Spring naar bijdragen

De langharige gereformeerden


Aanbevolen berichten

Wat is er gebeurt met deze slag gereformeerden? En dan in de bevindelijk-gereformeerden in het bijzonder. Juist in deze kringen waar de lengte van het haar een belangrijk punt is voor de hedendaagse christenen.

Als we kijken naar de favoriete klassieke predikanten uit deze hoek, zien we een aantal dominees die gezegend zijn met een bos weelderige manen(de golvende palmen uit Hooglied 5:11 ?). We kijken naar bijvoorbeeld Thomas Boston, Theodorus van der Groe, John Bunyan. Deze hadden allemaal lange haren. Vandaag de dag ben ik zelf laatst een predikant tegengekomen die een mooie bos lang haar had.

Maar tegenwoordig mag dit niet meer, ik heb volgens mij ook iets gelezen dat predikanten een vereiste haarlengte stellen voor toegang tot het Heilig Avondmaal. Opeens werden de lange haren een teken van verwereldlijking, goddeloosheid en zonde.

Weet iemand wanneer en, misschien wel belangrijker, waarom is dit omgeslagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet iemand wanneer en, misschien wel belangrijker, waarom is dit omgeslagen?

Hehehe widegrin.gif

ehm... ik zeg; rondom de Victoriaanse tijd.

En waarom? Het 'Gereformeerde' is óók best cultuurgevoelig, alleen hechtten bevindelijk-Gereformeerden erg aan een cultuurbeeld van, pakweg, 1950?

Diepere oorzaak is m.i. en dat zeg ik niet om te kwetsten, maar omdat het zo aan mijn geestesoog verschijnt, toch de gaten in het dogmatische systeem, waardoor hoofdzaak en bijzaak niet altijd even helder is. In de GerGem uit zich dat dan in het vastleggen van een cultuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pius_XII heeft mijns inziens wel gelijk wat betreft het niet kunnen scheiden van hoofdzaak en bijzaak yes.gif

Ik denk dat lang haar, baarden, snorren ed vooral een negatief imago kregen in de 'jaren 60/70, toen dat stond voor vrijheid, blijheid, rock 'n roll, noem maar op. Er hoort ook bij dat het onderscheid tussen man en vrouw zichtbaar moet zijn, dus mannen geen lang haar en vrouwen geen kort haar (al houdt men zich aan dat laatste toch wat minder fanatiek).

Ik zal de twee dominees in spé die ik ken eens proberen te overtuigen van het mooie van lang haar bij een man engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absalom had lang haar en dat werd zijn dood smile.gif Simson had lang haar en zijn korte haar werd juist een vloek smile.gif omdat hij een gebod niet opvolgde.

Ri. 13

5 Want zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren; geen scheermes zal ooit op zijn hoofd komen, want van de moederschoot af zal de jongen een nazireeër Gods zijn; hij zal een begin maken met de verlossing van Israël uit de macht der Filistijnen.

Dit is wat in het NT staat:

1 Kor 11,14-15

Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is, doch dat, indien een vrouw lang haar draagt, dit een eer voor haar is? Immers, het haar is haar tot een sluier gegeven.

Gesteld zóu kunnen worden dat het cultuurgebonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Absalom had lang haar en dat werd zijn dood
smile.gif
Simson had lang haar en zijn korte haar werd juist een vloek
smile.gif
omdat hij een gebod niet opvolgde.

Dat is op generlei wijze een antwoord op de vraag en derhalve offtopic.

OT: Cultureel issue. En is net als het (half)lange haar bij predikanten binnen m.n. GKV en NGK de erfenis van de jaren 60 en 70.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maaruh: was lang haar Bijbels gezien niet een teken van heiligheid? (Samson en Jezus bijv.?)

Yep yes.gif

Num 6,5

Al de tijd van zijn nazireeërgelofte zal geen scheermes over zijn hoofd komen; totdat de tijd, voor welke hij zich aan de HERE gewijd heeft, ten einde is, zal hij heilig zijn, hij zal zijn hoofdhaar lang laten groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag de dag ben ik zelf laatst een
tegengekomen die een mooie bos lang haar had.

Die ken ik, het is ook nog mijn achterneef van mijn moeders kant. Van mijn vaders kant heb ik ook een achterneef (ik ben zijn achtertante) die nog mooier lang haar heeft. Als iemand een dominee Arjen met donkerbruin golvend lang haar tegenkomt (ik geloof meestal in een staart) dan is het waarschijnlijk mijn achterneef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hehehe
widegrin.gif

ehm... ik zeg; rondom de Victoriaanse tijd.

Jij moet het weten, o cultuur wetenschappert. widegrin.gif

Ik zou het niet weten. Maar op middeleewse plaatjes lopen de mannen er toch verdacht vaak bij met lang haar.

Ennuh, niet te spreken van religieuze kunst, denk aan de langharige blanke Jezus. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

konden mensen vroeger de man en de vrouw ook niet uit elkaar halen omdat ze beide lang haar hadden?

Dat is bij bepaalde gereformeerde groeperingen (Veluwe, Urk, Staphorst) heel makkelijk; die met de lange rok aan, dat zijn de vrouwtjes-gereformeerden. Bij Roomschen werkt dat ook weer niet; die met de witte jurk is de paus, die met de zwarte jurk zijn priesters of nonnen, die met de bruine jurk zijn priesters of nonnen, eh... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid