Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:28:46 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Het visioen van Anna Katharina van Emmerich wordt niet tot de dogmatische leer van de katholieke Kerk gerekend. En gelukkig maar, ik heb geen idee wat ik er mee moet. Quote: "Erkenning" van het bovennatuurlijk karakter van een verschijnsel wil niet zeggen dat het tot de geloofsschat wordt gerekend. Nee, in theorie kan iets 'bovennatuurlijks' ook van Satan zijn. Maar is dat weer een ander soort verklaring dan wanneer ze zeggen dat het niet direct in tegenspraak met de geloofsschat staat? Dus, zeg maar als ik in 'the man in black' geloof, dóór een visieon, dan zou ik een 'erkenning' kunnen krijgen, die dan inhoudt, dat het niet tégen de leer is? Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:23:58 schreef sluimer het volgende: [...] Bedankt. Zou je het directe begin nog wat willen concretiseren? Het moment waarop Jezus' apostelen de leer overdroegen en waar dat uit blijkt? Het overdragen van de leer die de apostelen van Jezus gekregen hadden begon bij Pinksteren, meer daarover lees je in het bijbelboek Handelingen en de Brieven. En de generatie daarna deed hetzelfde, meer informatie daarover vind je hier dus. Lees bijvoorbeeld de Brieven van Ignatius of Clemens. Dit zijn weer leerlingen van de apostelen. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes. Over A.K.E. de volgende linken één twee drie vier en dat is vijf Zoals je kunt zien, heeft ze een feestdag, en is ze zaligverklaard. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:28:46 schreef Cornelius van Wijck het volgende: En als je wat vlot leesbare achtergronden zoekt bij de jonge kerk, dan zou je op historische volgorde (de "leer-overdracht" die je blijkbaar zoekt) eens moeten kijken naar: evangelisten apostolische vaders kerkvaders En hier nog de soundbites & samenvatting: link Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:33:55 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Voeg daar aan toe: link en je hebt de ononderbroken lijn aardig te pakken. En als je wat van Clemens I wilt lezen: link Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:35:05 schreef de vegaloog het volgende: Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes. Was Polycarpus niet gedoopt door Paulus? Ik heb dit boek: link Echt een aanrader Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Als ik het goed begrijp is er eigenlijk op mijn vraag geen concreet antwoord mogelijk. Wanneer ik de kerkvaders uit de eerste eeuw lees, krijg ik dan de antwoorden op mijn vragen? Waar komt het woord katholiek vandaan en waar werd het voor het eerst gebruikt? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:40:38 schreef Taquoriaan het volgende: Was Polycarpus niet gedoopt door Paulus? Johannes. Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:35:05 schreef de vegaloog het volgende: Ik neem aan, dat er een aantal andere crediblisten meer onderlegd is in de Vroege Patristiek dan ik. Ik kan je alleen zo uit het hoofd de naam Polycarpus noemen, volgens mij een directe leerling van Johannes. Over A.K.E. de volgende linken één twee drie vier en dat is vijf Zoals je kunt zien, heeft ze een feestdag, en is ze zaligverklaard. Anna Catharina Emmerich was mij niet bekend en of het nu waar is of niet wat ze heeft gezien, opmerkelijk is het verhaal sowieso. Ik kan hier absoluut wat mee, dank. Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:41:07 schreef sluimer het volgende: Als ik het goed begrijp is er eigenlijk op mijn vraag geen concreet antwoord mogelijk. Wanneer ik de kerkvaders uit de eerste eeuw lees, krijg ik dan de antwoorden op mijn vragen? Waar komt het woord katholiek vandaan en waar werd het voor het eerst gebruikt? Noe vaalt mie toch echt de bek op de teunen! (Vertaald; kindje, je verbaast mij.) Ik dacht, dat jouw vraag hier in overvloed beantwoord is. Moeten wij dan voor jou alle kerkvaders hier letterlijk citeren? Je bent een grote meid, ook als je je profiel niet hebt ingevuld, dus dat kun je zelf. Hou je van Engels, en wil je echt alles lezen, dan kun je hier terecht. Mocht iemand net zo'n leuke webstek weten voor mij, maar dan in het Deutsch, dan hou ik mij von ganzem Herzen aanbevolen. Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:42:36 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] Zoals ik al zei, je kan er nog zoveel energie in steken, één armzwaai en alles gaat van tafel. Zou je misschien even gewoon antwoord kunnen geven aan Taq en mij? Wat is voor jou overtuigend? Nee zo bedoel ik het niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Waar is Sacredos als je hem nodig hebt.. Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:33:25 schreef Taquoriaan het volgende: [...] Het overdragen van de leer die de apostelen van Jezus gekregen hadden begon bij Pinksteren, meer daarover lees je in het bijbelboek Handelingen en de Brieven. En de generatie daarna deed hetzelfde, meer informatie daarover vind je hier dus . Lees bijvoorbeeld de Brieven van Ignatius of Clemens. Dit zijn weer leerlingen van de apostelen. Ik ga ze lezen, ben zeer benieuwd. Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Ja, dan krijg je een concreet antwoord op je vragen. De leerlingen van de apostelen citeren de apostelen, de leerlingen van die leerlingen halen hun leraars weer aan en zo onstaat een compleet beeld van het doorgeven van informatie. Ik weet dat Augustinus (ongeveer 300 ofzo) redelijk vaak het woord 'katholiek' gebruikt, dus het zal daarvoor ergens ontstaan zijn om het geloof aan te duiden. Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 @ Cor, Ja, ik denk dat ik ze beter even kan lezen voor ik ze omarm, of is dat ongebruikelijk? Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:47:20 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Haar visioen is trouwens best knap verfilmd, mocht het je interesse hebben: link Er is vorig jaar ook een Duitse film over haar verschenen. Niet echt spectaculair, meer een erotisch getint stuk met als blikpunt de erotische relatie tussen Von Brentano en Emmerich, met als titel Das Gelübde (=de gelofte) Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:44:05 schreef Pius_XII het volgende: [...] Johannes. O My bad Link naar bericht Deel via andere websites
sluimer 0 Geplaatst 11 december 2008 Rapport Share Geplaatst 11 december 2008 Quote: Op donderdag 11 december 2008 12:53:52 schreef Taquoriaan het volgende: Ja, dan krijg je een concreet antwoord op je vragen. De leerlingen van de apostelen citeren de apostelen, de leerlingen van die leerlingen halen hun leraars weer aan en zo onstaat een compleet beeld van het doorgeven van informatie. Ik weet dat Augustinus (ongeveer 300 ofzo) redelijk vaak het woord 'katholiek' gebruikt, dus het zal daarvoor ergens ontstaan zijn om het geloof aan te duiden. Ok, dan weet ik genoeg en red het verder zelf wel, bedankt! Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten