Spring naar bijdragen

gewetensonderzoek


Aanbevolen berichten

Dank voor de credits. Die ik graag deel met andere reageerders.

En de opbouwende bijdrage van de huisdiaken was ... ?

Het is overigens jouw conclusie dat mijn reactie niet serieus is. Ik heb slechts de opmerking gemaakt dat een lijstje handig is.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Serieuze vraag, waar een serieus antwoord op gegeven had kunnen worden.

Daar moet jij vast een passend antwoord op hebben?

Quote:
Maar gelukkig is daar Rudibu nog om dat te voorkomen.

Volgens mij vroeg Mackie toch echt zelf iets over "afwerklijstjes" hoor...?!

(Die zijn toch om af te vinken...!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afwerklijstje tja dat zou lekker gemakkelijk zijn NEEN dus.

De biecht is een sacrament dus daar kan men niet lichtvaardig mee omgaan.De biecht is alleen zinvol als de biechteling een mishagen heeft van zijn /haar zonden en voornemens is daar tegen te strijden en niet meer te doen,en het besef hebbende dat hij/zij zo niet voor Gods Heilige Aangezicht kan verschijnen,dan zal er vergeving zijn naar de beleden zonden in de biecht of rechtstreeks,dan zal er voorde zonddaar een nieuwe stand van zaken zijn en de troost en blijheid van de afgelegde zonden.De biecht wil ook zeggen bekering dagelijkse bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mackie,

Bij een gewetensonderzoek voor het Sacrament van Boete en Verzoening ga je eigenlijk de periode na je vorige biechtgesprek na, om te onderzoeken welke zonden je wilt en of moet opbiechten. Meestal maken mensen naar aanleiding van een bepaalde zonde een afspraak met de biechtvader, maar als je op gezette tijden biecht (wat aangeraden wordt), dan kan zo'n onderzoek inderdaad bijzonder nuttig zijn.

Een goed hulpmiddel kan daarvoor de Tien Geboden zijn. Sommige priesters zullen vóór de biecht je een liturgieblaadje aanreiken om zo het Sacrament te vieren en daarin zul je ook deze wijze van onderzoek terugvinden. Op deze website kun je hem vinden onder het kopje gewetensonderzoek 1. per gebod, die vrij ruim geïnterpreteerd wordt, stel je jezelf een aantal vragen over hoe je gehandeld hebt.

Een strenger hulpmiddel is de Bergrede. In de Bergrede vindt je de morele standaard van een christelijke levenswijze terug en daarom is het een pittige kluif. Ik denk dat je de Bergrede vooral moet gebruiken als je écht heel diep je geweten wilt doorvorsen, omdat het natuurlijk een grote lap tekst is die je niet zo gemakkelijk even doorleest. Je zou jezelf bij de Bergrede dan de volgende vragen kunnen stellen:

Getuig ik in mijn doen en laten voldoende van de christelijke levenswijze?

(vgl. Matteus 5:14-16)

Blijf ik beleefd en vriendelijk, ook als mensen onbeschoft tegen mij zijn?

(vgl. Matteus 5:21-22)

Besteed ik voldoende aandacht en tijd aan mijn vrienden en collega's/studiegenoten?

(vgl. Matteus 5:23-24)

Praat ik ruzies zo snel mogelijk uit en denk ik dan niet aan mijzelf maar enkel aan het welzijn van de ander?

(vgl. Matteus 5:25-26)

Blijf ik trouw aan mijn vriend(in), ook in gedachten, en zijn mijn gedachten net zo zuiver als dat mijn doen en laten zouden moeten zijn?

(vgl. Matteus 5:27-28, 31-32)

Vermijd ik slechte invloeden, zoals bepaalde websites, verkeerde vrienden, foute muziek, et cetera?

(vgl. Matteus 5:29-30)

Is mijn ja echt ja en mijn nee echt nee, kan ik woord houden zonder iets te moeten beloven/zweren?

(vgl. Matteus 5:33-37)

Ben ik bereid het goede ook aan mijn vijand te doen, weet ik wraakgevoelens aan God over te geven?

(vgl. Matteus 5:38-42)

Leef ik mee als mijn vijand iets vreselijks overkomt, ben ik dan bereid hem te helpen indien nodig?

(vgl. Matteus 5:43-48)

Zorg ik ervoor dat niemand mij ziet bidden of vasten, praat ik er niet méér over dan strikt noodzakelijk?

(vgl. Matteus 6:1-6, 16-18)

Hou ik het gebed eenvoudig en nederig, ben ik voldoende bereid het niet mooier te maken dan het is?

(vgl. Matteus 6:7-13)

Ben ik bereid van harte te vergeven als iemand mij kwaad heeft aangedaan?

(vgl. Matteus 6:14-15)

Vind ik een heilig leven leiden echt belangrijker dan geld, gezondheid of vriendenkring?

(vgl. Matteus 6:19-21)

Bezie ik de toekomst vol vertrouwen en weet ik wanhoop effectief te vermijden?

(vgl. Matteus 6:22-23)

Besteed ik aan iedere persoon evenveel aandacht en ben ik bereid geld, gezondheid en welzijn te verzaken indien nodig om God te dienen, nu en in de eeuwigheid?

(vgl. Matteus 6:24)

Vertrouw ik voldoende op God als het om de dagelijkse beslommeringen gaat en maak ik me daarover niet zo druk?

(vgl. Matteus 6:25-34)

Weiger ik te oordelen en te roddelen over mensen, ook als het om schijnbaar onschuldige zaken gaat?

(vgl. Matteus 7:1-5)

Houd ik op met getuigen van het Evangelie als de ander aangeeft geen prijs te stellen daarop en leg ik de ander niet meer lasten op dan hij aankan?

(vgl. Matteus 7:6)

Ben ik ten volle bereid om voor Christus te lijden, ook als het om kleine ergernissen gaat?

(vgl. Matteus 7:13-14)

Onderzoek ik kritisch alle beweringen, profetieën en getuigenissen die mij aangaan, ook als ik geneigd ben de ander daarin blindelings te vertrouwen?

(vgl. Matteus 7:15-20)

Besef ik voldoende het belang van een heilig leven en span ik mij daarvoor voldoende in?

(vgl. Matteus 7:21-23)

Vertrouw ik volledig op God, ben ik bereid alles weg te doen wat mij van de Rots afhoudt?

(vgl. Matteus 7:24-27)

Je kunt ook elke avond een kort gewetensonderzoek houden, waarbij je overweegt wat je die dag aan zonden hebt gedaan. Niet per se op papier, maar gewoon in je hoofd. Je haalt dan gewoon de dag terug, beginnend bij het moment dat je opstond en eindigend bij het moment dat je het gewetensonderzoek(je) begon. Als dat je ligt, dan wordt je zo bewuster van wat je wel en (nog) niet goed doet en is het gewetensonderzoek voor de biecht een stuk eenvoudiger te verrichten.

Natuurlijk zullen er gelovigen zijn die zo'n "afvinklijstje" maar raar vinden en er wat lacherig over kunnen doen. Maar zo'n lijst met vragen alleen maar een goede richtlijn om je zo bewust te raken van hoe je nu eigenlijk met God leeft. Niet om elke dag als een farizeeër maar fanatiek af te strepen, maar wel om je bewust te raken van wat leven met God, volgens het Evangelie, nu eigenlijk in de praktijk inhoudt. Hopelijk kun je iets met deze post.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom mackie,

Bij een gewetensonderzoek voor het Sacrament van Boete en Verzoening ga je eigenlijk de periode na je vorige biechtgesprek na, om te onderzoeken welke zonden je wilt en of moet opbiechten. Meestal maken mensen naar aanleiding van een bepaalde zonde een afspraak met de biechtvader, maar als je op gezette tijden biecht (wat aangeraden wordt), dan kan zo'n onderzoek inderdaad bijzonder nuttig zijn.

Een goed hulpmiddel kan daarvoor de Tien Geboden zijn. Sommige priesters zullen vóór de biecht je een liturgieblaadje aanreiken om zo het Sacrament te vieren en daarin zul je ook deze wijze van onderzoek terugvinden. Op
kun je hem vinden onder het kopje
gewetensonderzoek 1
. per gebod, die vrij ruim geïnterpreteerd wordt, stel je jezelf een aantal vragen over hoe je gehandeld hebt.

Een strenger hulpmiddel is de Bergrede. In de Bergrede vindt je de morele standaard van een christelijke levenswijze terug en daarom is het een pittige kluif. Ik denk dat je de Bergrede vooral moet gebruiken als je écht heel diep je geweten wilt doorvorsen, omdat het natuurlijk een grote lap tekst is die je niet zo gemakkelijk even doorleest. Je zou jezelf bij de Bergrede dan de volgende vragen kunnen stellen:

Getuig ik in mijn doen en laten voldoende van de christelijke levenswijze?

(vgl. Matteus 5:14-16)

Blijf ik beleefd en vriendelijk, ook als mensen onbeschoft tegen mij zijn?

(vgl. Matteus 5:21-22)

Besteed ik voldoende aandacht en tijd aan mijn vrienden en collega's/studiegenoten?

(vgl. Matteus 5:23-24)

Praat ik ruzies zo snel mogelijk uit en denk ik dan niet aan mijzelf maar enkel aan het welzijn van de ander?

(vgl. Matteus 5:25-26)

Blijf ik trouw aan mijn vriend(in), ook in gedachten, en zijn mijn gedachten net zo zuiver als dat mijn doen en laten zouden moeten zijn?

(vgl. Matteus 5:27-28, 31-32)

Vermijd ik slechte invloeden, zoals bepaalde websites, verkeerde vrienden, foute muziek, et cetera?

(vgl. Matteus 5:29-30)

Is mijn ja echt ja en mijn nee echt nee, kan ik woord houden zonder iets te moeten beloven/zweren?

(vgl. Matteus 5:33-37)

Ben ik bereid het goede ook aan mijn vijand te doen, weet ik wraakgevoelens aan God over te geven?

(vgl. Matteus 5:38-42)

Leef ik mee als mijn vijand iets vreselijks overkomt, ben ik dan bereid hem te helpen indien nodig?

(vgl. Matteus 5:43-48)

Zorg ik ervoor dat niemand mij ziet bidden of vasten, praat ik er niet méér over dan strikt noodzakelijk?

(vgl. Matteus 6:1-6, 16-18)

Hou ik het gebed eenvoudig en nederig, ben ik voldoende bereid het niet mooier te maken dan het is?

(vgl. Matteus 6:7-13)

Ben ik bereid van harte te vergeven als iemand mij kwaad heeft aangedaan?

(vgl. Matteus 6:14-15)

Vind ik een heilig leven leiden echt belangrijker dan geld, gezondheid of vriendenkring?

(vgl. Matteus 6:19-21)

Bezie ik de toekomst vol vertrouwen en weet ik wanhoop effectief te vermijden?

(vgl. Matteus 6:22-23)

Besteed ik aan iedere persoon evenveel aandacht en ben ik bereid geld, gezondheid en welzijn te verzaken indien nodig om God te dienen, nu en in de eeuwigheid?

(vgl. Matteus 6:24)

Vertrouw ik voldoende op God als het om de dagelijkse beslommeringen gaat en maak ik me daarover niet zo druk?

(vgl. Matteus 6:25-34)

Weiger ik te oordelen en te roddelen over mensen, ook als het om schijnbaar onschuldige zaken gaat?

(vgl. Matteus 7:1-5)

Houd ik op met getuigen van het Evangelie als de ander aangeeft geen prijs te stellen daarop en leg ik de ander niet meer lasten op dan hij aankan?

(vgl. Matteus 7:6)

Ben ik ten volle bereid om voor Christus te lijden, ook als het om kleine ergernissen gaat?

(vgl. Matteus 7:13-14)

Onderzoek ik kritisch alle beweringen, profetieën en getuigenissen die mij aangaan, ook als ik geneigd ben de ander daarin blindelings te vertrouwen?

(vgl. Matteus 7:15-20)

Besef ik voldoende het belang van een heilig leven en span ik mij daarvoor voldoende in?

(vgl. Matteus 7:21-23)

Vertrouw ik volledig op God, ben ik bereid alles weg te doen wat mij van de Rots afhoudt?

(vgl. Matteus 7:24-27)

Je kunt ook elke avond een kort gewetensonderzoek houden, waarbij je overweegt wat je die dag aan zonden hebt gedaan. Niet per se op papier, maar gewoon in je hoofd. Je haalt dan gewoon de dag terug, beginnend bij het moment dat je opstond en eindigend bij het moment dat je het gewetensonderzoek(je) begon. Als dat je ligt, dan wordt je zo bewuster van wat je wel en (nog) niet goed doet en is het gewetensonderzoek voor de biecht een stuk eenvoudiger te verrichten.

Natuurlijk zullen er gelovigen zijn die zo'n "afvinklijstje" maar raar vinden en er wat lacherig over kunnen doen. Maar zo'n lijst met vragen alleen maar een goede richtlijn om je zo bewust te raken van hoe je nu eigenlijk met God leeft. Niet om elke dag als een farizeeër maar fanatiek af te strepen, maar wel om je bewust te raken van wat leven met God, volgens het Evangelie, nu eigenlijk in de praktijk inhoudt. Hopelijk kun je iets met deze post.

Vreemde uitleg van de biecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, weten de katholieken hier een goede manier om gewetensonderzoek te doen voor de Biecht? Iets van een afwerklijstje ofzo..? Alvast bedankt!

gr. mackie

Ik woon te midden van honderden Katholieken,maar niemand gaat hier nog naar de biecht;Is dit in Nederland anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb straks voor het eerst de Biecht, ben dus ook al best wel lang bezig met gewetensonderzoek en er lijkt niet echt een eind aan te komen dus ik hoop dat het morgen goed komt. Ik moet zeggen dat ik best wel nerveus ben eigenlijk...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt iedereen voor jullie reacties! Ik heb straks voor het eerst de Biecht, ben dus ook al best wel lang bezig met gewetensonderzoek en er lijkt niet echt een eind aan te komen dus ik hoop dat het morgen goed komt. Ik moet zeggen dat ik best wel nerveus ben eigenlijk...

Dappere stap, en super dat je dit gaat doen (of inmiddels al gedaan hebt?). Dat het je veel zegen geve thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal, heb net de Biecht voor het eerst gedaan en ik voel me zeker opgelucht. Was wel de hele dag/ week best wel gespannen. De Biecht heeft iets van 40 minuten ofzo geduurd, maar ben er dan ook nu vanaf. Nu heb ik misschien een probleempje, maar misschien is het ook niets.

Ik ben na de Biecht boodschappen gaan doen bij een supermarkt en ben toen de bus ingegaan. Nu kwam ik in de bus iemand tegen die ik ken en hij vroeg waar ik vandaan kwam. Nu wilde ik dus niet zeggen tegen hem dat ik net gebiecht had dus zei ik dat ik naar de supermarkt was geweest en niet dat ik ook naar de kerk was gegaan. Ik weet niet of ik in dit geval gelogen heb en dus een doodzonde begaan heb. Dit moet ik zo snel mogelijk weten, want ik moet weten of ik morgen dan wel de communie mag doen. Wat denken jullie? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom mackie,

Och hemel, zó nauw luistert het ook niet hoor. smile.gif Bij een doodzonde moet je echt aan het zware werk denken, waarbij je echt bewust en met volle kennis God de rug toekeert. In dit geval gaat het die ander niets aan of je gebiecht hebt, dus hoef je dat niet per se te zeggen, lijkt mij dan. Niks aan de hand dus. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat overdreven scrupuleusheid nooit goed voor je is. Je kunt zelf denk ik wel beredeneren dat hetgeen je hierboven beschrijft niet echt van vreselijke aard is.

Het weloverwogen, dat wil zeggen willens en wetens, kiezen voor iets dat ernstig indruist tegen de goddelijke wet en de uiteindelijke bestemming van de mens, dat is doodzonde. Deze vernietigt in ons de liefde, en zonder de liefde is de eeuwige zaligheid niet mogelijk. Zonder berouw leidt ze tot de eeuwige dood.

-Catechismus Nr. 1874

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nu wilde ik dus niet zeggen tegen hem dat ik net gebiecht had dus zei ik dat ik naar de supermarkt was geweest en niet dat ik ook naar de kerk was gegaan.

Doodzonde lijkt me wat zwaar. Maar misschien zou het niet verkeerd zijn jezelf eens af te vragen waarom je niet voor je geloof durfde uit te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Doodzonde lijkt me wat zwaar. Maar misschien zou het niet verkeerd zijn jezelf eens af te vragen waarom je niet voor je geloof durfde uit te komen?"

Nou omdat hij en ik onderdeel zijn van een groep en in die groep zijn er van nature al weinig sympathieen voor geloof volgens mij. Nu is dit geen excuusbrief, maar ik heb dit op vakantie al enigszins gemerkt toen ik met hun op vakantie was geweest, we hebben het er toen al een beetje over gehad en de meeste hadden niet zoveel met geloof.

gr. mackie

ps. maar ik kan morgen dus wel ter communie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, heb net de Biecht voor het eerst gedaan en ik voel me zeker opgelucht. Was wel de hele dag/ week best wel gespannen. De Biecht heeft iets van 40 minuten ofzo geduurd, maar ben er dan ook nu vanaf. Nu heb ik misschien een probleempje, maar misschien is het ook niets.

Ik ben na de Biecht boodschappen gaan doen bij een supermarkt en ben toen de bus ingegaan. Nu kwam ik in de bus iemand tegen die ik ken en hij vroeg waar ik vandaan kwam. Nu wilde ik dus niet zeggen tegen hem dat ik net gebiecht had dus zei ik dat ik naar de supermarkt was geweest en niet dat ik ook naar de kerk was gegaan. Ik weet niet of ik in dit geval gelogen heb en dus een doodzonde begaan heb. Dit moet ik zo snel mogelijk weten, want ik moet weten of ik morgen dan wel de communie mag doen. Wat denken jullie? Alvast bedankt!

gr. mackie

Je wist dat het aan dovemansoren was om te vertellen dat je naar de kerk was, dus was het wijs daar niet over te beginnen. Paarlen voor de zwijnen enzo widegrin.gif Maar als je ook schaamte voelde om het te zeggen, dan mag je daar over nadenken. Ik ben geen katholiek, maar ik zie niet echt een belemmering. Ik hoop dat Cornelius of welke andere katholiek een lichtje kan laten schijnen over deze vraag. Belangrijk is denk ik wat je geweten je zegt. (Bid vanavond hier over nog eens, misschien geeft dat helderheid)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dan iets waar je aan kunt werken en in mag groeien. Nogmaals, ik ben geen katholiek, maar ik denk niet dat het een belemmering is voor morgen. Neem het mee in je gebed, maak je excuses aan God en vraag om kracht en leiding om hierin te mogen groeien. Het ter communnie gaan met dit gebed in je gedachten lijkt me een goed idee. Laat de Heer in je werkzaam worden en groei in geloof. Je hoeft niet metteen perfect te zijn (als dat zo was, dan ging er niemand meer ter communie vermoed ik knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

ps. maar ik kan morgen dus wel ter communie?

Dat is tussen jou en God, en alleen je biechtvader zou je daarin echt goed kunnen begeleiden. Ik kan je alleen adviseren: ga voor jezelf na of de schaamte die je voelt voor het uiten van je geloof, je relatie met God zozeer schaadt dat je vindt dat je Hem niet zomaar onder ogen kan komen om deel te nemen aan Zijn Eucharistie.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je die schaamte voelt, en dat het iets is waarin je Gods steun zoekt. De Eucharistie kan die steun geven. Loop daar niet voor weg, en oordeel jezelf niet te hard. Maar ben er wel eerlijk in voor jezelf. Overweeg de les van Petrus eens, die Christus verloochende, maar toch de opdracht kreeg voor Zijn schapen zorg te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid