Spring naar bijdragen

Stelling: doen en laten


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het een kwestie van ouder worden is, of van schade en schande wijs worden. Maar ik sta tegenwoordig wat aan de andere kant van het dilemma.

De hang naar een zekere keuzevrijheid, of het gevoel beperkt te zijn, valt vaak samen met een zekere ontvoogdingstrijd. Als je daar eenmaal aan de andere kant uitgekomen bent, dan is juist het oneindige aanbod van keuzes zo ontzettend beperkend. Als je dat echt op je in laat werken, dan wordt je wellicht zoals Syd Barrett. Die werd wakker, bedacht wat hij allemaal kon doen, dacht dat helemaal uit, en bedacht dat 'ie eigenlijk net zo goed weer kon gaan liggen.

Ergo, op een gegeven moment besef je dat vrijheid, echte vrijheid, samengaat met zekere kaders. Zelfs met die kaders kun je nog verdrinken in de mogelijkheden als je niet oppast trouwens.

Dus wat moet ik dan eigenlijk antwoorden? puh2.gif Laat ik het zo zeggen, ik ervaar het probleem niet zo. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat in de christelijke kringen veel meer de nadruk wordt gelegd op het laten van bepaalde dingen, terwijl we het doen van andere dingen voor het gemak meer links laten liggen.

Iedereen kent wel de lijstjes met dingen die je niet mag doen of zelfs maar nuanceren als "goed" christen. Ok, hier op credible valt het wel mee, maar er zijn nog steeds heel veel christenen die je excommuniceren, zich van je afkeren of je op de figuurlijke brandstapel gooien als je valt op mensen van hetzelfde geslacht, seks hebt voor het huwelijk, nuances plaatst bij euthanasie of abortus, SP stemt (om van GL, VVD, Wilders, ToN en D66(6) nog maar niet te spreken) of van de verkeerde kerk bent.

Maar als je christen bent, het allemaal wel gelooft, twee keer naar de kerk gaat (in juiste kledij) op zondag en bidt voor het eten, en verder doordeweeks er weinig van laat merken, is dat vaak geen probleem. Terwijl we als christenen ook opgedragen worden Jezus na te volgen, ons kruis op ons te nemen, anderen van Hem te vertellen etc. En dan moet ik eerlijk toegeven, daar hoor ik zelf ook bij. Ik ben zelf een dromer en soms niet tot daden te branden. Ik heb de aanleg om de ultieme farizeer te zijn. Maar ik weet dat het niet zo hoort. Dat we als christenen niet alleen moeten kijken naar wat we niet mogen doen, maar waar we wel toe worden opgeroepen als christenen, hoe we het christelijke leven invullen.

Dan ontbreekt de daadkracht inderdaad wel vaak en dan is het doen van dingen juist waar het de meeste christenen aan ontbreekt, zoals Holla al zo treffend zei

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het één laten niet hetzelfde als het ander doen?

Ik sluit me deels aan bij Timon en Holla maar wil daarbij benadrukken dat je ook dingen moet laten. Dat moeten niet alleen christen, dat moet ieder mens. Wel moet je je er bewust van zijn wat je laat en wat je doet, want als de dingen die je laat of juist doet in strijdt zijn met het geloof of je eigen principes klopt er iets niet. Laat ik het zo stellen: Je moet bewust zijn van wat je laat en wat je doet.

De "daadkracht" ontbreekt stelt Holla. Ik vraag mij dan af of dat en menselijke tekortkoming* is of een geloof tekortkoming* is.

Wanneer je als persoon namelijk totaal niet pro-actief** (actieve-&ondernemende houding) bent vraag ik mij af hoe je sowieso iets in het leven bereikt en waarom je dan je bed uit komt, even hard gesteld. Dan denk ik dat er iets in de houding van leven moet worden veranderd. Ben jij wel zeer pro-actief voor school of werk oid dan denk ik dat het probleem ergens anders ligt.

Is het een tekortkoming in het geloof, ofwel schaamte voor je geloof ofwel een geloofsdip*** ofwel iets anders, dan denk ik dat er meer aan de hand is. Dat er ergens iets tussen jou & God misschien niet goed zit.

Samenvatting: Wat je doet of wat je laat moet mijns inziens bewust zijn. Wanneer je niet daadkrachtig bent kan dat aan de persoon of de verhouding met God liggen.

*Tekortkoming klinkt hard en groot maar is meer bedoeld als eye-opener.

**Pro-actief is een term die in de managementwereld graag wordt gebruikt. Wil je er meer over weten lees dan het boel 7 eigenschappen voor effectief leiderschap van Covey waarin het begint over pro-actief zijn.

***Geloofsdip is een eigen verzonnen woord en ik bedoel er mee dat je twijfelt aan God, boos bent op God of onverschillig over God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zegt Jezus wat wij moeten doen?

1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:

3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,

want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

4 Gelukkig de treurenden,

want zij zullen getroost worden.

5 Gelukkig de zachtmoedigen,

want zij zullen het land bezitten.

6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,

want zij zullen verzadigd worden.

7 Gelukkig de barmhartigen,

want zij zullen barmhartigheid ondervinden.

8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn,

want zij zullen God zien.

9 Gelukkig de vredestichters,

want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,

want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.†22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!†zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!†zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.

27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.†28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. 29 Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30 En als je rechterhand je op de verkeerde weg brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam naar de Gehenna gaat.

31 Er werd gezegd: “Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.†32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel – tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.

33 Jullie hebben ook gehoord dat destijds tegen het volk werd gezegd: “Leg geen valse eed af, voor de Heer gedane geloften moeten worden ingelost.†34 En ik zeg jullie dat je helemaal niet moet zweren, noch bij de hemel, want dat is de troon van God, 35 noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank, noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote koning; 36 zweer evenmin bij je eigen hoofd, want je kunt nog niet één van je haren wit of zwart maken. 37 Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.

38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.†39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou bijvoorbeeld tijdens evangelisatie of het maken van muziek?

Sommige mensen hebben geen behoefte aan evangelisatie, en als ze dat aangeven dan kun je dat het beste respecteren. Ik denk ook dat je voorzichtig moet zijn met evangeliseren bij bepaalde doelgroepen (kinderen bijvoorbeeld)

En ja muziek: als de buren er last van hebben zou ik het volume wat omlaag doen.

Ik ben heiden maar ik vind het verder prima wat christenen zoal doen, zolang ik er maar geen last van heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid