Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het lijkt mij leuk om in het kort te horen waar jullie vandaag over hebben horen preken. Zo hoor ik ook eens wat anders. In mijn kerk werd vandaag gesproken en nagedacht over Matteüs 3:1-5 en de weg door de woestijn waar Jesaja het over heeft.

De dominee legde toen een link naar wat een woestijn kan zijn in ons leven. Zorgen, tobberij, verdriet, haat, angst, beslommeringen, en hoe je je door deze woestijn een weg kunt banen door hoop te houden, je in te zetten en open te stellen naar anderen toe. En dit is de werking van God in ons leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar vertel nu eens in je eigen woorden wat jij er in verstaan hebt en waarom het je zo raakte?

In de conclusie komt een hoop samen;

Zorg voor de naaste is nodig. We kunnen geen gemeenschap zijn, geen Kerk zijn, als we niet voor elkaar zorgen. We kunnen geen Kerk zijn als we niet naast mensen gaan staan, gelovig of niet gelovig, landgenoot of vreemdeling, medestander of tegenstander. Maar we kunnen evenmin Kerk zijn als we niet Gods naam aanroepen. Als we de moed niet hebben op God te steunen, dan zijn we geen Kerk.

Horizontaal én verticaal. Lankmoedigheid én aansporing, radicaal en toch menselijk. Snap je wat ik bedoel? Zo vindt ik preken het mooist, als ze niet al te 'zalvend vaag', maar ook niet te streng zonder duidelijk waarneembare vurige liefde zijn. Het is heel moeilijk om daar een gezonde balans in te vinden, en ik vind dat hij daar aardig bij in de buurt komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jesaja 40:1-11 in combinatie met Lucas 3:1-6 & 15-16.

De preek ging over het vinden van hoop, de hoop op de toekomst met God en Zijn plannen met deze wereld. Gekoppeld aan een hedendaags thema van het uitspreken van hoop, namelijk de verkiezingen in de US en Desmond Tutu die de uitreiking voor de prijs van de vrede deed deze week.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was een keer een preek en die man die zei in die preek dus gewoon iets van:

We leven in andere tijden. Homoseksuelen. Stel nou dat je eigen zoon of dochter op hetzelfde geslacht valt en je ziet dat hij/zij gelukkig is. Wat kan daar dan fout aan zijn? Hoe kan dat dan slecht zijn?

Ik vond het helemaal geweldig. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Numeri 16:12-15

"Mozes liet Datan en Abiram roepen, de zonen van Eliab. Maar zij zeiden: 'We komen niet. Is het niet genoeg dat u ons uit een land dat overvloeit van melk en honing hebt weggehaald om ons in de woestijn te laten sterven? Moet u zich ook nog als heer en meester over ons opwerpen? U hebt ons bepaald niet naar een land gebracht dat overvloeit van melk en honing, en ons ook geen akkers en wijngaarden gegeven. Denkt u dat u mannen als wij een rad voor ogen kunt draaien? We komen niet.' Toen werd Mozes woedend. 'Schenk geen aandacht aan hun offer,' zei hij tegen de HEER. 'Niemand van hen heb ik ook maar een ezel afgenomen, niemand van hen heb ik kwaad gedaan.'"

De preek ging over hoe moeilijk het kan zijn te blijven geloven in de belofte, in de redding, om te volharden in je geloof. Hoe de wereld een woestijn kan zijn en hoe je de gemeente kan zien als een oase. Ja, deze dominee zei precies het juiste op het goede moment. Het heeft me zeer geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemde preek ;

de lezingen voor vandaag zijn;

Jeremia 31--15-17.

Openbaring 21--1-7.

HE..Matheus 2--13-18.

Vandaag 4e kerstdag HH Onschuldige kinderen van Betlehem.

Dus daar zou de overweging/preek over moeten gaan.


Samengevoegd:

Quote:

de preek ging over de lofzang van Zacharias en de noodzaak van redding. Ik ben altijd blij dat het onderwerp redding toch elke preek weer naar voren komt

De lofzang van Zacharia het vaste onderdeel bij de Lauden wat dan altijd gezongen wordt;daar een preek overhouden is opmerkelijk,maar over deze lofzang valt theologisch veel te zeggen,maar deze Lofzang zingen in de vroege morgen in de Lauden komt dan het beste tot zijn recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vreemde preek ;

Welke preek is vreemd?

Quote:
Vandaag 4e kerstdag HH Onschuldige kinderen van Betlehem.

Daar ging onze preek ook over...

Het mooie kerst verhaal van het kindje Jezus dat geboren wordt met zo'n bruut verhaal ertegenover... vond ik best iets om bij stil te staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Welke preek is vreemd?-----/// In de bijdragen van Hongerige Wolf.///------

[...]Daar ging onze preek ook over...

Het mooie kerst verhaal van het kindje Jezus dat geboren wordt met zo'n bruut verhaal ertegenover... vond ik best iets om bij stil te staan...

Inderdaad en Kind Jezus moest ook al gelijk vluchten,Met St Stefanus 2e kerstdag zijn de Onschuldige Kinderen van Betlehem de eerst Martelaren van de Kerk.

Maar ook belangrijk is 3e kerstdag 27 december de feestdag van St.Johannes de Evangelist,de Heilig Evangelie lezing die altijd gelezen wordt eerst kerstdag en aan het einde van elke Heilige Mis als laatste Evangelie. Dus wat overwegen/preken betreft kan de Diaken of Priester goed uit de voeten zeer zeker op de dag van 27e.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag in Zoetermeer (bijeenkomst van www.goedbericht.nl) ging het over Prediker 12, het laatste woord. De aanleiding was het einde van het jaar, maar Prediker 12 schrijft over een veel breder slotwoord. Het bleek dat het in Prediker 12 zowel over de dood, de aftakeling van de mens als over het toekomstperspectief van de mens, dat God door het oordeel waarin Hij alles recht zet, zal bewerken dat hij God zal vrezen. Aan het werk van God kan de mens niets toedoen of afdoen en juist dát inzicht brengt je tot ontzag voor God en vrede in je hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Het was een prachtige preek.

Jona 2. Jona wilde niet naar Ninevé, en ging in plaats per schip daarvan naar Tarsis. God liet toen een grote storm komen, waardoor Jona overboord werd gegooid door de zeelieden, bij wijze van offer, nadat ze hoorden dat Jona de schuld had van de storm. Jona kwam zo in de buik van een grote vis. In de buik van de vis gaat Jona bidden, wordt uitgespuugd en gaat tòch naar Ninevé. Hij kwam dus daar in de diepte van het water en de duisternis van de vissenbuik tot inkeer.

Marcus 1:1-13: "Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God." Hierop volgt het verhaal van Jezus' doop, de komst van de Heilige Geest. De eerste zin van Marcus markeert heel mooi waar het bij Jona ook om gaat: het evangelie begint daar, bij de doop, bij de onderdompeling, bij het tot inkeer komen, bij het belijden van de zonden, bij de bezinning, bij de radicale bekering! Ook voor ons begint het daar. "Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws!", zegt Jezus in vers 15, wanneer hij gaat prediken in Galilea.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het was een prachtige preek.

Jona 2. Jona wilde niet naar Ninevé, en ging in plaats per schip daarvan naar Tarsis. God liet toen een grote storm komen, waardoor Jona overboord werd gegooid door de zeelieden, bij wijze van offer, nadat ze hoorden dat Jona de schuld had van de storm. Jona kwam zo in de buik van een grote vis. In de buik van de vis gaat Jona bidden, wordt uitgespuugd en gaat tòch naar Ninevé. Hij kwam dus daar in de diepte van het water en de duisternis van de vissenbuik tot inkeer.

Marcus 1:1-13: "Het begin van het evangelie van Jezus Christus, Zoon van God." Hierop volgt het verhaal van Jezus' doop, de komst van de Heilige Geest. De eerste zin van Marcus markeert heel mooi waar het bij Jona ook om gaat: het evangelie begint daar, bij de doop, bij de onderdompeling, bij het tot inkeer komen, bij het belijden van de zonden, bij de bezinning, bij de radicale bekering! Ook voor ons begint het daar. "Kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede nieuws!", zegt Jezus in vers 15, wanneer hij gaat prediken in Galilea.

smile.gif

Doen jullie mee met het kindernevendienstproject?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Doen jullie mee met het kindernevendienstproject?

Gaat hier over de preek van de week ,maar als het goed is-------------- kindernevendiensten zijn de pest voor de Kerk,kinderen horen in de kerk ook bij de preek,zo kweek je kerkgangers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gaat hier over de preek van de week ,maar als het goed is-------------- kindernevendiensten zijn de pest voor de Kerk,kinderen horen in de kerk ook bij de preek,zo kweek je kerkgangers.

Dat is off-topic

Maar toevallig weet ik dat Jona 2 het kindernevendienstverhaal van vertel het maar is voor afgelopen zondag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is off-topic

Maar toevallig weet ik dat Jona 2 het kindernevendienstverhaal van vertel het maar is voor afgelopen zondag.

Ik weet niet wat dat voor project is wat jij bedoelt, maar wij werken met Kom in de Kring voor de kleintjes, en de grotere kinderen hebben een kindernevendienst. Zou kunnen dat ze die methode gebruiken. Het zou dus heel goed kunnen dat ze daar inderdaad Jona behandelen nu, maar aangezien ik geen koters heb, weet ik dat niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Lezing vandaag: Mattheüs 25:14-30 - Vergelijking van de heer met slaven die talenten in beheer kregen.

Het thema van deze vergelijking werd gekoppeld aan de huidige economische neergang en de voorafgaande kredietcrisis. Daarna werd de link gelegd dat het niet gaat om het geld (talent was erg veel geld destijds), maar juist om persoonlijke talenten en hoe je die kan inzetten voor God's werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matt. 25:31-46

Het was vanavond een zeer emotionele en heftige preek van de dominee die afgelopen donderdag teruggekeerd is uit Peru waar hij gevangenen bezocht heeft. De tekst ging over het wat je voor een ander doet heb je voor God gedaan en eigenlijk was het ook een soort getuigenis van de dominee zelf. Ik heb op het puntje van de kerkbank gezeten. Er is volgens mij nog heel lang nagepraat in de consistorie. Maar dit was echt een hele toffe heftige kerkdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het was vanavond een zeer emotionele en heftige preek van de dominee die afgelopen donderdag teruggekeerd is uit Peru waar hij gevangenen bezocht heeft.

Klinkt heel gaaf. smile.gif

Ik ben vanmorgen naar een viering geweest van de Studentenekklesia, voor de verandering. link De preek ging over Marcus 14:3-9, de vrouw die Jezus zalfde. De kern van de boodschap was: doe wat wezenlijk is. Niet wat je moet doen van je agenda, familie, vrienden enz., niet wat niet afgekeurd wordt, wat veilig is, maar wat er echt toe doet. Ik nuttig mijn preken normaal gesproken iets minder humanistisch en zie de liturgie graag iets minder als 'n soort Oosterhuis-orgie, maar deze smaakte ook goed. Voorganger was Christiane Berkvens. link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Leviticus 26:14-17

"Maar als jullie mij niet gehoorzamen en deze geboden niet naleven, als je mijn bepalingen naast je neerlegt en mijn regels minacht, als je door mijn geboden niet na te leven het verbond met mij verbreekt, dan zal ik van mijn kant jullie het volgende aandoen: Ik zal een verschrikkelijk onheil over jullie brengen, tering en slopende koortsen zullen het licht in je ogen doven en je de adem afknijpen. Je zult je land inzaaien, maar voor niets, want je vijanden zullen ervan eten. Ik zal mij tegen jullie keren, zodat jullie door je vijanden verslagen worden. Jullie zullen worden overheerst door mensen die je haten, en op de vlucht slaan, zelfs als niemand je verjaagt."

In combinatie met de lezing uit het Evangelie van Marcus, 1:29-31

"Toen ze uit de synagoge kwamen, gingen ze rechtstreeks naar het huis van Simon en Andreas, samen met Jakobus en Johannes. Simons schoonmoeder lag met koorts in bed, en ze spraken met Jezus over haar. Hij ging naar haar toe, pakte haar hand vast en hielp haar overeind. Toen verliet de koorts haar, en ze begon voor hen te zorgen."

Jezus laat hier zien hoe het moet. Hij stelt geen vragen over haar verleden, haar schuld, haar zonden. Zaken die in het wereldbeeld van Leviticus de oorzaak van haar ellende zijn. In plaats daarvan zet hij de stap naar deze vrouw toe en geneest. Zo ook moeten wij elkaar toenaderen, de eerste stap zetten, vergeven enz. Iemand moet ermee beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De preek was heel erg goed vond ik. Qua inhoud, qua verwoordingen, qua dramatiek. De dominee was op haar best vandaag. Het ging over Marcus 1:39-45, genezing van een melaatse die vervolgens het nieuws gaat rondbazuinen terwijl dat eigenlijk niet mocht van Jezus, en geen reinigingsoffer brengt. Hij is dus nog niet cultisch rein, dus echt rein. Er werd een link gelegd met Psalm 116:17-19:

"U wil ik een dankoffer brengen.

Ik zal de naam aanroepen van de HEER

en mijn geloften aan de HEER inlossen

in het bijzijn van heel zijn volk,

in de voorhoven van het huis van de HEER,

binnen uw muren, Jeruzalem."

De overdenking ging over leven vanuit de Bijbel en Christus. Dit is een leven in liefde en orde, terwijl onze wereld een wereld van haat en chaos is. Leven vanuit Christus en de Bijbel is een leven zoals van een genezen melaatse: we zijn dan weer rein, geschikt om God te naderen. Wij moeten ons voegen naar God in plaats van een God te maken die ons bevalt.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid