Spring naar bijdragen

kruisje


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

een klein stukje goud, metaal zilver of hout beschermt je niet.

't herinnert je.

Zeg wat maar tegen al die BlingBling rappers met een diamanten-kitch ding *insert kotssmiley*

Weet je, voor sommige mesen is een kruisje ook een houvast, iets wat ze kunnen aanraken, sommigen zelfs kussen, omdat ze het gevoel geeft dat ze God dicht bij hun hart dragen op die manier. Hoe je daarover denkt mag je zelf weten, dat is niet aan mij om te beoordelen, en ook niet aan jou. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil bij deze mijn excuses maken naar de topicstarter.

soms heb ik té snel mijn oordeel klaar liggen, en dat hoeft lang niet altijd het juiste te zijn.

dus; vergeet mijn opmerking over 'arrogantie' want dat was niet op zijn plek.

wel ben ik het met jipke eens dat niemand van ons (niet ik, niet jij, niet de buurman en ook niet de chinees op de hoek van de straat) iets hoeft te veroordelen.

note: ik zeg ook niet dat je iets VERoordeeld, maar misschien is het handig om een beetje uit te kijken met hoe je iets brengt. misschien bedoel je het helemaal niet verkeerd, maar na het lezen van de reacties op je post denk ik wel dat de comclusie 'veel mensen dragen een kruis om te bewijzen dat ze bij god horen' misschien toch niet helemaal de juiste was.

weetje, nevermind, ga de discussie aan, dan wordt er vast veel duidelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dragen van een kruisje is eigenlijk iets heel raars als ik er over nadenk. Je draagt dan in feite een martelwerktuig om je nek. Als je een ander martelwerktuig zoals een zilveren galgje of of een zilveren electrische stoel om je nek aan een ketting draagt kijkt iedereen je misschien raar aan, maar bij het dragen van een kruisje(ook een martelwerktuig wat door de romeinen veelvuldig voor executies werd gebruikt) kijkt niemand vreemd meer op!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het dragen van een kruisje is eigenlijk iets heel raars als ik er over nadenk. Je draagt dan in feite een martelwerktuig om je nek. Als je een ander martelwerktuig zoals een zilveren galgje of of een zilveren electrische stoel om je nek aan een ketting draagt kijkt iedereen je misschien raar aan, maar bij het dragen van een kruisje(ook een martelwerktuig wat door de romeinen veelvuldig voor executies werd gebruikt) kijkt niemand vreemd meer op!

Mwah daar zit een hele gedachtegang achter:

Luc 14,27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn

Heb. 12:2 Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: denkend aan de vreugde die voor hem in het verschiet lag, liet hij zich niet afschrikken door de schande van het kruis. Hij hield stand en nam plaats aan de rechterzijde van de troon van God.

En katholieken gaan nog wat verder met een corpus. Het is de boodschap van Christus in een notedop; het kruis, aanstootgevend voor Joden, dwaasheid voor Grieken, door Christus getransformeert in de ultieme overwinning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Kijk,

Een kruisje is een soort Relikwie,

Het is niet meer dan een stuk hout/metaal in de vorm van een kruisje, ik kan er wel meer dingen in zien.

Als je een beetje van abstractie houd, kun je ook in een schilderij een kruis zien, of op een tft scherm welke niet meer zijn dat pixels. Of een kruising (wegen) het is allemaal inbeelderij.

Geesten verjagen met een stuk hout, Right mondhouden.gif

Zie je al iemand met een houtje een boze geest wegjagen cry.gif

Het is een geestelijke strijd, niet een houtje strijd.

Atomen enz. Anders gewijs is dit ook wel een mooie theorie> link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk,

Een kruisje is een soort Relikwie,

Het is niet meer dan een stuk hout/metaal in de vorm van een kruisje, ik kan er wel meer dingen in zien.

Als je een beetje van abstractie houd, kun je ook in een schilderij een kruis zien, of op een tft scherm welke niet meer zijn dat pixels. Of een kruising (wegen) het is allemaal inbeelderij.

Geesten verjagen met een stuk hout, Right
mondhouden.gif

Zie je al iemand met een houtje een boze geest wegjagen
cry.gif

Het is een geestelijke strijd, niet een houtje strijd.

Atomen enz. Anders gewijs is dit ook wel een mooie theorie>

Ben je ook nog van plan om serieus mee te gaan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben bloed serieus, een kruis is gewoon een symbool. je moet er niet te ver mee gaan.

Als mensen een kruisje dragen, heb ik het idee dat ze vaak zelf christen zijn of er voor open staan. Dat mag ik wel.

@ Michiel, Misschien kwam het spottend over, het is niet zo bedoelt. deed het meer om mensen hun ogen te openen. of was je geïrriteerd hierdoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Het gaat denk ik niet om het voorwerp zelf, maar om de symboliek achter het kruisje wat waarde heeft.

De betekenis die je eraan geeft bepaald of het wel of niet logisch is om een kruis te dragen.

Zie je het kruis als een puur executiewerktuig dan kan ik me de reactie voorstellen. Je loopt immers ook niet met een klein galgje om je nek!

Maar als je het kruis draagt als herinnering dat Jezus voor je zonde is gestorven en je dat wil gedenken door een kruisje te dragen verandert dat de zaak weer.

Het is net welke betekenis je aan het kruis geeft waarmee je voor jezelf moet uitmaken of je een kruisje wel of niet wil dragen.

Dat is voor iedereen anders!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat denk ik niet om het voorwerp zelf, maar om de symboliek achter het kruisje wat waarde heeft.

De betekenis die je eraan geeft bepaald of het wel of niet logisch is om een kruis te dragen.

Zie je het kruis als een puur executiewerktuig dan kan ik me de reactie voorstellen. Je loopt immers ook niet met een klein galgje om je nek!

Maar als je het kruis draagt als herinnering dat Jezus voor je zonde is gestorven en je dat wil gedenken door een kruisje te dragen verandert dat de zaak weer.

Het is net welke betekenis je aan het kruis geeft waarmee je voor jezelf moet uitmaken of je een kruisje wel of niet wil dragen.

Dat is voor iedereen anders!

Mooi geschreven! smile.gif Persoonlijk heb ik ook altijd een klein, subtiel, zilveren kruisje om mijn nek, maar altijd onder mijn t-shirt, wat ik dan weer altijd onder een overhemd of trui draag (geen zorgen, ik trek wel regelmatig schone shirts aan). Sinds ik het heb gekregen, met sinterklaas vorig jaar, heb ik het op de ontgroeningen die horen bij student zijn na nooit afgedaan. Afijn, heel bovenstaand verhaal boeit eigenlijk niet, maar het gaat me er meer om om Dannyr's verhaal te bevestigen. Het gaat meer om het persoonlijke gevoel erbij. Ik moet zeggen dat ik me zonder dat ding onder mn nek 'kaal' voel. Het is iets maar een goedkoop zilveren bakseltje, maar de betekenis die het meebrengt is voor mij juist waardevol.

Aan de andere kant, ik heb een neefje die altijd over z'n kleding een heel groot kruis heeft hangen. Voor hem heeft die ook betekenis, maar als Snoop Dogg, 50 Cent of een nog goedkopere rapper dat ding om z'n nek hangt zou ik niet raar opkijken. Dat vind ik maar weer niks, evenzo toch een kruisje.

Ik denk dat we uit deze discussie alleen maar de conclusie kunnen trekken dat zoiets persoons afhankelijk is en dat er -denk ik- ook vanuit de bijbel gezien hier niet echt richtlijnen te vinden zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilig Kruis, ontferm U over ons en bescherm ons.

Bron van het leven, ...

Geheim van onze Verlossing, ...

Zeker middel tot de onsterfelijkheid, ...

Sleutel tot de hemel, ...

Sieraad van Christus, ...

Rustbed van de stervende Heiland, ...

Zegeteken van onze Verlosser, ...

Troost van de zieken, ...

Hoop van de kleinmoedigen, ...

Staf voor de zwakken, ...

Zwaard tegen de vijand, ...

Schrik van de boze geesten, ...

Schat van de goddelijke genade, ...

Trap naar de hemel, ...

Zetel van verzoening van de Allerhoogste, ...

Bron van alle goeds, ...

Grondpijler van ons geloof, ...

Onderpand voor onze zaligheid, ...

Rijkdom van de armen, ...

Toevlucht voor de vervolgden, ...

Hulp voor de ellendigen, ...

Licht voor de zondaars, ...

Vreugde voor de engelen, ...

Verkondiging van de profeten, ...

Eer en roem vande apostelen, ...

Lafenis voor de martelaren, ...

Wijsheid van de leraren, ...

Verlangen van de belijders, ...

Kroon van de maagden, ...

Steun van weduwen en wezen, ...

Weg naar de hemel voor alle heiligen, ...

(uit de Litanie van het H. Kruis)

Niet zomaar een martelwerktuig dus. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook een kruisje om, soms. Ik denk niet dat het magische krachten heeft zoals in de OP wordt gezegd, maar het is wel iets waar mensen vaak vragen over stellen en dat is goed.

Quote:

de ontgroeningen die horen bij student zijn

Dat zal bij de Navigators wel meevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Ik heb vandaag een kruisje gekregen van mijn tante en hij is van mijn overleden oom geweest. Ik zie in de kerk nooit iemand met zo'n ding om rondlopen, dus ik weet niet of ik hem wel om wil doen naar de kerk. Verder is het een kruis met het lichaam van Christus eraan. Kan dat als protestant of maakt dat niet uit? Ik weet er namelijk niet zo veel van af...

Ilse

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet eigenlijk niet wat ik vind. Aan de ene kant vind ik het heel mooi dat ik het heb gekregen, en ik hoef ook niet te verbergen dat ik christen ben, maar er zijn heel veel mensen die ik ken die christen zijn en die nooit zo'n kruisje om hebben. Ik weet, omdat ik die hele opvoeding niet heb gehad, niet of het wel hoort, want straks vinden de mensen in de kerk het niet kunnen ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kruisje met het lichaam van Christus eraan is typisch katholiek, maar ik ken zelf geen protestanten die er moeite mee zouden hebben als je dat zou dragen. Maar dat zul je toch in de desbetreffende gemeente even moeten bekijken, of er daar mensen zijn die moeite hebben met een crucifix. Een leeg kruisje heeft daarentegen niemand moeite mee volgens mij, protestanten niet en katholieken ook niet dacht ik. Het wordt iig meer gedragen dan een crucifix.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké, ik zat er wel aan te denken om zelf zo'n leeg kruisje te kopen nadat ik me heb laten dopen, maar nu heb ik deze. En het is ook een mooie herinnering aan mijn oom. Maar ik zal eens aan iemand uit de kerk vragen wat ze ervan vindt.


Samengevoegd:

Ik heb besloten hem niet naar de kerk te dragen, maar wel naar school enzo, omdat er in de kerk misschien mensen zijn die het aanstootgevend vinden. Op zich maakt het niet heel veel uit wat mensen ervan vinden, maar ik wil niet dat mensen zich eraan irriteren en zich dus aan mij irriteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat er in de Marekerk veel mensen zullen zitten die zich echt zullen ergeren aan een kruisje met corpus. Zo groot zal het toch niet zijn? Ik zit er zelf ook regelmatig, inclusief kruisje, ik ben er tot op heden nog niet uit gelazerd. Protestanten hebben van oudsher meer met een kruis zonder corpus, omdat dat de opstanding symboliseert. En het zal ook wel iets te maken hebben met gesneden beeld enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien dat er mensen zijn die het onder hun kleding dragen, dat kan natuurlijk ook...

Inderdaad, ik heb vaak een kruisje om maar laat dat niet altijd zien. In de kerk houd ik sowieso altijd mijn sjaal om aangezien het daar mij te koud is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, ik heb vaak een kruisje om maar laat dat niet altijd zien. In de kerk houd ik sowieso altijd mijn sjaal om aangezien het daar mij te koud is.

Dat bedoel ik, dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is...

ps. Hebben jullie geen verwarming in de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid