Spring naar bijdragen

Uitstappen in geloof of relatie?


Aanbevolen berichten

Sjaloom Barbapapa,

Een exliciete zendingsbevel heeft Christus enkel aan zijn apostelen gegeven en dat is dus niet zonder reden. In de Schrift zie je dan ook vrijwel alleen apostelen rondtrekken en evangeliseren. Al hetgeen Harm-Jan verder zeer terecht opmerkt kom je uitgebreid tegen in het Evangelie en in de brieven van Paulus en de andere apostelen.

In dit topic kun je daar verder over discussieren en is bovengenoemde ook uitgebreider onderbouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan eigenlijk weinig meer zeggen dan dat wat RobertF al gezegd heeft, ik geloof dat het zendingsbevel is gegeven aan de apostelen en in de Bijbel zien we dan ook alleen de apostelen evangeliseren, tenzij (bijv. in het geval van Timotheüs) zij tot dienstknechten werden. Later is dit verder 'geformaliseerd' tot bijvoorbeeld een kerk.

Hoe dan ook, ik geloof sowieso dat preken in onze samenleving minder nut heeft dan het uitdragen van het geloof, van Christus door een geïntegreerd geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan eigenlijk weinig meer zeggen dan dat wat RobertF al gezegd heeft, ik geloof dat het zendingsbevel is gegeven aan de apostelen en in de Bijbel zien we dan ook alleen de apostelen evangeliseren, tenzij (bijv. in het geval van Timotheüs) zij tot dienstknechten werden. Later is dit verder 'geformaliseerd' tot bijvoorbeeld een kerk.

Hoe dan ook, ik geloof sowieso dat preken in onze samenleving minder nut heeft dan het uitdragen van het geloof, van Christus door een geïntegreerd geloofsleven.

Dan verschillen we van mening smile.gif

Ik geloof dat gelovigen tekenen en wonderen zullen doen en preken, zoals Jezus volgens de Bijbel deed en Zijn volgelingen, de gelovigen en dat op die manier velen tot geloof zullen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan verschillen we van mening
smile.gif

Ik geloof dat gelovigen tekenen en wonderen zullen doen en preken, zoals Jezus volgens de Bijbel deed en Zijn volgelingen, de gelovigen en dat op die manier velen tot geloof zullen komen.

Vind je dat niet een beetje pro-aktief klinken? Ik mis een beetje de erkening van de afhankelijkheid van de leiding door de Heilige Geest en de erkenning dat God eerst voor ons gekozen heeft. (Misschien een beetje zo'n kip en het ei-verhaal), maar gevoelsmatig dan toch eerst de kip en daarna pas het ei.

Dus eerst de keuze van God voor ons en pas daarna onze keuze voor hem als antwoord op de roepstem van Zijn Geest...

Maar goed... Wederom Bot. Maak je niet druk. Houd van God, lees Zijn Woord, "praat met hem" (bid) en wees niet bang om de verkeerde beslissing te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hai,

Ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken:

Moet je een goede relatie met God hebben om dingen te ondernemen zoals bijvoorbeeld op zendingsreis gaan. Of moet je juist uitstappen en dingen ondernemen, zodat je geloof misschien sterker wordt of weer herleeft.

Misschien leg ik het niet helemaal goed uit, maar door jullie reacties kan ik het misschien nog wat verder specificeren.

Groeten Marjella.

Als ik je vraag verkeerd interpreteer hoor ik het wel.

Een goede relatie met God hebben, moet je altijd nastreven en dat is niet altijd even makkelijk, de bekende driehoek van duivel, de wereld en ons eigen zondige persoonlijkheid doen daar zoveel mogelijk afbreuk aan. Die relatie onderhouden doe je door bidden, Bijbelstudie en door daden. Daarvoor geldt dat je dat tijdens een zendingsreis moet doen maar ook in je gewone dagelijks leven en bezigheden.

Het zit in onze natuur om grote daden na te streven maar je kunt je afvragen of God dat van ons vraagt. Er zijn meer mensen tot het christendom getrokken door daden dan door woorden van christenen. En dat wordt ook bevestigd door Jacobus 2:14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je daarom geen zendingsreis zou moeten ondernemen maar wel dat je tot een innerlijke overtuiging moet komen dat God dat van je vraagt. God zal je die overtuiging ook geven door middel van bidden en Bijbelstudie. Krijg je die overtuiging niet doe het dan niet want dan ben je kwetsbaar en een makkelijke prooi voor de duivel.

Ik denk dat ik daarmee ook je vraag over sterker maken, herleven van je geloof beantwoord heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan verschillen we van mening
smile.gif

Ik geloof dat gelovigen tekenen en wonderen zullen doen en preken, zoals Jezus volgens de Bijbel deed en Zijn volgelingen, de gelovigen en dat op die manier velen tot geloof zullen komen.

Alsof je niet wist dat wij van mening verschillen, je gebruikte je vraag aan mij ook alleen maar als opstapje tot het podium om je eigen punt duidelijk te maken.

Ga jij maar mooi wonderen doen, ik leef mijn leven, ik getuig van Christus en die Gekruisigd. Het kan best zijn dat ik ooit nog eens zendingswerk, evangelisch of predikant word, maar nu niet. Jij bent een persoon die leeft tijdens de omgang van Christus op aarde, van de tijd toen het Woord nog niet volledig geopenbaard was. Ik ben een persoon van het geopenbaarde Woord, ik ben iemand van de Christus die is gestorven, wederom opgestaan uit de doden, opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God de Vader en van waar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Ik geloof in God, niet in rondtrekken door de wereld en wonderen doen omdat Christus dat ook heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag had een ander doel. Ik ben benieuwd naar Bijbelteksten die jouw opvattingen zouden bevestigen.

Ik ben iemand die het hele woord van God toepas. Het woord van de God die onder het Oude Verbond machtige wonderen en tekenen deed en de God die onder het Nieuwe Verbond machtige wonderen en tekenen doet en blijft doen.

Christus is mede gestorven, opgestaan en zit aan de rechterhand van God om Zijn Heilige Geest aan de gelovigen te geven. Deze Heilige Geest is gegeven zodat christenen wonderen en tekenen zouden doen en het evangelie preken.

Ik geloof ook niet in het lukraak rondtrekken door de wereld, maar ik geloof in het gaan naar plaatsen als God mij daartoe opdracht geeft.

Quote:

Het zit in onze natuur om grote daden na te streven maar je kunt je afvragen of God dat van ons vraagt.

Hij vraagt het niet, Hij geeft daartoe opdracht.

Quote:
Er zijn meer mensen tot het christendom getrokken door daden dan door woorden van christenen.

Heb je cijfers?

Quote:
En dat wordt ook bevestigd door Jacobus 2:14

Dat wordt daar helemaal niet bevestigd. Er staat alleen dat je niet alleen mooie woorden moet hebben, maar ook mensen moet helpen. En dat is een goede opdracht om uit te voeren, in Nederland of op een zendingsreis. Trouwens, hoe rijker je bent, hoe meer je in staat bent om naasten te helpen.

Quote:

[...]

Vind je dat niet een beetje pro-aktief klinken? Ik mis een beetje de erkening van de afhankelijkheid van de leiding door de Heilige Geest en de erkenning dat God eerst voor ons gekozen heeft. (Misschien een beetje zo'n kip en het ei-verhaal), maar gevoelsmatig dan toch eerst de kip en daarna pas het ei.

Dus eerst de keuze van God voor ons en pas daarna onze keuze voor hem als antwoord op de roepstem van Zijn Geest...

Maar goed... Wederom Bot. Maak je niet druk. Houd van God, lees Zijn Woord, "praat met hem" (bid) en wees niet bang om de verkeerde beslissing te nemen.

Je toont je afhankelijkheid van de leiding van de Heilige Geest en je besef van Gods genade en liefde door Zijn wil te doen. Hij deed gelovigen inderdaad eerst goed, nu kunnen gelovigen anderen goed doen, in reactie op Zijn wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je cijfers?

Nee, ik heb niet bijgehouden hoeveel pas bekeerden ik heb gesproken maar weet wel dat het merendeel dat vertelde, bijvoorbeeld van de daden van het Leger des Heils. Maar ik probeer hier een vraag van de TS te beantwoorden niet om een discussie te beginnen.

Quote:
[...]

Dat wordt daar helemaal niet bevestigd. Er staat alleen dat je niet alleen mooie woorden moet hebben, maar ook mensen moet helpen. En dat is een goede opdracht om uit te voeren, in Nederland of op een zendingsreis.

Zeg je daarmee iets anders dan wat ik zeg?

Quote:
Trouwens, hoe rijker je bent, hoe meer je in staat bent om naasten te helpen.

[...]

Je kunt niet en God dienen en de onrechtvaardige Mammon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.

Voor iemand die al in het Koninkrijk van God ís, is het geen probleem om rijk te zijn.

Quote:

[...]

Je kunt niet en God dienen en de onrechtvaardige Mammon.

Klopt. Als je je naasten helpt met je rijkdom, dien je God en niet Mammon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor iemand die al in het Koninkrijk van God ís, is het geen probleem om rijk te zijn.

[...]Klopt. Als je je naasten helpt met je rijkdom, dien je God en niet Mammon.

Iemand die in het Koninkrijk van God is heeft geen aardse rijkdommen meer nodig.

Je kunt geen twee heren dienen want je zult de één liefhebben en de andere haten. Als je God wilt dienen zal rijkdom geen betekenis voor je hebben maar als je rijk wil worden zul je Mammon dienen en zal God geen betekenis voor je hebben, laat staan je naaste die gebrek lijdt.

En dat is het laatste wat ik er hier over schrijf, als je verder wilt discussieren open je maar een nieuw topic of reageer je in een bestaand topic over dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal ik maar de hele tekstpassage posten?

Een hooggeplaatst persoon vroeg hem: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Jezus antwoordde: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God. U kent de geboden: pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, leg geen vals getuigenis af, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ De man zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Aan dat alles heb ik me sinds mijn jeugd gehouden.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Toen Jezus dat hoorde, zei hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Nog één ding ontbreekt u. Verkoop alles wat u hebt en verdeel de opbrengst onder de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij!?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Toen de man dat hoorde, werd hij diepbedroefd. Hij was namelijk zeer rijk.

Toen Jezus zag dat de man zo bedroefd werd, zei hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan. Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Daarop zeiden zijn toehoorders: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWie kan er dan nog gered worden??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Jezus zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœWat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Toen zei Petrus: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœMaar wij hebben alles wat we bezaten achtergelaten om u te volgen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ Jezus zei tegen hen: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ËœIk verzeker jullie: iedereen die huis of vrouw, broers of zusters, ouders of kinderen heeft achtergelaten omwille van het koninkrijk van God, zal reeds in deze tijd het veelvoudige ontvangen en in de tijd die komt het eeuwige leven.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

O, en voor je over dat 'veelvuldige' gaat beginnen, bedank dan of Jezus bedoelde dat je dan tientalle vrouwen krijgt? Of dat Petrus een complete vissersvloot onder zich had? Jaja, Petrus had dat, maar dat was wel net wat anders, die vloot zat niet op boten, die vissen zwommen niet in het water en Petrus verdiende er geen cent mee. Of wat mij betreft de rest van de appostelen, over al die landerijen en vila's die de appostelen bezaten. O nee, die hadden ze niet... Geen tekst te vinden over het grootkapitaal wat ze bezaten sinds ze in dienst van de Heer stonden. Rijk waren ze, maar niet op materieel vlak...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Marjella,

Het is volgens mij afhankelijk van de consequenties. Is het bv. een zendingsreis van een paar maanden -tussen twee studies in- of in de zomervakantie, dan is er volgens mij niet zo heel veel aan de hand, kun je er veel van leren en kan het je relatie met God versterken.

Maar gaat het over een zendingsreis van enkele jaren die je toekomst zou kunnen beïnvloeden, dan zou het misschien goed zijn om er heel veel meer zekerheid over te hebben en er langere tijd voor te nemen om Gods stem te verstaan en bevestiging te krijgen.

Ja inderdaad, maar de zendingsreis was meer een voorbeeld. Maar je hebt wel gelijk. Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is.. dat als je niet zo zeker bent van je geloof of als je relatie niet zo goed is.. of zeg maar nietbestaand.. Moet je dan eerst je relatie opbouwen of moet je dan juist dat 'soort' dingen gaan doen..


Samengevoegd:

Quote:

[...]Bedoel je zoiets als evangelisatie?

Nou, inderdaad... Bijvoorbeeld. Want je zou dan kunnen zeggen: Je hebt toch een goede relatie met God nodig om over Hem te kunnen getuigen.. Maar je zou ook kunnen zeggen: Juist door erover te praten wordt je versterkt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik de openingspost dan probeer te parafraseren, en ze mag me in alles verbeteren, dan vraagt Marjella dit:

Moet ik eerst samen met God nagaan of mijn geloof sterk genoeg is voordat ik risico's als een zendingsreis neem, of moet ik juist risico's nemen en zo samen met God mijn geloof versterken?

Als de term inderdaad dát betekent en bovenstaande een juiste parafrase is van Marjella's vraag, dan lijkt het mij het meest verstandig om na te gaan wat het belangrijkst is: de vrucht van de Geest dragen, of per se risico's willen nemen. Het geloof is immers geen spelletje, maar een serieuze zaak. Als je én én kunt doen, dan is dat prachtig. Maar dat kan lang niet iedereen.

Nee, ik bedoel niet risico's nemen, maar meer wat je in het vervolg van je verhaal zegt.. zoals onbaatzuchtig de afwas doen. Is dat de manier om tot God te komen, door Zijn Wil te doen op die manier, of beter eerst Hem zoeken in de bijbel enzovoorts..


Samengevoegd:

Quote:

Admod note:
Nu heeft iedereen wel weer duidelijk genoeg gemaakt hoe belachelijk evangelische terminologie is. Vanaf deze post gaat een ieder die post zich buigen over het probleem van de Topicstarter en niet over het taalgebruik en wie dat niet doet krijgt met mij en mijn knopjes te maken.

En voor iedereen die de term niet snapt: met uitstappen in het geloof wordt over het algemeen bedoelt dat je stappen gaat nemen in je geloof en dingen gaat uitproberen waarvan je eerst nog niet zo zeker was of je ze wel zou kunnen. Zoals eerder gezegd is Petrus die over het water wilde lopen er een mooi voorbeeld van.

Hartelijk bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee, ik bedoel niet risico's nemen, maar meer wat je in het vervolg van je verhaal zegt.. zoals onbaatzuchtig de afwas doen. Is dat de manier om tot God te komen, door Zijn Wil te doen op die manier, of beter eerst Hem zoeken in de bijbel enzovoorts..

Sjaloom Marjella,

Ik zelf zie het (als katholiek) als volgt. Iedere gelovige, dus jij ook, is geroepen om vrucht te dragen. Dit doe je door gebed, regelmatige kerkgang, overweging van de Schrift en zo vooral Christus herkennen in je naasten en daarnaar handelen. Behandel mensen dus alsof ze Christus zijn en doe je werk alsof je het voor God zélf doet. Of het nu om de afwas of een bijbelstudie leiden gaat, beiden zijn even belangrijk en bieden evenveel mogelijkheden tot heiliging.

Daarnaast kan het gebeuren dat je een bijzondere roeping krijgt van God. Dat hoeft niet, want één of andere roeping is nimmer het doel van je leven met God. Het uiteindelijke doel is beantwoorden aan Gods liefde, gewoon omdat jij van Hem houdt en Hij van jou. En jullie houden niet van elkaar vanwege allerlei beloningen of mooie plannen, maar gewoon omdat jullie jullie zijn. Omdat jij jij bent en God God.

Maar mocht je een speciale roeping krijgen, dan zal God je dat ongetwijfeld op voldoende duidelijke wijze laten weten. Hoe, dat is aan Hem en is een heel intiem en meer mystiek gebeuren. Het kan door een hemelse stem, of een brandend verlangen, bevestigd door gezaghebbende broeders of zusters om je heen, door de stilte heen, dat soort dingen. Het kan dan misschien wel jaren duren voordat je de roeping echt zult verstaan als echt een roeping, maar áls je een roeping hebt, dan zúl je het uiteindelijk verstaan, zonder enige twijfel.

Ik kan je dus alleen maar in het algemeen aanraden om dus je werk te doen alsof je het voor God doet en om je naasten te behandelen alsof ze Christus zijn. Ora et labora, bid en werk, laat die twee één zijn. Maak gebruik van je vrije wil, doe hetgeen waarvan je geweten zegt dat het goed is, blijf op Hem gericht in doen en laten. Sta zo snel mogelijk weer op als je gezondigd heb en blijf juist dan regelmatig tot Hem bidden. Als je zo met hulp van zijn genade in het leven staat, dan zul je steeds meer vrucht gaan dragen en zal geen tegenslag je Gods vrede en blijdschap meer afnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja inderdaad, maar de zendingsreis was meer een voorbeeld. Maar je hebt wel gelijk. Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is.. dat als je niet zo zeker bent van je geloof of als je relatie niet zo goed is.. of zeg maar nietbestaand.. Moet je dan eerst je relatie opbouwen of moet je dan juist dat 'soort' dingen gaan doen..


Samengevoegd:

[...]

Nou, inderdaad... Bijvoorbeeld. Want je zou dan kunnen zeggen: Je hebt toch een goede relatie met God nodig om over Hem te kunnen getuigen.. Maar je zou ook kunnen zeggen: Juist door erover te praten wordt je versterkt..

Ik geloof inderdaad dat het zo werkt. Het is goed om direct al van Hem te getuigen, door daden en door te spreken. Daar groeit je relatie met God al van. Soms heb je dan over Hem gesproken en denk je achteraf: "Heb ík dat gezegd?" Het is dan de Heilige Geest die je de wijsheid heeft gegeven om te spreken. En daar groei je zelf ook van in het geloof.

Thuis kun je dan gewoon relatie met Hem hebben en Bijbel lezen en God ontmoeten in gebed. En als je dan later met mensen in gesprek komt, kun je op de geschikte momenten in woord en daad van Hem getuigen.

Élke christen heeft de bediening van verzoening gekregen. Dit betekent dat je zondaren tot Christus brengt. Hiervoor hoef je geen speciale roeping gehad te hebben, maar dit geldt voor elke christen.

2 Kor. 5

18 En dit alles is uit God, die door Christus ons met Zich verzoend heeft en ons de bediening der verzoening gegeven heeft, 19 welke immers hierin bestaat, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen, en dat Hij ons het woord der verzoening heeft toevertrouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja inderdaad, maar de zendingsreis was meer een voorbeeld. Maar je hebt wel gelijk. Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is.. dat als je niet zo zeker bent van je geloof of als je relatie niet zo goed is.. of zeg maar nietbestaand.. Moet je dan eerst je relatie opbouwen of moet je dan juist dat 'soort' dingen gaan doen..

Nou, inderdaad... Bijvoorbeeld. Want je zou dan kunnen zeggen: Je hebt toch een goede relatie met God nodig om over Hem te kunnen getuigen.. Maar je zou ook kunnen zeggen: Juist door erover te praten wordt je versterkt..

Ik denk dat die twee dan ook niet helemaal los te koppelen zijn, misschien is het interessant voor je om eens de brief van Jakobus te lezen met een groepje mensen die je kent ? (ik wil er ook wel een Credible bijbelstudie van maken engel.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan verschillen we van mening
smile.gif

Ik geloof dat gelovigen tekenen en wonderen zullen doen en preken, zoals Jezus volgens de Bijbel deed en Zijn volgelingen, de gelovigen en dat op die manier velen tot geloof zullen komen.

Ja inderdaad.. en als je het dan zo bekijkt zul je eerst een goede relatie met God moeten hebben wil je een nuttige uitdrager zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

maar wel dat je tot een innerlijke overtuiging moet komen dat God dat van je vraagt. God zal je die overtuiging ook geven door middel van bidden en Bijbelstudie. Krijg je die overtuiging niet doe het dan niet want dan ben je kwetsbaar en een makkelijke prooi voor de duivel.

Inderdaad, en daarvoor moet je dus wel eerst een goede relatie hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid