Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Hoe weet jij dat? Ben jij een volwassen vrouw?

Nee. Jij dan?

Hoe ik dat weet? Er is zoiets als je kunnen verplaatsen in anderen. Bovendien ben ik oprecht geinteresseerd in de vrouwelijke belevingswereld, lees ik er graag over en praat ik veel en lang met vrouwen. Psychologie is een hobby van me. Mijn zusje is ook psychologe en een expert in de vrouwelijke psyche knipoog_dicht.gif

Je suggestie vind ik onzin.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ontwikkeling heeft heel veel met leeftijd te maken, maar je kunt daar bij volwassenen (dan bedoel ik: mensen van 18 en ouder) niet zo 1 op 1 uitspraken over doen. Ik ken zat vrouwen van 40/50 die helemaal niet weten wat ze uit het leven willen halen. Ik ken ook zat meisjes van rond de 20 die best richting kunnen bepalen en bereiken wat ze willen. Zijn dat uitzonderingen die de regel bevestigen? Ik waag het te betwijfelen. Ik denk dat er veel voor te zeggen is om ontwikkeling niet alléén als een gevolg van je leeftijd te zien, maar ook als een gevolg van je karakter, je ervaringen en je omgeving.

Ik zette er niet voor niets "in principe" voor.

Procentueel gezien weten meer vrouwen van 30-40 wat ze uit het leven willen halen dan vrouwen van 20-30. Dat is gewoon 100% logisch. Er is zoiets als trends, die hoeven niet voor iedereen op te gaan, dat lijkt me duidelijk.

Altijd dat gezeur over generalisaties, je kunt nauwelijks meer over mensen praten als je niet generaliseert. Ik word er een beetje flauw van eerlijk gezegd. Het komt ook zo onzeker over. Natuurlijk ben jij een individu net als alle anderen hier, we zijn allemaal uniek.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Hoe weet jij om welke reden een oudere vrouw een jongere man date? En waar baseer je op dat het om die reden niet goed gaat?

Eenvoudige psychologie.

Kun je ueberhaupt wel iets zeggen over mensen, naar jouw mening? Of alleen over mensen die je door en door kent? Laten we de hele sociologie dan maar afschaffen, als iedereen als individu moet worden behandeld. Psychologie kunnen we ook schrappen, of we moeten voor iedereen een apart boek schrijven. Dan wordt het wle een erg uitgebreid vakgebied. Voordeel is dat er een enorme werkgelegenheid wordt gecreeerd, elke 3 personen hun eigen psycholoog.

Een onhoudbaar standpunt uiteraard, maar ik laat je de vrijheid om onhoudbare standpunten in te nemen knipoog_dicht.gif

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Lijkt me erg afhankelijk van de personen. Een relatie gaat goed of slecht omdat de personen zus of zo doen, niet omdat ze zoveel procent in leeftijd schelen.

Of ze zus of zo doen is deels afhankelijk van leeftijd. Hoe belangrijk de variabele leeftijd is, hangt af van de leeftijd die men heeft. Een vrouw van 35 die iets begint met een man van 50, weet waar ze aan begint. Bij een meisje van 15 dat iets begint met een vent van 30, kun je niet spreken van een gelijkwaardige relatie. Dan heeft dat meisje niet de benodigde ervaring om de gehele verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor die beslissing.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ik snap wel wat je met alle bovenstaande stellingen bedoelt maar je generalisaties zijn me een doorn in het oog.

Jouw moeite met iets noodzakelijks als generalisatie is mij een doorn in het oog knipoog_dicht.gif

We zullen elkaar toch moeten verdragen vrees ik, op de een of andere manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee. Jij dan?

Zeg jij het maar, jij bent tenslotte de expert. engel.gif

Quote:
Hoe ik dat weet? Er is zoiets als je kunnen verplaatsen in anderen. Bovendien ben ik oprecht geinteresseerd in de vrouwelijke belevingswereld, lees ik er graag over en praat ik veel en lang met vrouwen. Psychologie is een hobby van me. Mijn zusje is ook psychologe en een expert in de vrouwelijke psyche
knipoog_dicht.gif

Ik verplaats me ook in anderen, lees er graag over, praat veel en lang met vrouwen, ben ook bijzonder geïnteresseerd in psychologie en heb bovendien een broertje die psycholoog is (allemaal echt). Dus?

Wat je zegt vind ik niet zozeer onzin, het is de de mate waarin je het vanzelfsprekend lijkt te vinden dat wat jij denkt, klopt.

Quote:
Je suggestie vind ik onzin.

Welke?

Quote:
Ik zette er niet voor niets "in principe" voor.

Procentueel gezien weten meer vrouwen van 30-40 wat ze uit het leven willen halen dan vrouwen van 20-30. Dat is gewoon 100% logisch. Er is zoiets als trends, die hoeven niet voor iedereen op te gaan, dat lijkt me duidelijk.

Altijd dat gezeur over generalisaties, je kunt nauwelijks meer over mensen praten als je niet generaliseert. Ik word er een beetje flauw van eerlijk gezegd.

Van mij mag je, alleen als je zonder onderbouwing als de grote vrouwenpsyche-kenner komt vertellen hoe het zit dan vind ik dat moeilijk serieus te nemen.

Quote:
Het komt ook zo onzeker over. Natuurlijk ben jij een individu net als alle anderen hier, we zijn allemaal uniek.

Je hebt me door! crysmile.gif Nee, sorry, je inlevingsvermogen schiet hier tekort. Mijn reactie heeft met onzekerheid of behoefte aan uniciteit niets te maken.

Quote:
Eenvoudige psychologie.

Psychologie is een wetenschap en wetenschap is gestoeld op onderzoek. Iets tot feit verheffen omdat jij het logisch vindt, vind ik geen psychologie.

Quote:
Kun je ueberhaupt wel iets zeggen over mensen, naar jouw mening?

Ja, ik vind dat je gedrag kunt beschrijven en onderzoeken.

Quote:
Of alleen over mensen die je door en door kent? Laten we de hele sociologie dan maar afschaffen, als iedereen als individu moet worden behandeld.

Dat heeft er niets mee te maken.

Quote:
Psychologie kunnen we ook schrappen, of we moeten voor iedereen een apart boek schrijven. Dan wordt het wle een erg uitgebreid vakgebied. Voordeel is dat er een enorme werkgelegenheid wordt gecreeerd, elke 3 personen hun eigen psycholoog.

Dat heeft er al helemaal niets mee te maken.

Quote:
Een onhoudbaar standpunt uiteraard, maar ik laat je de vrijheid om onhoudbare standpunten in te nemen
knipoog_dicht.gif

Mijn standpunt is dat je beweringen zonder onderbouwing die worden gepresenteerd als (psycho)logisch niet zomaar aan hoeft te nemen. Vind je dat echt onhoudbaar?

Quote:
Of ze zus of zo doen is deels afhankelijk van leeftijd. Hoe belangrijk de variabele leeftijd is, hangt af van de leeftijd die men heeft. Een vrouw van 35 die iets begint met een man van 50, weet waar ze aan begint.

Ik geloof niet dat je in een relatie werkelijk weet waar je aan begint, voor je eraan begonnen bent. Dat zal in de ene combinatie erger zijn dan in de andere, maar een relatie is en blijft mensenwerk.

Quote:
Bij een meisje van 15 dat iets begint met een vent van 30, kun je niet spreken van een gelijkwaardige relatie. Dan heeft dat meisje niet de benodigde ervaring om de gehele verantwoordelijkheid te kunnen dragen voor die beslissing.

Vind je dat een man van 30 die een relatie aangaat met een meisje van 15 wel verantwoordelijk bezig is?

Quote:

Jouw moeite met iets noodzakelijks als generalisatie is mij een doorn in het oog
knipoog_dicht.gif

Ik heb geen moeite met generalisatie an sich, maar wel als je jouw idee als psychologie feit ziet en dat generaliseert.

Quote:
We zullen elkaar toch moeten verdragen vrees ik, op de een of andere manier.

Wie verdraagt er iemand niet? Dat ik het niet met je eens ben, wil niet zeggen dat ik je het licht in de ogen niet gun of zoiets. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Hoi! bye.gif

Quote:
ik doe onderzoek naar relaties met een groot leeftijdsverschil.

Waarvoor doe je dat onderzoek?

Quote:
Nou wil ik ook het christelijk aspect erin betrekken.

Welk christelijk aspect had je voor ogen?

Quote:
hoe denken jullie over een leeftijdsverschil van meer dan tien jaar?

Hangt af van de situatie. Welke leeftijdsgroep. Ik vind het nogal wat anders of de één 70 en de ander 81 is, of dat de één 20 en de ander 9 is.

Bij bepaalde mensen kan 2 jaar al een hele kloof zijn terwijl bij de ander 10 jaar niks voorstelt.

Lichamelijke leeftijd zegt niet alles.

In principe moeten mensen die volwassen zijn dat maar zelf uitzoeken of leeftijd voor ze een obstakel is.

Alleen moeten ze zich wel bewust zijn dat het op hogere leeftijden een leeftijdsverschil best vervelend kan uitpakken. Als de één nog in de bloei van z'n leven zit en een erg ondernemend type is terwijl de ander bij wijze van spreken achter der geraniums gaat zitten.

Quote:
ik ben benieuwd naar jullie reacties!!!

Prima!

Quote:

liefs,

fjoontje

*Knuv*

Olorin

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ik verplaats me ook in anderen, lees er graag over, praat veel en lang met vrouwen, ben ook bijzonder geïnteresseerd in psychologie en heb bovendien een broertje die psycholoog is (allemaal echt). Dus?

Jij vraagt, ik geef antwoord. Dan moet je mij niet gaan vragen wat ik met dat antwoord wil, jij wil er iets mee knipoog_dicht.gif

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Wat je zegt vind ik niet zozeer onzin, het is de de mate waarin je het vanzelfsprekend lijkt te vinden dat wat jij denkt, klopt.

Volgens mij heb ik alles genuanceerd door er consequent termen als "in veel gevallen" voor te zetten, ik ga er dus zeker niet van uit dat het altijd opgaat.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Welke?

Dat je een volwassen vrouw moet zijn om iets te kunnen zeggen over wat een volwassen vrouw denkt. Gelukkig doen ze daar zelf wel eens uitspraken over en is het dientengevolge mogelijk er een touw aan vast te knopen.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Van mij mag je, alleen als je zonder onderbouwing als de grote vrouwenpsyche-kenner komt vertellen hoe het zit dan vind ik dat moeilijk serieus te nemen.

Kom op, ik noem mezelf helemaal geen kenner oid. Ik vind het gewoon boeiend. Jij vraagt me hoe ik iets weet, dan geef ik dat aan, dan moet je er niet van maken dat ik mezelf als expert neerzet ofzo.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Je hebt me door! Nee, sorry, je inlevingsvermogen schiet hier tekort. Mijn reactie heeft met onzekerheid of behoefte aan uniciteit niets te maken.

Heheh, dat was een beetje plagerig knipoog_dicht.gif

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Psychologie is een wetenschap en wetenschap is gestoeld op onderzoek. Iets tot feit verheffen omdat jij het logisch vindt, vind ik geen psychologie.

Wetenschap is ook gebaseerd op logica. Dat heb je regelmatig nodig om conclusies te trekken, zeker in een wetenschap als de psychologie waar het relatief lastig is om aan harde feiten te komen.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ja, ik vind dat je gedrag kunt beschrijven en onderzoeken.

Mooi, dat vind ik ook. Mag je generaliseren, trends signaleren als je conclusies trekt uit je waarnemingen?

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Mijn standpunt is dat je beweringen zonder onderbouwing die worden gepresenteerd als (psycho)logisch niet zomaar aan hoeft te nemen. Vind je dat echt onhoudbaar?

Uiteraard niet smile.gif

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ik geloof niet dat je in een relatie werkelijk weet waar je aan begint, voor je eraan begonnen bent. Dat zal in de ene combinatie erger zijn dan in de andere, maar een relatie is en blijft mensenwerk.

Niemand kent de toekomst. Maar levenservaring is een hele aardige raadgever. Die vrouw weet beter waar ze aan begint, bedoel ik te zeggen. In principe weet je zelden precies waar je aan begint, die uitspraak wordt gebruikt om aan te geven dat iemand voor zover mogelijk in kan schatten wat de gevolgen zullen zijn van een bepaalde handelingswijze oid.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Vind je dat een man van 30 die een relatie aangaat met een meisje van 15 wel verantwoordelijk bezig is?

Ligt aan de context. Ten tijde van het Oude Testament was het normaal dat een meisje werd uitgehuwd op jonge leeftijd, terwijl een man een bestaan moest opbouwen. In bepaalde hedendaagse samenlevingen is dat volgens mij nog steeds zo.

Maar goed, in de huidige Westerse wereld vind ik dat verstandig noch verantwoordelijk.

Quote:
"Hester" schreef het volgende:

Ik heb geen moeite met generalisatie an sich, maar wel als je jouw idee als psychologie feit ziet en dat generaliseert.

Ik zie niet alles wat ik zei als feit. Dat een oudere vrouw een jongere partner in veel gevallen om de verkeerde redenen kiest, bijvoorbeeld wel. Grotendeels op basis van logica.

Dit is bijvoorbeeld een stuk van een oudere vrouw die graag jonkies date:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

grappig om te lezen.. op zich vind ik de redenen niet eens zo verkeerd hoor. En als een 40-jarige man kiest voor een 23-jarige vrouw, wat zouden daar voor goede redenen voor zijn dan?

Ik ben 40 (nog net) en mijn vriendin (en aanstaande vrouw) is 23 en ik ben het eens met de reden die de poster na jou geeft als basis voor deze relatie: liefde!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

oke .. dat is fijn voor jullie. smile.gif

Maar ik vroeg het aan Light Jr, juist omdat hij zegt dat oudere vrouwen meestal om de verkeerde redenen voor jongere mannen kiezen en zwijgt over de omgekeerde situatie (oude mannen, jonge vrouwen) .. Ik geloof ook wel dat het liefde kan zijn hoor, in beide situaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid