Spring naar bijdragen

Mensen meenemen naar de kerk


Aanbevolen berichten

Ja, gedaan op makkelijk-toegankelijke evenementen. Reactie daarop was erg positief. Mensen naar een zondag-ochtenddienst meenemen heb ik vooral gedaan bij logees, die kennen me dan ook wel een stukje beter, en weten wat ze te wachten staat. Daar is de reactie meestal neutraal-enthousiast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, ik neem wel is mensen mee. Ik heb soms wel het idee dat in gereformeerde kringen (in elk geval mijn eigen kring) niet gebruikelijk is om mensen mee te nemen, omdat iedereen een zeer christelijk netwerk heeft. Ik neem menen mee omdat ik af en toe te enthousiast ben over mijn kerk.

Aan de andere kant probeert mijn kerk laagdrempelig te zijn en organiseert ze ook speciale kerkdiensten waarin mensen makkelijk meegenomen kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, in Handelingen werd de boodschap die de apostelen verkondigden zeker ook overal meteen met blijdschap aangenomen..? (Er is trouwens aanbidding/devotie/viering, geen narcisme.)

Hand 6,12

En zij brachten zowel het volk als de oudsten en de schriftgeleerden in opschudding; en op hem aandringende, sleepten zij hem mede en leidden hem voor de Raad

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik nodig wel eens iemand uit ja, vrij recent nog. Gemengde reacties. Ik had grote waardering voor een goede vriend uit de zware bevindelijke hoek, die serieuze problemen had met de viering. Dat vond ik eerlijk, oprecht, en een teken van vertrouwen. Overigens begreep ik hem heel goed. Ik hoef me maar voor te stellen dat iemand me zou uitnodigen voor een overdoop, om me zijn diepe weerzin te kunnen voorstellen. En tegelijk een diepe herkenning van wat ons bindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaan naar een andere Kerk of kerkgemeenschap is in zoverre zinvol om kennis te nemen van de gang van zaken daar en iemand mee nemen die daar ook belangstelling voor heeft. Voorts is het dan met gekromde tenen zitten niet prettig .Voor ons zelf zoeken we het toch maar bij de denominaties die staan in de Apostolische Successie; de herkenbaarheid van levend Geloof bij de zwaar bevindelijke protestant is dan weer een feest van ondanks alles samen op weg zijn naar een grote eeuwige toekomst .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem weleens mensen mee naar de kerk, meestal omdat ze zelf aangeven eens een keer een kijkje te willen nemen, maar alleen niet zo goed durven.

Meestal wat ik hoor is dat het opvalt dat Christus zo centraal staat. Veel vrijgemaakte vrienden van me denken op de een of andere manier dat heiligen en Maria een veel centralere plaats innemen dan in werkelijkheid het geval is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik neem weleens mensen mee naar de kerk, meestal omdat ze zelf aangeven eens een keer een kijkje te willen nemen, maar alleen niet zo goed durven.

Meestal wat ik hoor is dat het opvalt dat Christus zo centraal staat. Veel vrijgemaakte vrienden van me denken op de een of andere manier dat heiligen en Maria een veel centralere plaats innemen dan in werkelijkheid het geval is.
smile.gif

yes.gif

Ik heb wel een hele zooi vrienden en kennissen die "open staan" voor katholicisme, of altijd al een keer naar de St. Jozef hadden gewild. Heb een half jaar geleden zelfs de hele jongerenclub van de NGK Groningen rondgeleid. Die hadden van die schitterende standaardvragen over de verwerpelijke paapsche mis (maar dan heel lief en schattig geformuleerd).

Da's wel leuk. Ik ben voor velen het "excuus" om dan toch eindelijk maar eens een Mis te bezoeken.

En de reacties:

- "Sjonge, best een goede preek eigenlijk!"

- "Was best nog een acceptabele dienst ook voor een protestant."

- "Dit is mij echt té saai." (jongen van 10)

- "Ik vond het wel mooi mysterieus." (meisje van 10)

- "Gaan we al naar huis?" (andere jongen van ongeveer 10)

Etc

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Meestal wat ik hoor is dat het opvalt dat Christus zo centraal staat. Veel vrijgemaakte vrienden van me denken op de een of andere manier dat heiligen en Maria een veel centralere plaats innemen dan in werkelijkheid het geval is.
smile.gif

yes.gif herkenbaar! Had ik me niet gerealiseerd, maar nu je dat zo zegt is dat inderdaad een vrij veel voorkomende reactie.

Het is ergens wel grappig, maar vrijwel iedere gerichtheid op Maria valt buiten de normale liturgie. Bij een doop merk je dat heel opvallend: aan het einde van de doop-liturgie volgt de wegzending ("gaat nu allen heen in vrede" oid), en daarna gaat men veelal nog naar de Maria-kapel. Voor ouders en familie is dat vaak heel raar, omdat ze worden weggezonden voor "het klaar is", maar liturgisch klopt het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb wel eens mensen mee genomen en er wordt heel divers gereageerd.

De een reageert erg positief. (en wil vaker mee)

de ander doet het helemaal niets en wil niet meer mee.

Maar tot op heden heb ik bijna alleen maar positieve reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het allerbelangrijkste is kinderen mee te nemen naar de Kerk te beginnen als zij zuigeling zijn,zo leren zij kerkgang.

Later is het dan geen meeneemgesjouw met volwassenen .

Dan kunnen wij ons geheel richten op de heidenen en ongelovigen om die mee te nemen.Een volwassenen gesjouw met een goed doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: off topic posts verwijderd. We definiëren kerk hier minimaal als plek waar christenen samenkomen. En een christen moet de 12 artikelen kunnen onderschrijven. Daarom is promotie over Jehova's getuigen verwijderd.



nb. ik weet dat de definitie van kerk veel en veel breder is, maar ik pak even een definitie waar een ieder die de 12 artikelen onderschrijft zich in kan vinden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij dat een vriend van mij, me meegenomen heeft naar een kerkdienst toen ik nog ongelovig was.

Dat had zoveel indruk op mij gemaakt, dat ik nu geloof in zoiets moois party.gif

Vaak ga ik wel met andere mensen mee naar de kerk (niet aangesloten bij een vaste kerk), maar als iemand met mij mee naar de kerk wilt, neem ik die graag mee big-smile.gif.

Ik weet wat het voor mij betekent heeft in mijn leven, heel veel, dus dat wil ik ook graag voor iemand anders betekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben blij dat een vriend van mij, me meegenomen heeft naar een kerkdienst toen ik nog ongelovig was.

Dat had zoveel indruk op mij gemaakt, dat ik nu geloof in zoiets moois
party.gif

Vaak ga ik wel met andere mensen mee naar de kerk (niet aangesloten bij een vaste kerk), maar als iemand met mij mee naar de kerk wilt, neem ik die graag mee
big-smile.gif
.

Ik weet wat het voor mij betekent heeft in mijn leven, heel veel, dus dat wil ik ook graag voor iemand anders betekenen.

Super mooi om te lezen!!smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid