Spring naar bijdragen

Islamitische banken en de kredietcr


Aanbevolen berichten

Islamitische banken en de kredietcrisis

Banken moeten vechten om hun hoofd boven water te houden. De een na de andere bank moet om steun bij de overheid vragen. Overal heeft men het over het inkrimpen van de economie, over de krediet crisis en natuurlijk over de gevolgen hiervan. Opvallend is echter dat de islamitische banken in de wereld onder deze crisis niet of nauwelijks te lijden hebben. Als je je hier echter iets meer in verdiept, dan blijkt dit misschien helemaal niet zo verrassend te zijn.

Islamitisch bankieren

Islamitisch bankieren betekent bankieren aan de hand van de sharia. De sharia is de islamitische wetgeving die voortkomt uit de koran en de overleveringen van de profeet Mohammed. Een van de belangrijkste dingen binnen het islamitisch bankieren is dat er geen rente (riba) mag worden geheven. Rente is volgens de koran namelijk verboden (haram). De reden hiervoor is dat door middel van rente woekerwinsten kunnen worden gemaakt. Iemand die veel geld heeft, of een instelling (zoals een bank) met veel geld, kan door middel van rente misbruik maken van het feit dat iemand anders weinig geld heeft. Wat islamitisch bankieren op deze manier tegen wil gaan is dat iemand die rijk is geld kan verdienen aan iemand die arm is.

Natuurlijk willen ook islamitische banken wel winst maken. Maar hier bestaan andere regels voor. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer je bij een islamitische bank geld leent je daar ook voor moet betalen, maar dit te betalen bedrag staat van te voren vast. Dit is het essentiële verschil met een westerse bank. Want het feit dat de rente omhoog en omlaag kan gaan wanneer je bij een westerse bank bijvoorbeeld een hypotheek afsluit is een van de oorzaken van de hypotheekcrisis. Wanneer de rente ineens omhoog gaat en jij daardoor je hypotheek niet meer kunt betalen, heb je een probleem. Dan kan de bank namelijk van jou het gehele bedrag opeisen. En wanneer je dit niet hebt, raak je je huis kwijt.

Islamitisch bankieren in Nederland

In Nederland proberen een aantal moslims al sinds lange tijd een islamitische bank op te richten. Tevergeefs, gezien de huidige Nederlandse wetgeving is het momenteel niet mogelijk. In Engeland echter bestaat wel al geruime tijd een islamitische bank die erg succesvol is. Ook in Engeland hebben ze daar destijds de wet voor moeten aanpassen. De Engelse wet lijkt in dat opzicht soepeler te zijn. Dat blijkt onder andere uit het feit dat er sinds September 2008 ook Islamitische rechtbanken in Engeland bestaan die officiele uitspraken op grond van de Sharia mogen doen.

Waarom islamitische banken niet te lijden hebben onder de de huidige crisis

Door de aard van het islamitisch bankieren hebben de islamitische banken in de wereld niet te lijden onder dezelfde crisis waar andere banken in de wereld grote negatieve gevolgen van ondervinden. Dit komt vooral doordat islamitische banken niet handelen in schulden. Het handelen in schulden is namelijk èèn van de hoofdoorzaken van de kredietcrisis in Amerika en Europa. Door te handelen in schulden konden op een gegeven moment banken onderling bepaalde beloftes niet meer waar maken. Toen dit bekend werd was in èèn klap al het vertrouwen weg tussen de verschillende banken en wilden banken elkaar geen geld meer lenen. Hierdoor moeten banken nu bij overheden aankloppen voor geld, en dreigt er voor vele banken faillissement.

Ook distantiëren islamitische banken zich van het speculeren op de markt, wat grote risico's met zich meebrengt. Als het namelijk goed gaat dan kan dit speculeren veel geld opleveren, maar mocht het mis gaan dan kunnen grote verliezen het gevolg zijn. De islamitische banken mogen dit volgens de islamitische wetgeving niet doen, zij mogen alleen handelen in duurzame producten. De investeringen die zij doen mogen dus geen grote risico's met zich meebrengen.

Kunnen we hier iets van leren?

Van de kredietcrisis zoals wij die in Europa en in Amerika ondervinden, hebben de islamitische banken dus geen last, aangezien ze niet handelen in deze risicovolle producten; die op dit moment vele banken in het westen de das om doen. De islamitische banken zullen hooguit de algemene economische gevolgen van de kredietcrisis voelen, zoals waarschijnlijk alle financiële instellingen in de wereld.

Dus misschien moeten we toch maar zorgen dat er zo snel mogelijk ook in Nederland een islamitische bank komt, dan blijft er in ieder geval èèn bank wel overeind! Of, zonder met ze allen islamitisch te moeten gaan bankieren zouden we tenminste in de toekomst meer kunnen investeren in duurzame en minder risicovolle producten. We zouden beter verder in de toekomst kunnen investeren, dan dat we zo snel mogelijk veel geld willen verdienen.

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Zo zo... toch weer een reden om moslim te worden...

Hoezo; "weer" een reden? Ken jij dan nog meer? Géén 3-1-heid, géén Godheid van Christus, géén psalmen galmen, géén Gregoriaans, géén ellenlange discussie met P.S., géén afreageerhoekje voor Pius, géén Paus, géén D.L., géén H.C., géén schoenen aan in het heiligdom... dit rijtje komt nooit echt af. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoezo; "weer" een reden? Ken jij dan nog meer? Géén 3-1-heid, géén Godheid van Christus, géén psalmen galmen, géén Gregoriaans, géén ellenlange discussie met P.S., géén afreageerhoekje voor Pius, géén Paus, géén D.L., géén H.C., géén schoenen aan in het heiligdom... dit rijtje komt nooit echt af.
noparty.gif

widegrin.gifwidegrin.gif

Dus Islamitische banken mogen wel geld verdienen, als de lener maar betaalt voor zijn te lenen geld. Maar is dat bedrag nu juist niet rente betalen? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoezo; "weer" een reden? Ken jij dan nog meer? Géén 3-1-heid, géén Godheid van Christus, géén psalmen galmen, géén Gregoriaans, géén ellenlange discussie met P.S., géén afreageerhoekje voor Pius, géén Paus, géén D.L., géén H.C., géén schoenen aan in het heiligdom... dit rijtje komt nooit echt af.
noparty.gif

Don't mess with the H.C. devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Islamitisch bankieren betekent bankieren aan de hand van de sharia. De sharia is de islamitische wetgeving die voortkomt uit de koran en de overleveringen van de profeet Mohammed. Een van de belangrijkste dingen binnen het islamitisch bankieren is dat er geen rente (riba) mag worden geheven. Rente is volgens de koran namelijk verboden (haram). De reden hiervoor is dat door middel van rente woekerwinsten kunnen worden gemaakt. Iemand die veel geld heeft, of een instelling (zoals een bank) met veel geld, kan door middel van rente misbruik maken van het feit dat iemand anders weinig geld heeft. Wat islamitisch bankieren op deze manier tegen wil gaan is dat iemand die rijk is geld kan verdienen aan iemand die arm is.

Ik vind dit een beetje 'het kind met het badwater weggooien', je mag geen rente omdat het de mogelijkheid geeft dat men gaat woekeren. Naar mijn weten zou je dan toch heel gewoon wel rente kunnen toestaan, maar woekerrentes verbieden? Zoals dat in de Thorah.

Quote:
Natuurlijk willen ook islamitische banken wel winst maken. Maar hier bestaan andere regels voor. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer je bij een islamitische bank geld leent je daar ook voor moet betalen, maar dit te betalen bedrag staat van te voren vast.

In een gewoon systeem kan het toch heel netjes geregeld worden, door een maximum aan rente vast te stellen? Dat is dan een percentage van het bedrag, bij een islamitische bank zetten ze dan gewoon het bedrag op de reclameposter in plaats van het percentage.

Quote:
Dat blijkt onder andere uit het feit dat er sinds September 2008 ook Islamitische rechtbanken in Engeland bestaan die officiele uitspraken op grond van de Sharia mogen doen.

Ja dat klopt, zolang ze niet in conflict zijn met de gewone wetten. Volgens mij mag een rechtbank daar nog steeds niet besluiten dat een hand moet worden afgehakt knipoog_dicht.gif

Quote:
Ook distantiëren islamitische banken zich van het speculeren op de markt, wat grote risico's met zich meebrengt. Als het namelijk goed gaat dan kan dit speculeren veel geld opleveren, maar mocht het mis gaan dan kunnen grote verliezen het gevolg zijn. De islamitische banken mogen dit volgens de islamitische wetgeving niet doen, zij mogen alleen handelen in duurzame producten. De investeringen die zij doen mogen dus geen grote risico's met zich meebrengen.

Ik zit heerlijk safe bij de Rabobank, die doen ook niet van dat soort vage dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit heerlijk safe bij de Rabobank, die doen ook niet van dat soort vage dingen.

Snap ik, had ik ook. Als kind de Zilvervloot (Postbank), toen de Rabobank, als jongvolwassene, toen jarenlang goed kapitaal vergaard met de ABN-AMRO-bank, maar na die beursverliezen van de afgelopen maanden heb ik alleen nog maar de Parkbank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik zit heerlijk safe bij de Rabobank, die doen ook niet van dat soort vage dingen.

De Rabobank lijkt mij ook wel een prima voorbeeld van een westerse bank die redelijk haar hoofd boven water weet te houden in deze crisis. In elk geval beter dan de andere banken hier. Het scheelt dan ook dat de Rabobank niet beursgenoteerd is en inderdaad een saaie, degelijke bank is. En saai is saai, maar wel veilig voor je lieve geld. smile.gif

Het gaat denk ik niet om wel of geen rente, maar om voorzichtigheid en betrouwbaarheid. Zou het islamitisch banksysteem massaal doorgevoerd zijn, dan zouden mensen net zo goed de mazen ontdekken in dat systeem om te kunnen profiteren van de hebzucht van sommige mensen. Elk systeem staat of valt met de menselijke bereidheid er massaal op de juiste en ethische wijze mee om te gaan. En die bereidheid is er niet, of slechts op veel te kleine schaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Ik vind dit een beetje 'het kind met het badwater weggooien', je mag geen rente omdat het de mogelijkheid geeft dat men gaat woekeren. Naar mijn weten zou je dan toch heel gewoon wel rente kunnen toestaan, maar woekerrentes verbieden?
Zoals dat in de Thorah
.

Naar mijn weten is dit niet de enige reden om rente te verbieden in de Islam. Overigens staat in de nederlandse bijbel gewoon het woord 'rente' , hoe weet je dat het alleen woekerrente was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik geloof zeker dat het woord rente in de Bijbel voorkomt (ik weet niet of het ook in mijn Bijbelvertaling voorkomt) maar dat doet er ook niet heel veel toe.

In Exodus 22 en in Leviticus 25 zijn duidelijk geboden en verboden opgesteld met betrekking tot het lenen van geld.

Exodus 22 bijvoorbeeld: 25 Indien gij Mijn volk, dat bij u arm is, geld leent, zo zult gij tegen hetzelve niet zijn, als een woekeraar; gij zult op hetzelve geen woeker leggen. 26 Indien gij enigszins uws naasten kleed te pand neemt, zo zult gij het hem wedergeven, eer de zon ondergaat;

Leviticus 25: 35 En als uw broeder zal verarmd zijn, en zijn hand bij u wankelen zal, zo zult gij hem vasthouden, zelfs een vreemdeling en bijwoner, opdat hij bij u leve.

36 Gij zult geen woeker noch overwinst van hem nemen; maar gij zult vrezen voor uw God, opdat uw broeder bij u leve.

37 Uw geld zult gij hem niet op woeker geven, en gij zult uw spijze niet op overwinst geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Boeiend. Alleen zo jammer dat de welvaart in die landen ook een stuk minder groot is. Ik ben niet zo pro-kapitalisme, maar denk wel dat we juist dankzij dat systeem zo rijk zijn geworden.

Het welvaart heeft niks te maken met de banken. Die heeft andere oorzaken. Verder betekent rijkdom niet per se goed. Welvaart kan jou ook naar de ondergrond leiden.

Mar 4,19

maar de zorgen om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei andere dingen komen ertussen en verstikken het woord, zodat het zonder vrucht blijft.

Lucas 18:22 Toen Jezus dat hoorde, zei hij: ‘Nog één ding ontbreekt u. Verkoop alles wat u hebt en verdeel de opbrengst onder de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij!’ 23 Toen de man dat hoorde, werd hij diepbedroefd. Hij was namelijk zeer rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal leuk en aardig, maar het doel van dit topic is ongetwijfeld weer eens om te laten zien dat de islam toch maar heel erg goed is. Toch?

Ik denk het eigenlijk niet, anders had hij dat toch wel voor de kredietcrisis gepost? Dit getuigd zo niet echt van islamitische naastenliefde..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
widegrin.gifwidegrin.gif

Dus Islamitische banken mogen wel geld verdienen, als de lener maar betaalt voor zijn te lenen geld. Maar is dat bedrag nu juist niet rente betalen?
verbaasd.gif

De bank mag inderdaad winst maken. De bank koopt bijvoorbeeld een huis en verkoopt het met winst aan jou. De winst die de bank maakt is dus van te voren bekend. En heeft niks te maken met rente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vooroordelen!

Geen argumenten geven in een discussie is erger dan vooroordelen. Vooroordelen kunnen namelijk nog nuttig zijn en soms, ja soms, bewijzen ze zichzelf.

Tot nu toe is er nog weinig gezegd, niets meer dan wat gekef en geblaf achteraf. 'Als jullie het altijd zoals de Koran hadden gedaan, was dit niet gebeurd' (Nee dat kan kloppen, misschien was er dan wel helemaal geen 'economie' geweest).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vooroordelen!

Aangezien mijn zin eindigde met een vraagteken impliceerde dat een beetje dat een normaal antwoord ook had volstaan. Jouw antwoord beschouw ik echter maar als "nee, dat is niet het doel van dit topic".

Wat mij brengt op de vraag: wat is dan het doel van dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het gaat denk ik niet om wel of geen rente, maar om voorzichtigheid en betrouwbaarheid. Zou het islamitisch banksysteem massaal doorgevoerd zijn, dan zouden mensen net zo goed de mazen ontdekken in dat systeem om te kunnen profiteren van de hebzucht van sommige mensen. Elk systeem staat of valt met de menselijke bereidheid er
massaal
op de juiste en ethische wijze mee om te gaan. En die bereidheid is er niet, of slechts op veel te kleine schaal.

Weet jij dat veel ontwikkelingslanden niet het geleende geld niet kunnen betalen vanwege de rente. Bij sommige arme landen is de betaalde rente hoger dan het geld die men besteed aan onderwijs, gezondheid en infrastructuur gezamenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aangezien mijn zin eindigde met een vraagteken impliceerde dat een beetje dat een normaal antwoord ook had volstaan. Jouw antwoord beschouw ik echter maar als "nee, dat is niet het doel van dit topic".

Je vraag en eerdere opmerking getuigen van vooroordeel.

Quote:
Wat mij brengt op de vraag: wat is dan het doel van dit topic?

Is dit een nieuwe forumregel? Moet ik het doel van een geopende topic melden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Weet jij dat veel ontwikkelingslanden niet het geleende geld niet kunnen betalen vanwege de rente. Bij sommige arme landen is de betaalde rente hoger dan het geld die men besteed aan onderwijs, gezondheid en infrastructuur gezamenlijk.

Weet je dat de G8 een tijdje terug kwijtschelding van schulden heeft geopperd (en volgens mij komt dat er ook aan als het al niet geweest is)? link

Daarnaast is het de vraag of 'sommige arme landen' misschien niet gewoon wat beter op hun kapitaalstromen moeten letten. Wat 'sommige arme landen' besteden shockerend weinig aan onderwijs, gezondheid en infrastructuur, maar via-via heel veel in vriendjespolitiek, mooie bling en grote wapens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid