Spring naar bijdragen

Bijbelstudie: Onze Vader; deel 1/6


Aanbevolen berichten

Bekijk eerst even link .

Dit is het eerste deel van de bijbelstudie reeks over het Onze Vader, zoals deze in Matteüs 6 staat. Lees ter voorbereiding dan ook het hoofdstuk even door.

Deel 1) Met Jezus bidden.

Lees Matteüs 6:9 en Romeinen 8:12-17.

Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Lees daarna ook Hebreeën 4:14-15

Bid Jezus nog steeds dit gebed met ons ?

Kijk eens goed naar Matteüs 6 vers 9.

Wat geeft de combinatie van de woorden 'onze Vader' en 'die in de hemelen zijt' aan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Ik ben niet echt een klassieke taalkenner. Sterker nog, ik heb geen bal verstand van klassieke talen of van de grondtekst van de bijbel.

Maar iets staat me bij dat er niet zozeer 'onze Vader' staat, maar slechts 'Vader' maar dat dit een vertaal optie geweest is.

Als ik het onfeilbare orakel Wikipedia moet geloven is daar voor gekozen gezien de context van het gebed. "The opening pronoun of Matthew's version of the prayer—our—is plural, which would be a strong indication that the prayer was intended for communal, rather than private, worship."

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik op wiki kijk begint het in het Grieks met 'pater hemoon ho en tois ouranois'.

Pater = vader

hemoon = van ons

(ho en tois ouranois = die in de hemelen [is], vormen van zijn worden vaak weggelaten)

Dus er staat wel degelijk 'onze vader'

* Dagmar gaat later de daadwerkelijke Bijbelstudie doen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was ook nog iets met verschillende handschriften. Als ik mij niet vergis, was de versie zónder 'onze' op meer punten korter, toevallig op die punten die niet bij de dwaalleer van Marcion aansloten.

* E-line moet ook eerst nog even andere dingen doen, maar zag al dat de laatste vraag eigenlijk dezelfde vraag is als in de Heidelbergse Catechismus vraag 121 yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees daarna ook Hebreeën 4:14-15

mooiyes.gif


Samengevoegd:

Quote:

Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Het is het gebed dat Jezus zelf aan zijn leerlingen heeft voorgezegd, toen ze Hem vroegen: "Heer, leer ons bidden."

Misschien daarom?

Mattheus 6:7-13

Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. 8 Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen. 9 Bid daarom als volgt:

Onze Vader in de hemel,

laat uw naam geheiligd worden,

10 laat uw koninkrijk komen

en uw wil gedaan worden

op aarde zoals in de hemel.

11 Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben.

12 Vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij hebben vergeven

wie ons iets schuldig was.

13 En breng ons niet in beproeving,

maar red ons uit de greep van het kwaad.

En Lucas 11:1-4

Eens was Jezus aan het bidden, en toen hij zijn gebed beëindigd had, zei een van zijn leerlingen tegen hem: ‘Heer, leer ons bidden, zoals ook Johannes het zijn leerlingen geleerd heeft.’ 2 Hij zei tegen hen: ‘Wanneer jullie bidden, zeg dan:

“Vader, Laat uw naam geheiligd worden

en laat uw koninkrijk komen.

3 Geef ons dagelijks het brood dat wij nodig hebben.

4 Vergeef ons onze zonden,

want ook wijzelf vergeven iedereen

die ons iets schuldig is.

En breng ons niet in beproeving.â€â€™

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Dagmar al zegt... Er staat wel degelijk "Onze Vader"

Hier springen 2 dingen er uit voor mij.

1. Onze Vader - die in de hemelen zijt

Aan de ene kant de dichtbijheid van God als onze Vader

Aan de andere kant is Hij wel hoog verheven in de hemelen en daarmee niet een soort teddybeer. Hij is de almachtige en verheven God die tóch dichtbij wil zijn.

2. "Onze" Vader

De meervoudsvorm in het gebed valt op. Je zou kunnen zeggen omdat het gebed is bedoeld om in groepen te bidden, ik denk dat het ook een les bevat voor als we alleen bidden in onze binnenkamer. Ook dan mogen we "onze Vader" bidden, omdat we verbonden zijn met de vele andere christenen die Hem ook als Vader hebben. Ik geloof dat gemeenschap enorm belangrijk is en ben daarom ook erg voor collectief gebed. In een kerk kan ik me ronduit ergeren aan iemand die vanaf het podium alleen maar in de "ik-vorm" bidt. Er is immers een hele zaal met mensen die mee bidden. Als je samen bidt, kan je beter bidden in de "wij-vorm". En als er dingen zijn die je persoonlijk wilt bidden, kan je je afvragen of dat in een tijd van gezamelijk gebed thuis hoort.

Maar als Jezus ons leert (ook) in de binnenkamer te bidden en ons dan leert dit collectief te doen door het "Onze Vader", dan geloof ik dat we in ons indivudualistische landje wel wat meer mogen openstaan voor de collectiviteit van het gebed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Timon zegt, is het belangrijk om in de wij-vorm te bidden als we collectief willen bidden. Ik denk dat als Jezus dit gebed voordeed Hij het niet alleen voordeed maar ook werkelijk tot de Vader bad. Zijn discipelen waren het vast gewend om in de synagoge mee te bidden als iemand in hun midden het woord nam om te bidden. Ik kan me voorstellen dat als Jezus zei "Gij bidt dan alsvolgt: ..." , zijn discipelen collectief meebaden.

Voorlopig weet ik niet als ik er zeker van kan zijn dat deze uitleg juist is. Misschien zullen we het nooit helemaal exact weten.. in ieder geval wel leuk om over na te denken.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bekijk eerst even
.

Dit is het eerste deel van de bijbelstudie reeks over het Onze Vader, zoals deze in Matteüs 6 staat. Lees ter voorbereiding dan ook het hoofdstuk even door.

Deel 1) Met Jezus bidden.

Lees Matteüs 6:9 en Romeinen 8:12-17.

Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Ik denk dat hij hier inderdaad aangaf dat we ook samen mogen bidden met elkaar. Het geeft ook ons broeder/zuster zijn aan denk ik, niemand zegt namelijk : 'ik bid tot mijn Vader'. Dat zou toch ook onzin zijn ? Ik zeg in mijn gezien ook niet tegen m'n broer: Nou dan vraag ik het míjn vader wel. Dat klinkt een beetje gek, aangezien hij vader is van ons allebei.

Quote:

Lees daarna ook Hebreeën 4:14-15

Bid Jezus nog steeds dit gebed met ons ?

Deze link werd gelegd in het dagboek 'Verborgene die bij ons zijt' van o.a. Wim Dekker. Ik hink hierbij een beetje op twee gedachten. Enerzijds de Hogepriester die met ons bid, maar anderzijds vind ik het een beetje gek omdat Jezus in mattheus zegt dat wij zo moeten bidden.

Quote:
Kijk eens goed naar Matteüs 6 vers 9.

Wat geeft de combinatie van de woorden 'onze Vader' en 'die in de hemelen zijt' aan ?

Ik denk de enerzijds intieme vader-kind relatie die we door Christus met Hem mogen hebben, maar dat we tegelijkertijd ten alle tijde doordrongen moeten zijn van de Majesteit en grootheid van God.

Als ik soms in kerken de uitspraken als 'God is onze papa en we gaan bij Hem op schoot' hoor, vraag ik me af of ze niet het tweede gedeelte van dit gebed vergeten. Ik vergelijk het soms met bijvoorbeeld de gezinsverhoudingen in sommige bijvoorbeeld Aziatische culturen. Er zijn culturen waarin een kind het wel uit z'n hoofd laat om zomaar bij paps op schoot te springen en soms dat ze zelfs hun vader met een buiging begroeten. Ik denk dat we daar wel wat van kunnen leren, als we er ook bij bedenken dat het huidige ideaal van het gezinsleven niet altijd het ideaal is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Bekijk eerst even
.

Dit is het eerste deel van de bijbelstudie reeks over het Onze Vader, zoals deze in Matteüs 6 staat. Lees ter voorbereiding dan ook het hoofdstuk even door.

Deel 1) Met Jezus bidden.

Lees Matteüs 6:9 en Romeinen 8:12-17.

Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Lees daarna ook Hebreeën 4:14-15

Bid Jezus nog steeds dit gebed met ons ?

Kijk eens goed naar Matteüs 6 vers 9.

Wat geeft de combinatie van de woorden 'onze Vader' en 'die in de hemelen zijt' aan ?

Door middel van het Koninkrijk zal Gods naam geheiligd worden.

Zijn naam zal gezuiverd worden van alle smaad die erop geworpen is als gevolg van de opstand van Satan en de mensheid.

Dat is uitermate belangrijk omdat voor alle met verstand begiftigde schepselen geldt dat ze alleen gelukkig kunnen worden als ze Gods naam als heilig beschouwen en bereidwillig zijn recht om te regeren aanvaarden. — Openbaring 4:11.

Daarnaast heeft het Koninkrijk ten doel ’Gods wil te laten geschieden, gelijk in de hemel, zo ook op aarde’.

DWZ.dat de band tussen God en de mensheid die Adam verbeurd heeft, wordt hersteld.

Het Koninkrijk dient ook het voornemen van de Universele Soeverein, Jehovah, om een paradijs op aarde tot stand te brengen waar goede mensen eeuwig kunnen leven.

Gods koninkrijk zal echt alle schade die door de erfzonde is aangericht ongedaan maken en Gods liefdevolle voornemen met de aarde verwezenlijken (1 Johannes 3:8).

Dat koninkrijk en wat het tot stand zal brengen, is in feite de voornaamste boodschap van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het volgende relevant. Jezus sprak steeds over 'Mijn Vader', maar dit doorbrak Hij nadrukkelijk toen Hij voor het eerst, uit de dood verrezen, verscheen. In Johannes 20 lezen we hoe Hij verscheen aan Maria Magdalena.

En dan lezen we (vers 17): Toen sprak Jezus: ‘Houd mij niet vast, want Ik ben nog niet opgestegen naar mijn Vader, maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.’

Zou het zo zijn dat pas nadat Jezus door zijn dood en verrijzenis de weg naar de Vader voor ons had vrijgemaakt, wij God ook werkelijk 'Vader' mogen noemen?

Het Onze Vader is het gebed van de leerlingen van Jezus. Hij heeft dit gebed aan zijn schare van volgelingen gegeven, dus dat wij over Onze Vader spreken lijkt me logisch. We bidden altijd in de context van de Kerk, ook als we alleen bidden. Het geloof is ons door de Kerk gegeven en is ook altijd tot opbouw van de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien is het volgende relevant. Jezus sprak steeds over 'Mijn Vader', maar dit doorbrak Hij nadrukkelijk toen Hij voor het eerst, uit de dood verrezen, verscheen. In Johannes 20 lezen we hoe Hij verscheen aan Maria Magdalena.

En dan lezen we (vers 17):
Toen sprak Jezus: ‘Houd mij niet vast, want Ik ben nog niet opgestegen naar mijn Vader, maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.’

Zou het zo zijn dat pas nadat Jezus door zijn dood en verrijzenis de weg naar de Vader voor ons had vrijgemaakt, wij God ook werkelijk 'Vader' mogen noemen?

Maar waarom leert Jezus ons voor die tijd dan al het 'onze Vader' ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar waarom leert Jezus ons voor die tijd dan al het 'onze Vader' ?

Dat is een goede vraag. Toch blijft de uitspraak van Jezus over 'Mijn en uw Vader' een opmerkelijke uitspraak die verklaring behoeft, en die me ook relevant lijkt in de context van het Onze Vader. Want waarom zegt Jezus niet tot Maria Magdalena 'Houd mij niet vast, want Ik ben nog niet opgestegen naar onze Vader, maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik stijg op naar onze Vader, naar onze God'?

Zou je kunnen zeggen dat de wijze waarop God Vader is van Jezus een andere is dan waarop God onze Vader is? Dat lijkt me eigenlijk wel waarschijnlijk, daar Jezus Gods Zoon is op een wijze die anders is dan waarop wij Gods kinderen zijn.

Ook is het natuurlijk zo dat de relatie met God van ons als volgelingen van Jezus, door Jezus' kruisoffer sterk bepaald is.

Hmmm, ingewikkeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term Vader werd wel vaker gebruikt hoor in de Bijbel, het is niet zo dat Jezus Christus opeens een totaal nieuw woord introduceerd om God aan te spreken, hooguit het concept is anders. In Lukas 3 staat bijvoorbeeld een geslachtsregister waar Adam de zoon van God wordt genoemd, dat maakt God tot een Vader. De Farizeër in de tempel bid 'Ik dank u Vader, Heere des hemels en der aarde (...)'. In het Oude Testament schrijft de psalmist in 68 'Hij is een Vader der wezen, en een Rechter der Weduwen (...)' en in 89 'Gij zijt mijn Vader, mijn God (...)' en Maleachi 2: 'Hebben wij allen niet een Vader, Heeft niet een God ons geschapen?'?

Jezus Christus blaast dit concept nieuw leven in door:

a) De Zoon van God te zijn, de enig-geboren Zoon Niemand komt tot de Vader dan door mij

B) Door de term nog dichter bij te halen, Jezus Christus als enig-geboren Zoon noemt de Vader Abba

Quote:
Jezus bad niet 'mijn Vader' maar 'onze Vader', terwijl Jezus wel vaak sprak over 'Mijn Vader'. Waarom deed Hij dat in deze bede?

Ik denk omdat die bewoordingen ergens bekend zijn, het is de aanspraak voor de Ene. Het heeft heel veel weg van wat de Farizeër zegt: 'Vader, Heere des hemels en der aarde'.. Daarnaast is de Zoon Middelaar vanaf de grondlegging der wereld, ook in het Oude Testament kon niemand naderen tot de Vader dan door de Zoon alleen was dit nog niet geopenbaard. Op een bepaald moment in de tijd viel het mysterie samen met de tijd op Golgotha waar de mensgeworden Zoon stierf om, voor en door de zonden van mensen. Door Hem zijn wij kinderen van God, door geloof alleen. Wij allemaal, alle mensen zijn in het paradijs wezen geworden.

Wanneer je de term 'Vader' gebruikt voor God, bedoel je automatisch mijn/onze Vader, iemand kan niet vader zijn als hij niet jou Vader is?

Quote:
Bid Jezus nog steeds dit gebed met ons ?

Geen idee, ik denk niet dat Jezus in de Hemel dit tot in de eeuwigheid aan het opzeggen is, wij bidden het gebed (daar ga ik althans van uit) 'in Jezus Naam' of 'Om Jezus wil' wij weten dat Hij voor ons middelaar is, onze Voorbidder als mens in de Hemel. Wij hebben als strijdende kerk (hier op aarde) een ambassadeur boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in Salzburg God gezien. We hadden een Bijbelstudie over de grootsheid van de schepping en daardoor de heiligheid van God te zien. Ik had daar nogal moeite mee, omdat ik dat niet zozeer aan de heiligheid maar eerder de grootheid van God koppel. Hoe dan ook, de laatste dag, maandag dus (na de bijbelstudie op zondag) ben ik naar nog langs wat kerken gelopen, voor de tweede keer. In de Dom vond ik een liturgieblaadje met daar het bekende Credo, op de terugreis ben ik hem uit mijn hoofd gaan leren, ookal is Latijn grammaticaal soms nog wat ondoorgrondelijk voor mij. Ik ben nu tot per quem omnia facta sunt..

Ik vond daar de grootsheid van God en Zijn Heiligheid. Doordat het enorm goot ben ik van kerk naar kerk gegaan en ondertussen winkeltjes ingedoken. In de laatste kwam ik weer een boekje tegen, over het gebed. Verschillende gebeden worden er uitgelegd, het mooiste vond ik nog wel een heel klein stukje waarom wij 'Vater Unser' bidden. Wie 'mijn vader' bid in dit gebed is alleen met zichzelf bezig, alles wat je bid, bid je als gelovige ook als voorbidder voor alle mensen die niet bidden. Wie armoede, geweld en verdrukking van anderen kan aanzien zonder gevoel, kan het het onze vader niet bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid