Spring naar bijdragen

Bibliotheekmedewerkeropleiding


Aanbevolen berichten

link

Ik ga deze opleiding doen, en ga als opstart vrijwilligerswerk doen in een bibliotheek...zijn er hier nog meer mensen die in een bibliotheek en/of archief werken? Ik zou eigenlijk ook graag in een stadsarchief werken, maar de uistroomrichting archiefmedewerker hebben ze niet in de buurt, alleen maar in Twente en Leeuwarden, maar niet in de bewoonde wereld....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi BookerT, ik heb wel vóór de bibliotheekwereld gewerkt in de vorm van de Aquabrowser (www.aquabrowser.com). Daarbij kwam ik regelmatig in aanraking met bibliothecarissen. Lijkt me best lachen om eens in een bibliotheek te werken, maar ik kom er ook graag als klant. Misschien ooit nog eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga deze opleiding doen, en ga als opstart vrijwilligerswerk doen in een bibliotheek...zijn er hier nog meer mensen die in een bibliotheek en/of archief werken? Ik zou eigenlijk ook graag in een stadsarchief werken, maar de uistroomrichting archiefmedewerker hebben ze niet in de buurt, alleen maar in Twente en Leeuwarden, maar niet in de bewoonde wereld....

Welke bieb?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Welke bieb?

Waarschijnlijk in Reeuwijk of Gouda smile.gif

Ik begin als vrijwilliger om alvast even te snuffelen, maar loop al in het eerste jaar van mijn opleiding stage geloof ik....


Samengevoegd:

Quote:

Het lijkt me best leuk werk. Altijd als ik in de UB ben bedenk ik me dat ik dat werk best wel zou willen doen. Ik hou van de sfeer van bibliotheken.

En vergeet niet dat je niet per se bij een openbare bibliotheek hoef te werken, je kan ook in ziekenhuizen of andere instellingen waar bibliotheken zijn werken....een universiteitsbibliotheek lijkt me wel leuk....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn droom is om in een archief te werken dus wie weet is een opleiding hbo idm/archivistiek hierna geen verkeerd idee, maar goed eerst maar eens mijn mbo diploma halen knipoog_dicht.gif

Ik merk ook dat ik er een bijzonder goed gevoel bij heb, het zal wel pittig worden, maar ik wil de uitdaging aangaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hee! Interessant topic. Ik heb zelf IDM gedaan (Informatiedienstverlening en -Management) aan de Haagse Hogeschool. Een waanzinnig leuke opleiding, waar je echt leert om goed met informatie om te gaan in organisaties. Iedere organisatie in deze samenleving werkt veel met grote hoeveelheden informatie en mediabestanden. Daarnaast zijn er veel instellingen die de geschiedenis van een stad of het land bewaren, zoals Archieven, Bibliotheken en Musea (erfgoedinstellingen).

Bij zowel organisaties/bedrijven als bij de erfgoedinstellingen is het de uitdaging hoe je al dat opgeslagen materiaal in contact brengt met de mensen die er mee moeten werken. Dat kan door zelf als IDM-er tussen de informatie en de gebruiker te staan, of door het ontwikkelen van bijvoorbeeld een tool op internet. Denk aan plaatsvanherinnering.nl of uitzendinggemist.nl.

De grote grap van de opleiding is dat je altijd naast je informatievak ook nog bezig bent met een ander inhoudelijk onderwerp. Een bedrijf werkt vaak op een bepaald gebied (b.v. veiligheid, rechtspraak, politiek, televisiebeelden, een stad, ...), dus je bent met die informatie bezig.

Een superinteressante en leuke opleiding dus, waarmee je makkelijk een baan kunt vinden. Nu en zeker in de toekomst. Er blijft altijd werk in het informatievakgebied. Sterker nog: het wordt steeds belangrijker.

Des te vreemder vindt ik het dat er best weinig mensen het vakgebied kennen. Ze kennen wel de bibliotheek of een archief, maar weten niet dat er zo'n veelzijdige en leuke opleiding is die je opleidt tot informatieprofessional voor deze instellingen en voor alle andere soorten organisties die met informatie werken.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Het is zo'n tof vak! Lees mijn weblog (http://www.zijlmo.nl/mo) maar!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja dat kan, en dat is jammer. Omdat dat 1% van het vakgebied is. Archivaris is een veel veelzijdiger beroep geworden en aan het worden. Als goed informatieprofessional zoek je naar nieuwe vormen van communicatie tussen de gebruiker en de opgeslagen informatie. Bijvoorbeeld in het stadsarchief van Gouda ben ik nu bezig met de medewerkers om een duurzame relatie op te bouwen tussen de goudse burger (die kennis heeft over zijn stad en eigen straat) en de archivarissen (die de feitelijke kennis hebben van hun stad en alle straten). Zo hopen we een interactieve omgeving te gaan maken (goudanet.nl nieuwe versie) waar je echt iets te weten kunt komen over de stad.

Maar nogmaals: dat is 1%. Kijk op link en link om te zien dat het vakgebied echt die kant op beweegt. En dan heb ik het nog niet eens over de informatieprofessionals in bedrijven en bij de omroepen.

Ook leuk detail is dat weblog link van een informatieprofessional in de bibliotheek pas prijzen won in de beste weblogaward 'bloggie'

nej IP zijn is een tof beroep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb me nu officieel ingeschreven, ik ontvang er nog post over...morgen(vandaag eigenlijk al) ga ik eens die route rijden met de trein en de sneltram..ik heb al jaren niet meer op school gezeten, dus het zal wel pittig worden, maar heb er zin in!

Ik moet wel het UWV inlichten. Die vergoeden misschien mijn reiskosten. Dat zal waarschijnlijk wel nodig zijn ook, omdat ik geen studiefinanciering en dus geen OV krijg. De opleiding is in Utrecht.

Ik heb overigens ook vrijwilligerswerk gevonden in een bibliotheek in Moordrecht, om alvast aan het bibliotheekvak te wennen.

Kleine klas kom ik in terecht,er melden zich relatief weinig cursisten aan. Alleen bij vakken als Engels, ICT en Nederlands zit je met meer leerlingen in de klas, van andere opleidingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klasse, BookerT! Speciaal voor jou hier alvast een cadeautje: de tekst van het prachtige lied: Debiliothecaris, van de Bende van Baflo Bill. Even goegelen, en van het net plukken als mp3. Ik garandeer je, als je het hoort, gaat de tekst pas ècht werken!

vrgr. de vegaloog (die de hele tekst uit zijn hoofd kent)

De Bende Van Baflo Bill: debiliothecaris

de mensen willen eigenlijk van alles wel wat weten

soms voor de lol maar soms dan is het ook echt weten-

schappelijk verantwoord want dan zitten ze er onder-

zoek naar te doen, dus dan kunnen ze niet zonder

boek en dus ook niet zonder debiliothecaris,

die namelijk precies altijd weet welk boek wanneer waar is

dus al zeggen alle mensen: het is vast een saaie baan

ik ga er elke morgen met plezier weer tegenaan

boek van de stapel

stempel erin

nummer op de plakker

nummer binnenin

plakker op de rug

kaartje in de bak

tevreden zucht

als ik de volgende pak

soms doe ik oude boeken hoogstpersoonlijk uit de doeken

't is namelijk zo die oude boeken zitten in een boeken-

kist waarin het niet te koud en ook voldoende droog is

en daarna typ ik van elk boek apart een catalogus-

kaartje en die kaarten doe ik daarna in de kaarten-

bak, zodat een mens tenminste weet wat-ie bewaart en

a'k dat dan gedaan heb gaan de boeken op de boeken-

plank, zodat een mens wat-ie bewaart ook terug kan zoeken

boek van de stapel (enz.)

zo doe ik mijn werk op debiliotheek

dat gaat zo steeds maar door, week in week

uit, en in juli neem ik twee weken vakantie

soms naar Griekenland maar soms ook naar een ander land zie

je wel dat ik me met mijn baan best vermaak

je ontmoet veel leuke mensen en wat je doet ik ook nog vaak

heel dankbaar werk want soms is er opeens een man

of vrouw die dankzij mij zomaar een boek vinden kan

© F.J den Hollander

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid