Spring naar bijdragen

Vroeg moeten kiezen


Aanbevolen berichten

Kun je een systeem bedenken dat wél zou werken voor zowel laag- als gemiddeld- als hoogbegaafde leerlingen?

Ik denk dat je motivatieproblemen op elk intelligentieniveau tegenkomt. Bij hoogbegaafden ligt het alleen ineens aan het systeem ("hij krijgt geen uitdaging") in plaats van aan de leerling ("hij wil er niet voor werken").

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een systeem: nee. Want systemen zijn er om de grote massa te laten werken, niet om een individu tot dienst te zijn. En da's maar goed ook smile.gif

En ik bedoel niet te zeggen dat het altijd aan het systeem ligt bij hoogbegaafde leerlingen, er zijn er genoeg die geen zin hebben om er moeite in te steken en dat ook eerlijk toegeven, maar ik heb op een gegeven moment van de schoolleiding zélf initiatief moeten nemen om íets aan uitdaging te vinden en werd ik daarin door praktisch alle leraren tegengewerkt.

Dit (meer specifieker hun topklas) zou uiteindelijk voor mij ideaal geweest zijn (leraren die wat voor je kunnen betekenen én achter je gat aanzitten), maarja puh2.gif de kosten widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kun je een systeem bedenken dat wél zou werken voor zowel laag- als gemiddeld- als hoogbegaafde leerlingen?

Lijkt me heel moeilijk, er moet altijd een middenmaat gezocht worden. Nu, ik heb het gevoel dat die middenmaat er nu wel ongeveer is (bij ons toch, weet te weinig over jullie schoolsysteem). Ik had het persoonlijk leuk gevonden als ik vroeger had kunnen kiezen en sneller had kunnen specialiseren op een hoger niveau, maar goed, ik snap ook wel dat dat voor veel leerlingen helemaal niet positief zou zijn, dus ik verwacht ook niet dat ze dat aanpassen. Maar pleiten voor later kiezen, wat toch een beetje is waar dit topic over gaat, dat vind ik dan ook weer een verkeerd uiterste aangezien het nu voor een behoorlijk aantal leerlingen al maar vrij laat is. Nuja, ik weet niet, misschien is het ergens ook een idee om de keuze aan de leerling over te laten? Om zeg maar tot op een vrij late leeftijd een algemeen curriculum aan te bieden voor zij die zich nog niet op een bepaalde keuze willen toeleggen, maar daarnaast ook keuzetrajecten aan te bieden voor leerlingen die wel een duidelijk idee hebben wat ze willen doen? Maar hoe dat dan weer praktisch mogelijk zou moeten zijn... Geen idee.

Iets wat mij enorm stoort aan het systeem hier, is dat bepaalde richtingen automatisch gezien worden als "hoger", terwijl daar in mijn ogen geen reden toe is. Dat hele watervalsysteem is in mijn ogen gewoon nefast. Bij ons heb je ASO (algemeen secundair onderwijs, de "hoogste" vorm), TSO (technisch) of KSO (kunst, technisch en kunst zijn de twee "middenvormen") en BSO (beroeps, de "laagste" vorm). ASO bevat theoretische richtingen en is bedoeld voor leerlingen die daarna hoger onderwijs willen doen (hoewel het met de andere richtingen ook perfect mogelijk is, wij hebben geen lotingen ofzo). TSO is meer praktijkgericht, dingen als informatica of boekhouden of electriciteit ofzo, maar ook met een stevige theoretische basis, leerlingen kunnen al dan niet doorstromen naar hoger onderwijs. KSO is eigenlijk zowat de zelfde verhouding theorie/praktijk, maar dus gericht op kunst, dus muziek of beeldende kunst ofzo. BSO is heel sterk praktijkgericht, nauwelijks theorievakken, veel stages, mogelijkheid om deeltijds te werken ipv les, en hoewel hoger onderwijs in principe open ligt zijn er heel weinig leerlingen met deze achtergrond die er ooit aan beginnen. BSO heeft heel verschillende richtingen, van bakker tot houtbewerking tot haartooi (hebben jullie die richting niet?), als het maar sterk praktijkgericht is, echt gericht op het kunnen uitoefenen van een specifiek beroep.

Ok, dus tot daar toe het kleine overzicht Vlaams onderwijs. knipoog_dicht.gif Nuja, ons watervalsysteem houdt dus eigenlijk in dat zowat alle ouders hun kinderen ASO willen laten doen omdat dat meer aanzien heeft, waardoor ook leerlingen die veel liever met hun handen werken en echt geen boodschap hebben aan theorievakken in het ASO terechtkomen. Die leerlingen blijven dan vaak zitten, en komen uiteindelijk (eventueel met een jaar vertraging) gedemotiveerd terecht in het TSO. Leerlingen die ook die hoeveelheid theorie niet aankunnen zakken verder af naar het BSO. In het BSO zitten grotendeels leerlingen die verschillende jaren achter zitten, geen enkele motivatie hebben, en totaal geen interesse hebben in het beroep waarvoor ze studeren. Vaak worden deze leerlingen 18 voor ze hun middelbaar diploma behaald hebben, stoppen ze met school omdat ze het allemaal kotsbeu zijn, en krijgen ze een zware, onderbetaalde job. Voor de leerlingen die er toch in slagen om in het ASO te blijven, ook al werken ze eigenlijk liever en beter met hun handen, draait het meestal niet veel beter uit. Met een ASO-diploma sta je nergens op de arbeidsmarkt, het is eerder een deur naar hoger onderwijs dan een doel op zich. Leerlingen die niet graag studeren zijn echter zelden geneigd nog eens minstens drie jaar bij te studeren na hun achttiende, dus die eindigen vaak ook zonder motivatie en zonder bruikbaar diploma, waardoor ze eveneens slechtbetaalde, zware jobs nemen. Ok, 't is een beetje een doemscenario he, natuurlijk zijn er een hoop leerlingen waarvoor het wel goed gaat, en natuurlijk eindigt ook niet iedereen zonder "goed" diploma met een rotjob ofzo, maar helaas is dit scenario wel vaak de waarheid.

Trouwens, ook binnen het ASO geldt het watervalsysteem, maar dan op iets kleinere schaal. Het idee is dat de richtingen met Latijn de hoogste zijn (dus Latijn-Grieks en Latijn-wiskunde en Latijn-wetenschappen, Latijn-moderne talen wordt al gezien als de "laagste" richting van de Latijnse). De richtingen met economie (economie-wiskunde en economie-moderne talen) en met wetenschappen (wiskunde-wetenschappen, moderne talen-wetenschappen) zitten daaronder. En dan als laagste richting heb je humane wetenschappen (met vakken als psychologie en sociologie). In een gemiddeld zesde jaar humane wetenschappen heb je dus 5 leerlingen die die richting doen omdat het ze echt interesseert, en 15 die het doen omdat ze gezakt zijn voor een andere richting, en humane zijn gaan doen omdat ze toch in ASO wouden blijven. Demotiverend zowel voor de leerlingen die wel interesse hebben, maar in een ongeïnteresseerde klas zitten, als voor de leerlingen die in een richting zitten die hen eigenlijk niet boeit.

Ok, sorry voor de gigantische uitleg, maar zonder dat jullie weten hoe ons systeem werkt, heb je denk ik ook weinig aan mijn commentaar erop... Nuja, wat mij dus gigantisch stoort, is dat de combinaties van vakken vrij beperkt zijn. Je kan bijvoorbeeld geen interesse in Latijn combineren met een interesse in economie, want economie is "lager" dan Latijn. Slaat nergens op natuurlijk, maar zo werkt het wel bij ons. En dat vind ik jammer. Ik vind het ook jammer dat de leerlingen die Latijn studeren automatisch gezien worden als intelligenter, ik vond Latijn altijd oneindig veel makkelijker dan wiskunde en wetenschappen, en economie leek me ook supermoeilijk, ook al heb ik het nooit gehad.

Mij lijkt het veel beter om de richtingen en de niveaus wat meer van elkaar los te koppelen. Om bvb van elk vakgebied zeg maar een hoog en een laag niveau te bieden, voor sterkere en voor zwakkere leerlingen, en dan onderling te laten combineren naar keuze. Zo kan je bvb Latijn nemen op hoog niveau, als je daar goed in bent, in combinatie met wiskunde op laag niveau, als je dat moeilijker vindt. Nu is het zo dat iemand die Latijn-wiskunde doet, en zakt op wiskunde, moet afzakken naar Latijn-moderne talen, waardoor je in die richting een hoop leerlingen hebt zonder enige interesse in moderne talen (ik zat in die richting, en bij mij was het wel een bewuste keuze, en ik vond het vreselijk vervelend dat het niveau zo naar beneden gehaald werd door een klas vol ongeïnteresseerde leerlingen). Met het systeem dat ik voorstel kan je dat vermijden, mensen kunnen de zelfde vakken volgen, maar gewoon op een iets lager niveau. Ik pleit persoonlijk ook voor meer vrijheid qua combinaties. Ok, dat het praktisch moeilijk regelbaar is om leerlingen pakweg Latijn te laten combineren met automechanica snap ik wel, ook al gewoon omdat er weinig scholen zijn die beide richtingen aanbieden, maar Latijn combineren met economie, of automechanica combineren met boekhouden, dat zou denk ik wel moeten kunnen. En door die lossere combinaties en verschillende niveaus gaat er denk ik ook veel minder een stigma komen op bepaalde richtingen, waardoor leerlingen hopelijk vaker in een richting terechtkomen op basis van hun interesses en talenten, en niet op basis van een demotiverend watervalsysteem.

Ok, sorry voor die belachelijk lange post, ik moet ook gewoon dringend gaan slapen, eigenlijk. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongetwijfeld werkt het systeem niet, maar leten we wel wezen. Sommige leerlingen zijn gewoon luie ongemotiveerde eikels. Sommige zo dom als het achtereind van een varken en andere hyperintelligent. Sommige leerlingen werken gewoon hard en zijn gemotiveerd en daar heb je ook domme en slimme figuren tussen zitten.

Er is geen enkel systeem dat daar iets aan verandert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ongetwijfeld werkt het systeem niet, maar leten we wel wezen. Sommige leerlingen zijn gewoon luie ongemotiveerde eikels. Sommige zo dom als het achtereind van een varken en andere hyperintelligent. Sommige leerlingen werken gewoon hard en zijn gemotiveerd en daar heb je ook domme en slimme figuren tussen zitten.

Er is geen enkel systeem dat daar iets aan verandert.

Ok, feit. smile.gif

En ja, bij ons heet het dus haartooi. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een citoscore van 539 waarmee ik makkelijk een havo advies had kunnen krijgen, maar ging dus naar de vmbo-tl/havo brugklas...op het vmbo heb ik voor vakken als geschiedenis en Engels werkelijk niets hoeven te doen...voor sommige vakken wel maar daar had ik weer geen zin in..ik heb er nog steeds spijt van dat ik niet harder gewerkt heb...op het mbo en later de havo speelde mij dit ook parten..ik ben nu arbeidsongeschikt en zou graag bij een hoveniersbedrijf willen werken als ik wat minder last had van mijn ogen en angstaanvallen, wie weet wat de toekomst nog brengt...mijn hobbies zijn vooral erg creatief en hoop daar ook ooit iets mee te bereiken, wie weet

toch denk ik dat ik niet mijn potentieel gehaald hebt...deels komt dit door psychische problemen, deels door eigen schuld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, waarschijnlijk heb ik mijn potentieel niet volledig benut. Zonder twijfel komt dit doordat ik een ongemotiveerde, luie eikel ben die zich liever terugtrekt dan mee te doen. Daar had twee jaar later kunnen kiezen niets aan veranderd.

Misschien dat net het vroeg moeten kiezen ook wat stimuleert om je eigen potentieel net uit te zoeken. Veel leerlingen blijven toch een beetje aanmodderen zo lang ze de kans krijgen om aan te modderen, en beginnen pas echt te werken wanneer ze inzien dat er iets op het spel staat. (Ben ik trouwens geen uitzondering op hoor.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid