Spring naar bijdragen

Hindoeisme en christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

De Heilige Geest ja, leuk. Maar is dat een methode ofzo? Kan je de Heilige Geest-knop even omdraaien? Zoals anastasia al zegt, je weet nooit of je het dan bij het rechte eind hebt, voor het zelfde geld is je gevoel, intuïtie, of je voorganger aan het woord in plaats van de Heilige Geest.

Naarmate een gelovige langer een relatie met God heeft en de relatie beter wordt, zal een gelovige beter de stem van God kunnen verstaan en onderscheid krijgen tussen de stem van de Heilige Geest en andere stemmen/gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een paper over godsbeelden aan het schrijven en al schrijvende kom ik eigenlijk tot de ontdekking dat veel van die verschillen zich vooral richten op de uiterlijke leerstellingen en rituelen.

Ik vergelijk bijvoorbeeld ook christelijke mystici met hindoeïstische mystici en wat zij beweren ligt in sommige gevallen vrijwel op één lijn. En, inhakend op de reactie van Barbapapa, van de mystici zou je toch mogen verwachten dat zij onderscheidingsvermogen kweken door zo intens naar God of het goddelijke te streven?

Kan het niet zijn dat ze, omdat de menselijke natuur één is, hun mystieke opvattingen ook één zijn en dat de conflicten ontstaan door uiterlijke verschillen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het uiterlijke is maar heel ondergeschikt, dus daar gaat het eigenlijk niet om.

Wat betreft het overige: misschien lijken ze wel op elkaar, maar ze zijn totaal anders. Bij het christendom komt alles van God, de kracht, vrede, rust enz. Bij elke ('andere') religie is er een duivelse bron en komt alles uit de hel. Het christendom en elke 'andere opvatting' zijn dus volkomen tegengesteld van elkaar. (Niet dat ze precies gespiegeld zouden zijn overigens.)

Ze lijken op elkaar, omdat de duivel elementen uit het christendom heeft gejat en/of verdraaid en ze heeft opgenomen in zijn 'geestelijke stromingen'.

Het christendom leidt tot rust, vrede, blijdschap, voorspoed, genezing, vrijheid, bescherming enz.

Elke andere stroming leidt tot zonde, ziekte, hel, dood, oorlog, onrust, verdriet, armoede, verslaving/gevangenschap enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Barbapapa,

Ik neem aan dat je het probleem ziet als iemand uit een andere traditie je opvatting omdraait. Dat die jou zegt dat het christendom van de duivel komt, dat het christendom elementen heeft gestolen/verdraaid en dat je dat niet op autoriteit kunt weerleggen, omdat de gelovigen van die andere traditie ook een God hebben en een Heilig Schrift en een geloof waar ze hun standpunt op baseren?

Wat is dan je strategie? Volharden in je contingente geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik ga niet per se uit van een universele menselijke natuur, ik zie alleen dat er een mogelijke verklaring is voor het feit dat mensen uit verschillende religieuze tradities tot dezelfde conclusie komen als je uit zou gaan van een universele menselijke natuur. Misschien maakt het dan de vooronderstelling het onderzoeken waard. Bovendien, dat mensen in veel aspecten overeen komen is een feit zou ik zeggen, waarom dan niet in hun natuur?

En een streven naar een intiem contact met God hoeft niet uit te sluiten dat je reeds in relatie met hem leeft toch? Ik bedoel, ik zie het onderscheid niet zo goed...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dag Barbapapa,

Ik neem aan dat je het probleem ziet als iemand uit een andere traditie je opvatting omdraait. Dat die jou zegt dat het christendom van de duivel komt, dat het christendom elementen heeft gestolen/verdraaid en dat je dat niet op autoriteit kunt weerleggen, omdat de gelovigen van die andere traditie ook een God hebben en een Heilig Schrift en een geloof waar ze hun standpunt op baseren?

Wat is dan je strategie? Volharden in je contingente geloof?

Ja Yuhana, ik snap wat je bedoelt smile.gif

Quote:

Nou, ik ga niet per se uit van een universele menselijke natuur, ik zie alleen dat er een mogelijke verklaring is voor het feit dat mensen uit verschillende religieuze tradities tot dezelfde conclusie komen
als
je uit zou gaan van een universele menselijke natuur. Misschien maakt het dan de vooronderstelling het onderzoeken waard. Bovendien, dat mensen in veel aspecten overeen komen is een feit zou ik zeggen, waarom dan niet in hun natuur?

En een streven naar een intiem contact met God hoeft niet uit te sluiten dat je reeds in relatie met hem leeft toch? Ik bedoel, ik zie het onderscheid niet zo goed...

Ik zie wel een onderscheid. Ik zie joden en mensen die zich christen noemen en andere religies streven naar een contact met God, maar christenen (die zich niet alleen zo noemen, maar het ook zijn) hébben echt contact met God, die streven er niet naar, hooguit naar een nog hechter/intiemer contact. Het meest nauwe contact zal ook zijn, na het eind van de tijden en na de uiteindelijke opstanding van de doden. Maar er is nu al echt een hechte relatie tussen christenen en God de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja Yuhana, ik snap wat je bedoelt
smile.gif

[...]

Ik zie wel een onderscheid. Ik zie joden en mensen die zich christen noemen en andere religies streven naar een contact met God, maar christenen (die zich niet alleen zo noemen, maar het ook zijn) hébben echt contact met God,

en die mensen van andere religies hebben dat niet? Hoe kun je dat weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Naarmate een gelovige langer een relatie met God heeft en de relatie beter wordt, zal een gelovige beter de stem van God kunnen verstaan en onderscheid krijgen tussen de stem van de Heilige Geest en andere stemmen/gedachten.

Daar gaan we dan maar van uit hè. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tjsa, als je weinig woorden hecht aan de woorden van Jezus Christus, de Zoon van de Schepper van hemel en aarde, de God van Abraham, Izaäk en Jacob, dan kan ik er ook nog weinig meer aan doen.

Neuh, het is alleen de interpretatie van het grondpersoneel waar ik niet altijd even veel waarde aan hecht. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie wel een onderscheid. Ik zie joden en mensen die zich christen noemen en andere religies streven naar een contact met God, maar christenen (die zich niet alleen zo noemen, maar het ook zijn) hébben echt contact met God, die streven er niet naar, hooguit naar een nog hechter/intiemer contact. Het meest nauwe contact zal ook zijn, na het eind van de tijden en na de uiteindelijke opstanding van de doden. Maar er is nu al echt een hechte relatie tussen christenen en God de Vader.

Hoe ervaar jij dat contact als ik mag vragen? Praat God met jou persoonlijk bijvoorbeeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan ik uit deze discussie concluderen dat de meeste christenen geloven dat God profeten heeft gestuurd
alleen
naar het volk van Israël, en dat Hij alle andere volkeren niet heeft laten zien hoe ze het eeuwige leven kunnen beërven?

Nee. Wat Mach zegt. Alles verwijst naar Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoe ervaar jij dat contact als ik mag vragen? Praat God met jou persoonlijk bijvoorbeeld?

yes.gif

Edit: Hij spreekt op verschillende manieren: door de Bijbel heen, door een zachte stem waarmee Hij in mijn hart/gedachte spreekt, door andere mensen/christenen, door de natuur, door wonderen enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft God volgens het christendom al die verschillende volkeren op de aarde profeten gestuurd die de mensen naar hem toe leiden of niet?

Nog beter dus, Hij is zélf in Zijn zoon geincarneerd, voor de hele mensheid. Niet dat kruimelwerk met profeetje dit, profeetje dat.

Quote:
Profeten die hen leren hoe ze een deel kunnen uitmaken van het eeuwige leven en hen waarschuwen voor de straf van God.

Ehm... dat is wat houterig en primitief uitgedrukt, het zou zo in het OT kunnen. God is gekomen om Zijn bruid innig lief te hebben en haar te leren liefhebben opdat dat eeuwig duren moge.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat was niet mijn vraag. Heeft God volgens het christendom al die verschillende volkeren op de aarde profeten gestuurd die de mensen naar hem toe leiden of niet? Profeten die hen leren hoe ze een deel kunnen uitmaken van het eeuwige leven en hen waarschuwen voor de straf van God.

Ik denk het niet. Tenminste, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik geloof niet dat God de volgende mensen heeft gestuurd: Mohammed, Boeddha, Gandhi, enz. .

Wel heeft God Jezus en bv. Mozes, Jesaja, Paulus enz. gestuurd en daarna de discipelen en alle andere christenen.

Het zou wel kunnen dat God de volken op andere manieren dingen heeft geleerd, bv. door de natuur heen enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk het niet. Tenminste, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik geloof niet dat God de volgende mensen heeft gestuurd: Mohammed, Boeddha, Gandhi, enz. .

Wel heeft God Jezus en bv. Mozes, Jesaja, Paulus enz. gestuurd en daarna de discipelen en alle andere christenen.

Het zou wel kunnen dat God de volken op andere manieren dingen heeft geleerd, bv. door de natuur heen enz.

Je hebt over een paar duizend jaar, de mensen lopen miljoenen jaren hier op aarde rond. God zou niet rechtvaardig zijn als Hij al die verschillende volkeren geen leiding had gegeven. Boeddha zou bijvoorbeeld een profeet kunnen zijn wiens boodschap later is veranderd. Hij beweerde bijvoorbeeld nooit dat hij God was, en toch wordt hij als God aanbeden. Vergelijkbaar met christendom, Jezus (vzmh) beweerde nooit God te zijn en toch wordt hij als een God aanbeden. Dit terwijl hij zelf God aanbad en anderen leerde God te aanbidden:

Luc 6,12

Op een van die dagen trok Jezus zich terug op de berg om te bidden. De hele nacht bleef hij tot God bidden.

Joh 4,23

Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden,

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid