Spring naar bijdragen

In 1956 nog...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

het punt dat er toch maar voor ons gebeden werd.

Always look at the bright side of life widegrin.gif

Ik heb ook zo'n kindermissaaltje uit het 'tridentijnse' tijdperk (niet gedateerd). Dat is toch wel heel anders van toon. Ten eerste moedigt het de eigenaar juist niet aan om zelf maar 'wat' te gaan zitten bidden tijdens de Mis, maar wordt elk onderdeel van de Mis meegebeden (in het Nederlands en vaak een samenvatting, maar dan nog). Steeds op de linkerpagina een foto van wat de priester aan het doen is en rechts de tekst en een klein plaatje van of je moet zitten, knielen of staan.

En het gebed na de Communie, wat toch wel ff wat positiever klinkt dan dat in CvW's boekje:

Duizend-, duizendmaal welkom, lieve Jezus. Gij zijt de grote God. Uw troon is in de hemel waar Gij, door ontelbare engelen wordt omringd, en toch zijt Gij in mij neergedaald. Mijn hartje is maar een arme woonstee voor U, maar ik heb er U hartelijk lief, Jezus. Blijf altijd bij mij, O Moeder Gods, help mij Jezus danken voor zijn komst.

Ziel van Kristus, heilig mij.

Lichaam van Kristus, maak mij zalig.

Bloed van Kristus, maak mij dronken.

Water uit de zijde van Kristus, was mij.

Lijden van Kristus, versterk mij.

O goede Jezus, verhoor mij.

In uw wonden verberg mij.

Laat mij niet van U gescheiden worden.

Tegen de boze vijand verdedig mij.

In het uur van mijn dood roep mij.

En laat mij tot U komen

om U met uw Heiligen te loven

in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Dit was blijkbaar voor het minder steile soort katholieken ofzo? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Always look at the bright side of life
widegrin.gif

Ik heb ook zo'n kindermissaaltje uit het 'tridentijnse' tijdperk (niet gedateerd). Dat is toch wel heel anders van toon. Ten eerste moedigt het de eigenaar juist niet aan om zelf maar 'wat' te gaan zitten bidden tijdens de Mis, maar wordt elk onderdeel van de Mis meegebeden (in het Nederlands en vaak een samengevatting, maar dan nog). Steeds op de linkerpagina een foto van wat de priester aan het doen is en rechts de tekst en een klein plaatje van of je moet zitten, knielen of staan.

En het gebed na de Communie, wat toch wel ff wat positiever klinkt dan dat in CvW's boekje:

Duizend-, duizendmaal welkom, lieve Jezus. Gij zijt de grote God. Uw troon is in de hemel waar Gij, door ontelbare engelen wordt omringd, en toch zijt Gij in mij neergedaald. Mijn hartje is maar een arme woonstee voor U, maar ik heb er U hartelijk lief, Jezus. Blijf altijd bij mij, O Moeder Gods, help mij Jezus danken voor zijn komst.

Ziel van Kristus, heilig mij.

Lichaam van Kristus, maak mij zalig.

Bloed van Kristus, maak mij dronken.

Water uit de zijde van Kristus, was mij.

Lijden van Kristus, versterk mij.

O goede Jezus, verhoor mij.

In uw wonden verberg mij.

Laat mij niet van U gescheiden worden.

Tegen de boze vijand verdedig mij.

In het uur van mijn dood roep mij.

En laat mij tot U komen

om U met uw Heiligen te loven

in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Dit was blijkbaar voor het minder steile soort katholieken ofzo?
smile.gif

Of hele zelfzuchtige katholieken die zich niets aantrokken van die arme dwalendenknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebed voor de jongeren Lieve Jezus,ons niet bekend misschien een toegevoegde.De Tridentijnse Mis tevens de oudste Ritus ter wereld mogen wij ons zeer in verheugen en kan men weer steeds op verschillende plaatsen meevieren. De schoonheid en luister van de Presentia Realis een stuk Hemel op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens bezochten mijn vrouw en ik jaren geleden nog een mensenwijdingsdienst van de Christen Gemeente link waarin de voorganger (priester?) de gehele dienst met zijn rug naar de gemeente gekeerd stond. Behalve tijdens de, zeer korte, preek.

Boeiende bijeenkomst. Maar dit terzijde.

Quote:

Ik wil U ook bidden voor de joden en voor de protestanten, lieve Jezus. De joden geloven niet, dat Gij God zijt. En de protestanten luisteren niet naar de Paus. Daar zijt Gij zeker heel erg bedroefd over.

Ontroerend!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja we kunnen wel moeilijk doen over Pius X,maar het gelijk is ten principale aan hun kant je bent rooms of niet,en dat ze anderen niet zien staan is een tekort aan christelijke saanhorigheid en klein denken,want de christelijke saamhorigheid is een totaliteit van de gehele Christenheid.Petrus broederschap wel binnen het regime van het Vaticaan zou dan ineens beter zijn dan Pius X omdat zij de Paus niet weerstaan .PiusX wil gewoon de Tridentijnse Mis en meer niet zonder de waan van de dag.Dat zij de Novus Ordo Missae niet willen aannemen is hun verwijt,maar als deze Ritud gedaan wordt zoals gedaan moet worden kan er geen bezwaar tegen zijn ,mits Ad orientem .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in de Tridentijnse ritus, \"de oude Mis\", die in onze Kerk de normale ritus was vanaf de allervroegste middeleeuwen tot en met eind jaren '60 van de twintigste eeuw, was de relatie tussen wat \"het volk\" deed en wat de priester deed niet zo zichtbaar als in de huidige ritus. De gelovige werd geacht eigen gebeden te bidden tijdens grote delen van de Mis, en daar bestonden dus allerlei gebedenboekjes voor.

Vanwege Sinterklaas kreeg ik vanavond een dergelijk boekje, gericht op kinderen van 8 en ouder. De auteur overleed enkele weken geleden, om het maar even in perspectief te plaatsen. Het geeft een boeiend inzicht in de manier waarop onze ouders (ok, voor de meesten hier al bijna grootouders) zijn opgevoed, vwb het geloof.

In het kader van de oecumene-tot-het-schuurt, wilde ik jullie niet dit gebed onthouden, dat de jongelui konden bidden na de Communie:

\"Lieve Jezus, er zijn op aarde nog veel mensen met doodzonde op hun ziel. Ze hebben geen berouw. En ze gaan niet biechten. Het zijn arme zondaars. O lieve Jezus, geef die mensen toch veel berouw. Laat ze braaf worden. Dan kunnen ze in de hemel komen.

Lieve Jezus, er zijn ook nog veel mensen, die niet gedoopt zijn. Die mensen geloven niet, dat Gij God zijt. Ze geloven niet, dat er één God is in drie personen. Ze hebben geen bovennatuurlijk Leven in de ziel. Het zijn arme heidenen. Lieve Jezus, zorg, dat de arme heidenen katholiek worden.

Ik wil U ook bidden voor de joden en voor de protestanten, lieve Jezus. De joden geloven niet, dat Gij God zijt. En de protestanten luisteren niet naar de Paus. Daar zijt Gij zeker heel erg bedroefd over. O Jezus, zorg, dat alle joden en alle protestanten vlug katholiek worden.\"

Leerzaam, dank je wel.

Bidden jullie nog voor de joden en protestanten?

Zo nee, waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

je laat je toch niet als Pius-X-priester wijden hè ... dan kom ik niet
devil.gif

Nee hoor. Ook binnen de grenzen van de Kerk zijn veel van de oude devoties weer aan het terugkeren. Zo gaat mijn geestelijk leidsman mensen morgen na de Mis weer inkleden met het Bruin Scapulier.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid