Spring naar bijdragen

NT of OT of beide?


Aanbevolen berichten

Over David zegt hij het volgende;

Psalmen 2:7 Ik zal van het besluit verhalen: de Heere heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Of engels is nog een betere;

7: I will declare the decree: the LORD hath said unto me, Thou art my Son; this day have I begotten thee.

Dus nogmaals het zegt niks. Het is een eer die bijna alle profeten hebben gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is niet alleen een eer. Inderdaad is dat over David gezegd. Een zoon of dochter van God is elke gelovige: oudtestamentische jood of nieuwtestamentische christen. De psalm gaat over David en tegelijkertijd gaat het ook over Jezus Christus. Ook in deze tijd is het nog steeds door de Naam van Jezus Christus dat genezingen, wonderen en tekenen worden gedaan.

Jezus kreeg alle macht.

Mat 28,18

En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde.

Als je Jezus ziet, zie je God de Vader.

Joh 14,9

Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?

Jezus is er altijd al geweest.

Joh 8,58

Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.

Eigenlijk zouden moslims er niet zo'n probleem van moeten maken. In feite is er één God, God de Vader. Je kunt Hem alleen ontmoeten en deel worden van Zijn goddelijke natuur en worden opgenomen in Zijn goddelijke huisgezin vía Jezus Christus. Je hoeft alleen maar te accepteren dat Jezus Christus de Eerstgeborene is in het huisgezin van God. Jezus werd de Eerste Die deel kreeg aan de goddelijke natuur. Daarna werden het alle christenen die deel kregen aan de goddelijke natuur. Ook elke moslim kan worden opgenomen in het huisgezin van God, als de moslim Jezus accepteert als De Weg om deel te worden van het huisgezin van God. Als je Jezus Christus accepteert als Redder, wordt je ook deel van het huisgezin van God.

De goddelijkheid ontleende Jezus ook niet aan Zichzelf. De goddelijkheid kreeg Hij van de Vader. Het was God Die door Zijn Heilige Geest in de mens Jezus ging wonen, waardoor Jezus de goddelijke natuur in Zich ontving. Het zijn ook de christenen waarin de Heilige Geest woont, waardoor de christenen deel nemen aan de goddelijke natuur.

Christenen zijn ambassadeurs van God. Eerst was alleen Jezus een Ambassadeur van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook citeerde ik Joh. 8:58, waaruit duidelijk is dat Jezus Die daar sprak al duizenden jaren daarvóór leefde in God.

Opmerkelijk is dat God Jezus Zijn Zoon noemde, nadat de Heilige Geest op Hem was gekomen.

Mat. 3

16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

Daarna was Jezus ook bekrachtigd om de wonderen en tekenen te doen en de duivel te weerstaan en werd Hij door de Heilige Geest geleid.

Rom 8,14

Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.

Matth. 4

1 Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel.

Maar de Heilige Geest leefde al ín Jezus vóór die tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet tegelijkertijd over Jesus, hier wordt expliciet gesproken over David. Dat weet jij net zo goed als ik

Je zegt het goed ja, alle macht is hem GEGEVEN. Zoal Jesus al eerder zei, "ik kan niks vanmezelf" of I of my ownself can do nothing". Net zoals hoe hij die blinde had geholpen en ga zo maar door, hij heeft het met de kracht van God gedaan, zoals hij zelf ook erbij zegt.

In John 14 weet je zelf ook wel dat phillip aan jesus vroeg of hij hem de vader kon laten zien. Hij zegt daar ook dat hij zelf niks kan, dat het niet zijn woorden zijn die hij zegt, maar die van de vader (zoals elke profeet een openbaring krijgt en het verspreid). Dus ook weer zegt hij niet dat hij god is.

Ja hij zegt in john 8:58 dat voor abraham er was, toen was ik er al. Logisch God kende iedereen al voor die geboren was. Hij zegt hier alleen maar dat het al bekend was bij de vader.

We hebben er geen probleem mee als jullie inderdaad gewoon letterlijk zeggen dat er maar 1 god is, zoals Abraham zei, en Mozes zei en jesus en ga zo maar door. En niet er is 1 god maar ze zijn 3 personen. Dat accepteren wij niet, jesus niet, mozes niet en ga zo maar door.

Jesus is niet de 1stgeborene, dat staat nergens. Mocht je de vers die we eerder genoemd hebben wel letterlijk willen opvatten, dan is jesus de miljardste geborene. Omdat het honderden jaren eerder al tegen David was gezegd en vele andere.Dus nee dit accepteer ik ook niet, omdat het Jesus dan goddelijk maakt, en dat is hij niet.

Waarom zou ik via een persoon moet gaan om bij God te komen, of met hem te praten? Ik heb geen bemiddelaar nodig. Ik bid liever direct naar god zoals jesus ook deed.

Altijd leuk hoe jullie het zo mooi praten, terwijl dit niet in de bijbel wordt geleerd aan de christen (door paulus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat niet tegelijkertijd over Jesus, hier wordt expliciet gesproken over David. Dat weet jij net zo goed als ik

Het gaat inderdaad over David. Maar net zo goed gaat het profetisch over Jezus. In het hele OT wordt al gesproken over Jezus.

Quote:
Je zegt het goed ja, alle macht is hem GEGEVEN. Zoal Jesus al eerder zei, "ik kan niks vanmezelf" of I of my ownself can do nothing". Net zoals hoe hij die blinde had geholpen en ga zo maar door, hij heeft het met de kracht van God gedaan, zoals hij zelf ook erbij zegt.

Klopt.

Quote:
In John 14 weet je zelf ook wel dat phillip aan jesus vroeg of hij hem de vader kon laten zien. Hij zegt daar ook dat hij zelf niks kan, dat het niet zijn woorden zijn die hij zegt, maar die van de vader (zoals elke profeet een openbaring krijgt en het verspreid). Dus ook weer zegt hij niet dat hij god is.

Hij zegt het ook niet van Zichzelf. Hij ontleent ook de goddelijkheid aan Zijn Vader.

Quote:
Ja hij zegt in john 8:58 dat voor abraham er was, toen was ik er al. Logisch God kende iedereen al voor die geboren was. Hij zegt hier alleen maar dat het al bekend was bij de vader.

Het was God die door de Heilige Geest door Jezus Christus zei dat Hij (God) er altijd al was, ook vóór Abraham.

Quote:
We hebben er geen probleem mee als jullie inderdaad gewoon letterlijk zeggen dat er maar 1 god is, zoals Abraham zei, en Mozes zei en jesus en ga zo maar door. En niet er is 1 god maar ze zijn 3 personen. Dat accepteren wij niet, jesus niet, mozes niet en ga zo maar door.

Drie-eenheid staat ook nergens in de Bijbel, dus dat is geen twistpunt. Je zou ook kunnen stellen dat er niet een 3-1-heid is, maar een miljarden-eenheid als je er vanuit gaat dat er miljarden christenen bestaan die deel uitmaken van de goddelijke natuur. Daarmee zijn er niet miljarden goden, maar er is maar één God die in de christenen leeft als Heilige Geest.

Quote:
Jesus is niet de 1stgeborene, dat staat nergens. Mocht je de vers die we eerder genoemd hebben wel letterlijk willen opvatten, dan is jesus de miljardste geborene. Omdat het honderden jaren eerder al tegen David was gezegd en vele andere.Dus nee dit accepteer ik ook niet, omdat het Jesus dan goddelijk maakt, en dat is hij niet.

Rom. 8

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen

Jezus is de Eerstgeborene, ook omdat Hij er al altijd is geweest. Als anderen ook zoon van God werden genoemd in het OT, is dat in feite een heenwijzing naar wat nog moest gebeuren. Eerst moest Jezus het werk volbrengen, voordat mensen pas wedergeboren konden worden en konden worden geboren uit God. Maar God is niet aan tijd gebonden. Mensen uit het OT werden al kinderen van God genoemd door het werk wat in de toekomst zou gebeuren.

Quote:
Waarom zou ik via een persoon moet gaan om bij God te komen, of met hem te praten? Ik heb geen bemiddelaar nodig. Ik bid liever direct naar god zoals jesus ook deed.

1 Tim 2,5

Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus

Zonder Jezus kun je niet in contact komen met God en met Hem spreken en Zijn stem verstaan.

Quote:
Altijd leuk hoe jullie het zo mooi praten, terwijl dit niet in de bijbel wordt geleerd aan de christen (door paulus).

Zie hierboven, bv. 1 Tim. 2:5.

Kijk wat in Fil. 2 staat.

5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.

Dit is wat er is gebeurd. Jezus was God en was bij God, maar had ervoor gekozen om Zijn goddelijkheid los te laten en mens te worden. Pas later nam Hij weer de goddelijkheid op Zich. De moslims hebben dus gelijk als ze zeggen dat Jezus de dingen niet uit Zichzelf kon doen en alleen maar uit God. Het was dus maar een korte tijd dat Hij Zijn goddelijkheid had afgelegd. Vóór die tijd en na die tijd kon Hij dus aanbeden worden als God. In die korte tijd deed Hij de dingen namens God.

Hebr. 1, Hebr. 2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Ik had eigelijk gevraagd waar jesus zegt dat hij god is en zegt dat hij aanbeden dient te worden. Ik heb het over zijn woorden en niet van andere.

Jezus zegt o.a.:

Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. (..) (Openbaring 1:17)

God is de Eerste en de Laatste, en Jezus zegt dat Hij dat is. Einde discussie.

Quote:
Ik zeg ook verder niks over de profetieen, veel ervan wordt ook verteld in de Quran.

(..)

ach, en in de koran en de hadith staan zeker wel alleen maar woorden die je aan een klein kind kunt voorlezen? Moet ik er een opsomming van maken, of zie je zelf ook in dat het een beetje onzinnig is dat je eerder een dergelijke klacht had over de bijbel?

Quote:

(..)

De quote van johannes 20:28 zegt niet dat hij god is, het is meer van "Oh my God!"
. Als ik geschrokken ben, zeg ik ook wel vaker "my god!" tegen de persoon die mij liet schrikken, dit betekent niet dat ik hem letterlijk mijn god noem. Dus nogmaals ik vroeg jou waar jesus zegt dat hij god is of dat hij zegt dat hij aanbeden moet worden.

ach kom nou toch. Er staat dat Thomas Jezus antwoordde. Een uitroep als "oh my God"[/i] is een moderne vinding, of heb je voor mij een voorbeeld uit een oud joods (of islamitisch) geschrift waar God op een dergelijke blasfemische manier gebruikt wordt? Zo nee, wees dan eerlijk en kom niet met dit soort moderne onzin aanzetten.


Samengevoegd:

Quote:

(..)

Altijd leuk hoe jullie het zo mooi praten, terwijl dit niet in de bijbel wordt geleerd aan de christen (door paulus).

het is voornamelijk leuk (en bedroevend) om te zien hoe weinig kennis je hebt van de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat inderdaad over David. Maar net zo goed gaat het profetisch over Jezus. In het hele OT wordt al gesproken over Jezus.

Nee hoor, jesus wordt daar niet eens besproken, het gaat hier over David, lees het maar goed door.

Quote:

Het was God die door de Heilige Geest door Jezus Christus zei dat Hij (God) er altijd al was, ook vóór Abraham.

Ja klopt God was er al voor abraham

Quote:

Drie-eenheid staat ook nergens in de Bijbel, dus dat is geen twistpunt. Je zou ook kunnen stellen dat er niet een 3-1-heid is, maar een miljarden-eenheid als je er vanuit gaat dat er miljarden christenen bestaan die deel uitmaken van de goddelijke natuur. Daarmee zijn er niet miljarden goden, maar er is maar één God die in de christenen leeft als Heilige Geest.

Staat er wel in;

1 Johannes 5:7

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Maar het staat weer niet in de RSV (revised standard version). 30 geleerden christenen hebben die vers eruit gegooid omdat het een toevoeging was (gebeurt vaker)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hoor, jesus wordt daar niet eens besproken, het gaat hier over David, lees het maar goed door.

Ja, ik ken de Bijbel. Het gaat inderdaad over David en profetisch gaat het over Jezus, zoals het OT voor een heel groot deel verwijst naar Jezus.

Quote:
Ja klopt God was er al voor abraham

Ja, God was er vóór Abraham, dus Christus was er ook vóór Abraham.

Quote:
Staat er wel in;

1 Johannes 5:7

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Maar het staat weer niet in de RSV (revised standard version). 30 geleerden christenen hebben die vers eruit gegooid omdat het een toevoeging was (gebeurt vaker)

Ja, ik ken het gedeelte. Er staat alleen niet het woord '3-eenheid'. Maar het klopt inderdaad dat de Vader, de Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest allen Eén en Dezelfde God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

30 geleerden christenen hebben die vers eruit gegooid omdat het een toevoeging was (gebeurt vaker)

Oh tuurlijk... Ben je bekend met de manier van vertalen van de Schrift? En als de Schrift vervalst is, was dat voor de komst van Mohammed of erna?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Num 23,19a

God is geen man, dat Hij liegen zou

Mensen zijn God niet en ongelovigen hebben lak aan wat God zegt in de Heilige Schrift. De enigen die jij hier kunt overtuigen zijn mensen die het al met je eens zijn. Allerhande geclaimde wonderen zijn op internet nu niet echt de meest overtuigende vorm van argumenten en bewijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Mijn idee is dat de eerste christenen zich nog voornamelijk als Joods zagen en de idee hadden dat alle Joden de Christus of Jezus uiteindelijk moesten aanvaarden als de Joodse Messias.

Ze bleven daarom gewoon hun gebruikelijke heilige boeken gebruiken.

Na enkele generaties ontwikkelde zich via het Markus evangelie [en zijn voorganger Q] en de ideeen van Paulus en diverse vroege bisschoppen een vastere duidelijker omlijnde nieuwe christelijke ideologie die steeds minder van doen had met de Joodse geloofspraktijken.

Toen de christenen uiteindelijk hun eigen geschriften in een vaste canon goten, moesten ze de Joodse geschriften er wel aan vast plakken omdat diverse auteurs in het NT allerlei links hadden bedacht en het Christendom als de vervulling van de Joodse verwachtingen hadden gepresenteerd.

Met Jezus heeft het echter weinig van doen, die hield zich helemaal niet bezig met de Joodse geschriften, maar had een directe en praktische band met zijn Vader die aan geen enkele religie gebonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Q heeft nooit bestaan

Bewijs,

Musea?

het gebeurt niet vaak, maar ik ga je gelijk geven knipoog_dicht.gif

Wat "zendeling" opschrijft, is een hoop wishful thinking van moderne vrijzinnige theologen. Als je je in de feiten en de geschiedenis verdiept, volgt er iets heel anders. Zo dateren Paulus' brieven slechts 1 tot 2 decennia na Jezus' dood, dus zeer dicht op de bron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Egyptenaren konden ook wonderen doen
knipoog_dicht.gif

Ex 7,12

Ieder wierp zijn staf neer en deze werden tot slangen; de staf van Aäron echter verslond hun staven.

Duivelse 'wonderen' worden vernietigd door de wonderen van Jezus Christus.

Mat 7,17

Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.

Aan de uitkomst van het wonder kun je zien of het echt is of vals. Als het wonder tot eer van God is, is het echt.

Als het tot zegen leidt, is het van Jezus Christus, als het tot vernietiging leidt, is het van satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dus is satan, of allah voor mijn part ook in staat wonderen te doen. God is machtiger, dat wel. Maar zien ze alleen wonderen van allah, wat ook wel is schijnt te gebeuren, en niks van God, kan ik me voorstellen dat je gaat geloven in Allah. Even goed als met het christendom enzo.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het gaat niet tegelijkertijd over Jesus, hier wordt expliciet gesproken over David. Dat weet jij net zo goed als ik

Lees jij het OT met een NT bril op? Zo nee, ga dat leren pas dan leer je de schriften verstaan. Daarnaast, lees je de schrift als gelovige? Zo nee, hoe kun je dan zulke uitspraken wanneer het duidelijk is dat het Gods Geest is die de ogen van de lezer opent?

Quote:
Je zegt het goed ja, alle macht is hem GEGEVEN. Zoal Jesus al eerder zei, "ik kan niks vanmezelf" of I of my ownself can do nothing". Net zoals hoe hij die blinde had geholpen en ga zo maar door, hij heeft het met de kracht van God gedaan, zoals hij zelf ook erbij zegt.

Wat is je punt? De Vader heeft de Zoon machten en krachten gegeven, net als de Schepper de mens machten en krachten heeft gegeven.

Quote:
In John 14 weet je zelf ook wel dat phillip aan jesus vroeg of hij hem de vader kon laten zien. Hij zegt daar ook dat hij zelf niks kan, dat het niet zijn woorden zijn die hij zegt, maar die van de vader (zoals elke profeet een openbaring krijgt en het verspreid). Dus ook weer zegt hij niet dat hij god is.

Dat klopt dat zegt Hij daar niet inderdaad. Net als in een recept voor kokosmelk ook geen motoronderdelen voorkomen. In deze schriftplaats komt iets anders aan bod. Bijvoorbeeld dat Christus in de Vader is.

Quote:
Ja hij zegt in john 8:58 dat voor abraham er was, toen was ik er al. Logisch God kende iedereen al voor die geboren was. Hij zegt hier alleen maar dat het al bekend was bij de vader.

Dat heb je verkeerd, in de Statenvertaling is nogal duidelijk dat dat er niet staat. Er staat 'Eer Abraham was, ben Ik'. In de Griekse context is dat hetzelfde, een term die betekend 'voor' en een term die betekend 'bestond'.

Quote:
We hebben er geen probleem mee als jullie inderdaad gewoon letterlijk zeggen dat er maar 1 god is, zoals Abraham zei, en Mozes zei en jesus en ga zo maar door. En niet er is 1 god maar ze zijn 3 personen. Dat accepteren wij niet, jesus niet, mozes niet en ga zo maar door.

Mohammed niet, ja dan heb je gelijk inderdaad. Wij geloven echter in een soort voortgaande openbaring over een tijd van 2000 jaar of iets dergelijks. In die tijd is God heilsplan geopenbaard en uitgevoerd, in die tijd is de Bijbel geschreven. De Bijbel is, in tegenstelling tot de Koran niet mechanistisch door één persoon geschreven als 'handlanger' van God.

Quote:
Jesus is niet de 1stgeborene, dat staat nergens. Mocht je de vers die we eerder genoemd hebben wel letterlijk willen opvatten, dan is jesus de miljardste geborene. Omdat het honderden jaren eerder al tegen David was gezegd en vele andere.Dus nee dit accepteer ik ook niet, omdat het Jesus dan goddelijk maakt, en dat is hij niet.

Kolossenzen 1:15 is er nogal duidelijk over: 'Dewelke het Beeld is van de Onzienelijke God, de Eerstgeborene aller kreaturen'.

Quote:
Waarom zou ik via een persoon moet gaan om bij God te komen, of met hem te praten? Ik heb geen bemiddelaar nodig. Ik bid liever direct naar god zoals jesus ook deed.

Omdat jij een zondaar bent waar God geen gemeenschap mee kan hebben. God haat het onreine en kan de zonden niet door de vingers zien. Wij kunnen onze onreine lippen alleen maar bevuilen, we kunnen alleen maar wanstaltige gebeden uiten richting God, we kunnen slechts spreken met het vergif van de slang onder onze lippen wanneer het gaat om de relatie tussen God en mens. Daarom stuurde God zijn Eerstgeboren Zoon om zich met ons te kunnen verzoenen. Jezus Christus is de Zondeloze en in gemeenschap met Hem kunnen wij naderen tot God.

Quote:
Altijd leuk hoe jullie het zo mooi praten, terwijl dit niet in de bijbel wordt geleerd aan de christen (door paulus).

Ik hoop dat God je ogen nog zal openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Je zegt het goed ja, alle macht is hem GEGEVEN. Zoal Jesus al eerder zei, "ik kan niks vanmezelf" of I of my ownself can do nothing". Net zoals hoe hij die blinde had geholpen en ga zo maar door, hij heeft het met de kracht van God gedaan, zoals hij zelf ook erbij zegt.

(..)

Altijd leuk hoe jullie het zo mooi praten, terwijl dit niet in de bijbel wordt geleerd aan de christen (door paulus).

ALLE MACHT gegeven. Nadat je ALLE MACHT krijgt, dus ALLE MACHT die God heeft, ben je dan zelf niet God? Diegene is dan door God tot hetzelfde niveau als God.

Altijd leuk hoe moslims uit "alle macht" proberen met prutsredeneringen het christendom aan te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid