Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

In de Tweede Kamer is het plan besproken van minister Donner om werklozen die langer dan een jaar WW ontvangen, vanaf 1 juli te verplichten elke baan die wordt aangeboden te accepteren.

[...]

Dat ben ik wel met hem eens, daar heb ik ook mijn vermogen tot zelfreflectie ontwikkelt.

Nou, ze komen in kas dus, als het aan Donner ligt, als hij dit topic had gevolgd had hij trouwens ook nog andere goede redenen kunnen bedenken waarom het niet erg is als hoger ontwikkelden de kas in gaan...

Ik hoop alleen dat het geen, kijk mij eens moeten werken laat ik ook eens kijken of ik zonder werk mijn geld kan verdienen. Dan gaat dit plan heel hard niet lukken, maar dan krijgen die mensen het ook heel zwaar.

Maar laat ze maar komen yes.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Je hebt het onderwerp al even aangeraakt, maar kun je misschien nog meer vertellen over de kennisexport? Zeg maar het Westland als brainport op het gebied van de tuinbouw? In Oost-europa bijv. dat is niet ál tever weg, daar heeft men ruimte, op diverse plaatsen nog goedkope arbeid, en als je bv. de zuidelijke Oekraine hebt, Roemenië of Bulgarije (laatste twee EU!) ook een beter klimaat.

Heb jij hier meer informatie over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt het onderwerp al even aangeraakt, maar kun je misschien nog meer vertellen over de kennisexport? Zeg maar het Westland als brainport op het gebied van de tuinbouw? In Oost-europa bijv. dat is niet ál tever weg, daar heeft men ruimte, op diverse plaatsen nog goedkope arbeid, en als je bv. de zuidelijke Oekraine hebt, Roemenië of Bulgarije (laatste twee EU!) ook een beter klimaat.

Heb jij hier meer informatie over?

Het Westland is te klein, maar met het oostland, het gebied rond Aalsmeer en Venlo en Made zou het stukken verder kunnen.

Er is geen beter klimaat in Roemenië en Bulgarije, er is te weinig water, te koude winters en te veel zonneschade in de zomer.

Daarnaast is Oost-Europa vanuit Nederland te bedienen en stiekem denken bijna alle tuinders oost west thuis best.

Maar ja, het zijn opties, zeker naar Polen daar is het politieke klimaat beter, dichterbij Nederland en is ook ruimte. In Polen zitten ook al een paar bedrijven.

Trouwens het gebied bij de Zwarte Zee wordt ook steeds meer ontwikkeld. Daar wordt vanuit Nederland een kas gebouwd, dan gaan de tuinders daar naar Nederland dingen elren en vervolgens gaat een Nederlandse tuinder een jaar of een half jaar mee daarheen om het bedrijf echt te starten. Vervolgens moeten de plaatselijke ondernemers het zelf doen.

Bedoelde je zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het Westland is te klein, maar met het oostland, het gebied rond Aalsmeer en Venlo en Made zou het stukken verder kunnen.

Er is geen beter klimaat in Roemenië en Bulgarije, er is te weinig water, te koude winters en te veel zonneschade in de zomer.

Daarnaast is Oost-Europa vanuit Nederland te bedienen en stiekem denken bijna alle tuinders oost west thuis best.

Ok smile.gif

Quote:
Maar ja, het zijn opties, zeker naar Polen daar is het politieke klimaat beter, dichterbij Nederland en is ook ruimte. In Polen zitten ook al een paar bedrijven.

Trouwens het gebied bij de Zwarte Zee wordt ook steeds meer ontwikkeld. Daar wordt vanuit Nederland een kas gebouwd, dan gaan de tuinders daar naar Nederland dingen elren en vervolgens gaat een Nederlandse tuinder een jaar of een half jaar mee daarheen om het bedrijf echt te starten. Vervolgens moeten de plaatselijke ondernemers het zelf doen.

Wat ik me dan afvraag he? In andere sectoren van de economie zie je dat er multinationals zijn. Zou zoiets in de tuinbouwsfeer ook kunnen? Dus dat die tuinders daar een soort van franchisenemers worden van een franchise organisatie waarvan het hoofdkantoor hier zit. Op die manier komt er ook veel know-how samen op één plek lijkt me.

En wat anders, zijn er ook takken in de tuinbouw die zeg maar een afstand van een kilometer of 300 naar de veiling kunnen hebben? Zo ja, en dan ook inspelend op de menselijke factoren dat tuinbouwers ook niet allemaal zitten te wachten op emigratie; in noord en oost Groningen is genoeg plek, heel redelijke infrastructuur en genoeg personeel. Is daar wel eens over nagedacht?

Quote:
Bedoelde je zoiets?

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ok
smile.gif
[...]Wat ik me dan afvraag he? In andere sectoren van de economie zie je dat er multinationals zijn. Zou zoiets in de tuinbouwsfeer ook kunnen? Dus dat die tuinders daar een soort van franchisenemers worden van een franchise organisatie waarvan het hoofdkantoor hier zit. Op die manier komt er ook veel know-how samen op één plek lijkt me.

En wat anders, zijn er ook takken in de tuinbouw die zeg maar een afstand van een kilometer of 300 naar de veiling kunnen hebben? Zo ja, en dan ook inspelend op de menselijke factoren dat tuinbouwers ook niet allemaal zitten te wachten op emigratie; in noord en oost Groningen is genoeg plek, heel redelijke infrastructuur en genoeg personeel. Is daar wel eens over nagedacht? [...]

yes.gif

Naar Groningen IS emigratie, wij gaan niet eens op kamers.

Maar zie een multinational maar eens te organiseren, al heb ik in dit topic al uitgelegd dat dat wel gedaan wordt :

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar Groningen IS emigratie, wij gaan niet eens op kamers.

Huh, wat bedoel je hier nu weer mee? puh2.gif

Quote:
Maar zie een multinational maar eens te organiseren, al heb ik in dit topic al uitgelegd dat dat wel gedaan wordt :

Klopt, ik heb het gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is telen?

Telen is ongelofelijk complex, met een plantje in de grond zetten en af een toe een beetje water geven ben je er nog lang niet.

Telen begint met goed uitgangsmateriaal, goed zaad, goede stek of goed pootmateriaal. Uitgangsmateriaal dat homogeen is, van goede kwaliteit is, ziektevrij en daadwerkelijk van het soort dat het hoort te zijn.

Het zaad moet gezaaid worden en de kiemlingen vervolgens gepoot, net als dat het pootmateriaal gepoot moet worden en de stek gestoken.

Daarna moeten de teelthandelingen worden uitgevoerd, die verschillen per teelt, maar dit zijn een aantal veel voorkomende, wijderzetten, toppen, bloemetjes plukken, stokken, stieken of klippen, pluizen, dieven en opbinden.

Wijderzetten is de planten uit elkaar zetten zodat ze genoeg ruimte krijgen.

Bij het toppen haal je het bovenste puntje van het plantje af zodat deze beter vertakt en kleiner blijft.

Bloemetjes plukken spreekt voorzich en dient om genoeg voedingsstoffen naar de groei van de plant te sturen in plaats van naar de ontwikkeling.

Stokken ondersteunt de plant, maar kan hem ook sturen in groeirichting

Met stieken en klippen worden slappere planten aan het stokje vastgemaakt.

Pluizen is de bloemen uit de plant halen, met hetzelfde doel als bloemetjes plukken.

Dieven houdt in dat de zijscheuten worden verwijdert om een stevige hoofdstengel te behouden

Opbinden moet het geoogste product op plukthoogte houden en de plant leiden.

Uiteindelijk moet het product nog geoogst worden en verpakt.

Daarna volgt het afzetten, via de veiling of op contract. Via de veiling is vrij breed, regelmatig gaat alleen het geld via de veiling en wordt het product al voor bb verkocht, direct zeg maar.

Maar telen is nog veel meer, telen is het optimaliseren van het klimaat, licht, themperatuur, relatieve luchtvochtigheid, ventilatie enzovoort. Het optimaliseren van het water geven met de juiste hoeveelheid water, de juiste meststoffen, de juiste EC en pH, de juiste CO2 concentratie in de lucht.

Een goede plaagbestreiding en voorkoming met een uitstekend resistentiemanagment, met remmingsmiddelen het product op een goede lengte krijgen.

En daarnaast nog alle aspecten van het ondernemersschap, met je personeel om gaan, met crediteuren en debiteuren een goede interne en externe logistiek, een juiste planning etc.

En juist al die afwisseling maakt het geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

iets anders he? Qua biologische tuinbouw en biologische bestrijdingsmiddelen...

Ik denk dat een groot verschil qua insteek tussen volslagen nieuwkomers in dit vak en mensen die hier via hun ouders ingegroeid zijn, wel eens hier zou kunnen liggen.

Daar waar mensen met jouw achtergrond begrijpelijkerwijs onderhand wat zuchten onder alle millieuregeltjes, zo kan ik me de 'nieuwkomers' voor stellen die misschien tuinbouw wat ál te romantisch voorstellen als lekker bezig zijn met puur natuur en het economisch aspect, het feit dat er ook nog geld verdient moet worden, wat minder nadrukkelijk aanwezig is.

Ik weet niet óf het herkenbaar is? Zou de tuinbouwsector hier qua PR, als het gaat om het trekken van 'vers bloed' hier meer op in moeten spelen?

En waar ik nou zelf enorm benieuwd naar ben; hoe zit het nou met die sluipwesp? widegrin.gif Dat weet ik nog steeds niet. 'Werkt' dat nou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iets anders he? Qua biologische tuinbouw en biologische bestrijdingsmiddelen...

Ik denk dat een groot verschil qua insteek tussen volslagen nieuwkomers in dit vak en mensen die hier via hun ouders ingegroeid zijn, wel eens hier zou kunnen liggen.

Daar waar mensen met jouw achtergrond begrijpelijkerwijs onderhand wat zuchten onder alle millieuregeltjes, zo kan ik me de 'nieuwkomers' voor stellen die misschien tuinbouw wat ál te romantisch voorstellen als lekker bezig zijn met puur natuur en het economisch aspect, het feit dat er ook nog geld verdient moet worden, wat minder nadrukkelijk aanwezig is.

Ik weet niet óf het herkenbaar is? Zou de tuinbouwsector hier qua PR, als het gaat om het trekken van 'vers bloed' hier meer op in moeten spelen?

En waar ik nou zelf enorm benieuwd naar ben; hoe zit het nou met die sluipwesp?
widegrin.gif
Dat weet ik nog steeds niet. 'Werkt' dat nou?

Als buitenstaander heb je meestal niet het kapitaal om in een keer voor jezelf te beginnen en die leren van een baas dus wel hoe het wel niet kan.

Daarnaast willen de meeste tuinders best wel milieubewust telen, als het maar een beetje mogelijk is en dat kan niet altijd.

De sluipweps legt eitjes in de eitjes van de wittevlieg zodat hier geen witte vliegen meer uitkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uitbuiting van arme scholieren en Polen.
widegrin.gif

Met de tuinbouw CAO lukt dat uitbuiten van die arme scholieren (die zichzelf aanmelden) helaas genoeg niet widegrin.gif

Voor die Polen is het trouwens ongeveer hetzelfde verhaal.


Samengevoegd:

Quote:

ehh tuinbouw-mensjes staan vroeg op, werken hard en houden van plantjes..

zoiets?

Er zitten gradaties in vroeg, net als in hard werken maar is ongeveer waar ja. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

verder zou het niks voor mij zijn, het sloopt lichamelijk best wel sowieso ben ik te prinsesserig om elke dag vieze handjes te krijgen
knipoog_dicht.gif

Ligt aan de functie die je gaat bekleden, ook de tuinbouw heeft bijvoorbeeld managers nodig en van steenwol krijg je niet zulke vieze handen, hooguit jeuk widegrin.gif.


Samengevoegd:

Quote:

Tuinbouw:

Volgens mij is dat het verbouwen van producten die traditioneel in (moes)tuinen werden/worden verbouwt. Het onderscheid zich van akkerbouw omdat het vaak veel intensiever en kleinschaliger is. Maar kleinschaligheid is denk ik weer geen criterium gok ik zo.

Kleinschalig is op een andere manier nog steeds een criterium, meestal (!) zijn tuinbouwbedrijven nog steeds kleiner dan akkerbouwproducten. Maar akkerbouwproducten zijn ook bulkproducten en tuinbouwproducten zijn dat niet.

Verder heb je gelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik help weleens bij m'n oom die in de paprika's zit en het is net science fiction daar! Superleuk. Ze worden op steenwolbroodjes geteeld, groeien aan touwtjes en krijgen eten door plastic buisjes vanuit een enorm bassin. En ik krijg jeuk van de blaadjes. Ik heb leren zwemmen in het grote waterbassin buiten, denk dat dat misschien niet gezond was achteraf. Geen idee waar dat water voor dient, maar ik geef geen licht in het donker dus het zal wel loslopen.

Tot zover mijn duit in het zakje.

smile.gif

Was dat waterbassin niet heel koud?

En dat water is gewoon opgevangen regenwater dat aan plantjes wordt gegeven nadat het gereinigd is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah ok..

Eentonig, hard werken, laatste optie.

Het is iets wat ik niet snel zou doen..

Waarom niet?

Ook niet als je ziet hoe het echt is of zijn de vooroordelen zo groot dat dat er niet meer inzit?


Samengevoegd:

Quote:

Klompen, modder, oude mannetjes met een onverstaanbaar accent. Sorry.
bloos.gif

Moet ik hierop ingaan muur.gif

Iets zeggen over innovatieve ondernemers, okee die soms plat westlands spreken, maar vaak ook niet en waarbij modder tegen het strenge hygienebeleid ingaat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

saai en eentonig werk, dat paprika's plukken/afsnijden

goed punt, maar gelukkig is er veeeel meer


Samengevoegd:

Quote:

Haha
widegrin.gif

Ik kan er trouwens zelf niet veel over vertellen, maar het zou in ieder geval niet mijn eerste keuze zijn. Continu met je handen in de grond zitten, wormen tegen komen.. Nee dankje
puh2.gif

Maar zo werkt het dus vaak niet, iig niet in lang niet alle takken en functies.


Samengevoegd:

Quote:

Tuinbouw hmm, ik ben er wel een voorstander van zolang het betekent dat we lokaal eten kunnen maken voor een goede prijs.

Ik ben er een tegenstander van als het betekent dat we insane veel energie gebruiken om voor mensen in Japan of de USA eten te maken. Maar als het voor de lokale markt (inclusief aangrenzende landen) is lijkt me het wel ok. Ik meende dat het nu zo grootschalig is, met computers en robots, dat ze er alles aan doen om zo energie zuinig als maar mogelijk te produceren.

Met de groeiende wereldbevolking en vernietiging van steeds meer vruchtbaar landbouwgebied (verdroging, verzilting, erosie) wereldwijd lijkt me de tuinbouw essentieel om de wereld te voeden.

Mee eens, sowieso is voor Japan produceren lastig, die hebben meer hectares tuinbouw dan wij.


Samengevoegd:

Quote:

Grappig, dat het boers was, die indruk had ik allang niet meer. Wel dat het meeste wat je op je bord krijgt nog nooit een kluitje aarde gezien heeft, dat je de sla niet meer na hoeft te kijken op onverwachte eiwit leveranties
puh2.gif
Wat kort door de bocht gezegd: reageerbuis groente.

Behalve de tomaten, paprika's, komkommers en aubergine ziet eigenlijk alles nog grond en jammer genoeg zijn we ook nog steeds niet plaagvrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom niet?

Ook niet als je ziet hoe het echt is of zijn de vooroordelen zo groot dat dat er niet meer inzit?

Misschien zijn het inderdaad vooroordelen ja. Als ik aan tuinbouw denk, zie ik kersenplukken, schoffelen in gemeenteperkjes, of verbouwen in kassen voor me.

- Kersenplukken lijkt me niet heel erg om te doen, maar om dat tot je 65(of tegen die tijd tot je dood als het zo door gaatnosmile.gif) dat werk te doen. Hoogstens een jaar of 2.

- Schoffelen en onkruid uithalen heb ik een pleuris hekel aan, echt te verschrikkelijk voor woorden bloos.gifpuh2.gif

Er is 1 beroep wat me erger lijkt, en dat is vuilnis rapen op een station..(en tandarts)

- Verbouwen in kassen

Ook hier weer, het is leuk om een jaar of 2 te doen. Maar daarna echt niet meer. En eerlijk is eerlijk, het mag een wonder heten dat alles zo groeit et cetera.

Maar de techniek, en alles wat daarbij hoordt vindt ik niet zo interessant.

Dingen als fotosynthese haalde ik wel goede cijfers voor, maar echt heel boeiend vond ik het niet...

Maar misschien heb ik een totaal verkeerd beeld voor me...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

- Schoffelen en onkruid uithalen heb ik een pleuris hekel aan, echt te verschrikkelijk voor woorden
bloos.gifpuh2.gif

Er is 1 beroep wat me erger lijkt, en dat is vuilnis rapen op een station..(en tandarts)

Gelukkig is dat ook geen tuinbouw party.gif

Quote:
- Verbouwen in kassen

Ook hier weer, het is leuk om een jaar of 2 te doen. Maar daarna echt niet meer. En eerlijk is eerlijk, het mag een wonder heten dat alles zo groeit et cetera.

Maar de techniek, en alles wat daarbij hoordt vindt ik niet zo interessant.

Dingen als fotosynthese haalde ik wel goede cijfers voor, maar echt heel boeiend vond ik het niet...

Je noemde techniek en toen dacht ik watergifte systemen, interne logistiek, walkingplantsystems, sorteerstystemen etc, maar het was gewoon biologie. Maar dat is ook techniek die erbij hoort smile.gif

Quote:
Maar misschien heb ik een totaal verkeerd beeld voor me...

yes.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je noemde techniek en toen dacht ik watergifte systemen, interne logistiek, walkingplantsystems, sorteerstystemen etc, maar het was gewoon biologie. Maar dat is ook techniek die erbij hoort

Ik wist de correcte benaming zo 1,2,3 niet.

Dat water geven met die systemen vind ik nog wel een aardige techniek big-smile.gif

Het scheelt weer een lamme arm van het vasthouden van de tuinslang. Èn een verrekte rug èn een uit de schouder getrokken armen van het vertillen van de gieters widegrin.gif

2 Zaterdagen geleden ging ik van die klim-ops halen. Bij een tuinbouw bedrijf. Ze hadden van die kassen, waar het een grote warme, vochtige kleffe boel was. Uiteraard heel goed voor de planten, maar wat minder voor Morpho widegrin.gif

Toen ze daar niks hadden, gingen we naar zo'n stuk land toe, en daar lagen, niet overdreven, wel een paar duizend van die dingen.

Dan hadden ze van die besproeingspalen staan. Handig, maar dat kan je van moeder natuur ook nog krijgen, als het je een beetje mee zit.

Maar dat onkruid... Er was in de verste verte geen machine te zien die al dat onkruid er tussen uit haalt als dat er in gaat zitten.

Kijk, en dat is dus zo'n reden waarom ik gèèn tuinbouw wil doen.

Een stuk of 20 gaat nog wel. Maar een paar DUIZEND!?

Maarre.. vertel is, waarom zou ik het wèl interessant moeten vinden knipoog_dicht.gifEn dat is serieus bedoeld knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het herinnert me (vreemd genoeg) aan een brief van de schrijver J.R.R. Tolkien aan zijn zoon Christopher, waarin hij beschrijft hoe zijn tuin erbij staat; wat er zoal groeit, wat hij verbouwd, etc.

Gezien ik ben opgegroeid op het platteland heeft tuinbouw (zeker in de vorm van hofjes in de polder) een unieke waarde voor mij. Mijn grootvader verbouwde vroeger allerlei groenten- en fruitsoorten in zijn hof. Heel bescheiden, met een klein schuurtje dat grensde aan het uitgestrekte, gecultiveerde akkerland van de boeren uit de omgeving.

Ik herinner me dat ik op jonge leeftijd regelmatig pruimen van de omliggende hofjes wegkaapte (daar heb ik bij een van mijn vluchtpogingen een naar litteken aan overgehouden, toen ik ten val kwam).

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ZVNNA; wat je in dit topic wel gemerkt hebt, en het zal elders niet zoveel anders zijn, is dat er nog veel vooroordelen leven over de tuinbouw. Een tekort dat zoals je al zegt, best wel reëele gevolgen heeft, omdat er veel te weinig mensen afstuderen. Heb je zelf ideëen over informatiecampagnes? Wordt er in de sector over nagedacht omdat eens nationaal aan te pakken?

En zou een PR-functie niet ook wat voor jou zijn? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ZVNNA; wat je in dit topic wel gemerkt hebt, en het zal elders niet zoveel anders zijn, is dat er nog veel vooroordelen leven over de tuinbouw. Een tekort dat zoals je al zegt, best wel reëele gevolgen heeft, omdat er veel te weinig mensen afstuderen. Heb je zelf ideëen over informatiecampagnes? Wordt er in de sector over nagedacht omdat eens nationaal aan te pakken?

En zou een PR-functie niet ook wat voor jou zijn?
puh2.gif

Ja er staat een groot scheeps plan klaar, daar is alleen 10-12 miljoen euro voor nodig, die zouden we 24 februari krijgen, maar wegens de crisis staat het licht nog steeds op oranje.

Ideeën zat, de vraag is alleen, wat werkt?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik wist de correcte benaming zo 1,2,3 niet.

Dat water geven met die systemen vind ik nog wel een aardige techniek
big-smile.gif

Het scheelt weer een lamme arm van het vasthouden van de tuinslang. Èn een verrekte rug èn een uit de schouder getrokken armen van het vertillen van de gieters
widegrin.gif

Daarnaast is het ook gewoon niet te doen als je meer dan 100.000 planten per week wilt afleveren.

Quote:
2 Zaterdagen geleden ging ik van die klim-ops halen. Bij een tuinbouw bedrijf. Ze hadden van die kassen, waar het een grote warme, vochtige kleffe boel was. Uiteraard heel goed voor de planten, maar wat minder voor Morpho
widegrin.gif

Kasklimaat wordt aangepast aan de planten die er staan, wij hebben ook aangename afdelingen.

Quote:
Toen ze daar niks hadden, gingen we naar zo'n stuk land toe, en daar lagen, niet overdreven, wel een paar duizend van die dingen.

Dan hadden ze van die besproeingspalen staan. Handig, maar dat kan je van moeder natuur ook nog krijgen, als het je een beetje mee zit.

Maar zelden op de juiste momenten in de juiste hoeveelheden

Quote:

Maar dat onkruid... Er was in de verste verte geen machine te zien die al dat onkruid er tussen uit haalt als dat er in gaat zitten.

Kijk, en dat is dus zo'n reden waarom ik gèèn tuinbouw wil doen.

Een stuk of 20 gaat nog wel. Maar een paar DUIZEND!?

In een kas zijn heel veel voorzorgsmaatregelen te nemen, onkruid trekken doe ik er eventjes bij als ik wijderzet en als dat niet helpt, wel eens gehoord van herbicide engel.gif.

Quote:
Maarre.. vertel is, waarom zou ik het wèl interessant moeten vinden
knipoog_dicht.gif
En dat is serieus bedoeld
knipoog_dicht.gif

Wegens dit topic en:

Tuinbouw is ongelofelijk breed, tuinbouw is internationale handel en contacten, maar ook alle faciliteiten op een hoopje.

Tuinbouw is ondernemen, managen, telen, maar ook productiewerk

Tuinbouw is logistiek, kennis en plannen, maar uiteindelijk afhankelijk zijn van het werk

Tuinbouw is dynamisch, ongelofelijk innovatief en in gedachte soms traditioneel

Tuinbouw is in beweging, staat nooit stil, behoorlijk groen en wordt beperkt

Tuinbouw kan alle energie die in Nederland nodig is produceren, maar dat wordt alleen niet toegestaan.

Tuinbouw is liefde voor plantjes, handelingen plant voor plant doen en toch massaproductie.

Tuinbouw is geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan er in elk geval aanstekelijk over vertellen, maar dat wist ik al. Als ik geen roeping had gehad in een totaal andere richting, dan wist ik het wel. knipoog_dicht.gifsjoerule.gif

Misschien heb je het er al over gehad hoor, maar zijn er ook van die kansarme jongerenprojecten bij jullie? Juist Rotterdam is wat dat betreft best wel een 'reservoir' van krachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid