Spring naar bijdragen

Hoe luister jij muziek?


Jij luisterd muziek op:..  

  1. 1. Jij luisterd muziek op:..

    • Structuur
      4
    • Melodie
      2
    • Tekst
      0
    • Hoe groter de herrie des te beter
      2
    • Melodie en tekst
      6
    • Anders namelijk:..
      5


Aanbevolen berichten

Gutentag,

Hoe luister jij je muziek? In de zin van: Op structuur, melodie, tekst enz.

Ik luister vaak op structuur, de samenkomst van riffs, zang en drum enzo. En mocht er melodie in zitten, dan luister ik naar de opbouw enzo van dat liedje, icm met de andere instrumenten..

En nu jullie knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hangt af van verschillende factoren. Als ik met vrienden luister en bier drink - bijvoorbeeld - luister ik naar het geheel en gaat het gewoon om het 'vette' karakter van de muziek. Als ik luister terwijl ik andere dingen doe, moet het niet te dominant zijn en luister ik slechts half soms. Al moet ik zeggen dat de muziek meestal toch mijn aandacht grijpt en ik regelmatig stop met werkzaamheden om goed te luisteren naar een bepaald nummer of een bepaald album. Als ik écht muziek ga luisteren, doe ik vrij weinig andere dingen en luister ik écht naar de muziek. Ik let dan natuurlijk op het geheel, maar ook op afzonderlijke partijen, op teksten, de sfeer die opgeroepen wordt (heel subjectief uiteraard, maar wel interessant), op details, et cetera.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sta er helemaal niet bij stil.

Ik luister het en dan klinkt het heel vet of is het gewoon niks aan.

Ik kan erg meegesleept worden in de opbouw. Ik ben fan van lekkere intro's die heel rustig, haast klassiek beginnen en het nummer of de cd uiteindelijk in een enorm lawaai uitbarst. Het mooiste is als het nummers verderop ook die plekken kent zodat dat lawaai nog intenser overkomt.

Ik ben gek op een bepaald ritme en snelheid wat vooral de punkmuziek bezit. Maar ik heb ontdekt dat ik het in bepaalde metal ook wel eens zie, terwijl die er niet aan verbonden is (neem bijv. manowar, avantasia, black sabbath, etc) itt tot de metalcore of zelfs doomachtig spul als callisto wat wel 'inspired' is door de punk. Bij dat laatste snap ik het dus waarom ik dat trek. Net zoals ik Wovenhand en brown feather sparrow erg vet vind, maar die zijn ook aan de punk te linken. Zo klikte het op jonge leeftijd gelijk met Ramones liedje 'blitzkrieg bop'. Als ik voor mij zo'n thema nummer moest verzinnen (zo'n deuntje als Darth Vader heeft, waardoor iedereen gelijk weet van 'tis Vader!') dan had ik voor mezelf 'Blitzkrieg Bop' uitgekozen.

Melodie vind ik belangrijk. Zeker als het atmosfeer en emotie schept. Hoe technisch muziek in elkaar zit boeit me niet zo. Het moet sfeer scheppen. Iemand noemde in een ander topic ZAO een hoop lawaai, ik vind ZAO typisch zo'n band die een heerlijke sfeer schept door de melodie. Woven Hand doet dat ook. Bepaalde klassieke muziek ook.

Gitaar riffs vind ik cliché maar ik betrap me er stiekem op dat ik bij met name metal nummers er wel naar toe leef omdat het best vet kan zijn. widegrin.gif

Tekst speelt een belangrijkere rol voor me dan ik dacht, aangezien ik zo lui ben als de pest en nooit boekjes door lees. Maar er zijn toch een aantal bands waar ik nogal gek op geworden ben sinds ik met de tekst bezig ben gegaan. Neem nou Blind Guardian. De band heeft me nooit kunnen boeien tot ik ontdekte dat ze een heel album over Tolkien's Sil. geschreven hebben. Sinds dien heb ik meerdere cd's van hun en staat die band best hoog in mijn lijstje favoriete bands.

Teksten kunnen een hele extra dimensie geven aan de muziek.

O, ik weet nog steeds niet waar dat blitzkrieg bop liedje over gaat. widegrin.gif

De mate van herrie boeit me niet zo. Wovenhand is wat mij betreft zwaarder dan menig hardcore band. Ik geniet van zowel symphonie in peril als van this beautiful mess. Er bestaat herrie die ik niks aan vind en herrie die ik waardeer. Death metal gaat me snel vervelen, heavy (prog-power) spul kan me soms wel weer trekken, terwijl ik ook mathcore luister wat m.i. veel meer 'herrie' is dan death of black. En er bestaat nog wel harder spul wat me dan weer totaal niet boeit. Ik luister het niet 'omdat het hard is'. Maar er bestaat gewoon harde muziek die ik leuk vind. En wat mij betreft rekenen we Woven Hand tot harde sjit. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Harm-Jan heeft 'Anders namelijk' gekozen, ik ben van een meerdere lagen model:

a) Structuur (Misschien ook wel compositie genoemd), hoe worden beats en aanverwanten gebruikt, samengevoegd (gaat ook op voor gitaren en drumstellen uiteraard!)

B) Atmosfeer (Maakt niet uit of deze positief, ziekelijk, blij, depressief of wat dan ook is, maar ik vind dit wel iets waar ik op luister. Muziek is meer dan technisch vernuft).

c) Melodie/Tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Harm-Jan heeft 'Anders namelijk' gekozen, ik ben van een meerdere lagen model:

a) Structuur (Misschien ook wel compositie genoemd), hoe worden beats en aanverwanten gebruikt, samengevoegd (gaat ook op voor gitaren en drumstellen uiteraard!)

B)
Atmosfeer (Maakt niet uit of deze positief, ziekelijk, blij, depressief of wat dan ook is, maar ik vind dit wel iets waar ik op luister. Muziek is meer dan technisch vernuft).

c) Melodie/Tekst.

yes.gif Eensch is

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik luister alleen écht muziek als ik op de fiets zit. dan ben ik nergens anders mee bezig en kan ik ook niets anders doen.

de sfeer vind ik toch wel.. belangrijk? in ieder geval iets wat me erg aan kan grijpen, op welke manier dan ook.

de emotie die het op roept.. (ik denk even aan 'black' van pearl jam, waarbij ik gewoon voel dat hij het uit schreeuwt van frustratie en pijn. wauw.. -nee, ik kan dit absoluut niet onder woorden brengen-)

verder doet, als ik iets minder goed luister, een leuke melodie het altijd goed bij mij. zo kan ik prima naar de meest simpele muziek luisteren, als er een leuke melodie in zit.

en tekst is iets wat ik opzich niet heel belangrijk vind in muziek, maar waar ik toch altijd wel naar luister (als ik op de fiets zit puh2.gif). een goede tekst kan een nummer voor mij soms al bijna mooi maken wanneer ik de rest van het nummer niet eens mooi vind. lees; bijna. (celine dion mag teksten maken wat ze wil, daar kan ik gewoon niet naar luisteren clown.gif)

maar een tekst waarmee ik me verwant voel doet het altijd goed bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister op gevoel en emotie. Dat wil zeggen, afhankelijk van die twee kies ik de muziek die ik luister. Daardoor kan het gebeuren dat ik de ene dag kies voor Alice Cooper, de andere dag voor Goldfrapp, een volgende dag As I Lay Dying. Fijn dat er veel dagen zijn.

Soms heb ik behoefte aan melodieuze muziek, soms aan herrie en een andere keer aan mooie teksten.

Teksten luister ik overigens automatisch (mits verstaanbaar gezongen) maar ze hoeven niet boeiend te zijn.

Ik zit me nu af te vragen welk gevoel mij een dvd van t.A.T.u. deed bekijken bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat buiten mij om.

Nee hoor.

Quote:
Ik vind iets mooi of niet mooi, hetzij vanwege de virtuositeit,de tekst of het gevoel.

Je hebt dus criteria.

Quote:
Ik kan niet zeggen 'daar selecteer ik op' het loopt te ver uit een.

Je kan het niet onder woorden brengen. Maar dat is wat anders dan dat het 'buiten je om gaat'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee hoor.

[...]Je hebt dus criteria.

[...]Je kan het niet onder woorden brengen. Maar dat is wat anders dan dat het 'buiten je om gaat'.

Nee ik heb geen criteria, althans geen bewuste. Ik vind iets mooi omdat ik het mooi vind en dat loopt dusdanig uiteen dat ik er geen kader aan kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee ik heb geen criteria, althans geen bewuste. Ik vind iets mooi omdat ik het mooi vind en dat loopt dusdanig uiteen dat ik er geen kader aan kan geven.

Je hebt wel criteria waaraan de muziek die je luistert voldoet wanneer je het mooi vind. Dat wil echter niet zeggen dat jij met een lijstje in je hand zit te checken of het allemaal overeenkomt en je het goed mag vinden, dat is iets totaal anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Goh, ben daar eigenlijk niet zo bewust mee bezig, meestal gewoon het geheel van een nummer denk ik. Hoewel, afhankelijk van waarnaar ik luister zijn er wel bepaalde individuele dingen waar ik op let, er zijn altijd wel nummers die ik vooral luister omdat de zang zo zuiver is, of omdat de tekst mij raakt. Maar dat hangt dus meer af van het individuele nummer dan van mijn eigen voorkeuren, ik zou over het algemeen niet kunnen zeggen waarom ik van een bepaald nummer (of een bepaalde band) hou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou van melodie en structuur (ritme? weetniet hoe ik het moet noemen)

Tekst interessert me weinig tot niks, vaak hoor ik niet eens goed wat er gezongen wordt.

Genre zegt me ook weinig, ik luister echt naar bijna alles.

De ene dag naar the KLF, de volgende dag na AC/DC

Dan weer naar jaren 70 Disco, dan weer naar jaren 50 Doo Wop

En ook altijd wel naar klassiek de laatste jaren.

Wat me ook opvalt is dat ik nooit alles mooi vind van een artiest, alleen losse nummers. Vaak maar een handjevol songs eigenlijk.

Het internet is dan ook een uitkomst, ik heb ontzettend veel gedownload en leren kennen. Tegenwoordig gebruik ik de vuistregel dat ik een selectie van die songs ook koop, voor tussen de euro.png0,15 en euro.png0,99 per song omdat ik het wel belangrijk vind dat er een levensvatbare manier van muziekdistrubutie moet kunnen ontstaan. Wat ik koop is gebaseerd op hoevaak ik iets afspeel op pc en ipod en op artiest. Budget is gelimiteerd dus ik koop nooit wat van artiesten die al multimiljonair zijn. Dit is een volstrekt arbitraire redenatie, maar dat kan me niet schelen. link krijgt dus wel wat centen van mij en link niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Haha. Bijdehand, als altijd! knipoog_dicht.gif

Bij mij hangt het heel erg af van hoe ik mij voel, hoe ik muziek luister. Ben ik boos, dan hoe meer herrie, hoe beter. En melancholisch dan let ik erg op melodie in combinatie met de tekst. En als ik me gewoon voel, dan structuur en melodie. En als ik blij ben, structuur, melodie en tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid