Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Waarom 15 jaar verschil = 15 jaar verschil.

Niet echt. Laten we er 5 jaar van maken.(voor 15 jaar geldt onderstaande nog veel meer)

Toen ik 5 was, had ik 5 jaar geleefd, 5 jaar is 100% van mijn bestaan.

Toen ik 10 was, was 5 jaar een verdubbeling van mijn bestaan, 50% erbij

Toen ik 15 was was het nog maar 33% van mijn bestaan

Voor mijn opa is het nog maar 6% van zijn bestaan.

Het lijkt me daarom inderdaad nuttig dit te onderzoeken. Huwelijkspartners die veel in leeftijd schelen hebben een heel andere geestelijke bagage, en hoe jonger hoe meer dat van invloed heeft op een relatie.

Daarom trouwen we liever met iemand van gelijke leeftijd (man vaak ietsje ouder, maar dat heeft te maken met de historische rol van de man als kostwinner, die moest eerst zijn zaakjes op het droge hebben voor hij aan het huwelijk kon beginnen, dit argument valt tegenwoordig weg en nu zijn er ook meer huwelijken waarbij de vrouw ouder is.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Plus dat 15 jaar niet zo veel uitmaakt als de vrouw bijvoorbeeld 20 is en de man 35, dat kan best goed samen denk ik in sommige gevallen. Alleen als de vrouw 35 is dan is de man 50... Zij in de bloei van haar leven en hij al ouder wordend en op soort van opa-leeftijd. Dan gaan zulke relaties vaak juist kapot om die reden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Plus dat 15 jaar niet zo veel uitmaakt als de vrouw bijvoorbeeld 20 is en de man 35, dat kan best goed samen denk ik in sommige gevallen. Alleen als de vrouw 35 is dan is de man 50... Zij in de bloei van haar leven en hij al ouder wordend en op soort van opa-leeftijd. Dan gaan zulke relaties vaak juist kapot om die reden...

Dacht dat juist 35 en 20 sneller kapotgaat, omdat iemand van 20 nog eigenlijk vrij jong is en vaak, tot pakweg z'n 25e, nog een heel ontwikkelingsproces doorgaat. Op je 35e ben je wat stabieler, uitontwikkeld, begint eigenlijk de verstarring al. Dus je gaat je partner van 50 steeds beter begrijpen. puh2.gif Maar serieus, de indruk die ik een beetje heb is dat hoe ouder je bent, hoe minder cruciaal het leeftijdsverschil is.

50 opa-leeftijd vind ik ook wat overdreven gesteld trouwens. Hoewel, mijn ouders zijn 51 en ik zou binnen nu en een paar jaar wel eens kinderen kunnen hebben. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

* JoostG begrijpt het 'christelijke aspect' nog niet helemaal.

Poginkje dan: zat er niet ene fors leeftijdsverschil tussen Ruth en Boaz? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hield het met de liefste liefde in mijn leven maar anderhalf jaar uit. Ik was 22, zij was 33 toen we wat kregen. Ik wou nog van alles in het leven, had nog grote dromen en ik had bij haar het gevoel dat ze maar wat voortkabbelde, alles wel best vond zo. Elf jaar later was ik nog druk aan het ontwikkelen, maar trad er ook wel een vermoeidheid in: het hoeft niet meer zo allemaal. In die dualiteit zit ik nu nog: enerzijds ben ik nog hard naar van alles aan het streven, heel druk om cliëntenbelangen op de kaart te zetten. Maar anderzijds ben ik alle altijd maar terugkerende gedoe ook wel zat en snap ik de gelassenheit van m'n ex beter.

Wonderful Star, hoe gaan jullie om met dat mentaliteitsverschil? Ikzelf denk dat 35 en 50 beter samen gaan dan 20 en 35 (of 22 en 33, in mijn geval). 35 en 50: allebei maatschappelijk nog heel actief, maar allebei allang ontdaan van de jeugdige onschuld en illusies over de maakbaarheid van het bestaan. Zo zie ik het althans.

Enigzins off-topic: soms vind ik zelfs mijn gepensioneerde ouders jonger dan ik. Ze zijn allebei nog heel actief en energiek en het leven lang niet zo beu als ik - maar ja, zij zijn dan ook psychisch wél gezond.

Op mijn scheurkalender las ik gister: bleef de psychiatrische achtergrond maar wat meer op de achtergrond.

* Think is in een breedsprakige bui en zijn mening is geenzins christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Think: bij ons.. ja het scheelt dat we voor een gedeelte hetzelfde leven hebben.. allebei werk (en ook op dezelfde plaats, zij het dan als client bij een RIBW instelling), ik heb geen plannen (en voorlopig ook geen mogelijkheden) om een studie te gaan volgen, verre reizen te maken en wat dan ook. ik heb een rustig leventje en dat blijft zo, en hij ook.

we zitten aardig op dezelfde lijn wat veel dingen betreft, ik wil gewoon huisje boompje beestje zeg maar, en hij ook. ik vind het een beetje raar om te zeggen maar ik ben denk ik qua volwassenheid toch wel wat verder dan 21, al laat ik dat misschien niet altijd merken puh2.gif

geen idee of dit geblaat nu eigenlijk een antwoord op je vraag was maargoed...

m'n ouders schelen trouwens ook 12 jaar. ze waren 23 en 35 toen ze bij elkaar kwamen. en nu, 26 jaar later gaat het nog steeds goed smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, da's wel een antwoord. Dan ben je dus een erg volwassen 21-jarige kennelijk. Is bij je ouders je vader ook de oudste?

Ik kan overigens nog steeds wel eens wat voelen voor veel oudere of jongere vrouwen. Een collega van mij is 50, 13 jaar ouder, maar vind ik toch een erg leuke vrouw. En bij ander werk wat ik doe gister nog een hoop vlinders bij het zien van een nieuwe collega van ergens in de twintig (dus om en nabij 13 jaar jonger). Alleen hoeft dat hele gedoe met relaties voor mij niet meer zo, na vele teleurstellingen. Bovendien heb ik m'n handen vol aan m'n werk en m'n eigen (gestoorde) kopzorgen widegrin.gif edit: daar hoorde wel een smiley bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het verschil van Haider 56 en zijn vriend 27 wel erg groot. Ik weet niet of dat cultureel bepaald is maar ik vind het een beetje meer zoon-vader relatie en niet van twee volwassenen. Da's voor mij het criterium, gaat het om een volwassen relatie ofwel relatie tussen twee volwassenen of niet. Kan soms met leeftijd te maken hebben maar niet altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

ik doe onderzoek naar relaties met een groot leeftijdsverschil. Nou wil ik ook het christelijk aspect erin betrekken.

Wat onderzoek je precies? En wat bedoel je met 'het christelijk aspect'? Het topic loopt wel, maar ik vraag me af wat je hier voor informatie uit gaat destilleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het verschil van Haider 56 en zijn vriend 27 wel erg groot. Ik weet niet of dat cultureel bepaald is maar ik vind het een beetje meer zoon-vader relatie en niet van twee volwassenen.

Wie is Haider? Die omgekomen Oostenrijkse rechtsextremist? Was die homo dan? Wel een onuitstaanbare homo dan. Maar ja, ook dat kan.

Overigens, een vriend van mij in de VUT heeft een vriend van net iets meer dan mijn leeftijd. Helemaal gelijkwaardig vind ik de relatie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

... en een erg snelle auto.

Quote:
"Mister_L" schreef het volgende:

Plus dat 15 jaar niet zo veel uitmaakt als de vrouw bijvoorbeeld 20 is en de man 35, dat kan best goed samen denk ik in sommige gevallen. Alleen als de vrouw 35 is dan is de man 50... Zij in de bloei van haar leven en hij al ouder wordend en op soort van opa-leeftijd. Dan gaan zulke relaties vaak juist kapot om die reden...

Verkeerd om.

Heel veel volwassen vrouwen hebben graag een oudere man, vanwege zijn rust en wijsheid. Een meisje van 20 is nog niet volwassen in principe, nog niet helemaal ontwikkeld. Dat is wel belangrijk, dat je weet wat je precies uit het leven wil halen.

Oudere vrouwen hebben soms ook graag een jongere man, dat is gewoonlijk om de verkeerde redenen en gaat niet lang goed.

Dosto ziet dat goed, hoe ouder je bent, hoe minder leeftijdsverschil uit maakt. Procentueel wordt het ook steeds minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heel veel volwassen vrouwen hebben graag een oudere man, vanwege zijn rust en wijsheid.

Hoe weet jij dat? Ben jij een volwassen vrouw? widegrin.gif

Quote:
Een meisje van 20 is nog niet volwassen in principe, nog niet helemaal ontwikkeld. Dat is wel belangrijk, dat je weet wat je precies uit het leven wil halen.

Ontwikkeling heeft heel veel met leeftijd te maken, maar je kunt daar bij volwassenen (dan bedoel ik: mensen van 18 en ouder) niet zo 1 op 1 uitspraken over doen. Ik ken zat vrouwen van 40/50 die helemaal niet weten wat ze uit het leven willen halen. Ik ken ook zat meisjes van rond de 20 die best richting kunnen bepalen en bereiken wat ze willen. Zijn dat uitzonderingen die de regel bevestigen? Ik waag het te betwijfelen. Ik denk dat er veel voor te zeggen is om ontwikkeling niet alléén als een gevolg van je leeftijd te zien, maar ook als een gevolg van je karakter, je ervaringen en je omgeving.

Quote:
Oudere vrouwen hebben soms ook graag een jongere man, dat is gewoonlijk om de verkeerde redenen en gaat niet lang goed.

Hoe weet jij om welke reden een oudere vrouw een jongere man date? En waar baseer je op dat het om die reden niet goed gaat?

Quote:
Dosto ziet dat goed, hoe ouder je bent, hoe minder leeftijdsverschil uit maakt.

Lijkt me erg afhankelijk van de personen. Een relatie gaat goed of slecht omdat de personen zus of zo doen, niet omdat ze zoveel procent in leeftijd schelen.

Ik snap wel wat je met alle bovenstaande stellingen bedoelt maar je generalisaties zijn me een doorn in het oog. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid