Spring naar bijdragen

Het eeuwige leven


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

In dit topic wil ik graag meer te weten komen over de redenen waarom jullie als christenen geloven dat er zoiets als een eeuwig leven zou kunnen bestaan, en op welke veronderstellingen deze gebaseerd zijn. Eerder postte ik dit:

En het doet er dan nogmaals niet toe, hoeveel van de Bijbel waar is. Als X in deze bron waar is, is dat geen gegronde reden om aan te nemen dat Y ook waar is.

Ik wil de lol niet bederven, van wat je zegt, 'cirkelredenatie omdat -we- dat geloven omdat het in 1 boek staat' ok?

Toch geloof ik niet dat de bijbel 1 boek is. Er zijn vier evangeliën en andere schrijfsels die het leven van Jezus beschrijven.

Ik zal vier reacties geven waarom ik wél in eeuwig leven gelof

1) Het verouderingsproces, is verklaarbaar. Het lijkt zelfs voorgeprogrammeerd te zijn in het genoom. (Nu is eeuwig leven niet bepaald -praktisch op aarde- dus dat even apart)

2) Ik geloof wel, dat Jezus de macht had over dood en leven, dus ook over eeuwig leven.

3) Ik geloof ook, dat als de eerste mensen niet in opstand kwamen tegen God, dat ze eeuwig hadden kunnen leven.

4) Christenen -toen- geloofden in eeuwig leven op basis van de volgende uitspraken

link

Over geloof valt eigenlijk niet te twisten. Ik heb je redenen gegeven waarom ik dat geloof. Ik kan het je niet bewijzen, ook kan ik je geen geloof geven.

Verder, zal ook ik uiteindelijk de pijp aan maarten geven, maar ik zeg je ook dan, bij die laatste pijp, 'ik geloof.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog een andere vraag en hoop dat jullie er een antwoord op weten.

In johannes staat dat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Hieruit maakte ik altijd op dat je dan naar de hemel gaat, een eeuwig leven in de hemel. Maar als je naar de hel gaat leef je ook eeuwig, je kan dus net zo goed naar de hel gaan. Dus ieder die in Hem gelooft gaat naar de hemel of naar hel.

Misschien klopt het niet hoor en zie ik wat over het hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien klopt het niet hoor en zie ik wat over het hoofd.

'dood' en 'leven' hebben nogal diverse betekenissen in de bijbel.

Zo heeft de bijbel het zelfs over 'de tweede dood', dat is de hel, waar je dan eeuwig in zit.

Een ander voorbeeldje is dat we met onze doop al gestorven zijn. Daardoor zijn we met Christus gestorven en met Hem weer opgestaan. We zijn levend gemaakt toen Hij onze zonden kwijt schold.

Er staat ook dat we dood waren door onze zonden, maar weer levend gemaakt zijn.

Kortom, 'dood' heeft iets meer betekenissen in de bijbel dan alleen het sterven op aarde zeg maar. smile.gif

Door Christus ontvangen we het eeuwige leven. Zonder Zijn genade zijn we in feite al dood, en dan zul je na het sterven hier op aarde ook dus in de hel komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1) Het verouderingsproces, is verklaarbaar. Het lijkt zelfs voorgeprogrammeerd te zijn in het genoom. (Nu is eeuwig leven niet bepaald -praktisch op aarde- dus dat even apart)

In de genen ligt inderdaad de ouderdom vastgelegd, de leeftijd die wij nu halen was kennelijk het meest nuttig om te overleven als soort. Wat dit met het eeuwige leven te maken heeft begrijp ik niet.

Quote:

2) Ik geloof wel, dat Jezus de macht had over dood en leven, dus ook over eeuwig leven.

Hoe weet je dat dit waar is?

Quote:

3) Ik geloof ook, dat als de eerste mensen niet in opstand kwamen tegen God, dat ze eeuwig hadden kunnen leven.

Ook weer, hoe weet je dit?

Quote:

4) Christenen -toen- geloofden in eeuwig leven op basis van de volgende uitspraken

Ik kan dat natuurlijk niet allemaal gaan doornemen. Staan er belangrijke uitspraken tussen waarvan ik moet weten, om tot de ontdekking te komen dat het eeuwige leven daadwerkelijk bestaat?

Quote:

Over geloof valt eigenlijk niet te twisten. Ik heb je redenen gegeven waarom ik dat geloof.

Nee, je hebt eigenlijk alleen maar je geloof uitgelegd met andere dingen die je ook al gelooft. Ik weet nog steeds niet waarom je in het eeuwige leven gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nils

Hoe weet je dat dit waar is?

Wanneer accepteer jij wanneer iets 'waar' te noemen is? Het Justified true belief van Plato of één van de andere definities? Heel wat christenen hebben de aanname 'Dat wat in de Bijbel staat = waar', jij zult waarschijnlijk ook zo'n soort aanname: "Dat wat door de empirische wetenschap onderzocht kan worden en/of door redelijke argumenten ondersteund wordt". Je hebt die keuze waarschijnlijk gemaakt op basis van 'redelijke argumenten'..

Ik doe geen uitspraak over welke 'systeem' meer of minder steekhoudend is of welk systeem beter of minder goed in de praktijk werkt, maar dit is het conflict wat je in dit topic ziet. Jij kunt tot in aller eeuwigheid blijven vragen 'waarom geloof je dat, waarom geloof je dat' andersom kan dat ook, en op een moment in de tijd komt er een punt 'Dat geloof ik gewoon' de onoverkomelijke aanname.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wanneer accepteer jij wanneer iets 'waar' te noemen is?

Als het te controleren is door iedereen, waaronder ik, zonder onduidelijke of vreemde veronderstellingen. En het moet natuurlijk empirisch/rationeel te onderbouwen zijn.

Quote:

Heel wat christenen hebben de aanname 'Dat wat in de Bijbel staat = waar'

Uiteraard begrijp ik niet waarom je dat zomaar kunt aannemen.

Quote:

Ik doe geen uitspraak over welke 'systeem' meer of minder steekhoudend is of welk systeem beter of minder goed in de praktijk werkt, maar dit is het conflict wat je in dit topic ziet. Jij kunt tot in aller eeuwigheid blijven vragen 'waarom geloof je dat, waarom geloof je dat' andersom kan dat ook, en op een moment in de tijd komt er een punt 'Dat geloof ik gewoon' de onoverkomelijke aanname.

Ik begrijp het. Wat ik echter niet begrijp, is waarom zo'n flinke aanname (dat wat in de bijbel staat, is waar) kennelijk gewoon voor iemand kan stand houden, zonder daarbij een gefundeerde basis voor te hebben. Uiteraard ben ik bereid tot in detail uit te leggen waarom ik denk dat de wetenschappelijke methode de beste benadering is om de waarheid te beschrijven, en wél een gefundeerde manier is hiervoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las het boek Wetenschap in de Bijbel. Dit vond ik best interessant aangezien er veel wetenschappelijke feiten instaan uit de bijbel die de mensen vroeger nog onmogelijk konden weten, vanwege gebrek aan bepaalde technieken. Tegenwoordig blijkt dit allemaal te kloppen, dus waarom zou de rest dan ook niet waar zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De enige manier om erachter te komen is zelfmoord plegen he ^^

Maargoed, Ik denk dat de mens de behoefte heeft aan houvast en aan een idee over leven na de dood. Het idee dat er helemaal niets is is immers lastig te bevatten en bovendien ook erg kwetsend in bepaalde situaties.

Als je een familielid of goede kennis verliest doet de gedachte dat die persoon in de hemel(Of wat daan ook) is je beter dan de gedachte dat die persoon simpelweg niet meer bestaat. Dat is allemaal psychologisch.

Dit valt ook te rijmen met de statistieken. In ontwikkelingslanden heb je veel meer gelovigen dan hier. In ontwikkelingslanden is men armer en verliest men vaker naasten waardoor de mensen meer worden geconfronteerd met de dood.

Ik denk dat die door confrontatie het idee dat er niets is na de dood, Voor veel mensen ondraaglijk is. Als je gelooft in het hiernamaals kun je de dood van naasten beter relativeren. Zeker in ontwikkelingslanden is dat belangrijk. Mischien is het beter voor het functioneren van een maatschappij als haar bevolking in leven na de dood gelooft.

Maar of het beter is voor de mensen of niet, Dat zegt natuurlijk niets over de waarheid van die claim maar enkel over de menselijke psychologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mischien is het beter voor het functioneren van een maatschappij als haar bevolking in leven na de dood gelooft.

Ik kan het je nog sterker vertellen. Ga maar eens zoeken exact waar in de Bijbel het concept leven na de dood voor het eerst voorkomt, en wat er op dat moment in de maatschappij gebeurde. Ik verklap niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid