Spring naar bijdragen

Kom ons maar reformeren


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Kijk, nu ga ik in de spagaat want ik wilde het stukje van de SJ bespreken, maar ik moet het je toch vragen: als je meent wat je zei, dat "jullie" toch echt terug moeten naar "Rome", en je weet dat dogma's niet afgeschaft kunnen worden, hoe moet dat dan?

Blijven dwalen, blijven bidden, blijven hopen.

Edit: Dwalen hier als in: Dwalen door het dorre land.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Kijk, nu ga ik in de spagaat want ik wilde het stukje van de SJ bespreken, maar ik moet het je toch vragen: als je meent wat je zei, dat "jullie" toch echt terug moeten naar "Rome", en je weet dat dogma's niet afgeschaft kunnen worden, hoe moet dat dan?

Dat is de reden dat rechtlijnige (of rechtgeaarde) protestanten niet terugkomen. Het idee om 'kom ons dan hervormen' is natuurlijk heel leuk en aardig, maar de vaststaande dingen zijn niet te hervormen en vormen een blokkade voor die protestanten om überhaupt 'lid' te worden.

Quote:
Ah ja. En waarom is dat zo? Ik zou zeggen: beter bijna goed dan helemaal fout?

Volgens mij heeft dat te maken met het idee dat je heel makkelijk 'Jezelf voor de eeuwigheid kunt bedriegen', het is erger om met het idee dat je gerechtvaardigd of geheiligd bent naar de hel te gaan omdat je de waarheid gekend had kunnen hebben. Voor een 'heiden' is dat dan minder erg.

Hmm, volgens mij zeg ik niet wat ik bedoel en bedoel ik niet wat ik zeg. Denk bijvoorbeeld aan Paulus en de uitzinnige, betoverde Galaten die zicht bekeerd hadden tot de Ware Godsdienst, maar op een gegeven moment toch wat 'wettische' dingen ten behoeve van de Joden wilden gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar als je nou ziet dat wat je zelf leert klopt, maar iemand anders leert gewoon nog wat extra?

Heel flauw misschien maar dan een bekend (verkeerd) voorbeeld uit Protestantse hoek..

a) Je leert dat bekering alleen door genade komt.

B) Dat het het werk van de Heilige Geest is wanneer wij volharden.

c) Toch moet jezelf het geloof 'Aannemen'.

A & B zijn goed, C is een dwaling en daarmee staan A & B ook de helling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Ik probeer dit topic zowel integer, als luchtig te houden, en hoop dat niemand aanstoot neemt aan mijn woordkeuze.

Dat lukt je heel goed en ik neem nergens aanstoot aan! smile.gif

Ik merk alleen dat ik het soms moeilijk laveren vindt tussen de rotsblokken van neo-schap, integriteit, oprechtheid, inhoudelijk correct formuleren op gebieden waar kennis onvolledig is enzovoort... dat maakt dat ik me soms zorgen maak over postings knipoog_dicht.gif zal me wat minder snel druk maken.

Quote:
jaja, dat klopt, dat is Paulus. DAT is nog eens een regelneef
knipoog_dicht.gif

Bij een theologie die de bijbel als fundament heeft kun je niet zo makkelijk om Paulus heen, ik denk ook dat Paulus best populair is in het gereformeerde denken. Hij is één van de weinige die met concrete regelgeving komt, biedt houvast. Jezus geeft nou nooit eens rechtstreeks antwoord op een vraag smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tuurlijk, mee eens. Maar als je nou ziet dat wat je zelf leert klopt, maar iemand anders leert gewoon nog wat extra?

Als iemand mij een recept voor groentesoep geeft met de opdracht dat recept door te geven aan anderen is het niet de bedoeling dat ik het recept dusdanig verander dat we het over een driegangen menu hebben met een tomatenroomsoep met wat groenten erin vooraf.

Als je snapt wat ik bedoel?

Quote:

Ja, nee, maar ho, je gelooft toch niet dat je dwaalt neem ik aan?

Zie de edit. Niet dwalen in leer, maar dwalen als het eenzaam voortgaan in een dor zonder eigenlijk echt de route te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe moet dat dan?

Laat ik dat dan wijten aan het verschil tussen het Is en Ought. Wij protestanten moeten (ought) terug naar de Kerk 'van Rome', maar we doen (is) het niet.

* Harm-Jan verkracht Is/Ought nu echt fantastisch, het is wel dat verschil tussen Is en Ought, maar de zin is niet goed.

Zie het misschien als 'eer je vader en je moeder', maar wanneer jou vader en je moeder levensgevaarlijk voor je zijn kun je dat niet en toch moet het.

Quote:
ik zal hem melden dat zijn mening kansloos is

Klopt! Zeg hem dan ook maar dat 'ware protestanten' ook geen kaarsje branden voor overledenen. Kaarsjes branden wel, voor overleden NO WAY smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

je moest eens weten, je moest eens weten!

* Cornelius van Wijck zwijgt wijselijk
widegrin.gif

Hmm...

Voor mij is het belangrijk die ik me kan conformeren met de leer van mijn kerk, wat ook echt de leer is. Wat we belijden geloof ik.

En ik ben best pragmatisch hoor. Neem nou heiligen verering. Ik vind zelf best dat protestantisme wat rigoureus is geweest, zeker als ik kijk naar de voorbeeldfunctie die heiligen hebben en anderzijds dan wel in de VU een enorme buste van Calvijn zie. widegrin.gif En ik ga zonder probleem een kathedraal in waar mensen kaarsjes bij Maria aansteken en ik zou ook best wel een weekendje in een klooster willen vertoeven ook al zijn daar een aantal monniken met een grote Maria devotie. Maar, lid worden van een kerkgenootschap waarin Maria devotie een legitieme plaats in neemt, dat kan ik niet. Want bij het lid worden vind ik dat ik dien in te stemmen met haar leer of at least dat streven heb. Persoonlijk dan een niet zo devote katholiek zijn is wat dat betreft voor mij geen optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarmee maar is aangetoond dat Paulus gereformeerd was, en Jezus katholiek!
widegrin.gif

En aangezien de bijbel één is, je Paulus daarom niet kunt lezen zonder Jezus en Jezus niet zonder Paulus, kun je niet anders concluderen dan dat Paulus Jezus' bedoelingen verduidelijkt of in ieder geval spreekt met "instemming" van de Heer.

Anders had de Heilige Geest, die door mensen heen de eigenlijke Auteur is van de bijbel, wel gezorgd dat 't niet zo in de bijbel terecht was gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar, eh, is dat niet heel triest, in essentie?

Ja ... (wedden dat ik 'dat wat triest is' alleen anders invul?) Namelijk dat het triest is dat wij niet terug kunnen naar de Kerk omdat zij dwaalt Dat gevoel is overigens ook al lang en breed weg onder protestanten tegenover de PKN/Hervormde Kerk, we vinden het best in onze eigen huisjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trouwens, een weekje klooster, klinkt goed. Doen? Als credible-related-event?

Moet ik over nadenken. knipoog_dicht.gif Het is typisch zo'n dat wil ik nog eens doen...ooit... ding. widegrin.gif

Zoiets wat je dan elke keer vooruit kunt schuiven (net mijn houding die ik met werkstukken heb puh2.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja ... (wedden dat ik 'dat wat triest is' alleen anders invul?)
Namelijk dat het triest is dat wij niet terug kunnen naar de Kerk omdat zij dwaalt
Dat gevoel is overigens ook al lang en breed weg onder protestanten tegenover de PKN/Hervormde Kerk, we vinden het best in onze eigen huisjes.

En ook daar heb ik een dubbel gevoel over. Nog sterker eigenlijk door de diepe verwantschap die ik met veel Hervormden heb. We moeten terug en we kunnen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Harm-Jan verwoord de gedachten van het Gereformeerde weer heel helder en juist en ook het volgende verwoord mijn gedachte:

Quote:
Maar, lid worden van een kerkgenootschap waarin Maria devotie een legitieme plaats in neemt, dat kan ik niet. Want bij het lid worden vind ik dat ik dien in te stemmen met haar leer of at least dat streven heb. Persoonlijk dan een niet zo devote katholiek zijn is wat dat betreft voor mij geen optie.

Mijns inziens kan je pas aansluiten bij een groepering als je alles ten volle kan onderschrijven, anders doe je ook maar voor spek en bonen/ het mooie mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid