Spring naar bijdragen

Loon op zonde is de dood?


Aanbevolen berichten

In mijn Statenvertaling staat het zo: Want de bezoldiging der zonde is de dood (Romeinen 6:23), wat wordt er nou eigenlijk mee gezegd of bedoeld?

Is de dood (voor alles en iedereen, mensen, dieren en planten) een gevolg van de zonde (doorwerking in alles) of gaat het hier op een heel ander niveau over 'de dood'?

Iemand ideeën?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kardinaal Danneels legde het in z'n boek 'Richt ons weer op' het zo uit; de dood als biologische, natuurlijke overgang is er altijd al geweest. Maar angst voor de dood, als het definitieve einde, en dat heel je leven door die angst beinvloed wordt, dát is o.m. gevolg van de zonde(val).

(maar dit is even vlot uit m'n hoofd hoor)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier altijd uit begrepen dat het zoiets betekent als na je overlijden doorleven in Christus. Het gaat dus niet om sterven omdat je gezondigd hebt, maar gestorven blijven. Minder christelijk kun je het ook zien als voortleven in je goede daden, je niet-zondigheid; zo lezen veel niet-christenen het is mijn ervaring. Waar ik me ook wel in kan vinden ergens, maar het is wel een verschraling denk ik. Ik vind de uitleg van Danneels die Pius hier weergeeft ook mooi.

Wat denk jij zelf eigenlijk, HJ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bezie het altijd vanuit het perspectief van een compleet goede schepping waar eeuwig leven was en niemand stierf, er was geen dood. Dan is het nogal makkelijk om te zeggen dat het gewoon 'de dood' komt in de wereld door de zondeval.

Daarnaast neig ik ook te zeggen dat het meer is, dit in navolging met mijn traditie:

a) de tijdelijke dood (lichamelijke dood, natuurlijke dood dat wordt hiermee bedoeld).

B) geestelijke dood (de mens is geneigd tot het kwade en geen mens zoekt God dat soort teksten).

c) eeuwige dood (de straf op de zonde wanneer de mens zich niet door geloof in Christus bekeerd van zijn kwade wegen en de eeuwige straf/dood krijgt)..

Zoiets, maar ik ben daar nu dus over aan het mijmeren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had begrepen dat de dood vooral de verwijdering van God is. Als je zonder God fysiek sterft, dan ben je écht dood, dan zul je eeuwig zonder God verder leven. Alleen oorspronkelijk was de fysieke dood niet zo bedoeld. De fysieke dood was de ultieme vereniging met God in de hemel, nadat je je werk op aarde gedaan had. De dood was dus geen straf, maar hoorde en hoort gewoon thuis in de natuurlijke orde. Net zoals de kwetsbaarheid van ons lichaam.

Vanwege de zondeval is die vereniging na de dood echter niet zo vanzelfsprekend meer; een mens wordt geestelijk dood geboren en zal in de doop alsnog moeten verrijzen tot nieuw leven. Daardoor is de fysieke dood veel meer iets beangstigends geworden, iets wat niet in de natuur zou thuishoren. We willen daarom ook niet meer kwetsbaar zijn, maar sterk, onafhankelijk, vrij van alle natuurlijke zaken die ons kwetsbaar maken. Want elke gewone beschadiging, elke kwetsing doet ons denken aan de dood.

Het loon van de zonde is dus de definitieve verwijding van God, wat de bijbelse dood is. Het is de dood die Christus ook heeft ondergaan, om zo met ons mee te lijden en ons uit die dood weer op te richten. Door zijn kruisdood wil Hij ons eeuwig leven schenken en door het doopsel, zo geloof ik, worden we verlost van die verwijdering van God. En door met God te leven, Hem lief te hebben en onze naasten zoals God ons liefheeft, komen we steeds dichter tot God, totdat we de ultieme vereniging mogen ervaren en wij in God en God in allen zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In je leven wordt je achtergelaten, in de dood laat je achter. Dan is de dood toch te verkiezen.

Ik had het woord 'loon' niet zelf verzonnen hoor, het is alleen een wat hippere term dan 'bezoldiging' (soldij) en dat staat gewoon in de Romeinen brief. Daarom vroeg ik mij ook af hoe zonde en dood zich tot elkaar verhouden, aangezien Romeinen zich nogal uitspreek over dat de dood het gevolg (zelfs het loon/straf) op de zonde.

Dat een christen de dood positief waardeert kan ik begrijpen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Loon is meestal een vergoeding voor een verdienste. Het probleem zit niet zozeer in de dood, lijkt me, als wel in de zonde. Waarom is de zonde een verdienste die beloning krijgt? Geen idee.

Deze posting had ik dus niet helemaal goed gelezen, waardoor jou positieve waardering van de dood mij even ietwat vreemd in de oren klonk met betrekking tot het 'loon op de zonde', vandaar ook een klein beetje mijn verwarring.

Zou het iets kunnen zijn als, 'God heeft ons goed geschapen, wij vielen in zonde en het loon daarvan is dus de dood (in welke vorm dan ook ..)' waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het feit dat God niet 'om het Recht' heen kan en Hij de mens ook moet straffen, op die manier is de dood dan 'de rechtmatige beloning' van de zonde.

Ofzo smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat imho resteert is dat de zonde ons niet zozeer de dood heeft gebracht, maar ons de heerschappij van de dood heeft gebracht. Jezus heeft ons dan ook niet uit de dood verlost, maar heeft ons de verlossing van de heerschappij van de dood gebracht. De dood is zijn angel kwijt, maar de dood is er nog net zo goed. En dan heeft de zonde ons dus niet de dood zelf gebracht, maar de angel van de dood.

Wat bedoel je met de heerschappij van de dood? Wat is die angel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt, en het woord "dood" wordt gek genoeg vaak negatief verstaan. Mijn reactie is gegeven vanuit het feit dat ik "dood" niet negatief, maar positief versta.

Ik weet dat er mensen zijn (kom er maar in Pius
widegrin.gif
) die het me kwalijk nemen, dat "flirten met de dood", maar ik flirt niet. Er is geen waarheid dan de dood, geen zekerheid dan de dood, geen bestemming dan de dood, geen groter zegen dan de dood.

De manier wáárop. knipoog_dicht.gif

Maar goed, als je het taalgebruik van een Ignatius v. Antiochië hierover eigen weet te maken, en wat minder van dat andere: thumbsup.gif

(Ja hé, desgevraagd he? knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dood als zijnde ons afscheid van het hier en nu is zeer zeker een positief te benaderen iets. De dood is voor een christen immers de doorgang naar het eeuwige leven knipoog_dicht.gif

De tekst "loon op de zonde is de dood" heeft in mijn beleving echter niets te maken met de dood als afscheid van het hier en nu, maar met de geestelijke, definitieve afscheiding van God. Wie volhardt in zonde, zal uiteindelijk een toekomst zonder God tegemoet gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd dat er mensen zijn die angst hebben voor de dood. Als je gedoopt bent, ben je al lang gestorven en opgestaan met Christus, heb je eeuwig leven en heb je de dood overwonnen.

Zo was het ook vóór de zondeval: volkomen afwezigheid van angst en het bezit van eeuwig leven.

Zonde zorgt ervoor dat de niet-wedergeboren mens niet gelijk sterft, maar steeds verder op weg is naar de dood.

Een leven met Christus leidt steeds dichter naar heerlijkheid (gezondheid, rijkdom, bescherming, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, redding enz.).

Een leven met zonde leidt steeds dichter naar de vloek (dood, hel, ziekte, armoede, onrust, onvrede, verdriet, gebondenheid enz.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vreemd dat er mensen zijn die angst hebben voor de dood. Als je gedoopt bent, ben je al lang gestorven en opgestaan met Christus, heb je eeuwig leven en heb je de dood overwonnen.

Dus iedereen die gedoopt is is gered?

Quote:

Zonde zorgt ervoor dat de niet-wedergeboren mens niet gelijk sterft, maar steeds verder op weg is naar de dood.

En jij bent vrij van zonde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus iedereen die gedoopt is is gered?

Iedereen die gelooft en zich laat dopen.

Mar 16,16

Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Quote:
[...]

En jij bent vrij van zonde?

In Christus ben ik vrij van zonde.

Rom 6,7

want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid