Spring naar bijdragen

Vraag nav uitspraak tv-dominee


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

wat rachel over bidden zegt doelde ik op. Mjah ik lees nu ook weer dat het wat anders kan betekenen, dus ik doe er verder ook geen uitspraken over.

Het gekke met de Islam is, dat als je niet leeft naar het geloof, andere moslims kunnen zeggen "dat is geen echte", maar als iemand een boek schrijft over de Duivelsverzen, dan moet hij hoog nodig dood gemaakt worden, NIET omdat hij de Islam beledigt (dat kreeg je pas na het gezeik in Denemarken echt op de kaart), maar omdat hij een afvallige is.

Als je gedrag bepalend zou zijn voor je moslim-zijn, dan zou het niet zo moeilijk zijn dat geloof vaarwel te zeggen. Je gedraagt je niet meer zoals de Islam van je vraagt, en klaar. Maar zo is het niet. Vanaf dat je de belijdenis gedaan hebt, ben je knap de sigaar als je er weer vanaf wil, het kan je eenvoudig de kop kosten. Letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Geef me een reden waarom ik de islam zou moeten respecteren.... Het is volkomen legitiem om een ideologie belachelijk te maken die jouw dood voorschrijft. En Rachels respect is nu ook niet bepaald onbegrenst. Mag je ook wel wat van zeggen hoor.

Ik kan je geen enkele reden geven waarom je de islam zou moeten respecteren. Is het je opgevallen, dat ik iedere keer woorden als moslim, koran, islam, met een kleine letter laat beginnen? Ik vind het een gevaarlijke, bedreigende, doodsverheerlijkende ideologie. Dit is één punt, waar ik moeite heb met de Leer van de RKK. Zoals ik de koran lees, is het islamitische Godsbeeld in zijn ontstaanstijd al een stap terug in de eeuwen. Die allah van hen is niets meer dan een stammengod uit Genesis.

Maar ik heb ook niet gezegd dat je de islam moet respecteren. Ik heb gezegd, dat je Rachel moet respecteren. In mijn klas heb ik één regel. Die noem ik de Gouden Regel; "Wij hebben respect voor onszelf en voor de ander". En aan die regel hang ik alles op. Denk er maar eens over na, of wij met ons gedrag in deze topic respect hebben getoond aan Rachel, of wij daardoor onszelf en ons beeld bij de anderen hebben gerespecteerd, en of wij niet te onzorgvuldig in onze woordkeus zijn geweest.

Wat niet betekent, dat ik boos ben of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan je geen enkele reden geven waarom je de islam zou moeten respecteren. Is het je opgevallen, dat ik iedere keer woorden als moslim, koran, islam, met een kleine letter laat beginnen? Ik vind het een gevaarlijke, bedreigende, doodsverheerlijkende ideologie. Dit is één punt, waar ik moeite heb met de Leer van de RKK. Zoals ik de koran lees, is het islamitische Godsbeeld in zijn ontstaanstijd al een stap terug in de eeuwen. Die allah van hen is niets meer dan een stammengod uit Genesis.

Maar ik heb ook niet gezegd dat je de islam moet respecteren. Ik heb gezegd, dat je Rachel moet respecteren. In mijn klas heb ik één regel. Die noem ik de Gouden Regel; "Wij hebben respect voor onszelf en voor de ander". En aan die regel hang ik alles op. Denk er maar eens over na, of wij met ons gedrag in deze topic respect hebben getoond aan Rachel, of wij daardoor onszelf en ons beeld bij de anderen hebben gerespecteerd, en of wij niet te onzorgvuldig in onze woordkeus zijn geweest.

Wat niet betekent, dat ik boos ben of zo.

Niet op twee benen hinken Vegaloog;MC heeft gewoon gelijk het verdiend geen enkel respect in alle opzichten niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hink iet op twee benen. Ik vind, dat ieder mens respect verdient, omdat iedere mens gewild en geschapen is door de Ene, die wij aanbidden en onze Vader noemen. Een ideologie als de islam is, net als het communisme, geschapen door mensen. Lees de boeken van Oriana Fallaci maar eens; zij trekt een duidelijke en logische conclusie, wanneer zij zegt, dat de vroegere rode strijders van de Rode Khmer, RAF, Baader Meinhof Gruppe, Rode Brigade enz. nu zijn overgestapt op de islam. Niet omdat het een religie is, die hen dichter bij God brengt, maar omdat het een totalitaire ideologie is, waarmee je mensen jouw wil dwingend kunt opleggen. Als je christen wordt, in welke denominatie ook, krijg je nooit de doodstraf, wanneer je overstapt naar een ander geloof. Dit is volgens mij uniek voor de islam. Dus; ik ken veel goede mensen die moslim zijn, en zich voorbeeldig gedragen, net zoals er ook goede communisten zijn/waren. Maar dat maakt de ideologie nog niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat bedoel je precies met dit stukje; 'Als je christen wordt, in welke denominatie ook, krijg je nooit de doodstraf, wanneer je overstapt naar een ander geloof. Dit is volgens mij uniek voor de islam.' Wat is uniek voor de Islam? De doodstraf bij afvalligheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rachel, binnen het christendom zijn veel stromingen, maar binnen de Islam ook. Omdat de Islam nieuw voor je is, vergeleken met het christendom, vallen de problemen je binnen die religie minder op, maar de controverses daar worden nog steeds "met het zwaard" uitgevochten middels aanslagen etc.

Als je kijkt naar de overeenkomsten tussen de Islam en het Christendom als ze evenoud zijn, dan zie je pas hoeveel overeenkomsten er zijn en zie je ook welke richting de Islam op zal gaan. De richting die jij nu kiest zou je dan kunnen vergelijken met de strengste richtingen in het christelijk geloof.

Het is prettig dat het je houvast geeft, maar juist geloof heeft noch in het christendom noch in de Islam ook maar iets te maken met vorm. Ook niet zoveel met de inhoud van de geschriften, aangezien die nog altijd door een menselijk (en meerdere menselijke) filters heen zijn gegaan. Ook de koran is niet letterlijk zo opgeschreven door Mohammed, de historische aanwijzingen zijn ook hier dat veel door overlevering in de KOran is terecht gekomen, dat er interpretateis en wijzigingen zijn geweest, dat er vertaalfouten in staan, dat onderzoek staat nog in de kinderschoenen, maar gebleken is dat sommige teksten als je het beschouwt, niet als arabisch maar als van oorsprong Aramees, dat het dan veel logischer wordt. Dat het lastig is, omdat het oud Arabisch nog niet van die tekens boven en onder de letters had, kortom dat de Koran vol menselijke fouten staat (ook de bijbel is daar niet vrij van).

Dat is geen aanval op de Islam, maar de Islam heeft niet meer waarheid en wijsheid dan het christendom, het is alleen dat het een zekere rijpheid vraagt om onder de oppervlakte van de tekst te komen.

God is echter prima benaderbaar zonder teksten, zonder vorm, middels gebed in de vorm van gesprek en meditatie om te leren luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Cornelius van Wijck voelt iets over ketterverbrandingen aan komen...

(de vegaloog niet, die is autist. sterker nog; hij weet niet eens wat ketterverbrandingen zijn, maar klinkt als slecht voor het CO2-gehalte.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bedoel je precies met dit stukje; 'Als je christen wordt, in welke denominatie ook, krijg je nooit de doodstraf, wanneer je overstapt naar een ander geloof. Dit is volgens mij uniek voor de islam.' Wat is uniek voor de Islam? De doodstraf bij afvalligheid?

Het is de enige religie waarbij de doodstraf (liefs om zo achterlijk mogelijke redenen) nog in de praktijk word gebracht. Daarom alleen al kan ik er geen enkel respekt voor opbrengen. Enkel gevoelens van walging en spot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Komt denk ik omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is, of dan je leven lang is. smile.gif De doodstraf betekent slechts een einde van dit leven.. Als je daarmee een stap dichter bij het paradijs bent is het juist alleen maar positief. Op zich is doodgaan gemakkelijker dan de test van dit leven tot je 80ste ondergaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Komt denk ik omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is, of dan je leven lang is.
smile.gif
De doodstraf betekent slechts een einde van dit leven.. Als je daarmee een stap dichter bij het paradijs bent is het juist alleen maar positief. Op zich is doodgaan gemakkelijker dan de test van dit leven tot je 80ste ondergaan.

Ze beginnen met kleine steentjes, en dan langzaam door naar de grotere. Zodat je de angst en pijn voelt. De doodsstrijd kan wel gerekt worden tot meer dan een uur terwijl degenen die je doodmartelen als een stel achterlijken schreeuwen dat hun god groot is. Nou ik kan met de beste wil van de wereld daar geen goeds in ontdekken.

En oh ja: in mijn wereldbeeld is dit leven alles wat je hebt en mensen die je dat leven misgiunnen daar mag je gewoon op kotsen. Ik ben zwaar islamofoob, en dat is alleen maar logisch denk ik. Het is het Kwaad met een hoofdletter. Erg goed te zien in landen waar de islam dominant is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk nou... ik ben dus niet de enige die waarschuwt voor de islam? En... MarinusCopy... heb je de boeken van Fallaci al gelezen? Daar wordt jíj nóg islamofober van! En toch wil ik nog eens zeggen, dat het de ideologie is, die fout is, en dat er ook moslims zijn, die al dit geweld afwijzen en daar ook fel tegenin gaan. Denk bijvoorbeeld aan die vermoorde dame van Pakistan. Was dat niet Bhoeto? Wel degelijk een moslima, maar ook democrate.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk nou... ik ben dus niet de enige die waarschuwt voor de islam? En... MarinusCopy... heb je de boeken van Fallaci al gelezen? Daar wordt jíj nóg islamofober van! En toch wil ik nog eens zeggen, dat het de ideologie is, die fout is, en dat er ook moslims zijn, die al dit geweld afwijzen en daar ook fel tegenin gaan. Denk bijvoorbeeld aan die vermoorde dame van Pakistan. Was dat niet Bhoeto? Wel degelijk een moslima, maar ook democrate.

Ik ben geen wildersfan. Mijn liberale achterbuurmoslima is een prima meid om mee over vleesetende planten en mannen te beppen. Maar de andere kant moet je vooral ook niet vergeten. Je moet niet elke moslim afrekenen op de islam, maar de islam zelf is een wangedrocht wat errug in de hand gehouden dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel slamitische wetten zijn gebaseerd op islamitische moreel. Dit geldt ook voor het christendom. Homosextualiteit is bijvoorbeeld volgens de Bijbel een gruwel in de ogen van God. Het is dus vanzelfsprekend dat Allah/God straffen oplegt voor dingen die Hij als gruwel beschouwt. Vanwege de snel veranderende morele standaarden zijn veel van die handelingen in het westen niet meer iets wat slecht is. Dit boek beschrijft al die wetten, waarvoor ze dienen en wanneer ze uitgevoerd kunnen worden en wanneer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Veel slamitische wetten zijn gebaseerd op islamitische moreel. Dit geldt ook voor het christendom.

Ja, probeer het maar weer. Sinds wanneer is het Christendom, dat ouder dan de islam is, gebaseerd op islamitische moreel? Verdiep je nou toch eens in historisch-kritisch koranonderzoek. Dat is iedere keer weer dezelfde makke met jou. Je komt met argumenten die geen hout snijden, en waarmee je niemand overtuigt. Voor mij is het even prettig als het irritante gezoem van een vlieg om mijn hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: off topic posts verwijderd. Dit topic gaat specifiek over de uitspraken van een dominee op tv die vragen beantwoord over wie er in de hemel en hel komen. Dit topic gaat dus niet over homoseksualiteit.

Verder is dit topic naar wereldreligies verplaatst, redelijk laat, maar ok, gezien de dialoog tussen christenen en moslims



Ja ik heb de betreffende aflevering gezien. puh2.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel, Marlies. BOT dus maar weer!

Quote:

Ik zat net maxs nieuwe wereld te kijken en het ging over religie in NL in vergelijking met Amerika. Er kwam een dominee aan het woord, die gevraagd werd over de mensen die wel of niet gered zullen worden van het vuur.

Deze beste man vertelde dat niet iedereen bang hoeft te zijn, katholieken zouden het hellevuur waarschijnlijk ontlopen, hoewel zij (naar mijn idee) beelden aanbidden en Maria. Ook homo's zou hij niet weten, omdat God wel van ze houd alleen afkeurd wat ze doen.

Dit hebben we uit en te na besproken in dit topic.

Quote:
De volgende categorie ging over moslims, en daar had de dominee over gezegd dat dat mensen zijn waar voor gebeden moest worden, omdat zij in nette bewoordingen dwalenden zouden zijn. Maar nu denk ik: praktiserende moslims geloven in veel van dezelfde wetten en regels als de gereformeerde gemeente waar die dominee toebehoorde. Moslims erkennen Jezus vrede zij met hem, houden van hem, geloven in de dag des oordeels, in hemel en hel, en dat hij gezonden is door God. Dat hij aan het einde der tijden terug komt om de gelovigen en ongelovigen van elkaar te categoriseren en al het slechte van de wereld zal beeindigen. Zij komen dus veel meer overeen met de regels van het christendom dan katholieken, homo's en atheisten. Kan iemand me uitleggen waarom hij dit wel durft te zeggen en de rest niet.

Volgens mij is dit onderwerp besproken. We kunnen dit topic open houden, en nog vaker teruggefloten worden, maar we kunnen er ook gewoon een slot op gooien. Tenzij iemand op deze citaten van TS nog iets nieuws heeft toe te voegen. Duidelijk is wel, dat heel veel christenen en ander niet-moslims hier duidelijk durven zeggen dat moslims op zijn zachtst gezegd 'dwalenden' zijn. Daarmee is deze vraag van TS dus ook al beantwoord. Maar wie er nog eens een gooi naar wil doen, veel plezier!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: off topic posts verwijderd. Dit topic gaat over een specifieke uitspraak van een dominee in het programma van Max Westerman. Er zijn genoeg topics waarin seksualiteit gerelateerde onderwerpen besproken kunnen worden.
@MC: als je het niet eens bent met een modactie, dan mag je een feedbacktopic openen of een mail sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid