Spring naar bijdragen

De Traditie na een afscheiding


Aanbevolen berichten

Er schijnen nogal wat afsplitsingen te zijn, die groot deel van de Traditie bewaren. Ik bedoel daarmee Kerken zoals de Oud-Katholieken, de Orthodoxen, de Anglicanen. Al deze kerken hebben bijvoorbeeld de heiligenkalender bewaard tot het moment van afscheiding. Of hebben zij die daarna geredigeerd, zoals (een deel van) de protestanten de Canon van de H. Schrift heeft geredigeerd?

En daarna; wat doen deze Kerken met de Leer? De Oud-Rooms-Katholieke Kerk houdt vast aan de liturgie van vóór Vat.II, en ook aan de heiligenkalender. Op hun webstek zeggen zij, dat ze de Paus erkennen als onfeilbaar, maar alleen op dogmatiek gebied, daarbuiten niet. (Ik dacht altijd, dat dat voor alle Roomschen geldt, maar ja, de vegaloog is leerbaar!)

Mijn vraag is derhalve; wat doen deze afscheidingen met de ontwikkeling van de Leer, zoals die ná hun afscheiding verloopt? Neemt de OKK, bijvoorbeeld, de nieuwe heiligen op in haar canon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er schijnen nogal wat afsplitsingen te zijn, die groot deel van de Traditie bewaren. Ik bedoel daarmee Kerken zoals de Oud-Katholieken, de Orthodoxen, de Anglicanen. Al deze kerken hebben bijvoorbeeld de heiligenkalender bewaard tot het moment van afscheiding. Of hebben zij die daarna geredigeerd, zoals (een deel van) de protestanten de Canon van de H. Schrift heeft geredigeerd?

En daarna; wat doen deze Kerken met de Leer? De Oud-Rooms-Katholieke Kerk houdt vast aan de liturgie van vóór Vat.II, en ook aan de heiligenkalender. Op hun
zeggen zij, dat ze de Paus erkennen als onfeilbaar, maar alleen op dogmatiek gebied, daarbuiten niet. (Ik dacht altijd, dat dat voor alle Roomschen geldt, maar ja, de vegaloog is leerbaar!)

Mijn vraag is derhalve; wat doen deze afscheidingen met de ontwikkeling van de Leer, zoals die ná hun afscheiding verloopt?

De Anglicanen hebben een tik van de reformatie meegekregen. Qua theologie zijn ze protestants. Zie bijv. de 39 artikelen. link

De met name de highchurch houdt veel traditie in stand (low church en de broad church trouwens ook wel hoor, tis een meer-mindere mate verhaal), maar het is toch net anders dan zoals katholieken het zien. De traditie zie je in uiting komen in bijv. de liturgie, in de kunst, in hierarchie en in gebruiken.

Maar iemand die high-church is en echt orthodox anglicaan is, zou niet katholiek kunnen worden. Sowieso is het zo dat zowel high als low dicht in het midden zitten. Ook binnen high en low heb je gradaties natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn er eigenlijk specifiek Orthodoxe heiligen?
bloos.gif

Die zijn er! Onlangs las ik een supergoeie tekst van één van hen:

H. Silouan (1866-1938), orthodox monnik

Geschriften (vert. Zr. Elisabeth Koning, uitgeverij Axios)

"De wil van uw Vader... is dat géén van deze kleinen verloren gaat."

Als de mensen wisten wat de liefde van de Heer is, zouden ze massaal naar Christus stromen en zou Hij hen allen verwarmen met Zijn genade. Zijn barmhartigheid is onuitsprekelijk. De ziel vergeet de aarde door de liefde van God. De Heer heeft de berouwvolle zondaar zeer lief en liefhebbend drukt Hij hem tegen zijn borst: "Waar was je, Mijn kind? Ik wacht al lang op je" (Lc 15,20). De Heer roept alle mensen tot Zich door de stem van het Evangelie en zijn stem weerklinkt over de gehele aarde.

"Komt tot Mij, gij alleen die belast zijt en Ik zal u rust geven. Komt en drinkt van het levendmakende water (naar Mt 11,28) Komt en verneemt dat Ik u liefheb (Joh 7,37). Als Ik u niet liefhad, zou Ik u niet roepen. Ik kan het niet verdragen dat er ook maar één van mijn schapen verloren zou gaan. Zelfs voor één enkel schaap gaat de Herder naar de bergen en zoekt het overal. Komt tot Mij, Mijn schapen. Ik heb u geschapen en Ik heb u lief. Mijn liefde voor u heeft Mij naar de aarde gebracht en Ik heb alles geduld omwille van uw verlossing. Ik wil dat u Mijn liefde leert kennen en dat u evenals de apostelen op de berg Thabor zult zeggen: "Heer, het is goed voor ons om met U te zijn" (Mc 7,5)...

U hebt de zielen van de heiligen tot U aangetrokken, Heer, en zij stromen naar U als stille rivieren. De geest van de heiligen heeft zich vastgehecht aan U, Heer, en hij strekt zich uit naar U, ons Licht en onze vreugde. De harten van uw heiligen zijn bevestigd in Uw liefde, Heer, en zij kunnen U geen ogenblik vergeten, zelfs niet in hun slaap, want de genade van de Heilige Geest is zoet.

BRON

Staat in

'De heilige Silouan de Athoniet' van Sophrony

Uitgeverij axios, D/1998/5169/1

ISBN 90-72666-03-8

Ik ga proberen aan dat boek te komen, maar kon per email die uitgeverij niet bereiken ... maar 'ns bellen volgende week. klik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is nu echt een draad ik ben van Paulus ik van de paus ik van pietjepuk enz enz.Over afscheidingen enz enz is niet iets om trots op te zijn,en de Traditie is de Traditie;alles wat staat in de Apostolische Successie is de Kerk Katholiek en in de Traditie zo wat de Kerk altijd heeft gedaan altijd zal doen en altijd zal blijven doen.

Afscheidingen is een gevolg van de mensenselijke zonden en beter willen weten allen zijn daar schuldig aan,maar hoe dan ook toch is er een Katholieke Kerk en een Traditie,aan de vruchten kent men de boom.

BIDDEN voor eenheid is nog steeds geboden . pray.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is nu echt een draad ik ben van Paulus ik van de paus ik van pietjepuk enz enz.Over afscheidingen enz enz is niet iets om trots op te zijn,en de Traditie is de Traditie;alles wat staat in de Apostolische Successie is de Kerk Katholiek en in de Traditie zo wat de Kerk altijd heeft gedaan altijd zal doen en altijd zal blijven doen.

Afscheidingen is een gevolg van de mensenselijke zonden en beter willen weten allen zijn daar schuldig aan,maar hoe dan ook toch is er een Katholieke Kerk en een Traditie,aan de vruchten kent men de boom.

BIDDEN voor eenheid is nog steeds geboden .
pray.gif

Dan lijkt mij het wel ietwat vreemd dat jij verschillende kerken onder het dekentje van de Traditio stopt. Aan de ene kant is de Traditio alles wat de Kerk altijd gedaan heeft en altijd zal blijven doen én toch zijn er verschillende Kerken die allemaal dezelfde Apostolische Successie hebben en er toch weer iets anders op na houden?

Ik ben in staat van verwarring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is nu echt een draad ik ben van Paulus ik van de paus ik van pietjepuk enz enz.Over afscheidingen enz enz is niet iets om trots op te zijn,en de Traditie is de Traditie;alles wat staat in de Apostolische Successie is de Kerk Katholiek en in de Traditie zo wat de Kerk altijd heeft gedaan altijd zal doen en altijd zal blijven doen.

Afscheidingen is een gevolg van de mensenselijke zonden en beter willen weten allen zijn daar schuldig aan,maar hoe dan ook toch is er een Katholieke Kerk en een Traditie,aan de vruchten kent men de boom.

Een beetje meer interpunctie kan geen kwaad... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid