Spring naar bijdragen

Dopen, ben ik er wel klaar voor??


Aanbevolen berichten

Toen ik weer tot actief geloof kwam veranderde er eigenlijk bijzonder weinig in mijn leven. Behalve dat nu ik ouder wordt mijn leven saaie vormen begint aan te nemen aangezien ik en al mijn vrienden inmiddels gesetteld zijn. Ik heb geen afstand genomen van mijn oude leven, ik ben gewoon verder gegaan met mijn opleiding en mijn toenmalige vrienden zijn nog steeds vrienden ondanks dat ze minder, anders of niet gelovig zijn. Ik ben overigens nog steeds zondig, misschien wel meer dan eerst aangezien ik me er nu meer bewust van ben.

Ik denk dat als je twijfelt, dat je dan het beste nog even kan wachten. Het is een nogal belangrijke beslissing. Zoals mijn ouders altijd zeggen bij een grote aankoop; 'bij twijfel, niet doen, dan krijg je later spijt'. Maar aan de andere kant is er wel een oneliner die ikzelf wel leuk vind; 'je kunt slechts spijt hebben van de dingen die je niet gedaan hebt'. smile.gif

Oeps, ik zie net dat de openingspost al een jaartje of 4 oud is..... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het idee dat je "klaar moet zijn" om je te laten dopen is eigenlijk ten diepste gebasseerd op een stukje zelfrechtvaardiging. Je zou goed genoeg moeten zijn, sterk genoeg moeten geloven om gedoopt te kunnen worden. Daarbij schiet men er aan voorbij dat we juist Gods Heilige Geest nodig hebben om ons te veranderen. Als we vanuit onszelf "betere" christenen willen worden om zo gedoopt te mogen worden, is dat een stuk zelfrechtvaardiging en maak je het jezelf wel erg moeilijk.

De doop is niet een einddoel in je relatie met God, maar een begin.

Hoewel dit topic oud is en de TS dit al niet meer zal lezen:

Voor de TS en mensen in dezelfde positie geldt dat het niet zozeer de vraag is of je wel goed genoeg christen bent om gedoopt te worden. Eerder zou ik oproepen om gewoon na te denken over de rol die je je kinderdoop toedicht, de waarde die je eraan hecht en of je in jouw situatie zou kiezen voor volwassendoop of belijdenis...

Voor beide keuzes heb ik begrip: beiden respecteer ik, beiden steun ik, wanneer het een bewuste keuze is. Ik geloof dat het daarin echt vooral gaat om de weg die God met individuele mensen gaat.

Maar ik zou het jammer vinden als je je kinderdoop min of meer bij het grof vuil zou zetten zonder er bij na te denken. Wat in mijn ogen niet betekent dat je niet als volwassene gedoopt zou kunnen worden...

Ik wil je beslissing niet maken, maar je helpen om zelf een wijze beslissing te maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi degelovige,

Ik denk absoluut dat de volwassen doop een meerwaarde is! Lees Hebreeën 6 eens. Daar staat de doop het logische vervolg is van je bekering.

De Heilige geest is niet altijd voelbaar, maar op sommige momenten neem je beslissingen of heb je een mening waarvan je later denkt:"Dat is nieuw, zo dacht ik eerst niet." Of je wilt niets meer te maken hebben met zaken die niet van God zijn. Het is de Heilige Geest die je dan leidt en helpt zonder dat daar een "gevoel" bijkomt.

Beantwoord dit je vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor volwassendopers is het moment van 'de keuze voor Jezus' vaak één en hetzelfde als de wedergeboorte, men is gaan geloven. Aangezien een mogelijke interpretatie van de Bijbel 'eerst geloven dan dopen' is, laat men zich dan meestal kort daarna ook dopen.

ik ben gelovig op gevoed en dus al 26 jaar gelovig en heb mij pas geleden laten dopen en zo zijn er meerdere, dus het is niet zo als je tot geloof komt dat je je gelijk laat dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gedoopt is gedoopt als dat als zuigeling geschied is is God het verbond met de gedoopte zuigeling aan gegaan,en God is geen leugenaar.

Het Heilig Doopsel is alleen geoorloofd aan een volwassenen die nooit gedoopt is,en die er klaar voor is ,zijn /haar doop zal geschieden op persoonlijke belijdenis of de acte van Geloof uit te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid