Spring naar bijdragen

Baptisme (Protestantisme)


Aanbevolen berichten

Gewoon,daarom...wat moet ik zeggen?


Samengevoegd:

Alles is denk ik en sorry


Samengevoegd:

Quote:

Mijn oma is/was diaken in een baptisten gemeente als ik me niet vergis.

Ben jij dan ook Baptist?

En: Diaken, jullie hebben toch geen Priesterschap, of wel, hoe kom je dan bij Diaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Elke christen gelooft dat hij in de hemel kan komen. En vele richtingen zijn(niet altijd) van mening dat hun weg de enig juiste weg is en dat de rest dwaalt. Dat is niet iets om je druk over te maken. God kijkt in de harten van mensen en niet of ze wel alle regeltjes hebben gevolgd. Daar is Jezus ook behoorlijk duidelijk over. Je daden kunnen meer zeggen dan je woorden/rituelen of vorming. Daarom ook, maak je er niet druk over, ga biechten, eucharistie etc...en kom eerst zelf vast en bestendig in je geloof te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewoon,daarom...wat moet ik zeggen?


Samengevoegd:

Alles is denk ik en sorry


Samengevoegd:

[...]

Ben jij dan ook Baptist?

En: Diaken, jullie hebben toch geen Priesterschap, of wel, hoe kom je dan bij Diaken?

Ik ben geen baptist, maar ik opereer wel in het evangelische spectrum van huis uit. Het is ook geen priesterschap maar een speciale toewijding binnen de gemeente structuur waar geen opleiding voor is gedaan. Tenminste voor zover ik het weet, je hebt wel goedkeuring nodig van een of andere raad en de gemeente zelf. Voor zover ik begrepen had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is ook geen priesterschap maar een speciale toewijding binnen de gemeente structuur waar geen opleiding voor is gedaan. Tenminste voor zover ik het weet, je hebt wel goedkeuring nodig van een of andere raad en de gemeente zelf. Voor zover ik begrepen had.

Klopt, dit wordt besloten door de raad en door het stemmen binnen de gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En: Diaken, jullie hebben toch geen Priesterschap, of wel, hoe kom je dan bij Diaken?

Hoewel ik eigenlijk vind dat het niet in dit topic thuishoort, ga ik hier toch op reageren. En dat dan ook alleen vanuit kennisoverdracht, omdat ik het idee heb dat je nog heel erg op zoek bent naar jezelf, naar de verhouding tussen je eigen stroming en de andere stromingen binnen het christelijk spectrum.

Ik hoop dan ook dat de Crew me dit off-topic gaan vergeeft.

In veel protestantse gemeentes (ik weet niet of het alle is, dus vandaar de 'veel') is er sprake van een soort van bestuur dat de verantwoordelijkheid draagt voor die gemeente. Dit 'bestuur' heet de kerkenraad en bestaat uit gekozen gemeenteleden. De kerkenraad heeft de leiding over de kerk, in een democratisch perspectief. Het is dan ook zo dat een voorganger/dominee in dienst is van de gemeente en valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Een dominee/voorganger staat dus hierarchisch niet boven de rest van de gemeenteleden.

De kerkenraad kent grofweg drie ambten: ouderlingen (ook wel oudsten), kerkrentmeesters (ook wel kerkvoogden) en diakenen. De ouderlingen houden zich meestal vooral bezig met pastorale taken, de kerkrentmeesters zijn de penningmeesters van de gemeente en de diakenen houden zich bezig met hulp voor anderen. De diakenen verzorgen ook het Heilig Avondmaal. Diaken zijn betekend dat je je dienend opstelt in de gemeente en omziet naar allen die hulp nodig hebben.

Ik ben zelf jeugddiaken in mijn gemeente, wat inhoudt dat ik binnen de diaconie de jeugd vertegenwoordig en tegelijk probeer de jeugd te betrekken bij de zaken van die diaconie. Ik maak als diaken ook lid uit van de kerkenraad en ben dan ook, volgens het kerkelijk recht, democratisch gekozen in mijn gemeente. Over twee jaar zit mijn termijn erop en kan ik besluiten of ik mezelf herkiesbaar stel. Aan de gemeente om dit dan vervolgens wel of niet goed te keuren.

Wil je meer weten over de ambten in de protestantse kerken, kijk dan eens hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om toch nog even een serieuze reactie te geven;

Wie is hier Baptist (vallend onder het Protestantisme, of wie behoort hier tot het Baptisme/is een Baptist?

Ik (o.a.)

En waarom ben je dat?

Het klinkt raar, maar ik ben er zo ingerold. Mijn ouders zaten hier net 2 jaar en ik ben via deze kerk tot geloof gekomen.

Hoe denken jullie m.b.t. de Sacramenten?

We hebben de doop en het avondmaal. Ik ben 1 maand nadat ik tot geloof gekomen gedoopt en sindsdien mag ik ook deelnemen aan de tafel van de Heer. (Dat mag overigens ook als je niet gedoopt bent. Je hoeft alleen aan te geven dat je gelooft dat Jezus voor jouw zonden is gestorven).

Geloven jullie dat je met alleen geloof in de hemel komt?

Dit is voor mij persoonlijk een moeilijke vraag, maar over het algemeen geloven baptisten dit wel ja. Of ik het hiermee 100% mee eens ben, is een tweede, maar dat is iets wat ik voor mezelf samen met God nog moet uitzoeken.

Ik wil trouwens hierbij wel even zeggen dat ik voorheen totaal geen verstand had van verschillende stromingen binnen het christendom. Ik heb er nu nog steeds geen kaas van gegeten, maar ik leer wel.

Het is voor mij een enorme zoektocht waarbij ik nu even niet durf te zeggen of ik mijn hele leven bij een baptistengemeente aangesloten zal blijven, maar momenteel is het mijn thuis en ook zeker een huis van God waarin ik samen met mijn broeders en zusters probeer te streven naar een waardige Bruid voor onze Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we serieus willen nemen raakt hij in deze draad helemaal de draad kwijt.het gaat hier over de sacramenten en over ambten die alzo geen erkende sacramenten zijn zoook de zogenaamde ambten niet.Laat een geboren Baptist hier hem uit leggen de praktijk van de Bapdisten daar heeft hij kennelijk meer aan,al hoewel deze vraag draden weinig zin hebben .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op donderdag 18 september 2008 18:28:42 schreef wateengedoe2 het volgende:Kan hier een slotje op? Totaal zinloos topic - heeft iets heel anders nodig dan antwoord op deze vragen en voor de baptisten op credible voegt 't ook niks toe.Nouja wellicht dat we kunnen bekeren tot het baptisme

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Het is niet de bedoeling dat je Credible gebruikt om aan namen, emailadressen en andere persoonlijke informatie komt. Dit is geen datingforum en Liset heeft al eerder laten weten geen behoefte te hebben aan persoonlijk contact. Desbetreffende posts zijn verwijderd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee dat had niets met meidenjacht te maken, maar met zielenjacht. Per mail wilde Neil mij interesseren voor "zijn kerk" en daar had ik geen behoefte aan, vandaar.

ik denk dat jij de waarheid spreekt Liset, ik denk dat ik niks van je wil, behalve je ziel winnen, denk ik, he moeilijk uit te leggen.

Alles is denk ik en sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid