Spring naar bijdragen

De uitverkiezing


Aanbevolen berichten

Het woord uitverkiezing omvat een veel omstreden begrip ,terwijl er tevens meerdere opvattingen blijken te zijn

Laat ik 3 verschilende opvattingen opnoemen die volgens mij belangrijk zijn om hier op in te gaan:

1: Er wordt beweerd :God heeft bij ieder mens van te voren vast gesteld wat zijn eindbestemming zal zijn

Dit is de z,g .predestinatieleer,die zegt dat god ieder mens al voordat de schepping plaatsvond ,gepredestineerd (voorbestemd)heeft tot de hemel of de hel

(waarbij we moeten bedenken,dat degene die deze leer aanhangen \"de hel \" moeten interpreteren met eeuwige pijniging'.)

2: Er wordt ook beweerd :\"Uitverkiezing betekent slechts dat God van tevoren wist wie er later in hem zouden geloven.

Het is volgens deze opvatting een passieve voor-kennis

en geen actieve voor-bestemming.

ook zou het geloof geen selectieve gave van God zijn mar een voor ieder mens van nature vermogen.

3 : En dan zegt men verder nog: "Uitverkiezing betekent dat niemand ,zelfs god niet ,van tevoren kan weten of je uitverkoren ben,het is een kwestie van afwachten

Als aan het einde van de jou toegemeten tijd zal blijken dat je geslaagd bent ,vind uitverkiezing plaats

op grond van eigen inzet en doorzettings vermogen "

Kortom ,een selectie naar prestatie.

Als Christus zijn leerlingen uitlegt ,dat Hij de ware wijnstok is en zij daarom indien zij in hen blijven veel vrucht zullen dragen,zegt Hij "U hebt mij niet uitverkoren ,maar ik heb u uitverkoren .. "(Joh15:16)

Deze uitverkiezing maakt scheiding tussen hen en de rest van de wereld ,want zegt Hij " ...maar omdat u niet van de wereld bent ,maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren ,daarom haat de wereld u "(Joh 15:18-20

Haat is scheiding tussen wel en niet uitvekoren zijn

Het is alleen de uitverkorenen gegeven de woorden van Christus Jezus te verstaan en aan te nemen

Want een mens kan niets aannemen tebnzij het hem van Boven gegeven is (Joh 3:27)

Ook zegt de Heer "Niemand kan tot mij komen tenzij de Vader die mij heeft gezondne hem trekt ...,en zij zullen alen door God geleerd zijn,

Ieder die van de Vaderheeft gehoord en geleerd (de uitverkorenen) komt tot Mij "(Joh6:44,45,65)

Zelfs de handlanger van Satan bevindt zich onder de uitverkorenen(Joh6:70,71)

Want de een is uitverkoren tot goede werken(dit zijn eerbare vaten )

en de andere is uitverkoren tot boze werken (de oneerbare vaten)

Mijn vraag is dus :

Hoe wij kunnen vaststellen ,dat niemand in staat is Christus aan te nemen als zijn redder en Meester ,tenzij de Vader die in de hemel is hem dit openbaart door de Geest ,

Naar mij inzien is deze gave van de Geest "De Rots" ,en het fundament waarop Christus zijn gemeente bouwt .(Math 16:14-18)

Het lichaam is de vergadering van alle gelovige die uitverkoren zijn .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1: Er wordt beweerd :God heeft bij ieder mens van te voren vast gesteld wat zijn eindbestemming zal zijn

Dit is de z,g .predestinatieleer,die zegt dat god ieder mens al voordat de schepping plaatsvond ,gepredestineerd (voorbestemd)heeft tot de hemel of de hel

(waarbij we moeten bedenken,dat degene die deze leer aanhangen \"de hel \" moeten interpreteren met eeuwige pijniging'.)

Dat is dubbele predestinatie. De predestinatieleer zoals die in de meeste gereformeerde kerken wordt aangehouden gaat uit van een enkelvoudige uitverkiezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik spreken voor mij zelf omtrend deze gedachten hier een open gesprek aan te gaan

Want een ieder mag gehoord worden in het lichaam .

Het lezen van schriftplaatsen verlicht tot een groter inzicht die wij met elkaar mogen delen,

Het is een geweldig mooi en uniek gebed van de Heer ,zoals wij in onze Bijbel lezen :

"Vader ,wat U Mij hebt gegeven Ik wil dat waar Ik ben ,ook zij bij mij zijn ,opdat zij mijn heerlijkheid aanschouwen die U mij hebt gegeven ,omdat U Mij hebt liefgehad voor de grondlegging van de wereld (Joh 17:24)

Heel Johannes 17 is een stralend gebed van de Zoon tot Zijn Vader.

maar stel nu eens dat de verzen 20 en 21 hierin niet voorkwamen

Dan zouden wij niet uitverkoren kunnen zijn IN HEM ,in Christus Jezus en Zijn apostelen,want Hij vraagt ook voor ons hetzelfde voorrecht aan "En ik vraag niet alleen voor deze (de apostelen),maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven ,opdat zij allen : één zijn ,zoals U,Vader ,in Mij en Ik in U ,opdat ook zij in Ons één zijn,opdat de wereld (die ons thans haat) gelooft (bij de openbaring van de zonen gods,Rom 8:19)dat U Mij hebt gezonden . (Joh 17:20,21).

Vraag je dus af ?

Zullen wij dus ook eens en voor altijd evenals de apostelen ,bij Hem mogen zijn ?

Ja om in Zijn heerlijkheid te delen (Joh 14:2-4)

Vraag je dus af ?

Zal Hij dus wederkomen om ons allen tot Zich te nemen in het Vaderhuis (1Thes 4;16-18 ,2Thes 1:6-8)?

Ik lees n,l in Ef 1:4 , dat wij uitverkoren zijn VAN VOOR de grondlegging (d.i. de schepping )van de wereld .

Dit is een geweldige kostbaar gegeven .

Want het betekent dat de heerlijkheid (levensvorm) van een uitverkorenen ver uitgaat boven de heerlijkheid van een volmaakt mens .

Het is n,l dezelfde heerlijkheid die Onze Heer bij de Vader had VOORDAT de Wereld bestond .

Dus toen er nog geen Paradijs bestond met een volmaakt echtpaar ,als begin van de wereld ,genoot Hij de heerlijkheid van een GOD

in het eeuwige Vader huis.

Daar Jezus deze goddelijke heerlijkheid had afgelegd om als mens in deze wereld voor ons te leiden en vervolgens te sterven,is het van groot belang te luisteren naar wat in dit verband de Zoon tegen de Vader zegt "En nu ,verheerijk Mij .U.Vader,bij Uzelf met de heerlijkheid die ik bij U had voordat de wereld was"( Joh 17:5)

En in vers 24 lees ik

'Vader wat u Mij hebt gegeven Ik wil dat waar Ik ben ,ook zij bij Mij zijn opdat zij mijn heerlijkheid aanschouwen die U Mij hebt gegeven ,omdat U Mij hebt liefgehad voor de grondlegging van de wereld "

vraag je zelf eens af

Betekend dit Dat wij aan hem gelijk zijn ,want wij zullen hem zien gelijk Hij is (Joh 3;2,3)

de heerlijkheid ,die Hij van de Vader heeft ontvangen ,deze heeft Hij ook aan zijn lichaam gegeven (de gemeente ) om verenigd te kunnen zijn in de Vader (Joh 17:22,23)

Ik mag het wonder van de uitverkiezing gaan begrijpen ,en zie het volgende ja haast ongelovelijke toekomstbeeld .

god de vader heeft het liefde volle voornemen gehad alles wat de Zoon van eeuwigheid af bij Hem genoot,aan ons (de uitverkorenen)

te schenken als wij kinderen van God zijn .

Het Vaderhuis was al bij voorbaat onze woning ,NOG VOORDAT de schepping plaats vond waren wij al IN Gods plan geroepen tot Zijn hemelse Zonen

Uit God de Vader geboren zijn wij broeders van Christus in de Hoogste Hemel ,waar allen hun plaatsen zullen vinden

Want in het Paleis van de Koning , die onze Vader is ,is geen gebrek aan woonruimte (Joh 14:1-4).


Samengevoegd:

Volgens de geest die deze dingen openbaard door het gebrachte offer van het Lamzijn wij als eerstelingen uit deze wereld overgegaan van de dood in het leven dat uit de vader is,

Zijn vader is nu onze vader geworden

Wij zijn geen aangenomen kinderen,maar kinderen door geboorte .

hun die de Zoon hebben aan genomen en IN ZIJN NAAM geloven ,die heeft Hij het recht gegeven kinderen van god genoemd te worden ,hun DIE UIT GOD GEBOREN ZIJN (Joh 1:12,1, Joh 3:1,Rom 6:4-11)

Daarom schaamt Hij zich,ondanks dat wij nog in het vlees zijn niet voor ons ,daar wij naar Gods voornemen GEROEPEN zijn ,

Zoals ik lees :

Want hen die Hij tevoren heeft GEKEND ,heeft Hij ook bestemd om AAN HET BEELD VAN ZIJN ZOON GELIJKVORMIG TE ZIJN ,opdat Hij de eerst geborene zou zijn ONDER VELE BROEDERS

En hen die Hij tevoren heeft bestemd ,die heeft HIJ OOK GEROEPEN

En die Hij heeft geroepen heeft hij gerechtvaardigd:

En die HIJ HEEFT GERECHTVAARDIGD (en dus geen leiders in de kerk)

DIE HEEFT HIJ VERHEERLIJKT .(Rom 8:29-30)

Wonderbare dingen !

Ik begrijp nu dat Hij vele Zonen tot heerlijkheid zal leiden .

Want en Hij die heiligt én zij die geheiligd worden ,zijn allen uit

één !

Daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen en zegt

"Ik zal uw naam aan mijn broeders verkondigen ,in het midden van het lichaam (de gemeente)zal IK U een lofzingen(Heb 2:10-12)

In dit verband geld ook voor mij hetgeen ik lees ....

"Maar wij behoren god altijd te danken voor u , door de Heer geliefde broeders,

Dat god u als EERSTELINGEN heeft VERKOREN TOT BEHOUDENIS ,

in heiliging van DE GEEST en geloof van DE WAARHEID (1Joh2:27),waartoe Hij U DOOR ONS EVANGELIE ook geroepen heeft TOT VERKRIJGEN VAN HEERLIJKHEID VAN ONZE HEER JEZUS CHRISTUS (Yah,shua Messiah).

2Thess 2:13,14.

Wat een geweldige hoop !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
god de vader heeft het liefde volle voornemen gehad alles wat de Zoon van eeuwigheid af bij Hem genoot,aan ons (de uitverkorenen)

te schenken als wij kinderen van God zijn .

Ik vind de term 'voornemen' wat te zwak uitgedrukt in deze context. God de Vader is niet alleen van voornemen, Hij heeft het ook gedaan. De mensen die in Christus geborgen zijn, zijn uitverkoren en tegelijkertijd zijn de mensen die verkoren zijn de mensen in in Christus geborgen zijn.

Momenteel ben ik van mening dat je de verkiezing niet moet zien als een puur dogmatisch stuk, het is een deel ook mystiek, spiritualiteit die in de gereformeerde belijdenissen naar boven komt. Vooral de Heidelberger Cathechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis zingen het loflied over de verkiezing. In de Dordtse Leerregels komt dat minder duidelijk naar boven door de formuleringen, maar ook daar wordt een loflied op de verkiezing gezongen.

Ik zie de verkiezing als troost, het is niet aan mij om 'te gaan geloven', het is de Eeuwige die het in mij werkt en het is de Eeuwige die het in stand zal houden. Zie het als de poort naar de hemel waar op staat Strijd gij om in te gaan en wanneer wij binnen gaan en omkijken staat er aan de binnenkant Ik heb u verkoren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik ook nog bij dit thema belangrijk vind is met name de interpretatie van Efeziers 1. Wat namelijk telkens terugkomt, is dat die uitverkiezing is "in Christus". Voor de grondlegging der wereld wist God eigenlijk al dat de mensheid in zonde zou vallen en Hij had het plan opgevat om Jezus naar de wereld te sturen om ons alsnog te redden. De verkiezing is daarom in Christus: een ieder die in Hem gelooft is uitverkoren om bij Gods volk te horen.

God heeft de eerste grote stap gezet door mogelijk te maken dat we bij Hem zouden komen en voor Hem kunnen kiezen. Enerzijds door te kiezen om ons in genade aan te willen nemen (Hij had ook ons voorbeeld kunnen volgen door ons de rug toe te keren, wat een heel menselijke reactie zou zijn), anderzijds door het verlossingswerk van Jezus Christus die alle barrieres heeft overwonnen die wij nooit aan zouden kunnen. Het initiatief voor een relatie met God ligt 100% bij Hem en zonder Zijn werk zou de relatie niet mogelijk zijn. Tegelijkertijd heeft Hij nu alles gedaan wat in Zijn macht ligt om ons naar Zich toe te trekken zonder onze keuzevrijheid te ontnemen en is nu de keuze aan ons. Hij heeft ons vol liefde uitgekozen, Hij heeft de relatie mogelijk gemaakt en de breuk hersteld, Hij trekt ons met Zijn Geest naar Zich toe. Nu moeten we alleen wel voor Hem kiezen.

Dus we kunnen ook niet achterover zitten op onze stoel onder het motto: "als we uitverkoren zijn komen we er toch wel, als we het niet zijn, komen we er toch niet, dus we kunnen maar beter niets doen en afwachten". Dat is een duivelse dwaalleer. Hij heeft de weg bereid voor een ieder die in Christus voor Hem kiest, maar wij moeten nog steeds die weg (geleid door de Geest) gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over context gesproken, als je de tekst leest met de achtergrond van de Efeziers in gedachten, wordt het een en ander ook al duidelijker. In handelingen maken we kennis met de Efeziers en dan wordt duidelijk dat Efeze toen een centrum van occultisme was. De Artemisverering was een grote inkomstenbron van de stad.

Bij het geloof in Artemis hoorde ook een deterministisch wereldbeeld. Alles wat gebeurde was zo voorbeschikt door Artemis en kon afgelezen worden uit de sterren.

Paulus zet daar in bijvoorbeeld vers 4 de liefdevolle uitverkiezing van Jezus tegenover. Dan gaat het niet om een systeem waarin vantevoren is bepaald dat de een wel bij Gods volk mag komen te horen en de ander niet. De boodschap gaat vooral in tegen het determinisme van de Efeziers. Je lot is niet in handen van Artemis die nogal willekeurig lijkt te zijn, maar in de handen van Jezus Christus die ons in liefde heeft uitgekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de verkiezing als troost, het is niet aan mij om 'te gaan geloven', het is de Eeuwige die het in mij werkt en het is de Eeuwige die het in stand zal houden. Zie het als de poort naar de hemel waar op staat Strijd gij om in te gaan en wanneer wij binnen gaan en omkijken staat er aan de binnenkant Ik heb u verkoren

Amen ,Amen !

Er is meer ...

Onze roeping door het evangelie van de apostelen is het gevolg van het feit dat de Vader ons in ZIJN Zoon heeft lief gehad VÓÓR de tijden der Eeuwen ,dat is vóórdat de wereld was.

Wij lezen dit zo duidelijk in 2Tim 1:9-10

HIJ HEEFT ONS behouden en geroepen ,met een heilige roeping .

NIET NAAR ONZE WERKEN ,maar naar ZIJN EIGEN VOORNEMEN EN DE GENADE

DIE ONS GEGEVEN IS IN CHRISTUS VOOR DE TIJDEN VAN DE EEEUWEN.

AMEN

Maar die nu geopenbaard is door de verschijning van Onze Heiland Christus Jezus ,die de dood teniet gedaan en heeft leven en onvergangkelijkheid aan het licht gebracht heeft door het evangelie.

De persoon en het werk van de Heer Jezus staan altijd centraal.

Want heel het eeuwige voornemen van God IS IN DE ZOON "IN CHRISTUS JEZUS".

Zelfs al zijn er sommigen ook in onze tijd ,die leren dat de opstanding reeds heeft plaatsgevonden en hiermee het geloof van sommigen omverwerpen,dan blijft evenwel het vaste fundament van God ten aanzien van de uitverkorenen onaangetast.

Zoals het afglijden van de waarheid al in de dagen van Paulus plaats vond ,zo geld wat hij zegt tegen Thimotheus ook voor ons ...:

" Evenwel ,het vaste fundamentvan god staat en heeft dit zegel"

" DE HEER KENT HEN DIE DE ZIJNEN ZIJN "

en : "Laat ieder die de naam van de Heer noemt zich onttrekken aan ongerechtigheid ..." (2Tim 2:16-20).

Paulus heeft leed en zelfs boeien moeten verdragen ,maar hij zegt ook wat het nut daarvan is : "Daarom verdraag ik alles ter wille van de uitverkorenen,opdat zij ook behoudenis verkrijgen die in de Christus Jezus is,met eeuwige heerijkheid .

Het woord is betrouwbaar,want als wij met Hem gestorven zijn ,zullen wij ook met Hem leven; als wij verdragen zullen wij ook met Hem regeren ; als wij hem verloochenen ,zal Hij ons ook verloochenen,zal hij ons ook verloochenen ;als wij ontrouw zijn Hij blijft trouw,want ZICHZELF kan Hij niet verloochenen (1Tim 2:8-13)

Paulus onze broeder die zegt dat hij een apostel van Jezus Christus is,

" spreekt naar geloof van de uiverkorenen "....

over het eeuwige leven dat beloofd is door God "vóór de tijden der eeuwen"(Tit 1:1-3).


Samengevoegd:

Ook Petrus richt zich tot de "uitverkorenen naar de voorkennis van god de Vader ..."(1Petrus 1:2).

Hij heeft ons dus allen PERSOONELIJK gekend .Maar die hij TEVOREN gekend heeft ,die heeft Hij ook TEVOREN BESTEMD (actief) om aan het beeld van zijn Zoon gelijkvormig te zijn (Rom 8:28-30).

Ook het vlekkeloze en onbesmet Lam, Christus Jezus ,is voorgekend vóór de grondlegging van de wereld (1Petr1:20) .

maar ook hij is niet alleen voorgekend ,maar ook voorbestemd (aktief)om de uitverkorenen te rechtvaardigen en vervolgens te verheerlijken-dit is ons op te trekken tot de hoogheid die Hij bij de Vader in de hemel geniet!

daarom ,het is de Vader van HEm en van de utverkorenen ,die onze plaats organiseren (Math 20:23) naar ZIJN eigen voornemen. Hij had ons lief ,voordat wij bestonden -en daarom werken in ons leven alle dingen mee ten goede -ongeacht onze persoonelijkheid .

Wat een vreugde in Hem !

Laat daarom ieder zo leven ,zoals God hem geroepen heeft (1Kor7:17).

Want het is God ,die IN ONS werkt ,

zowel het willen als het werken ,

door zijn geest die in ons gegeven is ,

om zodoende Zichzelf te verheerlijken (Filp 2:12-13).

Amen.


Samengevoegd:

Het gaat om het inzicht ,dat het kunnen geloven in Christus Jezus niet uit onszelf mogelijk is, omdat het EEN GAVE van God is(Ef 2:8)

Nee ,voor Israël,en de wereld is het verborgen tot op deze dag alleen de uitverkorenen onder hen hebben het verkregen ,De rest is blind en vijandig (Rom 11:1-10).

Vele vragen zich nu misschien af

: Maar zijn wij dan uitverkoren om behouden te worden terwijl de rest vernietigd word ?

En als God zelf bepaalt heeft ,wie wel en wie niet in aanmerking komen ,wie heeft dan tegen gewerkt ?

NEE ,want niets kan er gebeuren ,tenzij Hij het wil(Rom 11:36,Jes 45:5-7;46;9-10).

Hij ontfermt zich over wie HIJ WIL en verhardt wie HIJ WIL(Rom 9:18).

Hij heeft "vaten, die tot verderf zijn bereid"en Hij heeft "vaten , van de barmhartigheid ,die HIJ TEVOREN tot heerlijkheid heeft bereid.

Alen die Hij heeft geroepen ,niet alleen uit de Joden ,

maar ook uit de volken "(Vergelijk Rom 9;19-25).

Dit laatste sluit aan bij wat we gelezen hebben in Rom 8:30 ,namelijk dat god ons VERHEERLIJKT HEEFT .Niet ,dat dit thans is waar te nemen want wij zijn wat ons lichaam betreft niet te onderscheiden van de ongelovige .

Maar...wij verwachten de Heer Jezus Christus als Heiland ,"die het lichaam van onze vernedering zal veranderen tot gelijkvormigheid aan het lichaam van zijn heerlijkheid "( Filp 3:20-21).

Want als wij met Hem leiden (dit is de voorwaarde) zullen wij ook met Hem verheerlijkt worden (Rom 8:17).

"Wanneer Christus uw leven ,geopenbaard wordt,dan zult ook u met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid"(Col 3:14)....Wij weten dat als hij geopenbaard zal zijn ,wij hem gelijk zullen zijn;wantwij zullen Hem zien zoals Hij is ..."(Joh 3:1-3),dat wil zeggenonze gelijkheid aan HEm zal tothet uiterste gaan, want om god te kunnen aanschouwen in al zijn schittering zul je zelf god moeten zijn volgens Joh 17:24.

Dit is de hhogste wetenschap die op aarde vanuit de Hemel wordt gedoceerd .De goddelijke natuur is de voortreffelijkste vorm van de geestelijke natuur ,verheven boven die van engelen.

Een prominent element van deze natuur is onvergankelijkheid ,onstervelijkheid.

Zij betekent op zich echter geenzins gelijkwaardigheid aan de Eeuwige Vader God van onze Heer of aan Jezus Christus.

Wij zijn gekocht om-gekocht uit deze wereld -de hemelse zegeningen te bezitten.

Alleen het feit dat wij van nature zondaars zijn ,maakt het noodzakelijk ons EERST te laten reinigen door "het bloed van het Lam ".

Want God heeft ons niet bestemd tot toorn (n.l. van de dag des Heren ) maar tot het verkrijgen van de behoudenis "(1Thes 5:9)

Maar de behoudenis die wij als EERSTELINGEN door de wedergeboorte verkrijgen is het gevolg van onze uitverkiezing VOORAF.

Wij vormen tezamen het lichaam der eerst geborenen,die in de hemelen staan opgeschreven (Hebr 12:23,vergelijk ook Jak 1:8 en Openb 14:4, Thess 2:13).

Maar zullen velen zeggen ;

Wij kunnen gods boeken niet inzien en daarom kan niemand weten of hij uitverkoren is, dat moet je maar afawachten ?

Deze gedacheten wordt vaak geuit en in verband gebracht met de beschuldeging ,dat christenen die zeggen dat zij uitverkoren zijn , zich hoogmoedig gedragen .

NEE ,de uitverkorenen zijn juist nederig van hart en hun levensvreugde ,levensmoed en gevoel van eigenwaarde zijn UITSLUITEND GEBASEERDOP CHRISTUS IN HEN ;

en NIET door te vertrouwen op,en te roemen in ,hun EIGEN IK !

Ook de apostel Paulus was nederig ,maar wist heel zeker ,dat hij was opgetrokken tot boven menselijke hoogten.

Hij wist ook ,dat hij druk bezig was met het tot volmaaktheid brengen van christenen ,die evenals hijzelf uitverkoren waren.

Zoschrijft de Apostel in 1thess1;4

"Daar WIJ WETEN ,door god geliefde broeders,dat u uitverkoren bent".

En als wij verder lezen in vers 6 dan weten wij waarom Paulus zo zeker wist.

omdat deze broeders NAVOLGERS werden van "....ons en van DE HEER ,nadat u het woord aangenomen hebt ONDE VEEL VERDUKKNG,met blijdschap van de Heilige Geest ".

MEt veel tegen wind de uitverkoren apostelen en van hun Heer volgen en blijven volgen ,geeft ons de blijmoedige zekerheid e bij te horen .

Want zij ,die ons verlaten hebben ,behoorden niet bij ons(1Joh 2:18-20 vergelijk 1Joh 4:4-6).

Nu lezen we nergens dat in het N.T.dat de zondaren -de onbekeerded- over uitverkiezing gesproken wordt .

Wanneer de apostelen of evangelisten in aanraking kwamen met mensen die nog geen christenen waren,dan predikten zij de boodschap van bekering en doop IN DE NAAM VAN JEZUS CHRISTUS (Yah,shua Messiah).

Maar zullen velen zich afvragen :

Zij traden hen echter niet tegemoet met de leer van de uitverkiezing?

Want deze leer komt NADAT men DE GEEST van God ontvangen heeft en in deze Geest geleid en opgebouwd wordt tot volmaking (de volwassenheid van de Zoon des mensen).

NEE, het evangelie richt zich tot ALLE MENSEN !

Asl Paulus op de Arepagus staat ,zegt hij NIET tot de Atheers; mensne hoort naar mij ,wanneer hier uitverkorenen van God bij mochten zijn ,sluit u aan en volg ons ; de rest hoeft zich niet te bekeren want dat helpt toch niets .

Hij roept hen daarentegen toe :

"Met voorbij zien dan van de tijden der onwetenheid beveelt God NU aan de mensen,dat zij zich ALLEN overal moeten bekeren ,omdat Hij een dag heeft bepaald ,waarop hij het aardrijk in gerechtigheid zal oordelen ..."(Hand 17:30,31).

Pualus spreekt niet over de uitverkiezing van Gods zijde ,maar hij stelt de andere zijde in het licht ,die van de menselijke verantwoordelijkheid .

ALLE MENSEN KRIJGEN EEN BEVEL !

En daarom zal niemand zich kunnen verontschuldigen met te zeggen :

Ik was niet uitverkoren .

Want zij gaan verloren om hun zonden en niet omdat zij niet uitverkoren zijn.

God onze behouder wil dat alle mensen behouden worden en tot kennis van deze waarheid komen .(1Tim 2:4).

De genade van god is verschenen ,die voor ALE MENSNE heil brengt 9tit 2:11).

Want de Christus is voor alle mensen gestorven (2Cor 5;15; Herb 2:9)

Zodat het goede nieuws - het heerlijke evangelie -in de gehele wereld is en wordt uitgebazuind door de apostelen van de Heer.


Samengevoegd:

Want ook nu ,vandaag kunnen wij aleen DOOR HUN WOORDEN behouden worden .

hun worden gelden ook thans nog,zoals wij dze woorden kennen en doorgeven .

Want zo zeet lief heeft god de wereld gehad ,dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat ieder die IN HEM gelooft ,niet verloren gaat ,maar eeuwig leven heeft (Joh3:16).

Allen die Hem hebbe aangenomen ,hun gaf Hij het recht kinderen van God te worden (Joh 1:12).

Het bloed van Yah,shua ,zijn Zoon ,reinigt van alle zonde (Joh1:9).

Als wij onze zonde beleiden is hij bereid ons te vergeven (1Joh1:19.

Hebt berouw en bekeert u, opdat uw zinde worden uitgewist (Hand 3:19)

wie tot god nadert ,moet geloven dat Hij een beloner is van hen die Hem zoeken(Hebr 11:6).

Wij dan ,gerechtvaardigd op grong van geloof ,hebben vrede met God door onze Heer Yah,shuah Messiah (Rom5:1).

daarom gaf Paulus de stok bewaarder ,die voor hem en Silas neerviel met de noodkreet

' wat moeten wij om behouden te worden '?

als antwoord : ' Geloof in de Heer Yah,shua en U zult behouden worden ,u en uw huis'.(Hand16:30,31).

En toch zal Paulus ongetwijfeld HEBBEN GEWETEN ,dat als deze man in nood met beide handen de redding zou aangrijpen ,hij daarmee onbewust zou bewijzen een uitverkorene van God de Vader te zijn.

Wat is het dan heerlijk als later zo,n tot nieuw leven gewekt en uit God geboren pesoon ,er achter komt dat het niet van hemzelf was uitgegaan ,maar dat het God was die hem het geloof hier toe schonk !

Wat een grote liefde heeft God de Vader de uitverkorenen getoond ,door deze HEMELSE GAVE.

Want hoe rijk wij ook op aarde door Hem gezegend zouden zijn,zonder de hemelse ,boven natuurlijk geestelijke zegeningen ,zouden wij niets kunnen aanpakken of vatten ,dat tot onze redding en HEMELVAART zou kunnen leiden .

Daarom dwepen wij met en roemen wij IN GOD ,EN IN NIEMAND ANDERS!

Ja zo leven wij ,zo sterven wij ,wij leven en sterven IN DE HEER .

Amen.


Samengevoegd:

Dus

Amen, broeder ,

We kunnen niet achterover zitten op een stoel onder het motto:

"als we uitverkoren zijn komen we er toch wel, als we het niet zijn, komen we er toch niet, dus we kunnen maar beter niets doen en afwachten".

Christus heeft de weg bereid voor een ieder die in Christus voor Hem kiest,

Amen ,

En allen moeten die weg (geleid door de Geest) gaan.


Samengevoegd:

Alhoewel uitvekorenen heilig zijn (1Cor 1:2,Col1:2,Col3:12.)

Deze heiligen kunnen niet verleid worden want zij worden door God geleerd (Joh6:44,45,65 en ook 1Joh2:21,27 ,1Joh 4:4-6).

Daarom zijn zij overwinaars en zullen met Hem heersen over de wolken (Rom8:37,Openb 2:26-28).

Genoemde gegevens brengen de opposanten onder de gelovige in het geweer met het verwijt dat het denkbeeld niet alleen oogmoedig is, maar dat indien het vast zou staan uitverkoren te zijn je dan we gewoon raak kunt leven ,want dan kan je verder niets gebeuren .

Dit echter is nu precies DEKARDINALE DENKFOUT !

Want een uitverkorene is nu juist degene ,die ZICH ZELF HAATTE OMDAT HIJ NIET VOLDEED AAN DE WET VAN ZIJN GEWETEN ,

Hij voelde zich in die toestand steeds meer vermoeid en belast met schuld en zonk hiedoor weg in een put van depressieen bitterheid .

Wat was het dan voor hem een enorme verblijdende ervaring die reddende arm die uitgestokenhand daarboven te zien die hem optrok

tot een menswaardig bestaan IN GOD.

Behouden van de dood verlost uit de zorg van het hopeloze menselijk streven naar rechtvaardigheid,het geen steeds maar mislukte,is hij ingegaan in de rust van DE Heer .

Die behouden 'mankloper' viert nu het Sabbathfeest van Christus.

Wij weten het,in de praktijk struikelen wij allen dikwijls ,maar het gaat uiteindelijk om wat DE GOED WIL IN ONS ,de Geest van god ,uitwerkt.

Deze goede wil in ons word gekoesterd als een nieuw heilige smetteloos leven uit God dat in ons de gestalte van een volwassene behoort te krijgen !


Samengevoegd:

Daarom zal de geroepenen en uitverkoren heilige in GODS KRACHT ernaar ijveren zich te bevestigen en als kind van God waar te maken .

En dit is dan precies waar Petrus het over heeft als hij schrijft:

' Beijver u te meer om UW ROEPING EN VERKIEZING vast te maken ;

want door dit te doen zult u beslist NOOIT STRUIKELEN '(2Petr1:10).

Een uitverkorenen is zich dus optimaal bewust van zijn verantwoordelijkheid !

Lees eens ,

Col3:9/12.

1Petr 2:9

Ef 2:10.

De geroepene weet wat er staat geschreven in het woord ,

1Thes 3:13

1Thes 4:3

Heb 12:14

1Petr 1:16.

En daarom zal IEDEREEN die deze hoop ten aanzien van HEM bezit ,zich moeten reinigen GELIJK AAN ZIJN REINHEID (1Joh3:2,3).

De uitverkorenen zijn dus weder geboren mensen ,die het voornemen van hun god en behoude om aan zijn Zoon gelijk vormig te worden ,met hart en ziel ter hand nemen in de volle overtuiging ,dat zij MEER DAN OVERWINNAARS zijn ,omdat God hen liefheeft. (Rom 8:31-37).

Zoals in de natuur de de wonderbaarlijke transformatie van rups tot vlinder zich in drie stadia voltrekt ,evenzo kunnen wij ons een vergelijkende voorstelling maken van het wonderbaarlijke proces van de wedergeboorte in Christus.

Want evan als de rups in het popstadium cel voor cel word afgebroken en tegelijkertijd de vlinder in het verborge cel voor cel wordt opgebouwd ,evenzo vindt op vergelijkende wijze de wedergeboorte van de NIEUWE MENS plaats.

Ef 4:21-24,Col3:8-10

De christenen ,de geroepen en uitverkoren heilige en GEKOCHT uit deze wereld , bevinden zich in het popstadium ,van waaruit zij de ontpoping tot een hogere hemelse dimensie met blijdschap verwachten.

De heerlijkheid waarmee Christus Koning thans is bekleed ,is hun hoop en zal dan tevens bij haar vervulling de verlossing van de OVERIGE MENSEN BETEKENEN.Rom 8:18-24.

Heerlijke toekomst met schitterende vooruitzichten waarin zij ,die geloven (d.i.zeker weten )zich verblijde met een INTENTIE welke deze wereld hun onmogelijk kan bieden .

Daarom is het lijden in deze tegenwoordige tijd (kenmerken van uitverkoren zijn ) een spelde prik vergeleken met de heerlijkheid die ons wacht !

En indien God ons heeft gerechtvaardigd....

' Wie zal beschuldiging inbrengen TEGEN UITVERKORENEN VAN GOD' .

Rom 8:33,34

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn kijk op de strijd tussen "zelf kiezen" en "uitverkiezing" lijkt mischien een laffe keuze of zelf geen keuze, maar ik denk dat geen van beide helemaal klopt of helemaal niet klopt.

Zelf kom ik uit een Evangelische gemeente waar de nadruk heel erg ligt op het zelf maken van de keuze voor Jezus.

Mijn bruid (lees verloofde) komt uit een Hersteld Hervormde gemeente waar de nadruk ligt op de uitverkiezing.

Volgens mij ligt de waarheid ergens in het midden en ik vind het onderwerp ook echt heel erg lastig omdat er heel veel bijbelteksten zijn die een van de standpunten lijken te bekrachtigen of zelf voor beiden.

Als je beweert dat God alles van voor de grondlegginge der wereld al bepaald heeft, zou je tot de redenering kunnen komen dat je zelf toch nergens invloed op hebt. Dit ontslaat je immers van de verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt in je leven. Het is toch immers al beschikt.

Als je echter uitgaat van de vrije keuze van de mens, ga je volgens mij voorbij aan minstens evenzoveel bijbelteksten die het tegendeel aantonen.

Het gevaar hiervan is volgens mij is dat je uit het oog zou kunnen verliezen dat God eerst voor jou gekozen heeft en dat jouw keuze voor Hem weer het gevolg is van Zijn keuze voor jou...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als je beweert dat God alles van voor de grondlegginge der wereld al bepaald heeft, zou je tot de redenering kunnen komen dat je zelf toch nergens invloed op hebt. Dit ontslaat je immers van de verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt in je leven. Het is toch immers al beschikt.

Lees de Dordtse Leerregels eens, die gaan daar over knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

idd.. die geven een hele duidelijke uitleg!
yes.gif

Ik vind het zelf nogal moeilijk te begrijpen, maar het stuk over 'Gods verkiezing' versus 'Eigen verantwoordelijkheid' komt daar wel in naar voren. Toch begrijp ik bijvoorbeeld de Heidelberger Cathechismus of de Nederlandse Geloofsbelijdenis beter.. Toegankelijker of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vind het zelf nogal moeilijk te begrijpen, maar het stuk over 'Gods verkiezing' versus 'Eigen verantwoordelijkheid' komt daar wel in naar voren. Toch begrijp ik bijvoorbeeld de Heidelberger Cathechismus of de Nederlandse Geloofsbelijdenis beter.. Toegankelijker of zo.

ow ben ik dan niet met je eens.. engel.gif

ik was laatst echt blij met mn 'her-ontdekking' van de d.l. .. ik vind uitleg betreffende heel veel punten erg duidelijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg echter wel vaak de indruk dat de nadruk heel erg ligt op de uitverkiezing en dat het evewicht/samenhang met de eigen verantwoordelijkheid een beetje zoek raakt. Evangelischen slaan weer door naar de andere kant. Alleen al zo'n lied uit opwekking als 645:

Ik kies vandaag: ik leef voor U

Ik kies vandaag; ik geef mijn "ja "aan U.

Ik kies vandaag: ik wil Uw stem verstaan.

Ik kies vandaag: Ik leef voor U.

Ik krijg daar heel veel jeuk van.

God heeft eerst voor ons gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ow ben ik dan niet met je eens..
engel.gif

ik was laatst echt blij met mn 'her-ontdekking' van de d.l. .. ik vind uitleg betreffende heel veel punten erg duidelijk..

Ik ken hem misschien in een iets antiekere vertaling, ik had overigens laatst ook zo'n vreemde openbaring bij het lezen van de 'good old' NGB..

Quote:
1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).

1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.

1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade. Gelijk geschreven is: God heeft ons uitverkoren in Christus, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde; Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil; tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde (Ef. 1:4-6). En elders: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt (Rom. 8:30).

1-8. De voormelde verkiezing is niet menigerlei, maar één en dezelfde, van al degenen die zalig worden, beide in het Oude en Nieuwe Testament. Aangezien de Schrift ons een enig welbehagen, voornemen en raad van den wille Gods voorstelt, waardoor Hij ons van eeuwigheid heeft verkoren, beide tot de genade en tot heerlijkheid, tot de zaligheid en tot den weg der zaligheid, denwelken Hij bereid heeft, opdat wij daarin wandelen zouden. (Ef. 1:4,5 en 2:10)

1-9. Deze zelfde verkiezing is geschied, niet uit het voorgezien geloof en gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, of enige andere goede hoedanigheid of geschiktheid, als een oorzaak of voorwaarde, tevoren vereist in den mens, die verkoren zou worden; maar tot het geloof en gehoorzaamheid des geloofs, tot heiligheid, enz.; en dienvolgens is de verkiezing de fontein van alle zaligmakend goed, waaruit het geloof, de heiligheid, en andere zaligmakende gaven, en eindelijk het eeuwige leven zelf als vruchten vloeien; naar het getuigenis van den apostel: Hij heeft ons uitverkoren (niet, omdat wij waren, maar) opdat wij zouden zijn heilig en onberispelijk voor Hem in den liefde (Ef. 1:4).

1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).

1-11. En gelijk God Zelf op het hoogste wijs, onveranderlijk, alwetend en almachtig is, alzo kan de verkiezing, door Hem gedaan, niet ontdaan en wedergedaan, noch veranderd, noch herroepen, noch afgebroken worden, noch de uitverkorenen verworpen, noch hun getal verminderd worden.

1-12. Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).

1-13. Uit het gevoel en de verzekerdheid van deze verkiezing nemen de kinderen Gods dagelijks meerder oorzaak om zichzelven voor God te verootmoedigen, de diepte van Zijn barmhartigheden te aanbidden, zichzelven te reinigen, en Hem, Die hen eerst zo uitnemend heeft liefgehad, wederom vuriglijk te beminnen. Zo ver is het vandaar, dat zij door deze leer van de verkiezing en door de overdenking daarvan, in het onderhouden van Gods geboden vertragen, of vleselijk zorgeloos zouden worden. Hetwelk door Gods rechtvaardig oordeel dengenen pleegt te gebeuren, die, óf zichzelven van de genade der verkiezing lichtvaardiglijk vermetende, óf ijdellijk en dartellijk daarvan klappende, in de wegen der uitverkorenen niet begeren te wandelen.

1-14. Voorts, gelijk deze leer van de Goddelijke verkiezing, naar Gods wijzen raad, door de profeten, Christus Zelven en de apostelen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament gepredikt is, en daarna in de Heilige Schriften voorgesteld en nagelaten, alzo moet zij ook ten huidige dage, te zijner tijd en plaats, in de Kerke Gods (dewelke zij bijzonderlijk is toegeëigend) voorgesteld worden, met den geest des onderscheids en met godvruchtige eerbiedigheid, heiliglijk, zonder nieuwsgierige onderzoeking van de wegen des Allerhoogsten, ter ere van Gods heiligen Naam en tot een levendigen troost van Zijn volk (Hand. 20:27; Rom. 12:3; Rom. 11:33, 34; Hebr. 6:17, 18).

1-15. Deze eeuwige en onverdiende genade van onze verkiezing wijst en prijst ons de Heilige Schrift daarmede allermeest aan, wanneer zij wijders getuigt dat niet alle mensen zijn verkoren, maar sommigen niet verkoren, of in Gods eeuwige verkiezing voorbijgegaan, namelijk die, welke God naar Zijn gans vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft in de gemene ellende te laten, in dewelke zij zichzelven door hun eigen schuld hebben gestort, en met het zaligmakend geloof en de genade der bekering niet te begiftigen, maar hen in hun eigen wegen en onder Zijn rechtvaardig oordeel gelaten zijnde, eindelijk niet alleen om het ongeloof, maar ook om alle andere zonden, tot verklaring van Zijn gerechtigheid, te verdoemen en eeuwiglijk te straffen. En dit is het besluit der verwerping, hetwelk God geenszins maakt tot een auteur van de zonde (hetwelk godslasterlijk is te denken), maar Hem stelt tot haar verschrikkelijken, onberispelijken en rechtvaardigen Rechter en Wreker.

1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen al zo'n lied uit opwekking als 645:

Ik kies vandaag: ik leef voor U

Ik kies vandaag; ik geef mijn "ja "aan U.

Ik kies vandaag: ik wil Uw stem verstaan.

Ik kies vandaag: Ik leef voor U.

Ik krijg daar heel veel jeuk van.

God heeft eerst voor ons gekozen.

Maareh, ze zingen toch niet dat God niet eerst voor ons heeft gekozen?

Ik kies vandaag naar aanleiding van het feit dat U voor mij heeft gekozen: ik leef voor U

Ik kies vandaag naar aanleiding van het feit dat U voor mij heeft gekozen: ik geef mijn "ja "aan U.

Ik kies vandaag naar aanleiding van het feit dat U voor mij heeft gekozen: ik wil Uw stem verstaan.

Ik kies vandaag naar aanleiding van het feit dat U voor mij heeft gekozen: Ik leef voor U.

Dat klinkt ook niet trouwens. Het liedje gaat nu eenmaal over ònze keuze, en liedjes kunnen niet allesomvattend ofzo zijn. Verder vind ik Opwekking ook niks hoor, daar niet van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Hongerige Wolf,

Maar:

U kiest voor mij: ik leef voor U

U kiest voor mij: ik geef mijn "ja "aan U.

U kiest voor mij: ik wil Uw stem verstaan.

U kiest voor mij: Ik leef voor U.

Dat klinkt dan weer wel heel prima, bijzonder mooi en waar zelfs. Waarmee ik wil zeggen dat je een wel héél doorzichtige truuk gebruikt om iemands argument te willen ontkrachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Hongerige Wolf,

Maar:

U kiest voor mij: ik leef voor U

U kiest voor mij: ik geef mijn "ja "aan U.

U kiest voor mij: ik wil Uw stem verstaan.

U kiest voor mij: Ik leef voor U.

Dat klinkt dan weer wel heel prima, bijzonder mooi en waar zelfs. Waarmee ik wil zeggen dat je een wel héél doorzichtige truuk gebruikt om iemands argument te willen ontkrachten.

Wat hij zegt... puh2.gif

Het gaat mij om wat zo'n liedje qua emotie bij mij oproept. Ik kan mij niet voorstellen dat de schrijver van dit nummer (Brian Doerksen) de vanzelfsprekendheid dat God eerst voor ons gekozen heeft in gedachten heft gehad toen hij achter zijn tekstverwerker plaatsnam.

Ik ken genoeg van zijn andere werk om hem te waarderen als een integer Christen, begenadigd musicus en aanbiddingsleider, maar ik krijg hier dus echt heel erg jeuk van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Marlies

Wat mij zo opvalt is dat veel gelovige "de uitverkiezing "

persoonlijk niet ervaren.

Of ik nu hier ben of op een ander groot Christelijk forum,

Sommige forums vinden het zelfs onprettig om over de uitverkiezing te praten en weigeren zelfs om het op hun forum te plaatsen.

Vijandigheid al om dus om trend dit onderwerp.

Het persoonlijk delen over het ervaren van deze roeping in ons zelf is nog steeds taboe onder mede gelovige .

Ook het grootste Messiaans Christelijke forum in the USA weigert dit onderwerp aan te snijden of op hun forum te plaatsen voor ieder om te lezen .

Ik vraag me af waarom ?

Is het een mysterie ?

Zijn het slechts weinige aan wie dit is geopenbaard?

Jehova getuigen leren dat slechts een groep van 144000 letterlijk moet worden genomen

Alleen deze 144000 personen zijn uitverkoren tot de hemelse roeping ,de rest gelooft in eeuwig leven op een gereinigde paradijs aarde,

Naar mijn inzien is dit een dwaling in de bijbelse leer.

Het getal 144000 is een symbolisch getal en niet letterlijk.

Zoals het hele boek Openbaring in symbolische taal is geschreven .

Wat ik mij echter afvroeg ....

Hoe "de uitverkiezing" in nog meer gemeente geopenbaard wordt aan de gelovige ?

Graag hoor ik ervaringen hier over ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat mij zo opvalt is dat veel gelovige "de uitverkiezing " persoonlijk niet ervaren.

Grotendeels verklaarbaar, in de hoek waar mensen heel veel ervaren is 'de uitverkiezing' het Grote Gevaar en wordt het automatisch verbonden aan Laksheid, Doodsheid en Laodiceaanse Praktijken.. In de regionen waar er veel gesproken wordt over de verkiezing, komt dat ook voor en wordt de verkiezing niet ervaren als een troost. Dat is voor mij ook exact de positie die ik probeer in te nemen:

De verkiezing is er om ons te troosten, we mogen een loflied zingen op de Goddelijke verkiezing waardoor wij geloven alleen op die manier kan er op een gezonde manier worden om gegaan met de verkiezing, als troost voor een mens die niet uitzichzelf kan geloven. Daar hoef je niet diep voor door het stof, daar hoef je geen mystiek-aandoende ervaringen voor te hebben, die hoef je ook niet uit de weg te gaan en je mag hem ook niet gebruiken als kapstok om je ongeloof aan op te hangen. Nee, het is een lofleid op vrije genade.

Quote:
Of ik nu hier ben of op een ander groot Christelijk forum, Sommige forums vinden het zelfs onprettig om over de uitverkiezing te praten en weigeren zelfs om het op hun forum te plaatsen.

Dat komt vooral omdat de uitverkiezing 'het kiezen voor Jezus' volgens hen uitsluit en het mensen slechts tot gedoemde zondaren maakt die niets anders kunnen dan lijdelijk afwachten.

Quote:
Ik vraag me af waarom ? Is het een mysterie ? Zijn het slechts weinige aan wie dit is geopenbaard?

De verkiezing is een mysterie die niet geopbaard wordt. Er is geen mens geopenbaard wie er verkoren is en wie niet. Alle mensen die geloven in Jezus Christus, mogen concluderen dat ze verkoren zijn, niet ómdat ze geloven, maar ópdat ze geloven. Het geloof is een vrucht van Zijn verkiezing, daar is alleen dankbaarheid op zijn plaats. Verder moet je al te veel worden vuil maken aan de verkiezing, het is niet belangrijk voor ons omdat te snappen, het is een uiting van Gods liefde.

Quote:
Hoe "de uitverkiezing" in nog meer gemeente geopenbaard wordt aan de gelovige ?

Dat hoort niet en dat kan niet. We kunnen slechts op de volgende manier spreken over de verkiezing:

Er is A (Verkiezing) en A is nodig om tot B (Geloof) te komen, B kan niet zonder A, maar wij kunnen niet in A kijken. Wanneer wij in ons (of in anderen) B zien, moeten wij concluderen dat A van toepassing is. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, zo is er ook het vals geloof wat niet uit God is. Daarom is er ook zelfbeproeving, B (Geloof) heeft namelijk vruchten die gewerkt worden door de Geest, dat zou C (Vruchten) kunnen zijn. B kan niet zonder C en zonder C is B er niet.

Ofwel.. Uit C kunnen wij concluderen dat B er is, wij kunnen concluderen of B waar is, als C aanwezig is en wij weten of wij A zijn door B (en C).

* Harm-Jan vergeet nog de verbondsbeloften van God, maar dat doen we een andere keer weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij zo opvalt is dat veel gelovige "de uitverkiezing " persoonlijk niet ervaren.

Grotendeels verklaarbaar, in de hoek waar mensen heel veel ervaren is 'de uitverkiezing' het Grote Gevaar en wordt het automatisch verbonden aan Laksheid, Doodsheid en Laodiceaanse Praktijken.. In de regionen waar er veel gesproken wordt over de verkiezing, komt dat ook voor en wordt de verkiezing niet ervaren als een troost. Dat is voor mij ook exact de positie die ik probeer in te nemen:

De verkiezing is er om ons te troosten, we mogen een loflied zingen op de Goddelijke verkiezing waardoor wij geloven alleen op die manier kan er op een gezonde manier worden om gegaan met de verkiezing, als troost voor een mens die niet uitzichzelf kan geloven. Daar hoef je niet diep voor door het stof, daar hoef je geen mystiek-aandoende ervaringen voor te hebben, die hoef je ook niet uit de weg te gaan en je mag hem ook niet gebruiken als kapstok om je ongeloof aan op te hangen. Nee, het is een lofleid op vrije genade.

Wat heb je dat goed omschreven ,bedankt !

Ja ik moest ook gelijk denken aan de tekst in Joh 15

1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. 13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn mijn vrienden wanneer je doet wat ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet mij uitgekozen, maar ik jullie, en ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in mijn naam vraagt, zal hij je geven. 17 Dit draag ik jullie op: heb elkaar lief.

De haat van de wereld !

18 Wanneer de wereld je haat, bedenk dan dat ze mij eerder haatte dan jullie. 19 Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. 20 Denk aan wat ik gezegd heb: een slaaf is niet meer dan zijn meester. Ze hebben mij vervolgd, dus zullen ze ook jullie vervolgen; maar wie zich aan mijn woorden gehouden heeft, zal zich ook aan jullie woorden houden. 21 Dit alles zullen ze jullie vanwege mij aandoen, want ze kennen hem niet die mij gezonden heeft. 22 Ze zouden niet schuldig zijn als ik niet was gekomen en tegen hen had gesproken. Maar nu hebben ze geen excuus voor hun zonde. 23 Wie mij haat, haat ook mijn Vader. 24 En ze zouden niet schuldig zijn als ik niet bij hen had gedaan wat niemand anders ooit heeft gedaan. Maar ze hebben het gezien en toch mij en mijn Vader gehaat. 25 Zo ging in vervulling wat in hun wet geschreven staat: “Ze hebben mij zonder reden gehaat.†26 Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen. 27 Ook jullie moeten mijn getuigen zijn, want jullie zijn vanaf het begin bij mij geweest.

Eph 1:4-6

In Christus immers heeft God, VOORDAT de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn,

en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid