Spring naar bijdragen

wat van God vult leegheid?


Aanbevolen berichten

ervan uitgaande dat de mens in principe een leegheid voelt, dat het bestaan leeg lijkt, en dat we allemaal ons best doen die leegheid op welke manier dan ook op te vullen.

Waarom vervult God die leegheid ook alweer? Ik ben christen maar heb enorm de neiging mijn leven betekenis te geven en mezelf te vullen. Dus wat heeft God dat mij zou moeten vullen. Christenen zeggen toch dat God je leegheid opvult? Dat de mens die onaf is weer af word door Jezus enzo? Hoe gaat dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een christen kan worden gevuld met de Heilige Geest, kracht, liefde, rust, vrede, blijdschap, enz.

Een christen ontvangt de Heilige Geest in het hart als iemand het leven aan Jezus geeft en Hem accepteert als Redder.

Daarnaast kan de christen nog worden gedoopt in de Heilige Geest, waarbij de christen helemaal wordt gevuld met de Heilige Geest, zoals gebeurde op de Pinksterdag in Handelingen 2.

Zie ook: link .

Dit is de kracht van de Heilige Geest, waar ook de vrucht van de Heilige Geest uit voortkomt.

Gal 5,22

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Daardoor ervaart de christen dat deze geliefd is en gewild door God en ervaart de christen betekenis en het doel van het leven op aarde en kan de christen de taak vervullen die God voor de christen heeft weggelegd enz. .

Ef. 3

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, 21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

lijkt me heel erg persoonlijk, niet iedereen hoeft perse leegheid te voelen zonder God .. daar geloof ik niet in. En het is ook je eigen taak om je leven betekenis te geven, maar dan wel met de dingen die God juist vindt en niet met de dingen die God verboden heeft.. maar dat is mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ervan uitgaande dat de mens in principe een leegheid voelt, dat het bestaan leeg lijkt, en dat we allemaal ons best doen die leegheid op welke manier dan ook op te vullen.

Waarom vervult God die leegheid ook alweer? Ik ben christen maar heb enorm de neiging mijn leven betekenis te geven en mezelf te vullen. Dus wat heeft God dat mij zou moeten vullen. Christenen zeggen toch dat God je leegheid opvult? Dat de mens die onaf is weer af word door Jezus enzo? Hoe gaat dat dan?

Ik begrijp je vraag niet helemaal; voel je je wel of niet leeg? (Omdat je je leven betekenis wil geven.)

En wat is je eigen ervaring?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben christen maar heb enorm de neiging mijn leven betekenis te geven en mezelf te vullen. Dus wat heeft God dat mij zou moeten vullen. Christenen zeggen toch dat God je leegheid opvult? Dat de mens die onaf is weer af word door Jezus enzo? Hoe gaat dat dan?

De behoefte om je leven betekenis te geven is juist goed lijkt me.

God kan wel richting geven aan je leven, waardoor je misschien sneller duidelijk hebt op welke manier je dit kan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat die leegheid te maken heeft met onze ingeschapen behoefte aan contact.

We kunnen de mooiste dingen meemaken, maar toch het idee hebben dat we sterk iets missen als we ons niet 'samen' met iemand anders kunnen voelen.

Hoeveel verschil maakt het niet door een echt mooie rozentuin te wandelen, alleen of samen met iemand anders. En dat hoeft niet eens een 'geliefde' te zijn, als je maar goed contact hebt.

Het mooie is dat als je contact met God hebt, je geliefd weet bij Hem, dat je dan zelf ook beter contact kunt hebben met anderen. Dat is tenminste wel mijn ervaring en lijkt me ook in overeenstemming met veel teksten die in de bijbel zijn geschreven. Dat wat God wil vullen (onze behoefte aan contact) lijkt me dan ook niet alleen maar iets 'verhevens', maar ook heel concreet merkbaar in het dagelijks leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het ook wel meerdere dingen. Voor mij heeft het te maken met hoop, dat is ook zo'n woord dat je veel tegenkomt in de Bijbel. Als je niet in God gelooft, kan het leven zo hopeloos en nutteloos lijken. Maar als je christen bent, mag je geloven dat God jouw leven gebruikt.

Dat zelfs als je in de ogen van andere mensen helemaal geen grootse dingen doet (als je niet het conflict in het Midden-Oosten oplost, of een medicijn vindt voor een nare ziekte, of op conferenties duizenden mensen tot bekering brengt), je toch nuttig bent. En dat God je leven leidt, dat er altijd licht is aan het eind van de tunnel.


Samengevoegd:

Quote:

Een christen kan worden gevuld met de Heilige Geest, kracht, liefde, rust, vrede, blijdschap, enz.

Een christen ontvangt de Heilige Geest in het hart als iemand het leven aan Jezus geeft en Hem accepteert als Redder.

Daarnaast kan de christen nog worden gedoopt in de Heilige Geest, waarbij de christen helemaal wordt gevuld met de Heilige Geest, zoals gebeurde op de Pinksterdag in Handelingen 2.

Zie ook:
.

Dit is de kracht van de Heilige Geest, waar ook de vrucht van de Heilige Geest uit voortkomt.

Gal 5,22

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Daardoor ervaart de christen dat deze geliefd is en gewild door God en ervaart de christen betekenis en het doel van het leven op aarde en kan de christen de taak vervullen die God voor de christen heeft weggelegd enz. .

Ik heb er altijd een beetje moeite mee als mensen het zo zeggen. Het wekt bij mij de indruk dat zodra je christen bent, je in één klap vrede in je hart hebt, gelukkig wordt, enz. Net zoals dat bij Pinksteren de discipelen plotseling niet bang meer waren.

Zo werkt het bij veel mensen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb er altijd een beetje moeite mee als mensen het zo zeggen. Het wekt bij mij de indruk dat zodra je christen bent, je in één klap vrede in je hart hebt, gelukkig wordt, enz. Net zoals dat bij Pinksteren de discipelen plotseling niet bang meer waren.

Zo werkt het bij veel mensen niet.

Een christen kan wel telkens opnieuw worden gevuld, waardoor de christen telkens weer opnieuw wordt gevuld met alle goede eigenschappen van de Heilige Geest.

Maar inderdaad hoeft niet gelijk alles perfect te zijn. Er is ook sprake van een vrucht van de Geest en net als bij bijvoorbeeld een appelboom is er niet gelijk een appel aan de boom. Die vrucht moet eerst ontstaan. Er moet zonlicht zijn, voeding en water en de boom moet goed geworteld zijn. Dan zal na verloop van tijd vrucht groeien aan de boom.

Ook in het geestelijk leven moet zo'n christen goed geworteld zijn in Christus en moeten dagelijks het woord van God en de leiding van de Heilige Geest werkzaam zijn in de christen. Dan draagt de christen vanzelf na verloop van tijd vrucht.

En iedere christen moet ook opgroeien naar volwassenheid. Elke pasbekeerde christen zal niet gelijk vrucht dragen, maar zal opgroeien naar volwassenheid waarbij Christus meer en meer zichtbaar wordt in het leven en waarbij meer en meer het oude leven wordt afgelegd en het nieuwe wordt aangedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt eraan wat je met leegheid bedoelt.

Als je rust bedoelt, klopt het inderdaad. God wil graag dat een mens rust heeft.

Maar leegheid is een (knagend) gemis en gebrek, een verdriet, een onvervuld verlangen.

God wil het gemis, gebrek, verdriet en verlangen vervullen met alles wat de mens nodig heeft en naar verlangd, zodat de mens tevreden is, blij, voorzien enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa,

Ik denk dat deze "leegheid" niet persee ontstaat door gebrek aan het bepaalde zaken. Maar dat het een bovennatuurlijke volheid is die continue aanwezig kan zijn ook in tijden van gebrek. Daar kan ik een boel bijbeltexten tegen aan gooien. Maar volgens mij geloof je het zo ook wel ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik met je eens smile.gif

Zoals mensen het vaak van mij gewend zijn, zal ik het wel vergezellen met een bijbeltekst smile.gif

Fil. 4

4 Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u! 5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. 6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

De vrede van God die alle verstand te boven gaat, zal een hart kunnen vervullen, zodat geen enkel gebrek zal worden ervaren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ligt eraan wat je met leegheid bedoelt.

Als je rust bedoelt, klopt het inderdaad. God wil graag dat een mens rust heeft.

Maar leegheid is een (knagend) gemis en gebrek, een verdriet, een onvervuld verlangen.

God wil het gemis, gebrek, verdriet en verlangen vervullen met alles wat de mens nodig heeft en naar verlangd, zodat de mens tevreden is, blij, voorzien enz.

Ik bedoel inderdaad dat laatste.

Dat moet je leren accepteren. Zo is het leven. Zo vind je God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k. .

Ik geloof dus dat mensen geen gemis, gebrek, verdriet en onvervuld verlangen horen te hebben, maar dat mensen zo kunnen leven dat hun hele leven vervuld is door alles wat God de mens geeft; geestelijk en materieel.

Ik geloof dat dat niet iets is voor de (verre) toekomst, maar dat God dat nu al aan de mensen wil geven en dat het ook bedoeld is voor nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eastme.. voorbeeld uit de bijbel.... de Christenen werden ZWAAR vervolgt. Toch was er een enorme vreugde van God in hen.

2 ze zijn door ellende zwaar op de proef gesteld, maar vervuld van een overstelpende vreugde en....

Rom 15,13

De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof, om overvloedig te zijn in de hoop, door de kracht des heiligen Geestes.

Die vervulling vind je in het geloof in God. Een bovennatuurlijke werkelijkheid onafhankelijk van omstandigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eastme.. voorbeeld uit de bijbel.... de Christenen werden ZWAAR vervolgt. Toch was er een enorme vreugde van God in hen.

2 ze zijn door ellende zwaar op de proef gesteld, maar vervuld van een overstelpende vreugde en....

Rom 15,13

De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof, om overvloedig te zijn in de hoop, door de kracht des heiligen Geestes.

Die vervulling vind je in het geloof in God. Een bovennatuurlijke werkelijkheid onafhankelijk van omstandigheden.

Mee eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eastme.. voorbeeld uit de bijbel.... de Christenen werden ZWAAR vervolgt. Toch was er een enorme vreugde van God in hen.

2 ze zijn door ellende zwaar op de proef gesteld, maar vervuld van een overstelpende vreugde en....

Rom 15,13

De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof, om overvloedig te zijn in de hoop, door de kracht des heiligen Geestes.

Die vervulling vind je in het geloof in God. Een bovennatuurlijke werkelijkheid onafhankelijk van omstandigheden.

Maar er zijn ook tal van voorbeelden in de Bijbel over mensen die verdriet hadden, of bang waren. En uit de brieven van Paulus kun je ook wel opmaken dat de mensen in de gemeentes waar hij naar schreef het moeilijk hadden.

Geloof betekent niet dat je nooit pijn, verdriet, eenzaamheid of andere negatieve emoties voelt. Die horen bij het leven, en die zijn ook een verrijking van het leven. Alleen mag je ondanks alles hoop hebben dat er een God is die alles in zijn hand heeft. Dus je hoeft niet te wanhopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus zegt ook dat hij overal uit werd gered.

2 Tim 3,11

vervolgingen en lijden, zoals mij getroffen hebben te Antiochië, te Ikonium en te Lystra. Al die vervolgingen heb ik doorstaan en de Here heeft mij uit alle gered.

Hij leidde schipbreuk, werd gestenigd, werd gebeten door een slang, werd gevangen gezet enz., maar overal kwam hij weer uit door Gods hulp.

Er kan misschien best angst of verdriet komen, maar God heeft overal een oplossing voor.

1 Joh 4,18

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Ps. 45

8 Gij hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid;

daarom heeft, o God, uw God u gezalfd

met vreugdeolie boven uw metgezellen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vóór smile.gif

Na de onthoofding is het een beetje lastig praten.

Vóór zijn onthoofding zei hij ook het volgende.

Hand. 21

13 Toen antwoordde Paulus: Wat doet gij, dat gij weent en mijn hart week maakt? Want ik voor mij ben bereid, niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven te Jeruzalem voor de naam van de Here Jezus. 14 En toen hij niet te overreden was, hielden wij ons stil en zeiden: De wil des Heren geschiede.

Hij koos er dus bewust voor om voor God te willen sterven.

Maar voordat hij daadwerkelijk van plan was te sterven, schreef hij eerst nog het volgende.

Fil. 1

23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; 24 maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil. 25 En in deze overtuiging weet ik, dat ik zal blijven en voortdurend bij u allen zijn, opdat gij verder moogt komen en u in het geloof verblijden. 26 Dan zult gij ruimschoots reden hebben om over mij te roemen in Christus Jezus, wanneer ik weder bij u kom.

Hij koos er dus zelf voor wanneer het tijd was om heen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid