart en dit soort devoties gewijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zijn van die van oorsprong Franse devoties die te maken hebben met de opkomst van de devotie voor het H. Hart van Jezus. Een soort volksdevote reactie op de seculariseringsbeweging die door de Revolutie en de Verlichting zijn ingezet. Het zijn vooral zoete gebeden en teksten. Je kunt het ook terugzien bij heiligen van die tijd zoals bijvoorbeeld de pastoor van Ars.

Na het Tweede Vaticaans Concilie zijn dat soort devoties een beetje naar de achtergrond geraakt maar het bestaat nog steeds. De maand juni is van oudsher aan het heilig Hart en dit soort devoties gewijd.

Ik voel mij behoorlijk aangetrokken tot de verering van het H. Hart. De oorsprong daarvan (Paray-le-Monial) is heel wat ouder dan de Franse revolutie en de Verlichting. Dus kun je dit niet zo stellen. bovendien hebben nog heel veel parochies de H. Mis op de eerste vrijdagavond van de maand. En dat is juist vanuit de devotie tot het H. Hart. Was destijds Pater Dehon daar niet heel druk mee bezig? Ergens in het zuiden van NL zit geloof ik het Apostolaat van Eerherstel. Die sturen iedere maand een kleine nieuwsbrief met een nieuw bidprentje. Misschien kun je hier iets mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je de links allemaal bekeken? Ben je bekend met de Emmanuel-gemeenschap? Ken je het verhaal van Margaretha-Maria Alacoque?

Kort samengevat: Jesus verscheen meerdere malen aan M-M Alacoque. Hij toonde haar zijn Hart, en zei dat de vrijdag na het octaaf van Sacramentsdag een Hoogfeest diende te worden; het Hoogfeest van het Heilig Hart. Zo kent de RKK dus; Hemelvaart op donderdag, dan begint op de vrijdag erna de noveen (een gebed van negen dagen) en op de tiende dag is dan Pinksteren. De zondag na Pinksteren is Drievuldigheidszondag, de donderdag daarna is dan Hoogfeest van het Heilig Sacrament (Fronleichnam, voor de grensgangers) en de vrijdag dáárna is het Hoogfeest van het Heilig Hart van Jesus. Heel simpel.

In de praktijk betekende het voor mij als kind, dat ons gezin, en heel veel andere mensen, iedere eerste vrijdag van de maand naar de H. Mis gingen. e devotie kmt weer terug, Goddank, en meer en meer openen hun deuren voor de uitstelling van het Allerheiligste Sacrament, in sommige zelfs de 40-urige aanbidding. Aangezien de RKK leert, dat het geconsacreerde brood het Lichaam van Christus is, wordt de H. Hostie aanbeden en verheerlijkt. Het is immers Jesus zelf die daar op het altaar komt. Meerdere relieken van geconsacreerde hosties zijn onderzocht, en dat blijkt vlees van een menselijke hartspier, of er zitten bloedvlekken op het brood, die 'toevallig' dezelfde bloedgroep e.d. hebben als op de Lijkwade van Turijn. Maar dat is weer een hele andere discipline, en een heel andere topic. Jij, mijn zeer gewaardeerde broeder in de Heer, bent natuurlijk vrij om zo'n topic te openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dus volksdevotie. Verder prima maar het is het wel. Bovendien is het wel degelijk zo dat dergelijke devoties pas echt populair zijn geworden sinds de klappen die de Kerk heeft gekregen sinds haar verval in Frankrijk. Dat blijkt ook uit het feit dat het feest van het H. Hart pas is ingesteld in 1856 en vooral door Pius XI is gepopulariseerd. Dat het daarvoor ook wel bestond zal ik niet ontkennen maar de gegevens spreken denk ik voor zich.

De visioenen van M-M Alacoque vonden ongeveer 100 jaar voor het uitbreken van de Revolutie plaats. Dat was de tijd van de opkomst van de Decadentie en de toenemende religiekritiek. Dat je juist in die tijd met actes van Eerherstel begint lijkt me alleen maar logisch.

Of niet soms?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is dus volksdevotie. Verder prima maar het is het wel. Bovendien is het wel degelijk zo dat dergelijke devoties pas echt populair zijn geworden sinds de klappen die de Kerk heeft gekregen sinds haar verval in Frankrijk. Dat blijkt ook uit het feit dat het feest van het H. Hart pas is ingesteld in 1856 en vooral door Pius XI is gepopulariseerd. Dat het daarvoor ook wel bestond zal ik niet ontkennen maar de gegevens spreken denk ik voor zich.

De visioenen van M-M Alacoque vonden ongeveer 100 jaar voor het uitbreken van de Revolutie plaats. Dat was de tijd van de opkomst van de Decadentie en de toenemende religiekritiek. Dat je juist in die tijd met actes van Eerherstel begint lijkt me alleen maar logisch.

Of niet soms?

Is ook een redenatie. Feit is echter, dat de oorsprong te vinden is in de H. Schrift, waar Jesus' Hart met de lans geopend wordt. In de 7de eeuw richten de eerste mystici zich op de verering van de H. Kruiswonden. Daarbij komt het H. Hart als bijzonder naar boven. Mystici beoefenen de devotie hier, dus niet zozeer volksdevotie. Dat komt later wel. En ik vind juist die volksdevotie, die binnen de hele wereldwijde RKK wordt gevolgd, een groot goed van wereldwijde eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens wordt Jezus's zijde in de bijbel met een lans geopend maar niet zijn zijde. Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Kun je deze zin even uitleggen? Schijnbaar is mijn Verstehen van het Niederländisch niet meer zo goed sinds ik in Deutschland wohne. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kun je deze zin even uitleggen? Schijnbaar is mijn Verstehen van het Niederländisch niet meer zo goed sinds ik in Deutschland wohne.
widegrin.gif

Het is ook een onzinnige zin met een kapitale fout erin. Ik bedoelde te zeggen dat Jezus' zijde in het evangelie wordt doorstoken en niet zijn hart.knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

@Bonaventura, ik heb niks gelezen over volksdevotie. Ik heb gelezen dat Maria dit geopenbaard heeft aan de kinderen van Fatima 1917. Fatima is toch officieel erkend door de Kerk?

gr. mackie

Hoewel bedevaartsoorden als officieel kunnen worden erkend maken ze nooit deel uit van de kerkleer. Het aanhangen van een prive-openbaring is altijd het domein van de prive-devotie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is ook een onzinnige zin met een kapitale fout erin. Ik bedoelde te zeggen dat Jezus' zijde in het evangelie wordt doorstoken en niet zijn hart.
knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

[...]Hoewel bedevaartsoorden als officieel kunnen worden erkend maken ze nooit deel uit van de kerkleer. Het aanhangen van een prive-openbaring is altijd het domein van de prive-devotie.

Ik snap je. Maar... er is nog een derde laag, net als bij de Joden, waar de Torah in de Talmoed wordt uitgelegd, de Talmoed weer in de Misjna, de Misjna weer in de ... Hier, in de opvolger van het jodendom gaat dat ongeveer gelijk. De Heer legt zijn plannen uit in de H. Schrift. De H. Schrift wordt uitgelegd en aangevuld in de Traditie. De Traditie heeft nog een extra laag, die niet officieel is, maar wel voortkomt uit Schrift en Traditie. Jaren geleden las ik een boekje van Otto Boie, over de Lijkwade van Turijn. Niet officieel erkend, wel privé-devotie. In dit boekje beschreef hij de onderzoeken van artsen naar de zinsnede in het H. Evangelie, waar staat, dat uit de door jou net beschreven wonde bloed en water stroomt. Dit bloed en water zou alleen te verklaren zijn, wanneer de soldaat (een vakman) de hoog boven zich hangende van onderaf in de zijde heeft gestoken met zijn lans, en daarbij de onderkant van het hart heeft doorboord. (En de verering van het H. Hart gaat uit van het doorboorde Hart van Jesus.) Gekruisigd worden betekent een urenlange doodsstrijd. Door het hangen wordt de ademhaling sterk afgekneld. Tegen het einde zijn ademhaling en hartslag zo verstoord, dat het bloed zich scheidt in vaste stof en plasma. Dat plasma verzamelt zin in de onderste punt van het hart. Als de soldaat nou daar prikt, dan is het stromen van bloed èn water voor de soldaat het bewijs, dat hij goed heeft geprikt. Dit is kennis, die door het onderzoeken van lijken, bloed, stof, enz. is opgedaan. Nee, het staat niet in de H. Schrift. Nee, het staat niet in de Traditie. En toch is dit van invloed op de Traditie, en helpt het de H. Schrift beter te begrijpen.

Vergist jullie niet: Romeinse soldaten hadden dit soort werkzaamheden dagelijks! Het waren echte vakmensen in het kruisigen, maar ook in het controleren of een gekruisigde wel echt dood was, of maar deed alsof. Daarom dat ik ervanuitga, dat de opmerking 'doorboorde Zijn zijde' voor mij bijna automatisch wordt opgevat zoals hierboven beschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid